Annons:
Etiketthälsa
Läst 1781 ggr
Mitchika
3/26/19, 9:03 PM

Hur sköta hundens tandhälsa?

Jag sitter och läser om det på nätet, men blir bara mer och mer förvirrad och osäker ju mer jag läser om alla åsikter, alla alternativ och nu vet jag knappt ut eller in längre. 

Det är så här att jag är livrädd för att ge min hund ben. Detta efter att min förra hund lyckades krossa och bryta av tänder när han tuggade på benen som jag gav honom (det var inte märgben) och den enda sortens ben han kunde äta riskfritt utan att skada tänderna var råa kycklingben. 

Med den erfarenheten i bagaget och ett par operationer för att operera ut trasiga tänder vågar jag nu inte ge min nuvarande hund några ben att tugga på. Han har fått några mjuka ben från djuraffären, men inga "riktiga" ben eller vad jag ska kalla det. 

Vi har tränat hantering och tandborstning sen han var liten och han klarar det ganska bra, men jag använder ingen tandkräm och vet inte ens om det hjälper? Vad annat kan jag göra eller ge honom för att hålla hans mun och tänder i bra skick?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Honestyisdead
3/26/19, 9:17 PM
#1

Tandborstning är bäst

Herveaux
3/26/19, 9:28 PM
#2

Min jycke har ett filmstjärneleende med hjälp av tjurmuskel. Har aldrig borstat hans tänder och han har minimalt med tandsten fast han har blivit gammelgubbe.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Mitchika
3/26/19, 11:16 PM
#3

#1 Bara tandborstning utan tandkräm eller finns det en bra tandkrämssort du känner till och kan rekommendera? 

#2 Tack för tipset! 😃

Det vågar jag definitivt låta hunden tugga på.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Jojaton
3/26/19, 11:23 PM
#4

Tandkräm behövs egentligen inte, det är själva rörelsen som är mest effektiv. Jag använder dock den här tandkrämen, det underlättar tandborstningen en hel del för vår del då den tydligen smakar rätt gott!

Jag ger också Anti Plack från Svenska Djurapoteket, har märkt enoooorm skillnad på tänderna sen jag började med det! Har en sheltie och de är kända för att ha problem med tandsten då de dels är en mindre ras, men även för att de har en långsmal nos.

Johanna - Instagram

Honestyisdead
3/27/19, 12:04 AM
#5

#2 Precis som hos människor får en del hundar massa tandsten hur man än gör medans andra inte får det.

#3 Är nog mest smaken på tandkrämen man vill åt. Är dock inte helt säker.

Mitchika
3/27/19, 12:15 AM
#6

#4 Vad skönt att höra! Tack för tipsen! 😃
Jag är sugen på att testa tandkräm för att se vad min kille tycker om det. Tandborstning är ju inte speciellt kul, men han finner sig snällt i det. 

Jag gav Plaque Off (tror jag det hette) till min förra hund, så jag gissar på att det är något liknande? Sånt kan jag testa. 🙂

#5 Min förra hund var en sådan. Rena turen att jag hade en så fantastiskt snäll och foglig hund att jag kunde ta mycket tandsten själv, annars hade det blivit riktigt dyrt. 

I såna fall känns det jättebra! Då behöver jag inte oroa mig så mycket över vilka tandkrämer som är "bra" och inte. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
hemul
3/27/19, 12:17 AM
#7

Önskar det fanns med kycklingsmak för människor också. Hatar den där starka minsmaken.

Ville bara stämma in med Jojaton. Det är det mekaniska rengöringen som är viktig. För oss också.

Hornslandet
3/27/19, 8:34 AM
#8

Borstar tänderna varje kväll vi som ren rutin. Gjorde det inte förut, men när jag såg nån missfärgning insåg jag att jag borde, så vi tog tag i det. Tänker att borstar man varje kväll så behöver det inte borstas så jäkla mycket varje gång. Vi har kört med kött-tandkräm, men när den tog slut fortsatte vi utan bara.

Jojaton
3/27/19, 10:16 AM
#9

#6 Ja jag tror Plaque Off är något liknande. Har härt från vissa att de inte märker någon skillnad, men för får del gör jag verkligen det, jag kan vara slarvig med tandborstning just för att han inte alls tycker om det, men missfärgningarna har minskat ändå. #7 Finns ju med baconsmak till människor i alla fall 😉

Johanna - Instagram

hemul
3/27/19, 10:50 AM
#10

Gör det? Ska jag kolla efter. 😃

Tänkte på vanlig tandkräm,  inte på det där med Plaque Off.  Då blir det kanske annorlunda.

Jojaton
3/27/19, 12:10 PM
#11

#10 Plaque Off/Anti Plack gör ju att placket inte fastnar lika lätt på tänderna, så tandborstningen blir ju enklare av den anledningen.

Johanna - Instagram

Mitchika
3/27/19, 12:33 PM
#12

Tusen tack för alla svar! Vi fortsätter borsta tänderna varje dag, jag ska testa tjurmuskel och se hur hans mage reagerar på det och jag kommer nog köpa en tandkräm för att testa hur min kille reagerar på det. Gör det tandborstningen roligare (och godare) är det ju bara en bonus. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Hornslandet
3/27/19, 1:59 PM
#13

Enda med tjurmuskel är väl att det går rätt fort att tugga (kanske inte för mindre hundar iofs?). Vissa går i ett jäkla hujj :P

Om din hund gillar dem rekommenderar jag RAUHs tuggrullar..de räcker bra länge och är iaf bra för min hund som är lite känslig i magen. Innehåller just inget.. Däremot är de inte så jäkla roliga eller goda heller har jag märkt :)

Annons:
Mitchika
3/27/19, 2:10 PM
#14

#13 Åh, han har faktiskt fått en RAUH-rulle när han var riktigt liten och det var en hit! 😃

Vår Arkenbutik tog in deras enorma, svindyra älghudsben och jag köpte ett på vinst och förlust. Han blev SÅ lycklig och det där benet tuggades det på länge. Ibland fick jag ta bort det i några dagar så att han "glömde bort det" (i och med att det var så stort så kunde han inte tugga i sig det i första taget) innan han fick tillbaka det och han blev precis lika lycklig igen. Jag tror det tog ett par månader innan han fått i sig hela. 

Annars älskar han verkligen dom där vita flätade benen från POCCA som tydligen bara ska vara rådhud av nöt och inget annat.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Hornslandet
3/27/19, 8:24 PM
#15

#14 Ja de kostar en jäkla massa… Men i kronor per minuter tugg så tror jag ändå de är prisvärda eftersom de är så jäkla mycket segare.

Jag brukar inte låta dem ligga framme, vill inte ha tuggande i tid och otid.. han får tugga ett tag medans jag gör annat, sen brukar han få apportera den till mig och få lite mat som belöning, typ :) Men nu har min rackare tappat intresset för vanliga RAUH vilket är lite synd .. Nu funkar bara de som har nån slags köttremsa inuti!

Mitchika
3/27/19, 8:33 PM
#16

#15 Jo, det tycker jag. Det var därför jag var villig att betala så mycket för det också, både för att han älskade att tugga och för att "vanliga" ben slukades nästan oroväckande fort. 

Smart! Vi har börjat träna apportering, men det sitter inte riktigt än. Jag tvivlar starkt på att han skulle vara villig att apportera ett ben till mig. 😛

Åh, det är så tråkigt när dom gör det. Min förra hund gick också igenom såna perioder och det kändes lika snopet varje gång.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Hornslandet
3/27/19, 11:38 PM
#17

#16 Nu använde jag väl inte "apportering" på rätt vis, men menade bara att han kan komma och överlämna tuggisen till mig, så får han typ sin middag eller nått som belöning. Vi började med vanlig byteshandel när jag skulle ta benet, och fick för mig att testa nångång att bara locka in honom när han låg med tuggrullen..han fattade och kom med den (nog eftersom han kopplade det mot att få maten som han ÄLSKAR).

Fisherling
3/28/19, 9:35 AM
#18

Aldrig borstat tänderna på Tinja och veterinärer blir alltid förvånade över hennes fina tänder 😃 Till och med en tandkrämsförsäljare på hundmässan gav sig när hon fick kolla Tinjas tänder och lite besviket bara "Ah, näe, hon behöver nog faktiskt inte borsta tänderna". Färskfoder, ben och köttiga stycken gör verkligen underverk. Hon luktar inte heller i munnen som många hundar gör. 

Har inga planer på att borsta tänderna på Asni heller.

Mitchika
3/28/19, 12:20 PM
#19

#18 Som jag skrev i trådstarten vågar jag inte ge min hund den typen av ben efter allt som hände min förra hund. Två utdragna tänder och flera tandskador som behövde fixas. Jag vill inte göra om det. Jag vill inte sitta i ett väntrum i flera timmar medan min älskling sövs, opereras i munnen och hoppas att han klarar det och därefter sitta inne på uppvaket med honom igen och hoppas att han vaknar. Inte när det finns ett alternativ till det. 😕

Min förra hund åt också enbart färskfoder (Vom og hundmat) och han fick ofta äta benfria köttstycken också. Undantaget var råa kycklingben som han inte kunde förstöra tänderna på. Någon gång i månaden kunde han även få äta en hel (rå) kyckling med ben och allt, vilket han älskade. Det hjälpte inte ett dugg med hans tänder, han hade fortfarande massor av tandsten, gula tänder och en fruktansvärd andedräkt. Det kollades självklart upp hos veterinären, flera gånger till och med, men dom hittade inget fel. 

Jag hoppas verkligen att Asni funkar lika bra på dieten (som jag för övrigt tycker är super) som Tinja gör så att det inte behövs. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Fisherling
3/28/19, 1:31 PM
#20

#19 Dåliga tänder är ju också till stor del genetiskt. Kanske var något sådant som orsakade problemen, snarare än att det var benen.

Annons:
Mitchika
3/28/19, 1:50 PM
#21

#20 Det kan förklara varför tänderna gick sönder lättare, men ingen annan i hans släkt hade problem med tänderna av dom jag fått tag i och pratat med. Sen vet jag visserligen inte om alla dom hundarna fick prova att tugga på såna typer av ben heller. Jag tror han drog en nitlott i det genetiska lotteriet, helt enkelt. 

Oavsett är jag inte villig att riskera det igen. Går en tand sönder/av så är det fortfarande sövning och operation i munnen som gäller och även om min förra hund klarade båda gångerna gallant (trots att han var väldigt gammal andra gången) är jag inte villig att gå igenom det en gång till. För mig känns det som en onödig risk när det finns fullt dugliga, säkra alternativ till det och jag är villig att lägga ner tiden, träningen och pengarna på det. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Hornslandet
3/28/19, 5:28 PM
#22

#18 Tycker inte tandborstning gör nån skillnad för andedräkt. Däremot är färskfoder vs torrfoder lite natt och dag för det..

Kan dock vittna om att det inte nödvändigtvis räcker med tugg för att hålla tänder felfria.

koppargaller
3/28/19, 6:06 PM
#23

Prova kyckling/kalkonhals samt dito fötter.

Maleficum
3/28/19, 6:22 PM
#24

Hur tänderna är (och hur lätt de får tandsten med mera) tror jag beror på många faktorer bland annat genetik och foder.

Vår labbe hade aldrig problem med tandsten under alla år hon åt Magnusson, vi borsta aldrig tänderna på henne eller något sånt (fick ganska sällan tuggsaker som råhudsben men har alltid knaprat morötter).

Nu när hon äter annat foder (njurfoder) har hon fått tandsten (har aldrig tidigare haft nån direkt dålig andedräkt heller om hon inte ätit något konstigt ute, nu har hon sämre andedräkt men det kommer inte från munnen så lite svårt att få bukt med även om man skulle börja med "ordentlig" munhygien).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
3/30/19, 6:30 PM
#25

Min cairn har fått sämre tänder sen jag började borsta tänderna varje kväll?!
Han har ganska kassa tänder så jag tänkte vara noggrann men under de veckor jag borstat så har han fått en tydlig beläggning…? Borstat med vanlig barntandborste samt Hexarinse.
Tycker att labben ser något sämre ut hon med, men hon har rätt ok tänder av sig själv.

Någon mer som har testat olika produkter som Plaque off, Sv Djurapotekets Anti Plack, Tropicleans gel eller annat? Har det funkat eller inte?

#24, Lite OT, men det är ok att ge hela råa morötter även om hunden har problem med njurarna (om ni slutat med det sen hon blev dålig?). Ger lite tuggstimulans och bukfylla men åker i princip rakt genom mag- tarmsystemet utan att påverka njurarna.👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
3/30/19, 7:31 PM
#26

#25 Hon tappa suget för morötter (och flera andra saker hon tidigare gillat) under en längre period i samband med upptäckten av njurproblemet men har börjat vilja ha morötter igen nu och får det igen nu :)

Sen har hon alltid varit lite kinkig på vilken sorts morötter hon får (en del måste skalas innan hon behagar äta dem och en del vill hon inte ha alls).

Vi använde plaque off ett tag men hon fick sjuk dålig andedräkt av det (och märkte ingen större skillnad) så vi sluta med det.

Vet att min kompis mamma använder någon form av gel till sina småhundar (chihuahua och phaléne). Och tycker det funkar bra.

Vår veterinär säger att det är det mekaniska som är det viktigaste men att det inte är en dålig ide att använda tandkräm (eller liknande) med enzymer också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: