Annons:
Etikettraser
Läst 1136 ggr
Sasha W
4/7/19, 6:57 PM

Rashjälp!

Halloj! Har lite svårt att hitta en ras som verkligen passar…. Min vardag går då ut på en morgonpromenad på 3km, lunch/eftermiddagspromend på 4km och kvällspromenad vid 20 tiden där vi går runt en mil, mellan morgon och lunch promenad är då hunden i en hundgård. Hundrasen jag söker ska vara glad och ennergifylld som gärna följer med när jag fixar i trädgården och ska gärna vara lättlärd då det är förstahund vi pratar om. Ang exteriör så präglas jag inte vid utseende dock storlek bryr jag mig en hel del om, hunden jag letar efter ska helst inte vara jätteliten, ex yorkie & chihuahua storlek utan helst lite större Jag håller inte på med några hundsporter men hundrasen ska vara helst vara öppen för att testa på bland annat agility som jag är ganska intresserad av(inge tävlande för mig pga Socialångest)

Annons:
tiger tok
4/7/19, 7:46 PM
#1

Kommer du inte erbjuda någon form av mental träning? Det behöver alla hundar

ipopuma
4/7/19, 8:44 PM
#2

#1 alla hundar behöver inte mental träning regelbundet. Vissa mår bra av vardagslydnad, lite äventyr och promenader o bara få hänga med. Att gå runt 10-17 km på en dag hade räckt. Sedan att några gånger i veckan hitta på lite skojigheter hade bara varit kul. Min dvärgshnauzer skulle tex vara perfekt till ett sådant liv. Älskar långa promenader, lätt hund att bara ha med sig men när man gör något träningsmässigt är hon på hugget och tycker det är kul :). Så jag hade nog kollat på någon sällskapshund som tex dvärgshnauzern. Dock mycket pålsvård på den om man inte klipper ned pälsen vilket är lite synd. Dock var noga med kennel så du får en trevlig och där har jag så jag kan tipsa :)

Sasha W
4/7/19, 9:52 PM
#3

#1 självklart mental aktivering 😁 #2 Varken jag eller min pappa är särskilt förtjusta i dvärgshnauzer…. Inget emot hunden i sig bara ett dåligt minne som vi lätt förknippar med hundar med den exteriören…. Några fler?

tiger tok
4/8/19, 7:02 AM
#4

Corgi? Eller någon bichon ras?

hemul
4/8/19, 11:25 AM
#5

Dvärg- eller mellanpudel, kanske.

Lona
4/8/19, 12:11 PM
#6

Vill du ha en lite mjukare hund (som sheltie/retriever) eller en med lite mer "skinn på näsan"? Inom grupp 8 finns ju en del intressanta spaniels och retrievers, beroende på linjer kan de vara ganska "lagom" och passa till det mesta. I grupp 1 har du tex sheltie som redan nämnts men även collie och schapendoes. Lancashire heeler är också en trevlig ras men med lite mer "attityd" än de andra. Sen har jag själv en viss förkärlek till terriers, men de är ofta lite kaxigare. Jag tycker att det är roligt med en hund som är rätt så kavat och framåt och som man får vara lite finurlig med i träningen, mina kompisar med jaktlabbe kan inte begripa att jag INTE vill ha en hund som alltid gör som man säger. (Jag har ju jaktlabbe också, men tycker att de är lite väl…slätstrukna, även om de är jätteroliga att jobba med.) Eftersom jag själv har problem med social ångest så rekommenderar jag faktiskt en ras som brukar vara öppen och tillgänglig. Hellre "älskar alla" än att det slår över i överdriven reservation eller rädsla. Att socialträna en osäker hund när man själv inte känner sig så trygg i situationen är ingen hit. Dessutom blir folk bra mycket mer irriterade om man har en hund som skulle få för sig att göra utfall av osäkerhet än om man har en hund som skuttar fram och älskar hela världen. (Ingetdera är väl särskilt lämpligt, men OM det nu ska slå åt något håll.) Det är inte en slump att jag, efter några reserverade raser, numera har två som är kända för att älska folk (labbe och cairnterrier).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Sasha W
4/9/19, 12:22 PM
#7

#6 vilka skulle du säga är öppen och tillgänglig?

detta är jätteskumt men idag hittade jag en hundras som passar mina behov, till utseendet är det motsatsen till vad jag hade för bild i huvudet.

enligt skk's hemsida är rasen:

''Användningsområde

Den är en utpräglad sällskapshund. Tack vare sin lättlärdhet används den ofta till hundsporterna agility och lydnad.

Egenskaper / Mentalitet

En livlig ras, som älskar att vara med där något händer. Lättanpassad i olika miljöer. Mycket klok och lättlärd.''

hittade rasen genom att titta på instagram så fick jag upp en bild, och av ren slump var det en raspresentation, gissa vem som fastnade? jo jag!

jag hade tänkt mig något Collie & Retriever  liknande…. i både storlek, mentalitet och utseende.

och nu har jag fastnat för rasen papillon, mindre än jag tänkt men beskrivningen passar in på vad jag letar efter…..

frågan är om det stämmer?

JoannaLi
4/9/19, 12:33 PM
#8

#7 Jag tycker att papillon låter som en mycket bra ras! Pigg och glad sällskapshund, som kan gå mycket bra inom sport.

Jojaton
4/9/19, 12:39 PM
#9

Pappisar är superhärliga! Kräver inte mängder med aktivering, men följer med på allt man ber dom om, och är otroooligt charmiga 😊

Johanna - Instagram

koppargaller
4/9/19, 1:30 PM
#10

Pappis låter bra, corgi not so much.

Sasha W
4/9/19, 1:46 PM
#11

låter som att jag hittat vad jag letat efter :)

Upp till toppen
Annons: