Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2609 ggr
Zittka
2019-04-02 16:19

Skaffa hund under pluggtid

Hej! Jag ska börja på universitet till 2020 och planerar lite att skaffa hund första eller andra ”sommarlovet” och kommer då ha ganska precis 3 månader hemma med valpis. Sen kommer den behöva vara själv 2-4h vissa dagar i veckan, en del av dom dagarna i 2 omgångar. Valpis kommer då vara 5-6,5 månader gammal räknar jag med beroende på när jag hämtar från uppfödaren. Är detta för kort tid hemma på heltid eller går det bra att börja lämna valpen vid 5-6 månaders ålder? Har annars läst en hel del om att ha hund under pluggtiden och det allra mesta verkar väldigt positivt, men är just valptiden jag fundrar lite på..

Annons:
[Paranormal team värmdö]
#1

En valp klarar inte av vara ensam

[Paranormal team värmdö]
#2

Skulle nog vänta med skaffa hund efter man studerat klart

Jojaton
2019-04-02 17:51
#3

2-4h låter länge för en så ung valp. Har du möjlighet att någon passar valpen under tiden du måste vara i skolan?

Jag studerar heltid på distans och har hund, det fungerar superbra och tanken är att skaffa valp i höst eller under nästa år. Men då är jag ju hemma hela tiden.

Johanna - Instagram

fancie-
2019-04-02 19:21
#4

Om du är hemma med den hela tiden i tre månader utan att den är ensam blir det ett stort steg till 4h ensam, risken finns att hunden inte alls kan hantera det. Om du vänjer den vid att vara ensam, lite åt gången, kan det absolut gå. Rutiner är bra, till exempel att vänja den att vara ensam på förmiddagen om den kommer vara det. Jag studerar på universitet och har en kompis som tog valp i höstas, har gått hur bra som helst. Själv hämtar jag min valp nu till sommaren också och ser studietiden som en optimal tid att skaffa hund! För mig alltså som inte är så brydd i festande och dylika aktiviteter. Kom ihåg att ensamhetsträning inte är en garanti heller, så det är bra att ha någon form av plan b ifall det inte går som planerat. #2 Det har väl ingen betydelse då man förhoppningsvis får jobb när man studerat klart? Då borde ju folk vänta till pensionen innan dom skaffar hund..

[134643]
2019-04-02 19:29
#5

Jag planerar att skaffa hund efter sommaren (!) och jag pluggar då andra året på universitet. Jag tänker dock skippa de flesta föreläsningarna och så har jag otroligt många runt mig som kan hjälpa till med passning när jag måste till skolan/iväg på annat. Får förhoppningsvis också tillgång till hundgård när valpis är runt 6 månader och hoppas att han trivs med det om han inte vill vara själv hemma. Jag hade inte räknat med att det går att lämna en 5 månaders 4x2 timmar utan jag hade nog sett till att ha en back up plan också. Det kan ju skita sig helt också så står du där med en hund som har extrem separationsångest och aldrig kan lämnas ensam.

[134643]
2019-04-02 19:31
#6

Insåg att det lät jättenegativt så vill också lägga till att det kan ju gå hur bra som helst! Har man bara tänkt igenom det, och har bra lösningar på ”worst case” scenarion så tycker jag att man ska köra :)

Annons:
Jojaton
2019-04-02 19:39
#7

#4 Klart man måste ensamhetsträna valpen, men valpar under fyra månader får inte lämnas mer än kortare stunder, och ett hopp från kortare stunder till upp till 4hx2 på 1-2 månader är väldigt stort.

Johanna - Instagram

Zittka
2019-04-02 19:45
#8

#3 har en sambo som också ska plugga, våra scheman kommer högst troligt gå en del omlott så att säga men hans tider kommer ju också ligga dagtid i veckorna så hunden kommer behöva vara ensam ibland. Ska flytta till en annan stad så får skaffa nya kontakter isåfall, inget omöjligt problem dock antar jag. #4 Ja *självklart* kommer jag ensamträna hunden, menar väl att jag har 3 månader på mig att vara hemma och just enbart träna på att vara ensam innan den *måste* vara det (om jag inte fixar nån som kan vara med den under tiden förstås). Härligt att höra, ja efter massa funderande har jag insett att det nog inte finns en lämpligare tid att skaffa hund förän man går i pension typ.. kommer ju högst troligt inte kunna ta ut 3 månaders semester på något av mina framtida jobb såvida jag inte säger upp mig - men då ska man ha råd med det också. Men eftersom det gått bra för din kompis och du också fattat samma beslut och jag antar att du inte har mycket mer än 3 mån lov heller så antar jag att du tycker det låter som en bra idé bara man ensamtränar? ;) Kommer du ha hundvakt eller låter du hunden vara ensam sen? Hur har din kompis gjort? #1 Enligt lag får inte valpar under 4 mån lämnas ensamma, men om en 5-6,5 mån valp inte heller är redo - när är den det?

Elsis matte
2019-04-02 20:04
#9

Jag skaffade valp under pluggtiden och tycker att det var mycket enklare än nu när jag jobbar (och då har jag möjlighet att jobba en del hemifrån). Jag förstår inte alls rådet att du skulle vänta tills du har ett heltidsjobb? Man kan inte räkna med att valpen klarar vara ensam redan efter sommaren, men det bör vara överkomligt att hitta hundvakt för de timmar ni behöver, tills den är mogen och ensamhetstränad.

Zittka
2019-04-02 20:05
#10

Får ju såklart se hur schemana väl ser ut nästa år, och eventuellt vänta till andra sommaren. Har kollat lite på olika omplaceringsställen som hundstallet och liknande. Men det faller ganska snabbt då de flesta inte vill sälja till personer under 23 år, vilket jag inte kommer vara när det (förhoppningsvis) är dags för hund. Har kollat en del på blocket också så det är ett alternativ men känns som många hundar där har någon form av beteendeproblematik, då känns det enklare att börja från scratch med en valp. Dels pga tiden jag har men dels pga att det blir min första hund.

fancie-
2019-04-02 21:28
#11

#8 Jag tycker att din plan låter bra. Min kompis har en bekant pensionär som ställer upp som hundvakt när vi har mer i skolan. När jag skaffar valp är det också tänkt att vi kan turas om att gå på föreläsningar och vidarebefodra infon till varandra :) så det är också ett tips om du har någon kompis med hund. Vi har inte obligatorisk närvaro på föreläsningar och de är ofta ganska innehållslösa så jag kommer satsa mer att gå på seminarierna. Jag bor också sambo så behöver jag träffas kvällstid för t.ex. grupparbeten blir valpen inte heller ensam. Samt: Om du inte redan har en bra fungerande studieteknik - skaffa det innan du skaffar valp! Att ta tag i skolarbete är svårare med en söt valp hemma + att man får större problem om man skjuter upp deadlines etc..

fancie-
2019-04-02 21:35
#12

#7 Jag förstod det inte som att valpen är ensam 4h+4h samma dag? Utan antingen 4h i ett sträck eller 2h + 2h. 8h håller jag med om att är mycket.

Zittka
2019-04-02 21:39
#13

#11 Men åh, har funderat mycket över vem som skulle ha tid att passa en hund.. har ju helt glömt pensionärerna haha! Nu känns det genast lättare att hitta framtida hundvakt ;D Pluggar inte just nu utan jobbar, tror ärligt talat att längtan och motivationen till att vilja plugga (dessutom något som jag verkligen tycker är superintressant) ist för att jobba är tillräckligt med studieteknik för min del just nu, alltid haft väldigt lätt för skola å plugg. Så även om jag inte tror att jag egentligen har någon uttalad ”teknik” så är det nog inget som ens en söt valp kan rubba alltför mycket :)

Annons:
fancie-
2019-04-02 21:50
#14

#13 Damen som passar kompisens hund brukar höra av sig när hon tycker det har gått för lång tid sen hon hade valpen, hon är så glad och tacksam! Så det vore ju perfekt att hitta någon sådan. Dock är valpen en cavalier king charles, han charmar till sig varenda människa. Tror det är lättare att hitta hundvakt til mindre hundar också. Bra om du haft lätt att plugga tidigare!

[Tisstassen]
2019-04-02 23:04
#15

Självklart olika personligheter och träning osv, men jag tkr de gick bra för mig iaf, hade hundvakt första tiden (fick hem valpen i slutet av mars och hade en del i plugget ända tills juni) så då fick mina föräldrar hjälpa till att passa, min bror, min mormor, vänner, en granne, ja du förstår. Ett galet pusslande. En dag körde det ihop sig, då fick han följa med till min praktikplats och charma alla! Jag har även en vuxen hund sen tidigare som var van att va ensam så det gjorde ensamträningen lättare. Jag tränade massor!! I början(jag började träna så fort han lärt känns mig och kände sig trygg, typ efter en vecka) stod jag bara i trapphuset med dörren öppen, sen öppna och stänga, öppna och stänga osv, sen någon min stängd sen öppna. Sen gå ut med sopor, ut med återvinning. Det blev dags för byte från vinterkläder till sommarkläder så sprang mkt upp och ner till källarn med saker också, tror det avdramatiserade också, att jag kort därpå kom hem igen osv På detta sätt lärde sig valpen att de va ok att lämnas hos andra människor också, de är ett plus :) Det är vanligt med bakslag i ensamträningen, jag har ett just nu och nu är han ett år och 2 månader, träna träna träna Frågar man folk så säger majoriteten nej det går inte därför blabla… det är min upplevelse. jag bestämde mig för att jag skuter i alla hinder, de får lösa sig på något sätt. Och nu har jag haft hund i 3 år och det har gått hur bra som helst! Allt löser sig! Särskilt om man har bra folk runt sig som hjälper en samt en bra budget!!

[SweetSunday]
2019-04-04 17:50
#16

Jag skaffade min hund 1 månad innan vårterminens slut första året på universistetet. Den månaden studerade jag hemifrån och fick ordna hundvakt vid tentan och något obligatoriskt tillfälle. Under sommaren bodde jag hos föräldrarna och min hund fick vara med dem eller min mormor och morfar medan jag jobbade. Så ägnade jag mina em/kvällar åt valpis. Vi ensamhetstränade under sommaren och han fixade ca 3-4 h i slutet av sommaren (då han var ca 5 månader). Sen flyttade jag hem till min studieort. Då vände det. Han var inte trygg i min lägenhet eftersom han bott mest hos mina föräldrar. Så under höstterminen fick jag plugga hemifrån, fixade hundvakt när vi hade obligatoriskt (vilket dessvärre var oftare under den kursen än på våren eftersom vi hade laborationer, så han var hos hundvakt minst 1 gång á 3 h i veckan, ofta någon mer gång. Ibland fick han vara hos hundvakt 4 dagar ex.). Alla föreläsningar som inte var obligatoriska hoppade jag över. Fick börja om helt med ensamhetsträningen och det tog kanske 3 månader innan jag kunde gå normala skoldagar (ca 5 h ensam då). Fick ta ministeg eftersom han var rätt otrygg då, i början gick jag typ och öppnade dörren, ställde mig utanför och stängde för att direkt öppna igen (dvs knappt en sekund ensam), så gick vi långsamt och gradvis framåt. Idag är det inga problem och jag går nu min 6e termin, han kan vara ensam 6 h (eller han kan säkert mer men det är inget vi brukar testa).

Det jag vill förmedla med detta är att en plan B måste finnas om bakslaget kommer. Jag tänkte inte att det skulle bli bakslag, men det blev det och då måste man kunna lösa det 🙂 Jag har tur som går på ett väldigt djurvänligt universitet med många studenter som gärna passar valpis en stund och även hade min hund ett syskon som bodde nära som han kunde vara hos ibland. 

Jag skulle säga att det är perfekt att ha hund under studietiden, just för att det ofta är flexibelt med föreläsningar och oftast inte 8 h arbetsdag utan kortare dagar. Mycket egen tid att disponera som man vill. Beror ju förstås på program med. Enda är väl ekonomiskt men prioriterar man och har en bra försäkring så går det också (planerar till och med för att skaffa nummer 2 om något år eller så, så uppenbarligen funkar det bra, med rätt prioriteringar) 🙂

ipopuma
2019-04-05 08:32
#17

Kör på skulle jag säga! Känns det bra och planerat och du har ekonomin och ev någon som kan passa hunden då o då kör på. Men mycket beror på vad du läser.

Zittka
2019-04-05 09:35
#18

#16 Ja det gäller ju att ha backup-planer.. eftersom jag flyttar till ny stad känns det lite jobbigt. Kan avslöja att det är SLU jag har planer på så där finns det gott om hundälskare och även möjlighet att hyra hundgård på campus, så hunden får vara ute med en kompis ist för i lägenheten. Jag tror nog allt löser sig, jag hinner nog hitta nya kontakter om det behövs. Hur långt före att plugget började flyttade du tillbaka? Jag tänkte nämligen också bo hos föräldrarna över sommaren, men flytta tillbaka kanske 2-3 veckor innan plugget börjar så valpen hinner vänja sig. Sen kanske det blir bakslag iallafall men då är det ju så. Det enda som gör att jag kanske inte kan skaffa hund första året är ju om boende inte är helt bra tills dess, kan ju vara lite svårt att få studentboende ;)

[134643]
2019-04-05 09:48
#19

#18 Välkommen till SLU! Jag planerar som sagt valp till hösten så vi kan ju hjälpas åt när du väl kommer hit ;) Ställ dig i kö hos Susbo om du inte har gjort det redan! Jag bor i korridor och det är såååå värt när man behöver djurvakt och det kräver inte superlång tid i kön heller!

Zittka
2019-04-05 10:49
#20

#19 Nämen tackar, ja det låter ju jättebra ;) Har ställt mig i kö hos dom för några veckor sedan, får se om jag får ett rum där eller om jag hittar nåt vettigt med sambon, å längre fram hoppas vi på lägenhet där :) Får man fråga vad du pluggar förnåt å hur du trivs där? :)

Annons:
[134643]
2019-04-05 10:58
#21

#20 Ah, ja det är lite jobbigare när man har en sambo att tänka på! Korridorsrum brukar ha ca 1 år som max i kötid, jag fick tillgång till en liten 1a efter 1,5 år, men de schysta lägenheterna (1,5or, 3or..) får man nog räkna med i alla fall över två år i kö för att få. Det positiva med att bo på Gälbo är ju att du kan gå hem på lunchen och rasta hunden :) Jag pluggar djursjukskötare, trivs bra!

Zittka
2019-04-05 12:04
#22

#21 ja men visst, hade ju varit nice med 1,5/2 men vi klarar oss nog på en etta också :) ja men visst, å jag gillar typ inte storstäder egentligen å det är ju lite mer grönt nere vid SLU +att det är lämpligt att bo så nära så vill verkligen ha lägenhet där :) Spännande, funderade lite på den ett tag men blir etologi för mig istället ;)

[SweetSunday]
2019-04-08 14:06
#23

#18 Haha, jag går också på SLU :-D Då lär du inte ha problem med hundvakt skulle jag säga ;-) Tror jag flyttade tillbaka 1 vecka innan skolstart, men var 1,5 år sedan så kommer inte ihåg helt 100. Studentbostad är lite knöligt, om du får boende på campus så är iaf djur tillåtna i de flesta rum/lägenheter och smidigt att kunna gå hem fort. (Bor dock själv inte på campus, men verkar smidigt). Hade själv hundgård ett tag men min hund funkade sådär med hundgårdskompisen, så sa upp den för ett år sedan. Nu tänkte jag försöka ordna hundgård igen då min hund mognat lite och är nog mer redo nu :-)

Zittka
2019-04-08 16:00
#24

#23 nämen se där ;) Härligt att fler säger så, då känns det som jag inte behöver fundera så mycket på hur jag skulle kunna lösa hundvakt :) Jo men precis, hoppas på lägenhet där under termin 2 eller 3 (av 7 då jag kör bastermin också) så sålänge jag får ha hund där jag bor innan dess så är det ju lugnt, annars får jag helt enkelt skaffa hund mellan termin 3 o 4 istället för 1 o 2

Momos
2019-04-08 17:25
#25

Nu har jag inte läst längre än "Ja *självklart* kommer jag ensamträna hunden, menar väl att jag har 3 månader på mig att vara hemma och just enbart träna på att vara ensam innan den *måste* vara det (om jag inte fixar nån som kan vara med den under tiden förstås)." så det kan förstås ha ändrats i toner efter det, men:

NEJ nej nej. Inte "om" du hittar någon. En ung valp ska inte vara ensam i timmar. Antingen hittar du människor som kan passa den (rekommenderar flera personer ifall den första inte kan plötsligt), eller så får du skaffa plats på hunddagis. Annars bör du inte skaffa valp. Man kan fortfarande skaffa hund, men då skaffar man en redan ensamhetstränad vuxen hund.
Visst finns det valpar som klarar det, men det är lite som att skaffa en Border Collie och tro att den inte vill valla-- visst finns det, men man ska aldrig köpa en och förvänta sig det.

Om du har säker passning så är det bara att köra på! Annars finns det många goa vuxna hundar på marknaden, eller valpar i framtiden när lösning finns.

Michaela-N
2019-04-08 17:48
#26

Jag blir hundägare om 4 veckor och pluggar & bor i uppsala, skicka gärna ett PM om du vill snacka så kan jag berätta mer :-)

Zittka
2019-04-08 18:07
#27

#25 Har dels en sambo - som också ska plugga, alltså vara hemma en hel del. Och som jag själv tänkt och som jag fått bekräftat av andra är det inte jättesvårt att hitta hundvakt genom andra studenter på SLU - där jag ska plugga och även bo så fort jag kan. Och annars får jag hitta andra kontakter - vilket andra studenter med hund säkert kan ha tips på också. Detdär ”om:et” var väl mer menat som ”om det behövs” och inte ”om jag hittar nån”. Jag har inte löst allt än. Jag har inte kommit in på universitetet, har inte några kontakter i uppsala än, har ingen bostad där, har inte sparat alla pengar jag behöver och eventuell hund/valp ligger minst 1 år och 2 mån framåt i tiden. Det som behöver lösas tills dess kommer att göra det. Kommer inte skaffa ett djur om jag inte ”vet” (oförutsägbara saker kan såklart alltid inträffa i livet) att jag kan ha djuret tills det dör och att förutsättningarna för att djuret ska ha det bra finns. Håller koll på blocket för att skapa mig nån sorts bild av vad för hundar som omplaceras, känner inte att jag som första hund vill ta på mig en hund med någon sorts beteendeproblematik (har pluggat en del etologi, och mer ska det bli, samt haft andra djur, bl.a. häst så tror inte det är nån fara om det inte är några allvarliga problem men känns ändå inte helt vettigt) och kan heller inte ha en hund som kräver alltför mycket aktivering eller en hund som inte kan vara ensam (då tar jag ju hellre en valp, som kan vänjas vid detta och ha hundvakt så länge det behövs) och detta verkar vara majoriteten av hundarna som finns där. Har också kollat på omplaceringsstall men de flesta har en åldersgräns på 23 år alltså kommer jag inte kunna ta en hund därifrån. Men jag håller koll på blocket, och blir det en valp är det självklart att jag löser det som behöver lösas.

Annons:
Zittka
2019-04-08 18:10
#28

#26 spännande! Det gör jag gärna, är dock ny här på iFokus så har inte hittat vart man gör det.. du får gärna skicka till mig dock så kanske jag ser vart det ploppar upp, kan leta lite till också ;)

Momos
2019-04-08 19:07
#29

#27 Vad bra! Ja det är synd att hundstallen brukar ha 23 års gräns :( Visst är livet mer stabilt då men samma halv-garanti kan man uppnå genom intervjuer…
Ang vuxen hund, jag rek att gå in på rasklubben av den rasen du vill ha & facebook grupper för specifika rasen, hålla utkik där också. Ibland får uppfödare för någon anledning får tillbaka hundar/unghundar. Väldigt många fattar inte vilket arbete en hund kräver, så de lämnar helt enkelt tillbaka den någon gång under unghundsperioden. 
Även om ägarna har problem med hunden som gör att de vill omplacera den kan det vara så att ett problem för dem kanske inte alls är ett problem för dig. Bra att ha i åtanke!

Zittka
2019-04-09 08:30
#30

#29 jo det är synd, kan förstå det såklart men känns lite synd för en själv haha ;) Tack för tipset! Ska kolla på lite grupper/klubbar, låter superbra. Jo alltså är det ägarna som har problem med hunden på något vis med att den inte är som de tänkt är ju en sak, allergier, passar inte deras ”aktivitetsgrad” osv, det har ju ingen betydelse för min del så att säga. Men känner inte att jag vill ta på mig en hund med beteendeproblematik, tex att den är väldigt aggressiv, att den börjat göra sina behov inne fast den tidigare varit rumsren, att den alltid attackerar andra hundar/barn, att den börjat yla/skälla konstant när man lämnar den ensam osv. Eftersom det är min första hund, och som sagt även fast jag kanske i teorin har hyfsad kunskap hur man kan träna bort vissa beteenden så har jag aldrig haft just en hund alltså är min praktiska kunskap kring just hund inte jättestor. Känner inte heller att jag med flit vill ta på mig en massa extrajobb i form av tid och ork eller att jag måste ta en paus från skolan för att jag inte kan lämna en aggressiv hund hos nån annan. Alltså beteendeproblematik har med hunden att göra och är oönskade/farliga beteenden, om det är ägaren som har problem och anser att hunden inte passar så är det ju förmodligen inte problem som en annan människa ser hos hunden. Nu blev det långt haha menmen ;)

Lauli
2019-04-16 17:14
#31

Jag ska också skaffa hund nu till sommaren (dock i augusti eftersom jag jobbar juni-juli). Pluggar också och anser att det är perfekt tillfälle. Största delen av plugget nästa termin kommer vara på distans så kommer ha typ 5-6 månader hemma heltid med valpis. Tyvärr fick den uppfödaren jag hade på lut ställa in sina valpplaner så får egentligen börja om letandet igen. Men tillfället att skaffa valp kommer typ aldrig bli bättre än nu så det måste ske! Haha. När jag väl har skola osv som är mer än 3h borta (såvida hunden klarar sig så länge/inte har separationsångest) så kommer jag be någon av de jag känner passa, använda mig av en Facebook-grupp där folk hjälper varandra och/eller använda dogbuddy. Kommer även sätta upp lappar i bostadsrättsföreningen med hopp om att hitta en go pensionär som vill ha lite sällskap för en billig peng! När examen är tagen får vi se hur det blir! Hund med på jobb, hunddagis eller dagmatte :) hade en tjej i klassen som sa det var perfekt med hund under studietiden

Zittka
2019-04-18 19:40
#32

#31 låter ju superhärligt, ja jag tänker så lite jag också, speciellt när folk säger att man borde vänta tills man pluggat färdigt - en kommer väl aldrig ha mer tid för en hund än när man pluggar!

hemul
2019-04-19 07:07
#33

Om man pluggar rätt ämne så är det absolut så! Själv hade jag bunden undervisning från kvart över 8 till 16, men ofta blev man kvar till framåt 18. Mycket plugg på det. Hade aldrig funkat. Korridorkompisen hade 4 timmar föreläsningar per vecka. Hon kunde haft en kennel…

Upp till toppen
Annons: