Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1027 ggr
Cireea
4/1/19, 3:30 PM

Hon vägrar torrfodret

Jag skrev ett inlägg för ett par månader sedan då jag flyttade till Norge och behövde byta foder till min hund då hennes foder in finns här. Jag nämnde också att hon åt ett skitfoder då det var det enda hennes mage klarat av trots flera försök. 

Vi lyckades hitta ett foder som passade henne och hon åt av det utan problem. (Länk till fodret här). Men nu har hon i några veckor bara stenvägrat..eller inte riktigt det heller egentligen. 

  • Ibland äter hon direkt ut skålen som vanligt, men hon vägrar det allt mer. 
  • Det går oftast om man kastar maten utomhus och hon får "söka". 
  • Att ge i aktiveringsbollen gick till en början, men inte längre. 
  • Man kan ge det som "godis" när man är ute och går, ibland går det ibland inte. 
  • Blandar man maten med lite "godis" såsom ris, buljong eller liknande brukar det oftast gå. Men inte idag inte!
  • Vi fick en gratis testpåse med annat torrfoder och det har hon ätit som godis, men nu har hon börjat spotta ut det ibland också. 

Men jag blir så trött på att försöka lirka och trilskas med henne. Inte ens när magen knorrade och hade sig efter att hon vägrat äta kvällen före ville hon äta fodret. Foder som hon tidigare slukade i sig utan problem. Jag har försökt helt torrt eller uppblött (som hon åt tidigare) men båda delarna går lika dåligt. Jag har slutat blöta upp det nu för tidigare fick jag kasta alldeles för mycket mat då hon ändå vägrar. 

Hon äter annat gott utan att tveka. Rått kött, levergodis, korv, makaroner, ris.. you name it! Hon äter det. Men vägrar torrfodret. 

Jag brukar köra på ett helt odramatiskt sätt att ge mat. Jag ställer ner det och säger varsågod, precis som vanligt. Låter skålen stå i cirka 10-15 minuter och plockar sen bort det utan ett ord. Jag tänker att hon bör ju äta när hon blir hungrig? Men tydligen inte…

Några idéer på vad det kan vara? Vad kan jag göra? 
Jag börjar få slut på idéer och jag vill ju att mitt hjärta ska äta ordentligt.  Jag har tänkt i banorna att köpa ett annat foder men känner mest att det kanske fungerar i början och sen vägrar hon det också? Precis som detta. Jag är också orolig för hennes mage då den kollapsat av så många foder tidigare och nu är den bra så vill inte förstöra. 

Hennes mående i övrigt är inte annorlunda på något sätt. Hon är lika busig och glad som vanligt. Rusar, hoppar och leker som en valp trots sina snart 5 år. 
Jag har funderat på veterinärbesök men när hon äter annat och i övrigt verkar må bra så har jag mest tänkt att det inte är sjukdomsrelaterat.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Cireea
4/1/19, 3:36 PM
#1

Nu blev det kanske hemskt rörigt men det är så mycket jag vill få fram. Hoppas någon orkar läsa det! 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Pyttelite
4/1/19, 3:54 PM
#2

Varför inte byta foder till blötföder eller barf helt? Det finns inget egenvärde att tvinga i hundar eller katter torrfoder om de inte gillar det, Tvärt om är bötfoder eller barf att rekommendera framför torrfoder.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Cireea
4/1/19, 3:56 PM
#3

#2 Det är bara så märkligt då hon ätit torrfoder under alla sina 4 år utan problematik. Det är bara nu det plötsligt blivit ett problem. 

Jag har försökt med den typen av mat och det gör att hennes mage kraschar helt. Bara något enkelt som ett rått ben gör att magen går helt bananas. Hon är jättekänslig och därför har det inte fungerat. 

Men jag kan absolut tänka mig att testa igen och hoppas på att magen håller sig!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sugar Mist
4/1/19, 8:19 PM
#4

Ta en koll hos veterinären så dom kan kolla tänderna, mammas pudel slutade tugga ben/foder rätt tvärt och hela hennes främre tandrad var lös pga paradontit.

-

Cireea
4/1/19, 10:19 PM
#5

#4 Tänderna har jag kollat och känt igenom och där är det inga problem. Hon tuggar gärna på ben eller andra hårda godisar, och när hon väl ätit torrfodret tuggar hon utan bekymmer.  

Jag testade köpa hem blötfoder och blandade med torrfodret (så det inte blir en helt abrupt övergång), hon mumsade i sig det omedelbart (och tuggade torrfodret). Så jag hoppas att det bara handlar om att hon inte vill äta torrfoder helt enkelt. 

Vi ska testa detta nu en tid framöver och se hur det går. Börjar hon vägra även blötfodret så blir det veterinär omgående.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
4/2/19, 1:05 PM
#6

Snabb uppdatering: idag var hon för första gången på flera veckor väääldigt exalterad över att få äta. Hon dreglade till och med, det har jag saknat! 😃
Hon glufsade i sig allt och slickade skålen helt ren. 

Min hund råkade ut för en olycka förra året under sommar/hösten. Då slog hon sönder ett par tänder men inget som påverkat henne alls när den första smärtan lagt sig efter ett par dagar. En tand påverkades mest medan de två andra bara förlorade själva tippen av tanden.
Nu när jag kikade igenom tänderna mer noggrant i dagsljus tycker jag den tand som slogs ut nästan helt (är bara som en halv kvar om ens det) kanske ser lite sämre ut. Jag kände på den och hon gnällde inte eller så men det fanns absolut en reaktion, men jag vet inte om det bara är för att hon är känslig där. Vi ska in till veterinären och kolla upp det, kanske måste dra resten av tanden eller liknande. Det kan absolut vara den som spökar för henne. 

Tack för att du uppmärksammade tänderna #4 , även om jag kollat igenom dom tidigare så gjorde jag det en extra gång och såg då det jag nämnde ovan. Supertack för att du fick mig att tänka ett extra varv! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Sugar Mist
4/2/19, 2:09 PM
#7

#6 Vad skönt! Vi misstänkte ingenting om pudelns tänder heller eftersom hon slutade äta i samband med att jag flyttade ifrån med mina hundar, men när jag flyttade tillbaks så började hon äta igen med god aptit.
Var först under en snabb kontroll i samband med vaccination vi upptäckte det. 
Bra att du kikade efter i allafall, hoppas det går bra!

-

Upp till toppen
Annons: