Annons:
Etikettbeteende
Läst 1074 ggr
CarinCarinlou
3/15/19, 11:28 AM

6 mån hane + löptik?

Hej!

I vilken ålder har era hanhundar börjat reagera på löptikar? Var planerat en långpromenad imorgon med 6 mån hande + tik men hon har idag börjat löpa. Kan det vara klantigt att ta med hanen till detta? Hur hade ni gjort och vad har ni för tidigare erfarenhet? Trevlig helg alla :-)

Carin

Annons:
Rafflan
3/15/19, 12:20 PM
#1

Troligen kommer nog hanhunden reagera på tiken, men det är ju bara att ni båda har dem i koppel så ingen olycka händer. Hanar kommer ju ibland träffa löptikar i vardagen, så det kan ju vara bra träning för denna hane :)

Ambrose
3/15/19, 12:29 PM
#2

Mina kompisar brukar passa på att promenera med oss när min tik löper. Självklart kopplade. Det är oftast jättebra träning för hanarna att lära sig att skita i löptikar. Säg till dem om de är uppe i rumpan på tiken, och belöna när de tar kontakt med sin ägare och struntar i tiken.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

CarinCarinlou
3/15/19, 1:43 PM
#3

Tack för hjälpen snälla ni! :)

hemul
3/15/19, 5:50 PM
#4

Har läst om folk, här och på andra ställen, som lyckats lära sina hanhundar att omgås med löptikar. Det måste ju vara guld om man lyckas med det.

Zadeira
3/15/19, 6:20 PM
#5

Om ni har hundarna i koppel, och tar ut lite avstånd om det verkar behövas, ser jag ingen anledning till att inte testa. Funkar det inte alls, dvs att hundarna blir väldigt stressade, får ni avbryta och kanske gå varsitt håll.

Frida B
3/15/19, 6:21 PM
#6

#4 det är inget svårt enligt mig. Det är en självklarhet, som att inte springa fram till folk, andra hundar, eller sno mat från bordet. Man beteer sig även runt löptikar. :) Sen finns det dom hanar som rent genetiskt mår dåligt över löptikar, men det är en helt annan sak.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Frida B
3/15/19, 6:23 PM
#7

Löptikar är inget konstigt. Precis som att det finns ekorrar uppe i träden o h katter runt i kring så finns det löptikar. Att hålla en hane hemma från promenad bara för att en tik löper hade jag aldrig gjort :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Katti
3/17/19, 11:27 AM
#8

Började hon löpa dagen innan så är hon långt ifrån höglöp och det går alldeles utmarkt att även ha dem lösa ihop. Då får ni hjälp av tiken att uppfostra honom, för hon lär inte släppa honom nära!

Höglöpet inträffar vanligen ett minst en vecka in i löpet, oftast betydligt senare än så, Det är när tiken slutar blöda/blödningen går grån röd till rosa som de är i höglöp. Självklart ska man inte bara lita på dagar utan ha full koll på sin tik från första dagen i löpet och en månad framåt. Men vet tikägaren att hon började löpa igår är det verkligen ingen risk!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: