Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 858 ggr
19Mikaela93
4/1/19, 12:00 PM

Vuxen foder till valp?

Träffade grannen ute på promenad och den har skaffat sig en schäfer valp, och berätta att valpen var van vid färskfoder från uppfödaren. Sen berätta grannen att den skulle få gå över på vuxen torrfoder (spannmålsfritt) bara den har landat, då grannen inte hade möjlighet med färskfoder. Sen var det var tydligen inte bra med valpfoder för växten och lederna, den kunde växa för fort. Hur hade ni gjort om ni inte hade möjlighet att ge färskfoder, utan helst vill ge torrt, valp eller vuxen foder?? Personligen hade jag nog köpt valpfoder, men har inte så bra koll på större hundar.

Annons:
eli1991
4/1/19, 2:08 PM
#1

Då jag har köpt hundar av större raser har uppfödarna rekomenderat valpfoder någon månad och sedan vuxenfoder (med vettigt innehåll). För att valparna inte ska växa för fort/kraftigt då detta ej ska vara bra för deras skelett. Vilket jag tycker låter rimligt. Har även upplevt att valpfodret ibland inte räckt, att hunden är obotligt hungrig och bajsar enorma mängder. Ska nu snart hämta hem en valp av större sorten där uppfödaren aldrig ger valpfoder utan ger färskfoder i början och nu vid leverans äter dom vuxenfoder. Vilket jag tycker verkar klokt då de hellre får växa på ett "kontrollerat" sätt med vuxenfoder än att skena iväg på valpfoder. MEN det är bara mina erfarenheter/åsikter. jag är absolut inget proffs :)

[Forest]
4/2/19, 10:57 AM
#2

Vi har bara små hundar men köpt extra frys för att få mer plats. I den frysen är inte bara färskfoder :)

Vet att flera kör på vuxenfoder till valpar av större raser jag hade gått efter rådet uppfödaren ger mig då jag tror dom har stor kunskap av rasen.

Upp till toppen
Annons: