Annons:
Etikettbeteende
Läst 1553 ggr
Ziryen
4/1/19, 3:11 PM

Valp kopplar inte av hos andra

Vi är förstahundsägare och  har en valp på 12 veckor som har problem med att ta det lugnt hos andra. 

När vi är hemma hos andra(sambons och min familj) så blir han väldigt stressad trots att vi är där med honom. Om vi håller honom sysselsatt så märker vi inga problem, men så fort vi tar det lugnt så blir han stressad. Han andas snabbt, tungan ute, går fram och tillbaka och har svårt att koppla av. Om vi tar upp honom för att sitta med oss i soffan blir det bara värre. Så fort vi kommer ut så är han lugn igen och det märks inte att han tidigare har varit stressad. Men inne i huset går det inte bra. Hade en teori om att det var för att det är andra där också, men då han är så oavsett om vi är ensamma eller inte så vet jag inte riktigt.

Vad har ni för tips till oss? I påsk ska vi åka till våra föräldrars landställe med honom och vill inte att det ska vara så jobbigt för honom då.

Annons:
Ziryen
4/1/19, 3:12 PM
#1

Ställ gärna frågor om något är oklart.

tiger tok
4/1/19, 3:23 PM
#2

Jag har krävt avslappning av min hund sedan han var valp (man får trappa upp tiden allt eftersom hunden blir äldre). Han får gå och undersöka, men sedan skulle han sitta i mitt knä, alternativt ligga på golvet.

Maja2
4/2/19, 7:46 AM
#3

Istället för att "hålla honom sysselsatt", träna passivitetsträning. Detta tränas i alla möjliga miljöer, men är en viktig del att komma ihåg att träna. Vad är det för ras på hunden?

eli1991
4/2/19, 9:14 AM
#4

Ge hunden en filt/bädd hemma. Ta med den dit ni ska, lägg ut den och lägg gärna dit något gott ben så att han självmant väljer att ligga där en stund. Alternativt sätt dig med honom på filten och mys med den. Han ska alltså associera filten med lugn och trygghet, både hemma och hos främmande. Så har jag gjort i alla fall :)

Ziryen
4/2/19, 2:21 PM
#5

Vi tränar på att vara passiv och det går hittills bra hemma, ute och på tåg.  Men när vi gör det hos andra så känns det nästan som att han bara blir ännu mer uppjagad, vi kan få honom att ligga still, men hans andning lugnar inte ner sig. Men vi kanske ska fortsätta med det trots det?
Det är en japansk spets. :)

Tack för tipset med filten, ska börja med det omgående!

[Tisstassen]
4/2/19, 11:16 PM
#6

Viktigt med filten/korgen är att om hunden ligger där får absolut ingen av de där nya människorna komma nära! Det ska va som en time out för hunden där den kan känna sig trygg och inte trängd! Vet att vissa gör så att ingen inklusive närmsta matte/husse får röra hunden i dens safespot, men så gör inte jag, jag tkr det viktiga är att skydda hunden mot främmande när den är i bädd/filt :) men det är olika individer Mina hundar (småttingar) gillar att jag har med en väska eller bur, de föredrar att kunna krypa in i något, kanske ökar trygghetskänslan, när min ena va valp så hade jag jämt en väska med, när de va dags å coola ner så fick han ligga i den medan jag och den andra människan pratade, i hundarnas väskor får inte ”främmande” sticka in händer, endast jag :) Du kan träna på att gå in i öppen bur/väska på kommando med valpen på hemmaplan, när min valp va liten hade jag alltid minst en väska framme hela tiden så det blev en bekant grej liksom Kan vara bra att se till att valpen är välrastad innan också :)

Annons:
Hornslandet
4/3/19, 9:13 AM
#7

Ovanstående ger bra tips.

Jag vill bara tillägga: Det kanske inte kommer funka alls. Nu, ännu. Det är bra att träna och göra som ovanstående föreslår, men inse även att det kan ta ett x antal månader/halvår innan du märker en förändring eller hunden börjar kunna slappna av på andra ställen. Det är ofta en mognadsfråga också. Men det betyder inte att du inte ska skapa bra förutsättningar, så gör det!

Upp till toppen
Annons: