Annons:
Etikettdebatt
Läst 4940 ggr
Semlalatte
4/16/19, 3:44 PM

Respektlösa hundar(ägare) i rastgård

Hej! Jag har tagit en paus ifrån hundrastgårdar de senaste månaderna på grund av dåliga erfarenheter där men den senaste veckan har jag sökt mig dit igen då jag varit hundvakt åt en väns hund. Återigen uppstod smågnabb med de andra hundägarna då vi tycks ha fundamentalt olika syn på vad som är rimligt jäkla uppförande när hundar interagerar med varandra, något som gör mig så uppgiven. Vet inte hur många gånger jag måste be den andre ägaren att bryta sin hund när den förföljer, tränger, juckar på eller helt enkelt är respektlös mot mina. Det händer att jag säger "Om du inte tänker säga till din hund att backa så gör jag det", något som i princip alltid möts av sura miner men ytterst få ingripanden. Hur är det med er här i forumet? Delar ni mina erfarenheter och vad tror ni i så fall att detta beror på? Överreagerar jag? Hur brukar era hundar uppföra sig i dessa situationer?

Annons:
Lussan20
4/16/19, 3:53 PM
#1

Jag går aldrig till hundgårdar pga alla smittor och missförstånd. Ofta tar man inte upp efter sina hundar. Missförstånd att det är en plats att göra ifrån sig på. Mycket parasiter sprider sig och det går ofta kennelhosta mm i dessa parker. Grannens hund höll på att dö av hostan och vistas ofta i rastparker. Nej jag gillar dom inte. Några vänner och jag går till skogen eller annan plats om de ska leka, vilket inte alltid är nödvändigt!

Vi har en lång grässträng som vi behöver gå över för att ta oss in i bilen. Den är helt full med  träck från hundar. Dåligt! Mvh/WL🌺

Hornslandet
4/16/19, 3:57 PM
#2

Gillar inte hundrastgårdar, eller - gårdarna är bra men ofta inte folket. Jävligt mycket hipp som happ och vilda västern, liksom.

[Forest]
4/16/19, 5:45 PM
#3

Nä vi går aldrig in i hundgårdar. Det räcker med träffa lösa hundar som inte lärt sig inkallning öht

Magrat
4/16/19, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag använder hundrastgårdar för att mina ska få springa av sig, men jag säger åt folk att inte släppa in sina hundar när vi äre där. Fungerar bra här i alla fall, folk brukar redspektera när jag påpekar att min Borzoi kommer se din lilla toypudel som ett jaktbyte. Vi brukar bara fråga om vi kan få fem minuter så de får rasa av sig det värsta.

Släpper för övrigt inte ens mina egna samtidigt, de får vänta på varandra att springa klart. Jag är rädd om mina hundar så enda gången de faktiskt träffar och leker med andra hundar så är det med hundar och ägare jag känner.

Sedan finns det ju puckon som bara går in. Vi var med om att en äldre man kom och utan ett ord släppte in sin fralla till fyra Borzoier. Jag är fortfarande förundrad över att den överlevde. Vi fick ju gå in och bryta deras jaktmode, ta hundarna och gå. Den stackars frallan var ju livrädd och förökte springa ifrån dem, det var riktigt obehagligt. Som tur var fick vi in dem snabbt, men vi frågade faktiskt ägaren, som inte brydde sig ett dugg, om han inte var rädd om sin hund. V i fick inget svar om det dock.

Många brukar också vilja släppa in sina mellanstora hundar för att de ska få springa av sig med mina vinthundar. "För de får ju sådan draghjälp och blir så trötta sedan" Nej, jag låter inte dig släppa in din buffliga hund som leker på ett helt annat sätt än min hund. Min hund är inte din "draghjälp"

Inser att jag kan framstå som rätt kort och avig, men oftast är det inga problem att bara fråga om man kan få en kvart för sig själv.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Lussan20
4/16/19, 6:21 PM
#5

Här i rastgårdarna har hundar bitits ihjäl. Okunskapen är stor angående raser  mm. Nej jag går hellre själv med hunden och flera gånger per dag.

När vi tränade åkte vi till et sort fält några km härifrån. Men nu är hon gammal och trött…mvh/WL🌺

Therese
4/16/19, 7:32 PM
#6

Jag låter sällan min hund träffa okända hundar, det är ifall de är i varsin rastgård och de verkligen ser ut att vilja träffas. Svårt att förklara men vi har två rastgårdar som sitter ihop så de får hänga på håll i början.

Annons:
kinjelooo
4/16/19, 7:45 PM
#7

Rastgårdar är som sydda för olyckor… jag går väldigt sällan dit och om jag gör det så är det ensam eller med en bästis som min hund har känt länge och jag vet att de funkar ihop. Kommer det någon främmande så går jag bara därifrån. Inte värt att vara kvar och ta risken.

Semlalatte
4/16/19, 10:49 PM
#8

Puuh, vad skönt att det inte bara är jag ändå! Sen är det samtidigt så tråkigt att det ska behöva vara så. Jag hade personligen aldrig  skickat in mina hundar i en rastgård tillsammans med andra om jag inte litat på att de kan föra sig på ett respektfullt sätt och jag har i mitt naiva huvud trott att andra resonerade likadant. Förstår inte hur de vågar, ärligt talat? Sen är det ju långt ifrån ofta de faktiskt frågar utan kommer bara infarande ifrån ingenstans. 

Sen har jag svårt att förstå mig på de jag möters bild av "ett lyckat möte" och i gengäld har de svårt att förstå min. Jag blir grymt provocerad av när främmande hundar (väldigt oinbjudet) ska braka upp i mina hundars ansikten/in i deras personliga space och jag hade aldrig accepterat att mina bemötte andra hundar på det viset. 

Ett riktigt lyckat rastgårdsmöte är för mig när flera hundar kan dela yta med andra utan att nödvändigtvis interagera med varandra. Jag blir noll mycket besviken om de knappt tittat åt de andra. Tvärtom. Hos många av de jag haft oturen att möta (tyvärr de allra flesta) verkar det dock mest handla om att hundarna ska ta ut en jädra massa överskottsenergi och uppbyggd frustration(?) på varandra. Suck..

Hornslandet
4/17/19, 1:10 AM
#9

Folk tänker inte så jäkla mycket. Och oftast går det ju bra. Därför tror de heller inte just att det är nått fel öht med vad de gör.

Lord Vulcan
4/17/19, 9:22 AM
#10

Låter aldrig främmande hundar gå in till mina när vi är i rasthagen.

Therese
4/17/19, 11:01 AM
#11

Måste ju berätta att sist jag släppte min i rastgård så var jag och gick runt med min hund, helt plötsligt ser jag att en bara öppnar grinden och släpper in sin hund. Han var inte ens noga med att stänga grinden, hade den öppen medan han hämtade in grejer in i rastgården och så vidare, tänk om min hund bara hade sprungit ut. Jag kopplade min hund och gick. Vart är respekten? Man frågar ju innan man ens öppnar grinden om det är ok.

Florine
4/17/19, 12:00 PM
#12

Jag och min man besöker rastgårdar några ggr i veckan för att låta hans hundar springa av sig under veckodagarna. Häromkring är gårdarna väldigt stora och uppdelade, så det blir som två stora rastgårdar. Vi är alltid där själva, ena hunden går absolut inte ihop med främmande hundar. Varje dag är det folk som frågar om de kan släppa in sin hund, vi säger alltid artigt nej.

 Men häromdagen gick det förbi en kille med en terrier, som redan utanför rastgården morrade på våra hundar. Sedan utan att fråga, säga hej eller ens ta ögonkontakt börjar han öppna grinden . Jag står och skriker men han reagerar inte, inser sedan att han är från england. Han öppnar grinden fullt så vår ena hund springer ut och iväg och den andra hunden hoppar på hans morrande hund. Slagsmål.

 Tack och lov blev ingen skadad och rymmaren kom tillbaka. Det som var tråkigt var att killen hade noll förståelse och upprepade gång på gång att "ni kan inte bestämma vem som får komma in i rastgården". Det handlar ju verkligen inte om det. Vi kan gå därifrån om du vill in, eller så går du in i den tomma ratsgården brevid. Vi vill ju inte att någon annan hund ska bli skadad. Suck.

Semlalatte
4/17/19, 3:56 PM
#13

#12 Men snälla nån.. Jag suckar mest för blir tyvärr inte förvånad av din berättelse. Det känns vansinnigt typiskt och responsen "ni kan inte bestämma vem som får komma in" är så vanlig. Precis som du säger handlar det ju inte om att lägga beslag på en plats som är till för alla.  

Senast för några dagar sedan var jag i rastgården och in kommer en gubbe med en labradorhane. Hans hund stormar raka vägen fram till mina, är bufflig och väldigt respektlös. Mina försöker på ett väldigt schyst sätt visa att de inte är intresserade genom att ignorera labben som inte fattar hinten. Jag säger till ägaren att be sin hund att ge mina utrymme då de inte blir av med honom men han säger bara väldigt nonchalant att "hundarna reder ut det där själva". Jag försöker förklara för honom att mina visar väldigt tydligt att de inte vill ha med hans hund att göra men han ger mig bara en utläggning om att man inte ska lägga sig i. 

Jag ser att min yngsta blir mer och mer obekväm och när han försöker söka stöd hos mig far labben fram till oss och välter ner min på marken. Då får jag nog, grabbar tag i nackskinnet på labben och bokstavligt talat släpar bort den till gubben som fräser åt mig att hans hund "bara vill leka". Efter lite tjafs kopplar han i alla fall sin hund och går.

Ännu en typisk rastgårdssituation..

Annons:
Alex&company
4/18/19, 9:42 AM
#14

Det verkar så himla vanligt att det går dåligt till i hundrastgårdarna. Själv har jag som tur var bara bra erfarenheter. Att ingen är okej med att en hund juckar på en annan, ägarna är supernoga om en hund är för på (vissa hanar kan följa efter min hane) och när min hund blev påhoppad en gång kan jag säga att ägarna skötte det betydligt bättre än jag. Jag kastade mig mellan och försökte få bort hunden (så som man inte ska göra) och ägaren fick fort bort sin hund i halsbandet, sa till den, lugnade den och när både lugnat sig fick de hälsa på varandra igen.

anonympajas
4/19/19, 2:10 PM
#15

Nu har vi tyvärr inte tillgång till rastgård då vårab komun hellre lägger pengar på att bygga om parker som ingen bryr sig om. Men men Tänkte bara snabbt fråga en grej.. Ni som har en hund i rastgården, någon annan kommer och frågar om dem får komma in och ni säger nej? Det funkar väl inte? Ska ni beslagta en allmän plats? Då borde väl ändå ni gå därifrån och låta de andra leka i rastgården? Eller? Jag tänker att om jag inte vill att min hund ska träffa andra hundar går jag väl i skogen istället? Fattar inte riktigt.

Therese
4/19/19, 4:47 PM
#16

#15 De flesta som inte vill att ens hund ska umgås med främmande hundar går helst ut när en annan hund vill in. Jag hindrar aldrig någon att gå in alltså, inte mer än att de får vänta tills jag kopplat min hund.

Florine
4/19/19, 4:53 PM
#17

#15 Många hundar kan möta andra hundar men att de ska fungera i en rasthage lösa är ju en helt annan sak? Våra hundar klarar av att träffa hundar utmärkt men den ena kan inte vara lös med främmande hundar. Eller kan och kan, vi vågar inte ta den risken.  Hunden går inte att ha lös så bara i en rasthage får hunden chans att verkligen springa.  Om vi ser att folk står och väntar på att "sin tur" och man redan varit där ett tag så går vi.  Runtomkring oss verkar folk iallalfall inte ha någpt problem med detta, vi väntar på vår tur och andra väntar på deras.  Tycker faktiskt inte det är något konstigt.  

Du kanske tänker dig bilden av att någon säger "nej ni får inte komma in" och så står det sex olika ägare utanför med deras ledsna hundar. Så mycket "traffik" brukar det inte vara i rastgården. Det är oftast bara en ägare som frågar om den får komma in med sin hund, vi säger nej. Vi förstör inte för massa andra hundar som vill leka tillsammans.

jenmjao
4/19/19, 5:38 PM
#18

Är jag i rastgård är jag i den, inte någon annan. Mina hundar behöver inte umgås med främmande hundar, det kan sluta väldigt olyckligt vid minsta missförstånd om hunden är mindre. Så jag har inte det här problemet.
Jag brukar gå och släppa mina i en basket/tennis plan nuförtiden, finns en hundrastgård men den är asfalterad (helt sjukt) så jag kan likagärna släppa i en asfalterad tennisplan som har 40% mossat igen, lite bättre för tassarna.

Sunflower_
4/19/19, 6:17 PM
#19

Där jag bor går folk i regel inte in i en hundhage där det redan är någon utan att man frågar ifall det är okej. Sällan jag sett mer än två okända personer med sina hundar i en hage. Vet egentligen hur det blivit så men jag har använt dem hundhagarna i över 10 år och det har alltid funnits en respekt för att inte gå in utan att fråga och har aldrig varit med om att någon blivit arg om man säger nej. Kan ju bero på att det finns tre olika hundhagar så är en upptagen, kan man kolla nästa. Men även fast alla är upptagna har jag aldrig upplevt att det blivit tjafs ifall man säger nej. Sen kan dem väl rent tekniskt kräva att gå in i hagen, det är ju allmänmark, men det har jag som tur är aldrig varit med om.

kinjelooo
4/19/19, 6:40 PM
#20

#15 nej, det ingen som beslagtar en allmän plats. Det handlar om sunt förnuft och vanlig hyfs. Rastgårdar är till för alla, även dem som inte kan leka med andra hundar. Det är inte menat som en lekplats där alla får komma in hur som helst. Här i Gbg finns det skrivan regler och en av dem lyder: ”Är det andra hundar i hundrastgården ska du först fråga om det är okej att du släpper in din egen hund” När jag är i en rastgård (mycket sällan) och det kommer någon och frågar om de kan komma in så brukar jag antingen gå ut direkt eller be de vänta 5 min. På 5 min hinner en hund sträcka på benen ordentligt om man så önskar så man behöver inte okupera platsen längre än det.

Annons:
Hornslandet
4/20/19, 10:40 AM
#21

"hundarna reder ut det där själva" är tyvärr den rådande åsikten i sjukt många hundrastgårdar, för väldigt många människor. 

Alltså, det är ju ett sätt för hundägare att enkelt trötta ut sina hundar, jag har hört det från en rad människor. Många går till hundrastgården varje dag, så får hunden springa och interagera med andra hundar, sen är de trötta när man kommer hem. Grejen är väl att även om hunden har en jobbig tid i rastgården så blir den trött efteråt, så för ägare som inte bryr sig så fyller det samma funktion om hunden har kul som om den inte har så kul.

#15 Du har en väldigt konstig inställning. Allt detta är mycket enkelt att förstå. Så enkelt att jag bara kan anta att du skapat en halmgubbe här för att gnälla mot. Ingen har förstås påstått att man lägger beslag på en rastgård. Man samsas och framförallt ska man ges chansen att gå därifrån när nån ny kommer. Om jag kommer till en rastgård där det finns hundar som min inte kommer gå bra ihop med så kan jag också gå en liten vända och låta dem leka klart innan jag går in. Det är inte hela världen.

Lussan20
4/20/19, 11:05 AM
#22

En sak till om rastgårdar är att är den stor ser man inte då hunden gör sina behov och som man vet finns det hundar som både rullar sig och äter det andra gör sig av med. Samt att skorna får med sig ohygieniska saker hem. Det är ganska mycket farligt i träck.

Mattar och hussar pratar , hundarna ska reda sig själv. Här rusar de hem på lunchen och släpper in hunden snabbt i rastgården. Jag vill umgås med min hund de stunder vi har…mvh/WL🌺

Semlalatte
4/21/19, 12:28 PM
#23

#21 (Angående första stycket) Detta var verkligen huvudet på spiken! Den mentala tröttheten efter passivt deltagande är enormt underskattad. När folk står utanför rastgården och frågar ”får min komma in och leka?” tänker jag direkt att ägarens avsikter med mötet redan är ganska klara - de vill se bus och stoj. Jag är grymt nöjd med mina vovvars hundspråk. De kastar sig inte in i umgänge utan är inledningsvis väldigt ignorerande och vill känna av nykomlingen på lite avstånd. Då kan det bli fel när det kommer in en hund som är van att med hög energi fara upp i ansiktet på andra, typ ”jag gav dig ditt space så varför visar du inte mig samma respekt tillbaka?”. Att sen få ägarna att förstå att den approachen är väldigt fräck är snudd på omöjlig.. #15 Jag tror reglerna i rastgårdarna skiljer sig mellan kommunerna. På vissa står det att du som redan befinner dig där har förtur och på andra står det att du får lämna om du inte vill att dina ska vara tillsammans med andra, även om du var där först. Mitt största problem är att de jag träffat anser att deras hundar funkar bra med andra hundar enbart baserat på ”hen har minsann aldrig varit i slagsmål”, som att det är ”good enough” typ? Massor av relevanta signaler hundarna emellan går ägarna förbi och tillslut smäller det.

Skivling
4/21/19, 9:25 PM
#24

I vår närmsta rastgård får man ha 20 minuter för sig själv, det tycker jag är bra.,Jag brukar mest använda den till träning, det är sällan någon ber att få komma in, då brukar vi ha hundarna kopplade en stund och kolla av hur de beter sig. Bara en gång har det varit obehagligt, med en aggressiv hund, men ägaren gick att prata med, så vi undviker varandra sedan dess.

taxarärbäst
4/25/19, 10:22 AM
#25

I vasa finns det två! en för små och en för stora men jag bor i skogen så behöver inte använda dem när min tax kan springa löst! men den gång jag var i en rastgård med taxen så kom en tant med 3 minispetsar som nog ville bita ihjäl honom och när jag härjade med tanten så kunde hon bara finska…den dagen var en sån flopp! aldrig i livet att jag går till en rastgård igen med min lilla pojke

Villekaninen
4/26/19, 8:50 AM
#26

Där jag bor finns ingen hundrasthage, bor på landet där det finns en tom fårhage där vi brukar släppa våra hundar. Varit med 1 gång när folk gått in i hagen när jag varit där, En oansvarig ägare till en hanhund släpper in hunden i samma hage som min löptik (!?) och ägaren visste  mycket väl att min hund löpte! Sjukt idiotiskt och man blir så arg! Fick koppla min hund direkt och lämna hagen, på vägen ut så sa jag till ägaren till hanhunden att det inte var okej att släppa sin hund utan att fråga, speciellt under löpperioden. fick ett kort "såg inte dig" till svar.

Semlalatte
4/26/19, 5:13 PM
#27

Ja, det är ett väldigt märkligt fenomen.. Igår följde jag med en vän till rastgården. Med sig hade han sin lite blyga unghund. Vi var själva när vi kom dit men plötsligt hör jag ett ”Tjoho!” bakom mig och in flyger en husky, med samma jädra typiska ”mötesteknik” som tyvärr är så vanlig, alltså att den spänd som en fiolsträng tränger sig på den andra. Min väns hund blir osäker av huskyns intensitet så när han säger till huskyns ägare att hans hund inte vill bli stalkad och hon måste hejda sin hund får han bara svaret ”Öh, tror du själv att han skulle lyssna eller? Han är bara åtta månader!”. Jomen, såatteee.. Toppen!

Annons:
[Forest]
4/26/19, 9:20 PM
#28

26. Vi har tikar och ärligt talat så släpper jag dom inte i höglöpet öht. Att påstå att andra är oansvariga bara för man har löptik,kanske dags o tänka på att du ska ta ansvar OM du har löptik den lilla tiden dom löper 😊

Villekaninen
4/26/19, 10:22 PM
#29

#28 Bor i en by med 3 hundar 😉 Jag vet att hanhundägaren har koll på löptikperidoen. Det var inte bara det utan när han har massa andra möjligheter att gå i koppel eller släppa hunden, varför släppa in den i hagen med min hund? Som han dessutom till 100% visste löpte. Jag går inte runt med min löptik framför nosen på hanhundar men eftersom nästan ingen använder den "hundrastgården" tycker jag att det är okej att släppa min hund där. Tycker att även om min hund inte löpte är det väldigt idiotiskt att släppa in en annan hund i hagen samtidigt som jag är där, iaf utan att fråga.

JoannaLi
4/26/19, 10:28 PM
#30

#28 Även löptikar kan väl behöva sträcka på benen, och då är det väl ansvarsfullt att göra det i en rastgård istället för lös. 

Höglöp ser jag inte att #26 skrev.

[Forest]
4/28/19, 8:59 PM
#31

30. Anser inte andra ska ha kollen på att en hund löper. Det var väl mer en fårhage inte rastgård. Nu tror jag att den andra hundägaren visste om att h×n släpper hundarna där och att det troligen var i löp då det är få hundar i grannskapet. Själv gick jag med reflexväst förr med löptik skrivet på för vi hade några som ansåg att deras hundar skulle få hälsa en väldigt påstridig hane. 29 Då är jag mer förstående vad du menar. Jobbigt för ni möter väl ägaren ganska ofta att denna inte då förstår att man inte vill att hundarna ska leka den tiden löp för ofta är hanhundar rätt nyfikna på sniffa i baken 😒 Skaffa cykellås så blir grinden låst när ni är där i hagen😁☺

Upp till toppen
Annons: