Annons:
Etiketthälsa
Läst 2762 ggr
Emki
2019-04-14 14:47

Vattensvans eller bruten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var i torsdags och hade vattenrehab med våran hund. Samma kväll fick han duscha av rumpan pga lera utomhus. Han klämde även svansen i självstängande dörr när sambon var ut med honom. Han pep då till lite grann, men visade inget efteråt. Fredagen dagen efter hade han en typisk vattensvans. Några cm vid svansroten står utåt, resten hängande. Han piper ej när jag försiktigt provat klämma å känna på hela svansen. Inte heller när jag provat böja den lite. Mer obehag, vilket jag förstår då han säkert är ömm. När vi är ute å han ska kissa kan han höja upp svansen nästan normalt. Ska man vänta några dagar å se om det är vattensvans? Vad gör vet åt det om den är bruten? Ska ringa och avboka morgondagens vattenrehab utifall att det är vattensvans och ska då samtidigt höra vad dom tror. Men hur mycket krävs för att en hund ska bryta svansen? Tillägg: Är en golden retriever

Annons:
Vixxen
2019-04-14 16:02
#1

Åk till veterinär och kolla upp.

Elsis matte
2019-04-14 18:25
#2

Utan att ha varit med om en svansfraktur, så kan jag nog säga rätt säkert att den inte är bruten, då skulle han förmodligen visa mycket mer smärta. Jag skulle ringa veterinären imorgon bitti och rådfråga, om det inte är bättre då.

Lona
2019-04-14 20:14
#3

Jag har haft vattensvans på flera egna hundar samt en riktigt ful fraktur på daghundens svans. Han måste ha skadat sig på jakt vilket inte märktes just då. Husse hörde honom skrika till men sen kom han in med viltet som vanligt.
Faktiskt har vattensvansarna sett värre ut men det har liksom varit mer lokaliserat till själva svansen och att den hängt rätt ner. Har man försökt lyfta svansen lite så har det uppenbarligen gjort riktigt, riktigt ont.
Neds svansfraktur påverkade mer hela honom; han sänkte rumpan, såg ut lite som att han var på väg att få vattensvans, reagerade tydligt med smärta vid kyla eller bad. Det var faktiskt inte förrän efter ett par veckor som husse insåg att något var fel när han kände en stor knöl mitt på svansen. (Jag hade definitivt tagit hunden till veterinär tidigare men det är som sagt inte min hund.)
Ned hade en rejäl fraktur med en kota som låg delvis fel, dessutom hade han skadat några närliggande kotor. Förmodligen hade han fastnat på något sätt med svansen när han jagade.
Vila och smärtstillande i tre veckor, sedan återbesök för att se om det läkte eller om bitarna fortfarande låg och "skavde". De växte ihop ok, han har en liten knyck på svansen men det spelar ju ingen roll. Dock är han lite känslig om han blir blöt och kall om ryggen/svansen.
Smärtstillande ytterligare några veckor tills svansen var nästan läkt.
Hade den inte läkt av sig själv alternativt läkt felaktigt så hade det blivit amputering. Enligt veterinären inget svårt ingrepp, förutom problemet med att hålla en labradorsvans i stillhet…

Vare sig hunden har vattensvans eller en fraktur så tycker jag att man bör kontakta veterinär såvida det inte går över inom ett dygn. Båda delarna gör jäkligt ont och även om man egentligen inte kan göra mycket mer än att ge smärtstillande och antiinflammatoriskt så bör hunden få det.
Värme och vila i båda fallen.
Laserbehandling kan hjälpa på vattensvans men jag vet inte hur det påverkar en eventuell fraktur.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Emki
2019-04-14 20:59
#4

Tack för svar allihop, ska ta tiden imorgon på rehab å låta henne känna och kolla hans svans, blir väl förmodligen laserbehandling som morgondagens rehabpass. Har kvar antiinflammatoriskt & smärtstillande sedan hans operation. Inne använder han inte svansen så himla mycket, men utomhus så lyfter han fint på den när han kissar och även går runt å nosar. Jag hoppas verkligen inte att den är bruten eller liknande. Han har redan ett ben som är av efter short ulna operation, räcker med det… Han har haft vattensvans 1 gång tidigare när han var mindre och gick över på några dagar.

Upp till toppen
Annons: