Annons:
Etikettraser
Läst 2251 ggr
Vattenskadad
2019-04-08 10:41

Mops och frallauppfödare

Hej! Min syster har länge spanat på dessa raserna, vilka uppfödare eller representanter för raserna rekommenderar ni, ni som vet och kan mer? Jag är såå grön inom dessa raser. 😅 Bara så man vet var man kan hänvisa syrran och hennes sambo. Gärna någon som värdesätter både mentalitet och hälsa lika mycket som utställningsmeriter?

Annons:
hemul
2019-04-08 11:23
#1

Känner ni till att båda raserna har stora hälsoproblem? Det är trevliga hundar, men jag tycker ni ska tänka efter om ni vill skaffa en hund som löper stor risk att få leva med andningsproplem och inte kunna leva ett normalt hundliv, med lidande och kanske höga veterinärkostnader (operationer) till följd.

Läs detta och tänk över saken. Och lycka till hur ni än gör. 🙂

http://img.bloggo.nu/9/medelaldersb_2fc/doc/48410/16173764.pdf

Vattenskadad
2019-04-08 12:17
#2

Vet själv om detta, men det förändrar inte att de vill ha en sällskapshund av den typen. Har redan pratat om trubbnosproblematiken med dom och läst min beskärda del om dessa raser vad det gäller hälsofrågor, men vad annars göra än att försöka finna en god uppfödare av någon av raserna. Tror även de kan tänka sig en petit brabancon. 😊

hemul
2019-04-08 13:19
#3

Pja, man kan ju välja en ras som inte är sönderavlad. Finns ju massor med små sällskapshundar att välja på.

hemul
2019-04-08 14:51
#4

Jag glömde säga att jag tyvärr inte kan svara på din fråga. Jag vet inte om det finns uppfödare som försöker avla tillbaks de här raserna till hälsa i egentlig mening, och inte bara välja avelsdjur som har lika korta nosar men ändå inte så påtagliga andningsproblem att det kräver kirurgi. Men kanske någon annan vet.

Ledsen att jag låter negativ, men jag tycker den här aveln är rent djurplågeri och vill inte uppmuntra någon att köpa en valp så länge det ser ut som det gör. Det enda som kan åstadkomma förändring är nog att folk väljer bort raserna.

Frida B
2019-04-08 15:02
#5

Ingen av dom borde vara tillåten att fortsätta avla på. Har man sett hundar dö pga något vi människor orsakat, stöttar man aldrig det. Paniken i hundens ögon, och tanken på att det enda hunden gjort är att vara född i fel kropp. Många av dessa hundar gör av all energi till att få syre, så dom inte orkar göra någonting öht. Blir dom stressade är det ibland lika med livsfara, då dom börjar hjässa kan det svullna i halsen och täpper igen. Tänk dig själv att endast kunna andas ur ett sugrör hela ditt liv. Aveln är djurplågeri. Kan en hund inte göra något så basalt som att andas normalt, då ska man ej fortsätta avla på det.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lona
2019-04-08 15:16
#6

Förutom andningen så har de dessutom stora problem med reproduktionen. Uppemot en tredjel(!) av tikarna behöver snittas vilket många uppfödare inte ens ser problemet med. "Valparna har legat fel", "död valp som stoppade passagen", "värksvaghet", "oerfaren tik". Märkligt att inte andra raser med "oerfarna tikar" etc får samma problem och behöver snittas…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Jojaton
2019-04-08 15:30
#7

#6 Jag har hört att det misstänks att även födsloproblemen beror på andningssvårigheterna. Tikarna får inte tillräckligt med luft och orkar därför inte fortsätta värkarbetet utan lägger av av ren självbevarelsedrift. Källan är en utställningsdomare som sitter i Dvärghundsklubbens styrelse. Kommer tyvärr inte ihåg varifrån hon fått informationen/om det var bevisat - men det låter ju onekligen väldigt logiskt att det beror i alla fall till viss del på andningen. Jag kan inte heller ge några tips på vettiga uppfödare, för jag tycker att hela trubbnosaveln är fruktansvärt sorglig och hemsk. Finns kanske enstaka uppfödare som jobbar för att få fram friskare hundar, men hade avstått att köpa valp av en sådan ras tills de ev fått bukt på problemen.

Johanna - Instagram

Lona
2019-04-08 21:20
#8

#7, Det kan säkert stämma vilket gör saken ännu värre. Det är klart, kan man inte andas eller äta utan problem så funkar inte en valpning heller.😢
Nej, jag hade heller inte kunnat stödja sådan avel såvida de inte börjar med utavel (korsar in annan ras) nu.

TS, som jag ser det finns det ingen seriös uppfödare av mops och fralla - för det är inte etiskt att föda upp hundar till detta lidande, även om man försöker förbättra rasen. Det tåget har liksom gått för länge sedan.
Petit brabancon, tja, de ligger väl några snäpp bättre till vad gäller hälsan. Men varför inte titta på en normalsund ras som åtminstone har förutsättningar att leva utan att få kämpa sig igenom varje dag?
(Jag vet att det inte var du utan din syster som skulle ha hunden, men ändå.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
2019-04-08 21:43
#9

Om petit brabancon:_
Rasklubben rekommenderar knäleds- och ögonundersökning av avelsdjuren. Den korta skallen och nosen ökar risken för skador på ögonen och andningsbesvär. Syringomyeli är en neurologisk sjukdom som finns i rasen och den kan bland annat orsaka svår smärta. Hur vanlig sjukdomen är i Sverige är ännu okänt. Rasen ingår i de Särskilda Rasspecifika Domaranvisningarna (SRD)._

Låter ju inte jättehejsan. Och då kommer citatet ändå SKK som tenderar att tona ner hälsoproblem, för att uttrycka det milt.

eli1991
2019-04-08 22:20
#10

Skulle starkt avråda. Att folk köper gör att aveln kan fortsätta…. Oavsett om en hund ska användas inom en hund sport eller som soffpotatis så bör den kunna andas. Något många av dem knappt kan, det är inte drägligt i mina ögon. Och att folk bortser från det och ändå köper gör att det fortsätter.

koppargaller
2019-04-09 13:48
#11

Det finns seriösa uppfödare av båda raserna där valparna kan andas o tikarna är självvalpande, även om de är få o svåra att hitta.

hemul
2019-04-09 21:58
#12

Hur hittar man dem?

koppargaller
2019-04-10 12:50
#13

Man lusläser uppfödarnas hemsidor, kollar vad de har för målsättning med sin avel samt studerar bilder av deras avkommor.

Har de mycket utställningstitlar kanske man skall söka sig vidare, görs det BPH på avelsdjuren kanske man skall kolla närmare.

Annons:
Jojaton
2019-04-10 12:56
#14

#13 Bilder säger inte så mycket. Det är inte bara längden på nosen eller om de har knipta näsborrar eller ej som avgör. En fralla/mops kan ha lite längre nos men vara helt förstörd i svalget - och det kommer du aldrig se på några bilder.

Johanna - Instagram

koppargaller
2019-04-10 13:05
#15

#14 Visserligen, men man måste börja med sin uteslutningsmetod någonstans.

Eller så kan man köpa oreggade blandisar typ
https://mops.ifokus.se/discussions/5ab4b527ce12c4677f00522e-ny-rasklubb-for-sportmopsar?discussions-1

hemul
2019-04-10 14:32
#16

Men alla uppfödare säger ju att de går in för sunda och friska hundar.

Frida B
2019-04-10 15:37
#17

Eller så skaffar man en hund med näsa, och inte stöttar aveln över huvud taget.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lona
2019-04-10 16:38
#18

Jag har flera bekanta som gett upp sin mops/frallaavel eftersom inte kunnat hitta tillräckligt sunda hundar trots att de verkligen varit noggranna när de köpt/parat tikar. De anser helt enkelt att det inte är försvarbart att avla på den typen av hund.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MyCola
2019-04-12 11:10
#19

Jag undrar mest varför din syster inte vill välja en frisk och sund ras, varför är det bara trubbnosar som gäller?

Alex&company
2019-04-12 18:19
#20

Jag tror du får bäst råd av att bli medlem i en frallagrupp eller en mopsgrupp på facebook :)

Annons:
Fisherling
2019-04-12 18:22
#21

#20 Om med ”bäst” du menar ”åsikter som inte kommer stryka någon mothårs och kommer få det verka enkelt att få en frisk mops eller fralla”, så ja. Sanningshalten i de grupperna är skrattretande. Jag var med i några för ett tag sen för att följa diskussionerna och man blev ju mörkrädd över allt dom hymlar med och rakt ut ljuger om.

Alex&company
2019-04-12 21:47
#22

#20 Nope, med bäst råd menade jag de som faktiskt berör hennes fråga. Hon bad om tips på uppfödningar inte tusen kommentarer kring hundarnas hälsa vilket hon redan verkade känna till.

Sugar Mist
2019-04-12 22:03
#23

#22 Att fråga om uppfödare i rasgrupper är mer eller mindre värdelöst, eftersom alla tycker att sina egna hundar är bäst och därmed är uppfödaren till dessa hundar bästa valet. 
Har svårt att se att man kommer få några vettiga svar om man ställer en fråga efter "hälsosamma" mopsar/frallor i en mops/fralla grupp då folk till och med i min egna ras facebookgrupper rekomender sina showavlade aussies utan driv till sådana som söker hund för att satsa högt i bruks.

-

Alex&company
2019-04-12 22:07
#24

#22 Fast snälla i rasgrupper finns även köpare och de flesta rasgrupper tillåter inte uppfödare att föreslå sig själva. Jag säger inte att jag personligen anser att någon bör köpa fralla eller mops, jag tycker ärligt talat inte att de borde avlas på. Men 15 dryga kommentarer om hur ohälsosam rasen är (vilket TS verkade väl medveten om) när ts ber om tips på uppfödare är hyfsat kontraproduktivt och lär knappast övertyga henne eller hennes syster om att inte köpa någon av de raserna.

Sugar Mist
2019-04-12 22:31
#25

#24 Ja det är ju just det jag menar- Köparna föreslår uppfödarna de själva köpt ifrån för att deras hund är ju alltid bäst, vilket oftast slutar med trådar där varenda uppfödare har rabblats upp- vilket är precis lika produktivt som att beta av varenda uppfödares hemsida via rasklubbens uppfödarlista.

-

Jojaton
2019-04-12 22:37
#26

#24 Men det går ju inte att tipsa om uppfödare som avlar fram friska mopsar/frallor när i princip alla hundar av de raserna har problem, på ett eller annat sätt? Så vad ska vi annars göra, bara hålla käft eller låtsas som att det inte är ett problem och skicka henne vidare till folk som har ”bättre koll”? Köpare i fb-grupper behöver ju inte va så himla pålästa, har stött på liknande problem som #23 i min ras. En vän till mig frågade om kennlar som födde upp röntgade shelties, med chans för trefärgat. Fick maaassor med kommentarer på shelties från kennlar som inte röntgar - och när hon frågade om det svarade ägarna ”nej det vet jag inte om de gör”.

Johanna - Instagram

Lauli
2019-04-16 17:00
#27

Jag är novis på de där raserna men förstår ju att det finns en hel del hälsoproblematik vilket jag inte hade kunnat stötta. Det jag har sett däremot var nån kvinna på Blocket som födde upp fralla-blandraser så att frallorna fick längre nos osv (och därmed mer hälsosamma I guess). Är som sagt inte expert och som någon skrev är inte nosen allt, men kanske en början. På bilderna såg iaf frallorna ut att ha betydligt längre nos. Jag hade iaf bett dem kolla på annan ras helt och hållet alternativt kolla om det finns nån som föder upp dem som ”blandraser”

Annons:
[Forest]
2019-04-16 17:36
#28

Ts låt din syster skaffa en hund men visst kan man tipsa om andra raser där hälsan är sundare. Vi var lite inne för 15 årsen på Boston terrier inte så vanlig ras och lite trubbnos. Där en annan ras vet inte hur hälsan är hos dom nu. Hur som hels be dom läsa på ordentligt innan om sjukdommar det kan bli mycket dyrt då försäkringen inte täcker vissa rastypiska sjukdommar.

Upp till toppen
Annons: