Annons:
Etikettaktivering
Läst 3338 ggr
FiskInga
2019-03-24 10:47

Jaktlabrador aktiveringsnivå?

Jag funderar på att skaffa en jaktlabbe och har några frågor angående hur mycket aktivering jaktlabradorer behöver. 

Frågor: Hur mycket aktivitet kräver en jaktlabrador på ett ungefär? Vad är minimum? Hur mycket fysisk samt mental träning? Krävs det mer aktivering än det jag listat här under? Hur ser er jaktlabradors vardag ut?

Jag tänkte att min jaktlabradors regelbunda aktivering skulle se ut såhär typ:

-Promenad X antal timmar var dag (Hur många timmar krävs för att dom ska må bra?)

-Träna apportering samt lydnad hos brukshundsklubben (Hur ofta?)

-Jogga/Springa i skogen. (Ej var dag men någon/några gånger per vecka.)

Såklart att fler saker än detta händer i livet, t ex utflykter, vandring osv, men det blir ju inte regelbundet.

Annons:
Hornslandet
2019-03-24 10:54
#1

Jag skulle uppskatta dem till samma aktivitetsnivå som en normal brukshund.. med undantaget att hm… jag tycker att en jaktlabbe ska jaga. Jag skulle personligen aldrig själv köpa eller rekommendera nån annan att köpa en jaktlabbe om ett av syftena inte var att ha den till just jakt (självklart kan man däremot även göra annat med den!).

FiskInga
2019-03-24 11:03
#2

#1 Okej men är inte att träna apportering samma sak för hunden typ? Spelar det roll hurvida den får apportera en fågel eller en dummie?

Hornslandet
2019-03-24 11:11
#3

Ska tillägga att jag inte har personlig direkt erfarenhet av jakten ännu. 

Men ja, jag skulle säga att det är annorlunda för hunden att apportera en dummie och att jaga på riktigt. De jag känner tränar även sina labbar i eftersök. Vissa har tom använt dem på rådjur (förstår dock att det inte hör till det vanliga..).

hemul
2019-03-24 13:00
#4

Det verkar inte som uppfödare generellt har några förbehåll mot att sälja jaktlabbar till icke jagande personer, så man kan väl anta att det inte är livsviktigt att de får jaga? Eller har jag fel och det handlar om oansvariga uppfödare?

Ambrose
2019-03-24 13:17
#5

Baserat på jaktlabbar så skulle jag säga att det är en hund med extremt hög aktivitetsnivå. De är överallt och ingenstans hela tiden. Jag har aldrig sett dem ta det lugnt(på eget bevåg), men är stilla på ägarens kommando typ :P Det är hundar som absolut vill arbeta, gärna hela tiden och de är väldigt måna om att vara sin ägare till lags. De måste få jobba med nosen, och kräver mycket mer mental än fysisk aktivering(det fysiska löser de på egen hand…). De labbar jag känner tränar samtliga: Lydnad, Bruks, Nose Work/Specialsök och jakt. Fysträningen består av att springa runt lösa, springandet man gör i jaktträningen och såklart att simma. De tränar nog minst 5-6 dagar i veckan.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Elsis matte
2019-03-24 15:21
#6

Om jag får vända på det - i vilket syfte skaffar du jaktlabbe? Vilka egenskaper är du ute efter? Vad har du för mål med hunden? Jag upplever inte (baserat på jaktlabbar i min omgivning) att de absolut behöver jaga, utan fungerar väl som generell brukshund. Men som flera har skrivit så är det en utpräglad arbetsras och kanske inte lämplig om man bara vill ha en hund att aktivera och ha skoj med.

Annons:
Hornslandet
2019-03-24 15:43
#7

Tillägg från mig då. Jag tror inte heller att en jaktlabbe måste jaga för att må bra. Men varför avlar man ens jaktlabbar om huvudsyftet ändå inte är att jaga? Känns bara lite konstigt.

hemul
2019-03-24 15:49
#8

Det är ju inte bara jakt man avlar på. Det är en annan mentalitet och helt annan kroppstyp. Har fått för mig att det är lite "back to basics", som labben var förr. Rätt eller fel, ni som är kunnigare?

#6 Jag brukar träffa en i skogen där jag går ibland. Matte bor i nätheten och som jag fattar det är det det de gör, går i skogen. Där lekar och busar, tränar lite vardagslydnad och apporterar pinnar. Hunden verkar väldigt harmonisk och lycklig. Nu ska man ju inte gå på en enda hund man träffat men ändå.

Hornslandet
2019-03-24 16:05
#9

Äsh, ta inte för allvarligt på just det jag sa. Jag tycker oavsett jaktlabbar verkar som superfina hundar, iaf de jag träffat. Tror man kan träna i princip allt med dem faktiskt. Håller med dig #8, men förr var väl labbe också en allt mer renodlad just jakthund? :)

Tror inte alla har en sjuuuukt aktivitetsnivå, men tror man måste vara förberedd på att man kan få en individ som verkligen vill jobba en hel del!

Lona
2019-03-25 00:47
#10

Jag skulle faktiskt vilja påstå att en jaktlabbe aktiveringsmässigt ligger på samma nivå som bc och de mer krävande bruksraserna som tex kelpie och belgare.
Skillnaden är väl att labbar är väldigt anpassningsbara på den punkten och går att vänja vid ett inte särskilt aktivt liv, de liksom "stänger av" - men de mår inte bra av det.
Och ja, som jag ser det så är jaktlabbe en jakthund. De ställer glatt upp på vilken aktivitet du än erbjuder dem, men inget kan slå jakten.
Visst kan man träna med dummies, men det är ändå inte samma sak. Jag har faktiskt ändrat ståndpunkt där, när jag tog över min labbe  så trodde jag att bara man aktiverade dem, så… Men ju mer jag umgås med jaktlabbar och jaktfolk, desto mer inser jag hur otroligt djupt de där egenskaperna sitter.
Blicken jag får från min Nikka om vi tränar med varmvilt (vilket är det närmaste hon kommer riktig jakt numera) är oslagbar, den går inte att beskriva. Hela hunden lyser.
De måste inte användas till jakt och apportering men jag säger som i tidigare inlägg, varför skaffa en jakthund om man inte vill jaga…?
Det är få raser eller rastyper som fortfarande är strikt avlade för sin ursprungssyssla - låt dem få fortsätta vara det!

För övrigt är det väldigt få av de uppfödare av jaktlabbe som jag känner som säljer till annat än jakt eller möjligen jaktprov. En del säljer inte ens till de som vill jaga och tex köra bruks.
Någon mer jaktlabbe blir det sannolikt inte för min del. Jag tycker att det är roligt med jakt och apportering men jag brinner inte för det - och då bör man enligt mig välja en annan ras (eller annan typ av labbe men de är ju extremt olika numera).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: