Annons:
Etikettraser
Läst 2150 ggr
Syntium
3/19/19, 6:44 PM

Australisk terrier

Någon här som har en sån eller vet mycket om dem?
Är det skillnad i temperament mellan hanar och tikar?
Cirkapris på en valp-lite äldre hund?
För och nackdelar?
Allt annat du kan komma på?

Övriga frågor från en hund-noob:
Kommer hundar rumsrena eller måste man träna det? Hur gör man då i så fall?


"I'm too old for this shit."


Annons:
koppargaller
3/19/19, 7:08 PM
#1

En lång bildtråd om en AT kull från Åbackens kennel.

https://www.bukefalos.se/threads/de-sma-terrierskruttarna.1478177/

Syntium
3/19/19, 7:17 PM
#2

#1 

Ja nu blev jag ju inte mindre sugen….


"I'm too old for this shit."


koppargaller
3/19/19, 7:25 PM
Syntium
3/19/19, 7:33 PM
#4

Ja, flera gånger 😃

Har du en sån? Berätta gärna :)


"I'm too old for this shit."


Jojaton
3/19/19, 7:48 PM
#5

Valpar kommer inte rumsrena, de ska ut efter de ätit, sovit, druckit eller lekt. Ta ut dom regelbundet, låt det ta tid och bli inte arg om det sker olyckor inomhus.

En nära vän till mig har haft två australiska terriers, den ena avlivade dom för två år sen (pga ålder) och den andra är 12 eller 13 år nu. Väldigt trevliga, och rätt så enkla hundar av vad jag såg av dem. Min vän tränade bla agility med den äldsta när de var yngre vilket hon tyckte var kul. Den äldre var otroligt social, älskade både människor och hundar, medan den yngre är rätt reserverad och väldigt ointresserad av andra hundar. Den yngre har grov patella luxation på båda knäna, ingen aning om det är vanligt eller ej - men kan vara värt att ha i bakhuvudet. 

Pälsen behöver trimmar några gånger om året, den kan väl vara en bra sak att tänka på.

Johanna - Instagram

Syntium
3/19/19, 7:52 PM
#6

Skulle ni säga att det är en bra nybörjarhund?


"I'm too old for this shit."


Annons:
[Forest]
3/19/19, 8:48 PM
#7

Är du nyfiken på rasen så är det bra att träffa en uppfödare o se hur uppfödarens hundarna är ☺ Jag har träffat flera under promenad grannen har en jätte trevlig kastrerad hane. Jag har fått en känsla att dom är trevliga glada hundar.

Ambrose
3/19/19, 11:21 PM
#8

En valp är ju som en liten bebis på några månader. De kan nästan ingenting utan är helt oskrivna blad! ❤ En hund kan det du har lärt den vilket jag tycker är helt underbart! Man tränar dem, ser dem växa och i utbyte får man en trogen vän som följer en i vått och torrt 🙂

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

JoannaLi
3/20/19, 6:19 AM
#9

#6 Jag skulle säga att ingen hund är en "bra nybörjarhund", för det är så enormt olika mellan förare och vad de vet, och vad de vill ha för hund - oavsett om det är första eller trettionde hunden. Och man ska aldrig köpa en viss hund bara för att det är en "bra förstahund", utan man ska alltid köpa den hund som passar en bäst. 

Med det sagt så vill jag bara sägsa att - träffa en uppfödare av rasen! Träffa hundarna, träffa uppfödaren, be uppfödaren diskutera igenom hur rasen är i vardagen och hur det jämförs med vad du vill ha. Många uppfödare är riktigt underbara, och enorma källor av kunskap. Plus att du kanske får valpmysa 😊

Syntium
3/20/19, 7:14 AM
#10

Så, höra av sig till uppfödare är en sak. Okej.

Men hur är det, brukar det vara skillnad mellan hanar och tikar? Eller är det mer individen? Kan man säga om en hund blir lite mer hm, soffpotatis eller aktiv när den är valp?


"I'm too old for this shit."


Zadeira
3/20/19, 7:52 AM
#11

#10 Min erfarenhet är att uppfödare ofta ser tecken på hur valparna är som små eftersom de ser dem från dag ett och hur de utvecklas. Och att man då kan tex säga om man vill ha en mer utåtriktad eller kanske försiktig hund och uppfödaren kan hjälpa en att kanske välja eller välja ut en som de tror passar hur man är som person. Sen är det aldrig några garantier för att de blir likadana som vuxna, dels så kan de förändras när de växer till sig och dels så präglas de ju på hur människan hanterar dem under uppväxten.

Hornslandet
3/20/19, 10:04 AM
#12

#8 Vettesjutton.. en valp kan ställa till med oerhört mycket mer än en bebis :P

#9 Ingen ras är bra nybörjarhundar kanske per definition. Men vissa raser är extremt mycket svårare än andra för en ny hundägare.

JoannaLi
3/20/19, 12:00 PM
#13

#10 Vad folk tycker är skillnad mellan hanar och tikar är lite olika, vissa tycker hanar har mer tryck, vissa tikar, vissa tycker att hanar är mer förarbundna, andra tycker att tikar är mer förarbundna, etc. Generellt skulle jag säga att det är en personlig smaksak när det kommer till personlighet, och sen om man vill ha löptik eller en eventuellt löppåverkad hane. 

Uppfödare kan ofta ge ett hum om hur valpen blir när den blir äldre, men det är ingen exakt vetenskap :D 

#12 Fast du kan vara väl påläst, ha erfarenhet eller god kunskap, även fast det är din första hund, och då kan du ha en malle. Och jag tycker att det äronödigt att harva runt med en cavalier i 15 år, när det egentligen är en husky du vill ha, bara för att det är din första hund. Absolut, jag håller med, det är svårare med vissa raser, men är det en sån ras du vill ha så ska du ju ha en sån!

Annons:
Upp till toppen
Annons: