Annons:
Etikettbruks
Läst 1990 ggr
hundtok
3/23/19, 7:20 AM

Skydd med valpar

En sak jag inte förstår är varför man kör skydd med valpar. Liksom direkt när de är mellan 8-12v. Varför gör man det? Är det inte bättre att låta hunden mogna och köra igång när hormonerna har landat lite? Rätta mig om jag har fel eller inte!

Annons:
JoannaLi
3/23/19, 7:26 AM
#1

Det är väldigt olika tankar om det. Vissa väntar, vissa kör riktigt tidigt. 

Har lite tankar, men tassar, kommer säkert bättre svar :D

Frida B
3/23/19, 8:18 AM
#2

Det beror ju på vad du menar med skydd? Jag menar, ett hårt pass tär ju på valpkroppen och skall självklart väntas med. Men vi leker med våra valpar, kampar etc, tränar grunder. Det är ju helt ok :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Majken!
3/23/19, 8:44 AM
#3

Jag antar att du med skydd menar att bita? Att bita gör valparna i kamplust, oavsett vad dom biter i. Det är ingenting som gör att du behöver vänta tills en viss ålder innan du startar med valpen, att bita och kampa är naturliga drifter, och ingenting som har med hormoner att göra.

Lona
3/23/19, 12:53 PM
#4

OT men jag kommer ihåg när min förra cairn var sisådär 10 veckor. Vi var med och kollade på skyddsträning och gissa vem som glatt släpade iväg skyddsärmen (den vägde förmodligen minst lika mycket som hon och var betydligt större) och kampade med den på egen hand när det var fikadags? :-P Hon fick köra lite valp-bitövningar, lycklig terrier! Att "kampträna" på ett väl anpassat sätt ser jag bara som positivt men definitivt inte att man går "all in" förrän hunden är mer utvecklad. Inte bara fysiskt och hormonellt utan även mentalt. I synnerhet om man inte är erfaren och kan läsa sin hund ordentligt så bör man definitivt hellre vänta för länge än att börja för tidigt innan hunden (och föraren) kan kontrollera de drifter som kan väckas vilket givetvis även gäller för veka eller osäkra hundar som inte riktigt pallar med träningen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

kinjelooo
3/23/19, 1:39 PM
#5

Det är ingen som kör riktiga skyddspass med valpar. Bitövningar och bus med figurant gör många och det är ju alltid åldersanpassade aktiviteter i lagom mängd. Valpar med mycket driv drar bara nytta av det anser jag men det kommer förhoppningsvis mer erfarna uttala sig om. Utomlands tränas hundar i dog athletics och weight pull från mycket tidigare ålder än i Sverige, det börjas smått från tidig ålder och ökas successivt. Det har inte visat ha någon negativ effekt på utvecklingen. Draghundar körs in redan vid 6-7 månaders ålder och inte heller lider av det. Gör man saker med valpen i lagom mängd så är det bara positivt. Tycker att man har blivit lite överbeskyddande när det gäller valpar på sistone.

Hornslandet
3/23/19, 8:14 PM
#6

Ser absolut inget problem med att man börjar på valp-nivå. Det handlar ju sannolikt i princip bara om kamplek - vem gör inte det med sin valp ändå? Självklart anpassar man ju alltid styrkan man tar i med till valpens storlek och ålder!

Annons:
Ambrose
3/23/19, 11:39 PM
#7

Man kan lägga väldigt många grunder för valpar i skyddet som är jättebra att ha då de blir äldre! T.ex. lära dem byte, växla mellan byte och aggression(skall), att bita i föremål och skifta in(ta ett fullbett), öka deras självkänsla något otroligt (gissa om en valp växer då den lyckas dra om kull en vuxen människa och vinna bytet ;) ), lära dem att klara lite belastning(en valp har oftast inga tidigare dåliga erfarenheter, så man kan lära dem att stocken är bra redan från början), att leka med främmande människor, att finna ro och ägande då de vunnit bytet osv osv. Sedan när valpen börjar tappa tänder lägger man skyddet på is i ett par månader. Grunden är lagd, och man kan istället fokusera på lydnad och spår fram tills dess att valpen är mogen för "riktigt" skydd och man slipper träna 3 sporter samtidigt som kan gå i konflikt med varandra :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: