Annons:
Etiketthälsa
Läst 3293 ggr
Kilgharrah
3/18/19, 2:47 PM

Fästingar!

Hej!

Funderar på hur jag ska göra med fästingar nu till våren och undrar vad ni gör? Desto mer jag läser desto osäkrare blir jag 🤢

Vad har ni för erfarenheter med piller? Spot-on kan bli svårt då hunden troligen kommer bada mycket och halsband är inte bra då han sover i sängen (+ har läst flera läskiga artiklar om hur farligt halsband är)

Grannen har Bravecto men hunden fick hotspots så de ska nu byta till Nexgard, har ni några erfanenheter? Vad fungerar på din hund?

Annons:
Hornslandet
3/18/19, 3:06 PM
#1

Jag körde Nexgard förra året och tänkte göra det i år med. Första året körde vi scaliborhalsband - det funkade inte särskilt bra och gör att pälsen tovar som fan. Nexgard funkade som önskat, alla fästingar som sätter sig dör och han fick inga biverkningar alls.

Jojaton
3/18/19, 3:07 PM
#2

Jag gav NexGard i fjol (och han fick en tablett som blev över nu för någon vecka sen, men kommer be om recept för Bravecto i år) Han blev rejält dålig i magen av första tabletten, men har inte haft några problem sen dess, och de få fästingar jag sett på honom har varit döda.

Johanna - Instagram

Fridaaaa
3/18/19, 3:15 PM
#3

Jag vet själv inte vad jag ska använda
Vågar inte piller ifall hunden får reaktion och de avråder bravecot om hunden har känslig mage (i alla fall de veterinärer jag talat med)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hornslandet
3/18/19, 4:01 PM
#4

Jag ser det såhär:

Har en pälshund. Inte en chans att jag kan hitta varenda fästing direkt hela tiden, hela sommaren. Fästingbett medför risk för symptom och sjukdom även hos hundar. Alla anti-fästingmedel/halsband/mm för hund har risk för biverkningar. Jag märkte att halsband inte funkade så bra på min hund och medför andra problem. Tabletter känns som den bästa åtgärden allt inräknat.

[IdaSoren]
3/18/19, 4:04 PM
#5

Min hund hade Bravecto första sommaren vi hade henne, funkade toppen och märkte varken av biverkningar eller fästingar. Förra sommaren var hon dräktig och uppfödaren (dvs. ägaren till kullen) ville skippa Bravecto då, och fick då plocka MÄNGDER av fästingar varje dag. Så vi kommer köra på Bravecto varje sommar, kommer inte skippa det igen.

CayKantos
3/18/19, 4:29 PM
#6

Jag ska skaffa bravecto denna gången :) hade ngt likn men i mindre doser förra gången. Men glömmer lätt bort att ge :p

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Ambrose
3/18/19, 5:53 PM
#7

Har använt bravecto.
Aldrig haft några biverkningar, och tycker att skyddet håller väldigt länge, så jag brukar bara behöva ge en tablett om året.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Forest]
3/18/19, 6:50 PM
#8

3 vart med avrådd av det. Jag körde några dropoar förra året när vi åkte till kusten annars har vi inget. Jag gav mindre dos för att vet om några som blivit jäkligt dåliga av sånt 😞

Elsis matte
3/18/19, 7:08 PM
#9

Jag har gett Bravecto tre somrar i rad, varav den ena hunden hade känslig mage. Inga biverkningar förutom att ena hunden fällde ganska kraftigt efter en tablett. Det bästa är att de aldrig haft någon fästing under behandlingen, till skillnad från spot on-preparaten som jag tycker bara fungerar delvis.

Denna kommentar har tagits bort.
[Forest]
3/18/19, 9:19 PM
#11

10 svarat ☺

Rafflan
3/18/19, 11:36 PM
#12

Jag kör Scaliborhalsband på alla hundar, enda problemet i sängen är att du inte ska klia/pilla på halsbandet.
Fördelen med halsband är att det går att ta bort och bada hunden om den skulle få reaktion :)

Maleficum
3/19/19, 12:17 AM
#13

Första åren körde vi med scaliborhalsband (i ungefär 8 års tid), sista året hon hade det blev hon extremt påverkad (tappa styrsel i bakpartiet, satt som i sin egna värld och betedde sig allmänt konstigt, såpass att till och med min mormor märkte något var fel och hon har inte något egentligt djursinne eller bra koll på hundbeteende) men det blev bättre efter vi tog bort halsbandet och gjorde grundlig tvätt av henne.

Därefter testa vi Bravecto under de senaste åren (sen det kom till Sverige) och det har funkat utan problem.

(hon är 14 år och 7 månader nu).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Hornslandet
3/19/19, 9:37 AM
#14

#12 Läser ofta det argumentet (ta av och tvätta hunden om den får symptom). Men då kan ju viss skada redan vara skedd? Tycker inte det är nån större skillnad mot att typ säga "tja får hunden andra symptom av tex Nexgard så är det ju bara att vänta ut tills det gått ur systemet".

Belimas
3/19/19, 10:02 AM
#15

Jag kommer ge Nexgard i år igen, ingen biverkning märktes av trots att det var vanligt att de kunde bli dåliga i magen den första tiden efteråt men vi klarade oss ifrån det :)

ipopuma
3/19/19, 10:39 AM
#16

Ngn som har prövat fixodixa?

kinjelooo
3/19/19, 4:59 PM
#17

Jag hade scalibor halsband första två somrar och var nöjd, noll fästingar. Dock så råkade sambo sätta på den en gång precis när hunden gäspade och hon bet sönder det. Jag testade då Bravecto och kommer fortsätta med det, noll fästingar med det också. Gav en tablett förra året i juli och det hade effekt hela hösten.

Fridaaaa
3/19/19, 5:51 PM
#18

#16 testat och hjälpte inget här

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
3/19/19, 8:42 PM
#19

16 jo den hjälpte inte mycket. Testat även bärnstenshalsband nä det hjälpte inte det heller. Katten fick testa bärnstenhalsbandet oxå med samma resultat. 😒

Isalel
3/23/19, 10:35 PM
#20

Vi kör bravecto. Förvisso tycker jag effekten är lite läbbig, men då vi har barn som inte ska klappa på hund med fästingmedel så har vi valt att ge det ändå. Är ju inte direkt riskfritt med fästingburna sjukdomar heller :) Aldrig haft biverkningar av Bravecto och vi brukar bara behöva ge en tablett/säsong, effekten sitter oftast i från april-sept för oss!

Annons:
Rafflan
3/24/19, 12:21 PM
#21

#14 det är skillnad, om hunden blir sjuk av en tablett kan du inte ta bort tabletten som  gör hunden sjuk, då det redan är i systemet.
Blir dock hunden sjuk av något yttre påverkan (tex halsbandet) går det att ta av halsbandet och tvätta hunden, så får hunden inte i sig det ämnet som den blev sjuk av längre.

Hornslandet
3/24/19, 12:29 PM
#22

#21 Jo.. vet argumentet. Men vid det laget kan skadan rent teoretiskt redan vara skedd. Det är inget särskilt som säger att tablettens effekter kommer skada hunden mer över tid än den första reaktionen heller.

frijoh
3/24/19, 7:24 PM
#23

Jag använde nexgard på min hund förra året med jättedålig effekt. Första veckorna funkade den, men sen fick jag dagligen plocka fästingar fastän jag fortsatte ge tabletten enligt rekommendationen. Så mao blev det då först giftet från själva tabletten och sen på det även fästingar som skulle ha kunnat smitta. Vet inte hur jag ska göra i år.

Hornslandet
3/24/19, 7:46 PM
#24

#23 Oj!! Den har jag faktiskt inte hört. Så de dog inte alls när de satte sig?

I övrigt kan jag mycket väl tänka mig att tex scalibor är helt okej! Men det är verkligen inget roligt alternativ om man har en rejält pälsad hund.

frijoh
3/25/19, 7:21 AM
#25

#24 nä, det var sjukt konstigt! Kröp runt massa levande fästingar, och levande som satt sig. I början dog dom och jag tyckte det funkade jättebra. Men var som att dom blev resistenta? Vilket är väldigt konstigt om dom blev. Så jag vet inte varför det blev så.

Rafflan
3/26/19, 2:42 AM
#26

#24 vet inte var rejält pälsad hund är enligt dig, men jag har aussie och powder puff, och tycker inte alls scalibor är något problem med pälsen :)

Zadeira
3/26/19, 7:27 AM
#27

Daghunden har Bravecto och har haft alla åren jag haft honom, ägaren är jättenöjd med det och har aldrig haft problem.

Annons:
Hornslandet
3/26/19, 9:12 AM
#28

#26 Kan säkert bero på både pälstyp och individ. Jag vet bara att det skapade tovor deluxe hela tiden på min briard :)

Frida B
3/29/19, 8:02 PM
#29

Kör på bravecto jag. Funkar super.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
3/29/19, 8:38 PM
#30

Vi testar Nexgard iår..

-

Rwawr
4/3/19, 8:23 AM
#31

Hoppar in här… har bott i områden helt utan fästingar och sedan använt bärnstenshalsband. Detta år bor jag ute i skogen och förväntar mig massor av odjur, så vad bör man använda? Har noll koll inser jag. Vill inte använda bravecto, då ena hunden haft krampanfall tidigare och läste om ökad risk. Och spot-on och halsband är inte bra när man har barn eller??? Hjälp

fancie-
4/3/19, 8:37 AM
#32

Någon som testat Catandog fästingbrickan? Finns svensk återförsäljare på instagram.

Lona
4/8/19, 9:45 PM
#33

#16 mfl, det som eventuellt gör att Fixodida kan ha effekt är att den innehåller B-vitamin som ibland kan  hjälpa mot fästingar. B-vitamin är förvisso ofarligt att testa, men det går att köpa betydligt billigare som en ren produkt i tex hästaffär.

Vi har kört Scalibor på våra de senaste åren, har funkat suveränt.
Angående biverkningar som kommer efter flera års användning av samma preparat/aktiva substans så har jag en luddig fundering på om det belastar hundens "system" mer och mer och att man egentligen borde växla mellan olika preparat?
Samtidigt vill man ju gärna fortsätta med ett som funkat utan problem tidigare…

Vi skulle testat Bravecto för ett par år sedan, men merparten av hundarna åkte på Magsjukan från Helvetet den våren så vi vågade inte riskera något med deras magar.

Det cirkulerar massa rykten och historier om fästingmedel på sociala medier varav merparten inte har någon som helst grund. Men om er hund får en eventuell biverkning av fästingmedel (eller vilket läkemedel som helst) så rapportera det till er veterinär/apoteket/tillverkaren! Det är enda sättet som vi kan få en rättvisande statistik över biverkningarna, att sprida rykten på sociala medier gör ingen som helst nytta.
Det gäller givetvis preparat som klassas som läkemedel, diverse hopkok och alternativa metoder är det ingen koll på alls.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
4/8/19, 10:23 PM
#34

#33 Om jag inte missminner mig är det väl främst Tiamin (B1) som sägs funka mot fästingar?

Har haft lite samma fundering som dig angående belastning på systemet eftersom Gletta ju klarade Scalibor i så många år utan problem och helt plötsligt blev så påverkad.

"Vår" andra hund började uppvisa irriterande klåda av Scalibor också efter flera års användning utan tidigare problem (dock är vi inte hundra om det faktiskt var halsbandet i sig eller nåt annat som gjorde irritation vid halsbandet men för säkerhets skull så sluta vi använda det och han fick ordentlig dusch och klådan försvann senare).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: