Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 2897 ggr
Elsis matte
2019-04-13 10:52

Ständigt lite dålig i magen

Jag tog över en omplacering i höstas. Var medveten om att han hade en del magproblem, men han åt skräpfoder i sitt tidigare hem så jag tänkte att med bättre utfodring så skulle det ordna sig. Nu har han ätit Hills veterinärfoder i flera månader, och även om magen har stabiliserats till viss del så är den inte riktigt som jag önskar. Han är ständigt en smula för lös i magen och det behövs bara att han får i sig något olämpligt så får han diarré i ett par dagar. Dessutom tycker jag inte riktigt om innehållet det fodret, skulle hellre ge färskt eller åtminstone ett torrfoder med högre kötthalt. Men inget jag testat har fungerat: - Testade sätta honom på skonkost med kokt fisk och ris, han fick diarré, som blev ännu värre av Canicur. - Orijen torrfoder: han började kräkas. - Mush färskfoder, började okej men han blev sedan alltmer lös i magen. - Annat gastrofoder, redan vid liten inblandning så fick han diarré. Nu börjar jag känna mig uppgiven, vill gärna hitta det rätta men det är så jobbigt när hans mage hela tiden hamnar i olag och det tar tid att få den hyfsat stabil. Han är kollad och friad för mask. Mår i övrigt bra och är i fint hull (var rätt mager när vi tog hem honom). Forti-flora verkar hjälpa lite, han har fått det länge nu. Jag vet inte vad jag ska testa och hur jag ska tänka, tacksam för alla tankar och idéer jag kan få.

Annons:
Annette
2019-04-13 11:01
#1

Vår hund hade problem med upprepade analsäcksinflammationer. 

Han har fått fastare avföring genom att vi ger honom 1 msk/dag av Hill´s diabetesfoder utöver hans vanliga foder.

Joyous
2019-04-13 12:02
#2

Kanske ingen lösning för er men Humla, min förra hund, hade lite problem med lös mage. Dock pga stress. Blev tipsad om psylliumfrön och det funkade klockrent på henne.

Elsis matte
2019-04-13 13:20
#3

#1 Menar du detta foder? https://vetzoo.se/prescription-diet-canine-wd#aw_source=pb-59bb7bc6d3dcfa318a7dc10a Jag har hört andra maghundar som mått bättre med mycket kostfiber i maten, kan vara värt att överväga. #2 Just ja, tror jag har psylliumfrö hemma, min förra hund fick det ibland. Men hur ge det ihop med torrt torrfoder? Han är lite kinkig med texturer så tror det kan vara knepigt att få i honom.

jenmjao
2019-04-13 15:18
#4

#2 dom fröna är seriöst guds gåva emot hundar som har stressmage eller diarré!

Jag hade nog bytt foder, inte till skonkost. Kanske är han allergisk emot ris t.o.m. så det blir värre på grund av det? Min malle bajsade helt annorlunda när han åt dyra torrfoder (spannmål tål han inte så som ris t.ex), bajset vart typ antingen som smuligt fast blött, eller löst och det kom mycket (ett tecken på att något är fel, en hund ska bajsa lagom). Bytte till Prima dog lax med potatis, han funkar super på det, fasta korvar, smular inte, inte för hårt inte för mjukt, inte löst.

Joyous
2019-04-13 17:55
#5

#3 Humla fick oftast lite vatten och nötvom blandat med sitt torrfoder så jag fick i henne fröna den vägen. Om jag inte kommer ihåg fel nu ska väl även nötvom vara snällt mot magen. Men alltid svårt med hundar som är känsliga, man vågar liksom inte greja för mycket med maten då. #4 Verkligen!

Elsis matte
2019-04-13 18:04
#6

#4 Jag har läst på lite och ska definitivt testa psylliumfröskal! Han har lite "stressmage", och jag har märkt att hans mage inte tål ägg. Helst vill jag dels hitta ett vettigt torrfoder som han funkar på, dels ett färskfoder. Ger gärna färskt till vardags men skönt med torrfoder när vi reser. Om jag får hans mage helt på banan med psylliumfröskal kanske jag vågar testa igen…

Annons:
Elsis matte
2019-04-13 18:06
#7

#5 Japp, nötvom tål han bra! Låter vettigt att blanda in det så, blötlade du fröna innan eller inte?

Annette
2019-04-13 21:15
#8

#3. Ja, det fodret får vår hund.

starcastle
2019-04-13 21:59
#9

Testa hunden för giardia

[Forest]
2019-04-13 22:35
#10

2 vi har tik med viss stressproblem och magen kan bli kass om hon äter kattens mat ibland (dom når i regel bara deras torrfoder men blötmaten är det dom vill åt) Ska testa fröna hur mycket ska man ge liten hund på ca 4 kg? När vi tog över Donna åt hon Royal canin pudel skitfoder enligt oss. Och våran andra åt färskfoder så tanken var att hon med skulle gå över. Det vart tesked i torrfodret oj vilka renslickade foderkulor hon åt få torrfoder. Det vart bakslag med diarre som sen sluta med besök hos vetten. Sen kom vi fram till att bara färskfoder börja hon leta annan mat som kattbajs kattmat osv. Så vi köpte orijen även denna fick smygas in och sluta med 50/50 färskfoder morgonmål i förskfoder skål med torrfoder för slippa leta annan föda. Husse fick uppgift köpa ny säck o han köpte fel en lördag så dom fick testa äta lite o mumns det smaka bättre än orijen. Acana råka han köpa så vi bytte inte säcken o kört på denna + färskfoder i många år nu. Det är ibland magen pajar på henne då får hon kokt kycklig med ris i 3 dagar samt kolpasta som ges i munnen för stabilisera magen.

19Mikaela93
2019-04-13 23:10
#11

Ta avföringsprov på hunden, bästa tips jag kan ge dig! Det är vanligare med parasiter än vad man tror…

Elsis matte
2019-04-14 07:20
#12

#9, #11 Som jag skrev så är han redan testad och friad från parasiter, det var bland det första vi gjorde när vi fick hem honom.

Joyous
2019-04-14 11:52
#13

#7 Jag kommer ihåg att jag läste runt en del innan jag skulle testa till Humla och det var svårt att få ett bra svar på huruvida de ska blötläggas innan eller inte. Alla säger olika? Jag gjorde så att jag blandade det med vom och lite vatten, lät stå en stund och sen blandade jag det med torrfodret. Man får nog testa sig fram där och se vad som funkar bäst.

Annons:
Anne.K
2019-04-14 19:34
#14

Min tik har också haft problem med lös mage. När vi testade spannmålsfritt så blev magen fin. Om du inte testat spannmålsfritt så är det mitt tips. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Elsis matte
2019-04-14 21:28
#15

#14 Har testat spannmålsfritt, det blev värre, inte bättre tyvärr. Tack för svaret ändå!

Elsis matte
2019-04-15 09:32
#16

Hurra, han fick en halv tesked psylliumfröskal i middagen igår och helt klart bättre bajskonsistens imorse! Tack för tipset, underbart att hitta något som hjälper!

Frida B
2019-04-15 11:01
#17

#16 annars om du vill, kan du nog ge royal canin fibre response en chans. Det är gjort för just utdragna magbekymmer, har för mig att det innehåller psylliumfrön. Den skall vara superbra säger dom som testat, hqr dock själv aldrig provat :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hemul
2019-04-15 19:53
#18

Psylliumfrö ska svälla i vatten. Gjorde du så? Det är det där slimet som bildas då som man vill åt.

Elsis matte
2019-04-20 17:00
#19

Återigen - TACK för tipset om psylliumfröskal! Nu har han fått uppblött psylliumhusk i lite vom ihop med maten i snart en vecka, och har inte varit så fin i magen en enda dag innan. Livet är så mycket bättre för oss båda nu, för ingen av oss gillade hur han ständigt behövde torkas eller tvättas efter promenad.

Upp till toppen
Annons: