Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1147 ggr
Alex&company
2019-04-14 15:44

Få upp min hunds food och lek drive för träning

Min ettåring är främst driven av lukter ute och det är svårt att på ett förutsägbart sätt belöna med lukt (har ni tips mottages de gärna) då jag ju inte vet var den intressantaste lukten är eller om han plötsligt kommer dra efter ett spår, jag använder dock lukter som belöning för att gå fint i kopplet.

Inomhus älskar han att leka och jag försöker få upp lusten utomhus vilket visat sig bli svårt med alla distraktioner i form av lukter och andra hundar. Någon food drive har han aldrig riktigt haft, han gillar väl godis men det är absolut inget han anstränger sig för att få och detsamma gäller maten. Han får färskfoder och liksom med godis så äter han sin mat men med knappt någon matglädje alls. 

Jag skulle vilja kunna använda lek i form av apport, kampa och godis som belöning så hur ska jag gå till väga för att göra det mer intressant? Att slänga iväg, låta honom söka etc fungerar inte ute då han hellre följer andra spår eller tittar på annat. Detta gäller alltså så fort man är ute och det kan vara folktomt han är extremt distraherad av lukter.

Annons:
kinjelooo
2019-04-15 07:07
#1

K9 Education har en online kurs i belöningsutveckling. Mitt tips är: lek korta pass där det är svårt för honom att leka. Nöj dig med att han kampar med dig i några sekunder till att börja med och låt honom vara, annars blir det tjatigt och hunden kan känna sig pressad = inget kul. Lek ofta på olika ställen men väldigt kort. Matlusten ökar du genom att DU blir roligare. Att bara få godis serverat rätt in i munnen tycker få hundar är värt någon ansträngning. Låt hunden jaga din hand för att få godbiten, finta honom, spring iväg, kasta godiset så det rullar iväg… bara fantasin som sätter gränser.

kinjelooo
2019-04-15 07:09
#2

Glömde säga också att han är i en jobbig ålder, könsmognaden gör att hans koncentrationsförmåga inte är på topp just nu, samt att alla lukter lockar. Att ta en paus i träning och bara fokusera på kontaktövningar under en sådan period är också ett alternativ!

Alex&company
2019-04-15 14:21
#3

#1 Tack! :)

Upp till toppen
Annons: