Annons:
Etikettövrigt
Läst 1090 ggr
hemul
3/18/19, 5:30 AM

Sjuka importhundar säljs i Uppsala

Betalvägg, men har inget ändrats ska man få läsa tre artiklar per månad gratis. så de flesta kommer nog åt den,
https://unt.se/nyheter/uppsala/sjuka-hundar-importeras-och-saljs-fran-uppsala-5241040.aspx

Sammanfattningsvis rör det sig om hundar från sydeuropa som har papper, men av tvivelaktigt värde. Man misstänker bl.a. att valparna kan vara yngre än angivet och sakna rabiesvaccinering. Giardia är vanligt. Valpar har dött eller måst avlivas strax efter köp. Valparna säljs via blocket och säljarna finns i Uppsala.

Antar att det är i hyfsad stor skala. Är väl en liga.

Annons:
Herveaux
3/18/19, 7:17 AM
#1

Stackars djur. 💔


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
3/18/19, 7:41 AM
#2

Ja. De har säkert inte transporterats hit på ett schysst sätt heller. Kunde du läsa förresten?

Finns en relaterad artikel här. En fallbeskrivning.

https://unt.se/nyheter/uppsala/valplyckan-forvandlades-till-en-mardrom-5241030.aspx

Herveaux
3/18/19, 7:53 AM
#3

#2 Jag har inte öppnat artikeln.😞
Jag har så svårt att läsa artiklar eller se klipp om sånt här, blir så arg så jag tror blodtrycket kommer slå nya rekord. 

Om bara folk kunde lära sig att göra ordentlig research innan dom köper ett djur.😡 Är så klart minst lika förbannad på asen som importerar och säljer hundarna. 
Men om det inte hade funnits köpare så hade det heller inte funnits en marknad.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
3/18/19, 8:15 AM
#4

I den andra artikeln har en familj betalat 17000 för valpen. Så det var ju inte ens ett klipp. Vad finns för skäl att köpa på blocket då? Sen gick veterinär på 17000 till som försäkringen inte täckte och sen fick valpen avlivas.

Dyra lärpengar förutom det känslomässiga eländet.

Herveaux
3/18/19, 8:29 AM
#5

#4 😮 "Är huvudet dumt får plånboken lida" eller vad säger man…?
(Dåligt) skämt åsido, vilken tragisk lärdom.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Rafflan
3/18/19, 12:22 PM
#6

Vet man om att det pågår oseriös importer är det bara att anmäla till länsstyrelsen, så kan dem ej fortsätta importera sjuka hundar.

Annons:
hemul
3/18/19, 12:35 PM
#7

Jag tror nog de redan vet om det.

Rafflan
3/18/19, 11:34 PM
#8

#7 vad vill man då varna för? om lst vet om detta så kan inte dessa personer sälja fler sjuka hundar?

hemul
3/19/19, 6:15 AM
#9

De får väl inte tag i dem eller får inte tag i alla. Men det är klart att de vet om det. Verkar lite avigt att tipsa länsstyrelsen om något om stått i tidningen, tycker du inte? Skillnad om man känner till att en specifik person håller på med sånt, men det gör ju bara de som har köpt hundar. De polisanmäler säkert, men då är väl det telefonnummer som använts inte i bruk längre.

Herveaux
3/19/19, 6:29 AM
#10

#8 Det här fallet är ju inte direkt unikt utan folk överlag behöver ju tydligen upplysas om att det faktiskt finns bedragare som bara vill tjäna pengar. 
Att det är viktigt att göra sin egen hemläxa, oavsett vad man ska göra för affär.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: