Annons:
Etikettvalpar
Läst 2869 ggr
idamadelenemoren
2019-03-20 21:41

Transportera valp

Hallå hallå. Jag ska hämta en valp på måndag, och undrar om det är tillåtet att transportera valpen i en transportbur? Alltså en sån man har till exempelvis katter. Och sen om det är tillåtet att ha den vid fotändan på passagerarsidan?

Annons:
Codswallop
2019-03-20 21:59
#1

Japp! Så länge "lasten" är säkrad. Har själv haft hund i transportbur när det krisat.

idamadelenemoren
2019-03-20 22:24
#2

Då borde de räknas som säkrad om själva transportburen står på golvet i fotändan på passagerarsidan? :)

Honestyisdead
2019-03-21 07:07
#3

Nej den är inte säkrad där. Buren ska vara fast.

Hornslandet
2019-03-21 07:55
#4

Värt att komma ihåg att såna plastburar inte håller för krockar:
https://vimeo.com/133808345

Jag skulle se det som betydligt säkrare att ha valpen på en filt på golvet framför fötterna i passagerarsätet än att fästa en sån bur i säkerhetsbältet i baksätet.

Tillåtet är förstås en annan fråga.

hemul
2019-03-21 10:51
#5

Jävvlar! Rätt skrämmande att se såna där filmer. Nästan så man vill sluta åka bil.

idamadelenemoren
2019-03-22 01:09
#6

#4 aldrig skrivit någonstans att jag skulle fästa en plastbur i ett säkerhetsbälte

Annons:
Hornslandet
2019-03-23 20:31
#7

#6 Helt rätt, det har du inte skrivit. Men så brukar (ungefär) alla fästa de burarna när de ska fästas på nått vis.

Tycker det är konstigt detta med lastsäkring. Plötsligt jättesuperduperviktigt om det rör sig om en valp för annars är det fruktansvärt OLAGLIGT. Happ. Hur många har aldrig en väska/vattenflaska/doja/matlåda/valfritt annat föremål löst i bilen? 

Men jag vet absolut vad lagen säger! Känns bara som mitt sunda förnuft säger att om man inte har en bur i bagaget för valpen (som ju är det enda riktigt bra säkerhetsmässigt sett) - så tycker jag säker plats #2 är nedanför fötterna vid passagerarsätet.

Honestyisdead
2019-03-23 22:59
#8

#7 En matlåda, doja och dylikt inser du väl själv inte kan göra samma skada som en hund!

Hornslandet
2019-03-24 00:17
#9

#8 nu tog du lämpliga exempel ur det jag sa, va.. Men. En matlåda i glas fylld med mat är rätt stenhård och kan nog göra liknande skada om inte mer än en valp modell mindre. En väska med prylar kan definitivt göra det.

idamadelenemoren
2019-03-24 11:47
#10

#9 förstår helt hur du menar, men jag kanske är dum som faktiskt inte tänker på min egen säkerhet utan valpens/hundens. Jag har inte haft mina hundar i bur i bagaget för min egen skull, utan för dem.

Hornslandet
2019-03-24 11:56
#11

#10 Nej du har förstås helt rätt. Min hund har alltid varit i bagageutrymmet sen jag haft honom, men jag hämtade hem honom med buss och tåg så just där var det inget jag behövde tänka på. Däremot så åkte han bak i bur i bagaget hos uppfödaren från början så jag hade nog gjort så också.

Just här pratade jag bara om situationen med hund i bil om den inte skulle vara i bagaget.

hemul
2019-03-24 12:57
#12

#10 Du tänker så ja och säkert många andra. Men lagen är inte till för att skydda hunden utan för att skydda människor. Det går alltså ut på att last ska vara säkrat. Såväl hundar som matlådor och andra lådor är last ur lagens synvinkel. Sen kan djurskyddsaspekter påverka hur säkringsutrustningen är utformad, men det är en annan sak.

Hornslandet
2019-03-24 16:07
#13

#12 Nåja, det spelar ju egentligen ingen jättestor roll. När hunden är som bäst säkrad ur ren lastsynpunkt så är det även mest säkert för hunden.

Annons:
hemul
2019-03-24 16:39
#14

Egentligen inte, med tanke på alla filmer men sett som visar test av produkter som är helt undermåliga ur den synvinkeln. Verkra som det bara är redig bur därbak som är någotsånär funkis för hundens säkerhet. Och den ger nog ändå tillfäckligt med utrymme för att hunden ska skada sig vid en rejäl smäll.

Men om man bara tänker på lagen. En tvåkilos valp i lös i baksätet eller en 2-kilos systemkamera. Vilken gör mest skada när den träffar förararen som en projektil i nacken? Svaret är väl rätt självklart. Ändå är det få som bekymrar sig om att säkra kameran.

Hornslandet
2019-03-24 17:39
#15

#14 Det var alltså det jag menade. Det enda stället där hunden är riktigt lastsäkrad (och även själv så säker som möjligt) är i bagageutrymmet. Såklart är det alltid farligt för hunden med en krock ändå.

Det andra du säger är precis det jag menade. Inte så många som tänker två gånger på att kasta in kameran eller en väska i baksätet, men varje gång diskussionen kommer upp om att ha en valp nere mellan fötterna vid passagerarsätet låter det som att den kommer skada nån alllvarligt vid en krock.

hemul
2019-03-24 17:46
#16

Jag vet. Jag höll ju med dig.😛

Honestyisdead
2019-03-25 06:08
#17

#15 Det "låter" inte så. Det är fakta.

Hornslandet
2019-03-25 07:56
#18

#17 Vad är beviset för det faktumet?

Honestyisdead
2019-03-25 16:17
#19

Krocktester. Allt löst i bilen flyger vid en krock, en valp är inget undantag.

Hornslandet
2019-03-26 09:15
#20

Såklart. Och det är fortfarande inget faktum att du därmed skadar dig vid krock för att du har ett löst föremål vid fötterna framför passagerarsätet. Det farligaste är saker som ligger i baksäte+hatthylla eftersom de lätt blir en projektil bakifrån, vad jag kunnat se från tester och artiklar i ämnet iaf.

Annons:
Upp till toppen
Annons: