Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1892 ggr
frijoh
3/16/19, 4:00 PM

Öka matmotivationen

Jag har idétorka på hur jag kan ge all form av mat högre värde för min hund som är väldigt kräsen, speciellt under löp. Så ööööös på med alla idéer ni kommer på! Hon är en sån som gärna jobbar för maten, men problemet är att hon ofta ändå lämnar maten, så om jag tex gömmer mat ute, så kan hon lämna och så måste jag gå runt efter och leta hundmat som var hennes uppgift för att inte behöva slänga så mycket.

Annons:
Changrila
3/16/19, 5:21 PM
#1

Har du provat att byta till någon mat som hon tycker om mer?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

frijoh
3/16/19, 5:44 PM
#2

#1 bytt mat många gånger!! Ger helst färskfoder men när hon lämnar måste jag slänga vilket känns synd, därför behöver jag ge torrfoder nu när hon äter såhär dåligt och kan använda som belöning vid träning ibland, men hon kommer ju inte upp i närheten av de mängderna hon behöver :/. Hon ÄLSKAR våm, men hon kan inte leva på det liksom. Så fort det är någon pytteliten bit av något hon inte gillar kan hon inte äta mer och går därifrån.

frijoh
3/16/19, 5:56 PM
#3

Halla färskfoder har korvar med vom som det står är helfoder, någon som testat den och vad tyckte era hundar isåfall?

hemul
3/16/19, 6:33 PM
#4

#2 Men om du bara ger småbitar som belöning och den riktiga maten är utan eller bara med inblandning av vom gör det väl inget?

Jojaton
3/16/19, 6:33 PM
#5

#3 Sam fick Hallas våmfoder när han ”matstrejkade” förra året. Han åt bättre av det än något annat foder, men han åt dåligt under en lång period. Hade absolut testat att ge det under löp om hon är så svår, men även om det står att det är helfoder är det inget jag hade gett jämt. Inte enbart i alla fall.

Johanna - Instagram

kinjelooo
3/16/19, 7:06 PM
#6

Gör det till en lek därhon får ”jaga” din hand. Håll mat i handen och lek lite fintar/missar med henne, kanske kan funka :)

Annons:
frijoh
3/16/19, 8:31 PM
#7

#4 grejen är att hon rensar ut våmmen från resten och lämnar det hon tycker är äckligt om jag blandar. #5 vad tråkigt att din hund åt dåligt, men suveränt att hallas våmfoder funkade!! Då ska jag definitivt testa det. Min matvägrar inte helt som tur är, men äter kanske 30-50% av vad hon behöver . #6 tack för tipset :) , hon älskar lekar med fart i så den leken funkar garanterat. MEN blir lite väl mycket jaga handen om hon ska äta all sin mat på det sättet, en del av dygnsransonen kan jag absolut göra så med, men inte hela.

Maleficum
3/16/19, 8:45 PM
#8

Hur är hon om du gömmer lite mat i tex en toarulle eller äggkartong (kan ju tex gömma också så hon måste söka upp den först eller kasta iväg en bit eller leka med den först så det blir lite "jakt" över det?) eller annan form av kartong? Eller tex godisboll eller liknande aktivitetsleksak?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jojaton
3/16/19, 9:27 PM
#9

#7 Och om du blandar maten med mycket vatten och gör det till en sörja då? Sam är betyyydligt enklare med maten nu jämfört med tidigare, men kan va kinkig med vissa saker. Ger jag maten som soppa slurpar han i sig allt utan problem dock - vad jag än blandat i. Tänker att det är svårare (omöjligt?) att peta ut bara de goda bitarna då också.

Johanna - Instagram

Katti
3/17/19, 1:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag gör maten lösare med blod till min kräsne kille. Så blir det lite extra nyttigheter också, till skillnad från vatten! Något som ofta funkar med honom är när maten får stå framme över natten, så att han kan äta när han vill. Hundar gillar ju också när maten blir lite "äcklig", d v s halv- (eller hel-…) gammal! Fast jag har fördelen att ha en hund till, så jag slipper slänga. Det som inte är uppätet på morgonen får Bingo ta!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

frijoh
3/17/19, 8:30 AM
#11

#8 motivationen ökar en aning av att lägga mat i en toarulle, brukar också knyta en handduk runt och kampa med, då äter hon oftast om det bara är några få kulor i rullen, om det är för mycket i så vill hon inte röra maten alls. Men ger som sagt helst färskfoder då jag egentligen är emot torrfoder, men såklart bättre än ingenting! Gömde maten inne igår och hon fick i sig iaf 2 dl torrfoder, men på tok för lite ändå. 😩 #9 tyvärr så ratar hon sörjor oftast. Och om det är något i som hon gillar i sörjan så lyckas hon ändå plocka ut det goda och spottar ut det äckliga, hehe. Annars var det en bra ide för hundar som uppskattar kladd och sånt 👍 #10 blodmjöl har jag testat att ha i förut, och då ratar hon käket helt 😩. Och där är nog inte min hund som andra, för om den är det minsta gammal (främst färskfoder) som stått i kyl kanske 1 dygn så vägrar hon, måste vara helt nytt enligt henne, lilla primadonnan. Om jag inte hade haft katt så hade jag kunnat låta hennes mat stå framme under natten, men som det ser ut nu går inte det pga min katt är en glupsk jäkel. Skönt att du har en till hund som kan käka upp maten om det blir lämnat 👍. Råa köttiga ben är något som i princip ALLTID går i, så det funkar ju vid enstaka tillfällen, men vill ju helst ge ett helfoder så hon får rätt balans på allt.

eli1991
3/19/19, 9:36 AM
#12

vet inte hur jag ska kunna förklara detta pedagogiskt xD Men jag brukar köra en lek med min hund, inomhus eller utomhus. 
Sitter med torrfodret i händerna, tar en kula i taget och kastar iväg. Om jag kastar iväg kulan och är tyst måste han vänta på ett "Varsågod" innan han får springa och äta upp den. Om jag kastar en kula samtidigt som jag säger "varsågod" så får han jaga efter den direkt och äta upp den. Sitter alltså och gör lite om vartannat vilket betyder att han måste lyssna och "vara med". Han älskar denna lek och det blir en himla fart på honom, den är enkel, tar inte många minuter och ger honom en känsla av att han måste jobba för maten :) Går somsagt att göra överallt, på gräsmattan eller i köket.

Skivling
3/19/19, 12:48 PM
#13

Har du provat Emmzo "korvar"? Min hund äter såna av blandat slag, råa kycklingvingar, råa frysta köttben plus lite annat. Våm ibland. Jag tänker lite att gå den enklaste vägen och ge din hund vad hon vill ha ( ja nyttigt förstås).. Vill hon ha våm och köttiga ben under löp så varför inte? På så kort tid lär hon väl inte få några brister eller så, tänker jag?

Annons:
frijoh
3/20/19, 6:10 PM
#14

#12 jag tror jag förstår vad du menar! Smart! 😃 tack! #13 nej, har inte testat emmzos korvar. Vill inte köpa hem för många olika sorter som hon sen inte vill ha, så tar en i taget just nu 😬. Nä om det skulle handla om någon vecka hit eller dit så skulle hon antagligen inte få brister på enbart ben och våm, men hon löper ju i ca 3 veckor så då blir det nog lite länge med obalanserat foder, men jag vet inte. Hon är tyvärr inte en sån individ man kan vänta ut tills hon blir så hungrig att hon börjar käka. Hon kräks nämligen galla vid tom mage och börjar må illa (om det går mer än typ 16-20 timmar mellan måltider).

Katti
3/20/19, 6:25 PM
#15

TS, ger du mest kött, en del ben och lever någon gång i veckan så blir det alldeles utmärkt!

Hur många männiksor känner du som räknar på alla beståndsdelar i sin mat? Det är foderföretagen med sin enorma reklambudget som har fått oss att tro att just hundar och katter måste ha extremt väl avvägd mat, i varje tugga. Sanningen är att både hundar och människor, och självklart även andra djur, kan må alldeles utmärkt på olika dieter (under förutsättning att vissa kriterier uppfylls över tid). Vilda/halvvilda hunddjur äter ju också olika beoende på tillgång under olika årstider.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

frijoh
3/20/19, 7:02 PM
#16

#15 hon totalvägrar lever, både torkad och rå. Alltså hon verkligen hatar lever, så då blir det ju brist förr eller senare. Vilda vargar/hundar äter väl oftast från byten det dödat och äter då upp ett helt djur om jag inte är ute och cyklar. Och det är väl en balanserad måltid om något? Alltså kött, lever, ben, päls osv osv. Även om dom kanske delar med andra i flocken så blir det nog i det stora hela ganska så balanserat näringsmässigt tror jag.

Hornslandet
3/21/19, 7:56 AM
#17

Blodpulver i maten? Jag använder det som godis-smakhöjare :) Finns på tex arken zoo!

Edit: Ursäkta missade att du testat det redan :S

Kan annars även tipsa om tex laxolja!

frijoh
3/21/19, 8:12 AM
#18

#17 hon älskar laxolja, men om jag tex låter den ligga överst slickar hon i sig den och lämnar resten, och om jag blandar i laxoljan i maten så rör hon ingenting 😩. Ger alltså laxoljan separat för att slippa slänga den också hehe.

Jojaton
3/21/19, 10:32 AM
#19

Funkar det att ge mat i Kong eller liknande? Sam hatar också lever, måste dela i pyttesmå bitar och gärna steka det snabbt (steker så det får yta men är helt rått inuti) samt blanda med annat för att det ska gå ner - men Mush har kycklingorgan i påsar som han äter med god aptit. Består av kycklingmage, lever och hjärta.

Johanna - Instagram

frijoh
3/21/19, 6:10 PM
#20

#19 kong funkar ibland! Men oftast inte :/. Testade idag hallas färskfoder med våm, och hon åt upp 1/2 kg poff, haha! Så kör på det ett tag nu framöver. Smart att steka levern, kanske funkar. Torkad levet äter hon inte, gör Sam det?

Annons:
Jojaton
3/22/19, 11:52 AM
#21

#20 Kul att Hallas funkade, hoppas det fortsätter så! 😃 Hon gillade köttiga ben va? För byter du ut maten till köttiga ben då och då så blir det nog bra! 😊 du kan ju prova blanda små stekta leverbitar med maten dagen innan så får hon i sig tillräckligt av sånt också. Nej torkad lever duger inte, varken blandat med mat eller som godis. Ska jag steka det måste jag dela i pyttebitar så han inte behöver tugga (🙄) innan jag steker det, så att alla bitarna får yta.

Johanna - Instagram

frijoh
3/22/19, 12:28 PM
#22

#21 jaaa! Jag blev överlycklig haha! Hon kunde knappt vänta på att få börja käka heller, så brukar hon aldrig göra, utan hon brukar typ smyga fram och se strykrädd ut när hon ska gå fram till matskålen. Men med hallas våm så sprang hon fram och slickade rent hela tallriken 😃! Yeyy! Japp, ben av alla de slag älskar hon! Speciellt om hon får spåra upp dom 👍. Hahah, otacksamma hundar ;). Men vad gör man inte för att få dom nöjda? Hehe.

Upp till toppen
Annons: