Annons:
Etikettaktivering
Läst 1618 ggr
kalindas
2019-04-19 15:56

Bra leksaker/godis till intelligent hund?

Har köpt en liten västgötaspetstjej som nu är tio veckor. En väldigt trygg, självständig, social och glad liten hund. ❤️
Men som med många självständiga hundar, så måste jag som ägare jobba extra hårt på att att vara kul och intressant.

Problemet är att jag ännu inte hittat någon belöning som är sådär superrolig/god, som gör att hon vill hålla fokus på mig en längre tid. Nu vet jag att hon som sagt bara är tio veckor och man kan ju inte kräva full fokus på en sådan liten hund.
Har hittat saker och godis hon gillar och tänker "jippie" äntligen så fann det hon ville ha! Det går EN dag! Sen har hon tröttnat på den leksaken eller godiset…
Visst hon leker en liten stund eller tar godiset, men sen är det iväg på egna äventyr igen…
Jag hade ett liknande problem med min senaste collie, som tog godiset och sen vandrade iväg och han berömde jag till största delen med rösten. Dock verkar inte det finnas med här, då hon verkar tycka jag är tjatig. 🤐
Fick leksaken på filmen, den tyckte hon var rolig igår, idag är den sådär. 
Vissa dagar uppskattas kattmat (torr), då får hon det när hon kommer fram till mig eller har kissat, men ibland så duger inte den. Hade trott jag hittat något superbra med pastej på tub. Funkade en dag. 
Hon äter sakerna som bjuds, men hon tycker inte hon behöver mer än det, samma med leksakerna. 
Det hon tycker om att kampa (helst i mina kläder) och hugga i mina ben, då är hon på hugget och jag får upp lite intensitet och intresse för mig. Men vill samtidigt inte uppmuntra ett beteende som kan orsaka problem när hon är äldre. Försöker byta ut min kropp mot leksaker eller godis.
Fast även detta tröttnar hon på och vandrar iväg, vad jag har är inte tillräcklig roligt.
Jobbar även lite med klicker där hon får godis när hon tittar på mig. Funkar helt ok, men hon är ju som sagt så ung ännu.
Har någon tips på supergott godis otroligt rolig leksak, extra bra tips på hur jag ska bli roligare än omgivningen, så önskar jag lite tips. 😃
Ni som haft trygga självständiga vovvar, hur har ni jobbat för att få upp intresset och följsamheten?

/Elisa

Annons:
jenmjao
2019-04-19 17:51
#1

Om hon gillar kläder gör en egen knut av gamla kläder, fläta bara ihop den och ha med i fickan hela tiden och kampa med.
Jag tror om du byter leksaker och godis "ofta" så kommer hon aldrig få något riktigt intresse för "samma sak" senare. Och lättare sagt än gjort, men det är en valp och hon vet inte vad som är bäst för henne eller vad hon gillar mest än. Min malle var inte så brydd i något på det viset som yngre, men som unghund valde han kong pipbollar (endast den i tennisboll storlek) som sin absolut favoritleksak, och ja jag hade en malle som inte tog emot kamp innan jag kastrerade han haha.

Jag gick med råa köttbitar i fickan mitt i sommaren, köttbullar, pannkaka, cheeseburgare, allt som mina hundar älskade och alltid 4kong pip bollar, två extra ifall en gick sönde roch en "nöd boll" ifall jag behövde byta boll med han. Nu efter kastreringen (han kunde tyvärr inte vara okastrerad) så tar han emot allt godis, även kampleksaker osv. Något han aldrig gjorde förut, han är 3år nu.

Har du testat ta en leksak med t.ex kaninskinn eller annat djurskinn på ett koppel och köra jaktlekar? Alltså låta leksaken studsa omkring och hunden jaga den helt enkelt. Det brukar de flesta (även min okastrerade idiot hane) uppskatta.

kalindas
2019-04-19 18:15
#2

#1 Ska absolut testa skinn på längre snöre! :-) Har en leksak av kaninskinn jag kan klippa sönder. Byter inte leksak så ofta, intressera hon sig för någon så jobbar vi med den. Funderar på att baka pannkakor, vet en del hundar som gillar det.

/Elisa

kinjelooo
2019-04-19 18:46
#3

Jag säger så här: det handlar inte så mycket om vilket godis du bjuder på utan om DIN ATTITYD och inställning. Att bara trycka in godiset i munnen på en hund är dö-tråkigt. Lek med godbitarna, låt hunden jaga din hand innan den får ta belöningen, kasta iväg den, finta hunden, låt den fånga godiset i luften. Bjud på dig själv och var rolig! Börja gärna med att lära in belöningsord, t.ex. ”yesss” som alltid betyder ”du gjorde rätt, här kommer nåt kul”. Detsamma gäller lek med leksaker, om du är rolig så kommer det kvitta om ni leker med en kampskinn värd några hundralappar eller om du tar en gammal disktrasa :)

kinjelooo
2019-04-19 18:48
#4

Glömde skriva: lek väldigt korta pass med en så pass ung valp. Kanske 30sek och sen är det slut. Gör det många gånger under en dag men avsluta alltid när hunden verkar vilja mer, innan den själv tröttnar. Så bygger du förväntan på dig i fortsättningen.

kalindas
2019-04-19 18:52
#5

#4-5
Hade någon filmat mig hur jag hoppar runt här hemma, så hade de haft väldigt kul. 😃😉
Jodå, jag försöker göra mig så rolig jag bara kan. 🙂

/Elisa

kinjelooo
2019-04-19 18:57
#6

#5 men då får du helt enkelt ge det tid :) och som sagt: kör mikro-korta pass och avsluta när det är som roligast. Det finns hundar som saknar föremåls- och lekintresse och behöver träna på det länge innan det kan användas som belöning, har själv en sådan och har som du testat alla möjliga leksaker ;)

Annons:
kalindas
2019-04-20 07:54
#7

#6
Lekintresse har hon och även föremålsintresse. Kan vara en mognadsfråga. För det tog några dagar innan hon fattade nyttan med godis och jag tycker att samarbetet har ökat.

/Elisa

kinjelooo
2019-04-20 10:13
#8

#7 jag tror att du har besvarat din fråga där. Det är en 10v valp, du har alltså haft den i 2v :) Du ville ha tips på hur du ska bli roligare, det fick du, nu får du sänka kraven på dig själv och låta det ta tid. Lycka till! Det finns en online kurs i lek- och belöningsutveckling hos k9 Education (Kickan Nikolic) som är super-bra om du vill nörda in dig ordentligt. Jag har haft stor nytta av den!

kalindas
2019-04-20 17:06
#9

#8
Jo, jag vet att man får ha tålamod. Men det är 10 år sedan jag hade valp hemma och man glömmer lätt allt arbete man lade ner på kontakt mm.
Idag har hon varit mycket mer kontaktsökande än innan, godiset är fortfarande inte tillräckligt gott, men leken börja ta sig. 
Ska kolla upp onlinekursen. Tack för tipset!

/Elisa

Upp till toppen
Annons: