Annons:
Etikettraser
Läst 1364 ggr
Nakis-medusa
2019-04-19 17:04

Låd-träna vuxen hund

Hej! Som rubriken lyder behöver jag tips på hur man låd-tränar en vuxen hund. Innan jag ens går in på min hunds problem undanbeder jag ALLA typer av kommentarer om att ”jag borde inte ha en hund om jag är så lat!” Eller ”att jag har inte försökt nog” Min hund Medusa är en hairless Chinese crested dog. Jag köpte henne för ca 5år då hon var 1 år. Hennes uppfödare tänkte ha henne till avel och utställning, men när hon växt klart upptäcktes ett minimalt Bett fel som gjorde att hon inte kunde avla på henne. Problemen började redan när jag köpte henne, men dom har eskalerat med åren. Medusa bajas och kissar inne oavsett rastning… 😫 rekordet är 8km promenad när de första hon gjorde var att bajsa innanför dörren. Så som ni förstår beror de på ngt annat är ”dålig rastning” Hon bajsar i soffan, på saker, i sin hundbur i bilen och tom i sin egen hundbädd när hon är lös i huset. Kissande är det samma sak med! I soffan, på mattor, på gardiner, kuddar osv Hon skäms dessutom inte om man råkar se exakt när det händer! Jag har sagt åt henne när jag har tagit henne på ”bargärning”. Hon har varit till vet. Flera ggr utan att ngt är ”fel” typ tandsten eller dyl. De enda svaret jag fick av vet. var att rasen hade tappat vissa instinkter när dom avlats hårt så att de var nästan omöjligt att få den 100% rumsren. Jag har ledsnat på att tvätta mer kiss/bajs gardiner, filtar än barnkläder och resten av familjens tvätt! Tanken har ju tyvärr slagit oss att ta bort henne 😢💔 men hon är världens snällaste och mysigaste hund!! 😍 så jag hoppas att det finns ngn lösning på problemet. Med vänlig hälsning, Diana

Annons:
Sugar Mist
2019-04-19 17:07
#1

Lådtränar? Hur menar du? Träna henne att göra sina behov i en toalåda?

-

Honestyisdead
2019-04-19 17:21
#2

Om hon inte går att få rumsren går hon ju inte att lära att gå på låda heller. Är ju samma sak egentligen bara det att utomhus får hunden ut mer av det än inomhus.

kalindas
2019-04-19 18:50
#3

#0
Du kan ju försöka med klicker, men är skeptisk om du inte fått ordning på problemet på fyra år. Jag hoppas att det löser sig och jag förstår att du är frustrerad över det. 😕
Har du provat att ha blöja på henne? Det är inte ultimat såklart, men hon kanske inte blir lika lockad av att kissa inne me den på och du slipper en del städning.

/Elisa

Herveaux
2019-04-19 18:52
#4

Hon har varit till vet. Flera ggr utan att ngt är ”fel” typ tandsten eller dyl.
Hur menar du att tandsten skulle ha något med toalettproblemen att göra?
(Genuin fråga, menade inte att låta snorkig.)
Var hon helt rumsren innan hon flyttade som 1-åring?
Är hon lättstressad eller en lugn individ?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Forest]
2019-04-19 20:47
#5

Här kommer du få tips som jag tror kan hjälpa. Det hjälpte oss med våran omplaceringshund och äldre bekant som tog omplacerings hund som bott i hungård i nästan hela sitt 4 åriga liv innan. 1 Ha en promenad på ca 30 minuters promenad, det är bra om det finns gräs att gå på. Som park skog mm inte bara trottoarer. 2 denna promenad går du två gånger tips morgon o kväll. Gå ut oftare var 3e tim övriga promenader är bra om den har samma promenad men kortat ner den. Om hunden gör ifrån sig ute säg bra ducktig tjejjj med glad nöjd röst. 3 skärma av hemma ha ett vakande öga låt henne inte smita iväg för kissa i annat rum. Ta med dig bädd såbhon alltid har den i det rummet du är missa inte att hon ska ha tillgång till sitt vatten. Varför man kan ha samma promenad är för att få hunden känna sig trygg att bajsa/kissa ute samna lukter oft under promenaden. Skulle man nu gå ut och hunden inte gör i från sig får man gå ut efter 30 minuter. Att ha snabba kläder o skor underlättar. Det vill säga kläder man tar på sig snabbt skippa borsta håret det är ut ibland har man bara få sekunder på sig 😉 Våran omplaceringshund bajsa gärna på natten men efter stänga av så hon bara hade vårat sovrum och kök så sluta hon nattbajsa. Efter hållt oss till samna promenader en rasta en röra på sig men även bajsa/kissa så våga hon kissa mm. Vi hade tydligt mönster redan efter en vecka visste jag att morgonen då var det hoppa kläderna annars var olyckan framme. Vi tog alltid en lägre promenad kl 19 och sista strax efyer 21. Var man vaken lite längre så gick vi bara ut på trädgården för nattkiss. Upp senast kl 8 på morgonen. Då väntades det med kort sen kaffe sen den längre promenaden ☺ Den bekanta äldre damen fick även lösning på hennes mattkissande tax och även hon sluta bajsa inne. Lycka till med eran träning ☺

Upp till toppen
Annons: