Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1725 ggr
MoonysElin
2019-03-16 22:01

Robur eller Magnussons?

Jag har en cocker spaniel på 11 månader. Han äter acana valpfoder och det har jag varit nöjd med. Nu börjar det dock bli dags för ett vuxenfoder och jag tycker att det är svårt att etiskt och miljömässigt försvara att ge honom ett foder som färdats över halva jordklotet när det finns svenska alternativ. I dagsläget är inte färskfoder ett alternativ då han går på dagis och behöver ha torrfoder där och jag dessutom använder fodret som godis då vi tränar. Jag har tittat på bozita robur (spannmålsfria, kyckling eller ren) samt Magnussons spannmålsfria. Någon som har mer koll än jag som skulle vilja ge sin syn på dessa båda foder? Alternativt om någon har erfarenhet av att ge dem? Tacksam för svar!

Annons:
Lizelda
2019-03-16 22:45
#1

Jag kör Magnussons Kennel till mina, har även gett deras gröna men Kennel funkar bättre på tiken som har lite orolig i magen. Det är spaniels och den tiken hade fanimig plåtmage men sen provade vi Magnussons spannmålsfria och det bara rann ur henne. Efter det klarar hon knappt inga foder alls… Det är min enda erfarenhet av det men betyder ju inte att din reagerar likadant :) Men jag gillar Magnussons rent generellt!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Changrila
2019-03-16 22:45
#2

Jag har inte testat fodren du är inne på, men om det är så att du vill ge färskfoder så kan du ju göra så att du ger en del färskfoder och en del torrfoder. Du kan tex ge färskfoder på dagis och när ni tränar och ge resterande mängd som färskfoder :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lizelda
2019-03-16 22:48
#3

#2 Så gör vi med våra valpar, för att de ska vara vana vid torrfoder om nya ägarna vill köra det, blir typ 50/50, funkar skitbra! :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

lizton
2019-03-17 01:33
#4

I Bozita Roburs foder är det  bara det färska köttet som är svenskt. Det torkade köttet är importerat. 

I alla Magnussons foder är alla råvarorna svenska.

Min kräsna tik gillar Magnussons foder med spannmål. Det spannmålsfria äter hon inte.  Tidigare hette det med spannmål Magnussons Meat & Biscuit. Nu har det bytt namn till Magnussons Vuxen. Hon får både Acana och Magnussons. Magnussons var tänkt som godisfoder, men numera äter hon ungefär 50/50 av dessa två.

MoonysElin
2019-03-17 08:25
#5

Tack för era svar! Lutar åt att testa Magnussons då och se hur han fungerar på det. Annars får jag väl byta tillbaka till acana.

Upp till toppen
Annons: