Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2011 ggr
Hund6587
3/8/19, 4:47 PM

Hundbur/bilsele

Hej! Planerar inför hundköp. Tittar på min lilla bil och inser att det kan bli svårt att få plats med en bur till hunden. (en eurasier). Och funderar på att börja kolla på ny bil för att d er ska få plats. Men sen tipsade en kompis om bilsele. Är det lika säkert? Vad ska man tänka på?

Annons:
kinjelooo
3/8/19, 5:20 PM
#1

En bilsele skyddar bara dig i fall en olycka sker. Det stoppar heöt enkelt hunden från att bli en projektil och skada dig. En krocktestad bur skyddar både dig och hunden. Det är den huvudsakliga skillnaden. Priset är den andra.

Emki
3/8/19, 5:30 PM
#2

Håller med #1, jag köpte ny bil (från sedan till kombi) för att kunna ha bur i bagaget. Funkade tills 2 v sedan då bagageluckeknappen fick för sig att gå sönder. Så just nu har jag sele och säkerthetsbälte, då jag inte haft tid eller pengar att fixa bagageluckan ännu.

Jollan1208
3/8/19, 6:08 PM
#3

Tänk på att inte ha hundbur i bakluckan om du inte kan se hunden. Det är nämnigen olagligt att ha hund i bur i bilen utan att kunna se den hela tiden. :)

JoannaLi
3/8/19, 6:22 PM
#4

#3 ja det är det tekniskt sett. Jbv rekommenderar kamera, t.ex. Backkamera om hunden är dold i bagaget :) jag tänker inte ha det, och tar hellre smällen om någon skulle bestämma sig för att peta i det.

Hund6587
3/8/19, 8:25 PM
#5

Oj okej! Nejmen då kommer jag nog börja kolla på annan bil. Vill inte riskera hundens säkerhet. Men tack så mycket för svaren!

Hornslandet
3/8/19, 10:50 PM
#6

Haha men va? ALLA har ju hundbur i bakluckan där man inte kan se hunden. Skulle gärna vilja se den lagen som säger det. Då är alla hundsläpkärror också olagliga då?

Annons:
JoannaLi
3/8/19, 11:28 PM
#7

#6 Jag läste det någonstans, och mejlade då JBV, som sa att jajamen, övervakning ska finnas om hunden inte är inom direkt synhåll. Fick ajabaja på att köra skåpbilen utan kamera, så misstänker att det är samma med kärra? Dock drygt med 8 kameramonitorer på dashen kanske 😂

Jojaton
3/9/19, 12:05 AM
#8

Men hur tänker dom med säkerheten där? Känns som att man lätt kan ”fastna” i livestreamen om hundarna inte ligger och sover utan gör annat - och det kan ju vara livsfarligt inte bara för hundarna och en själv utan även alla andra på vägen!?

Johanna - Instagram

Joyous
3/9/19, 12:11 AM
#9

Men va? Aldrig hört om det. Vad innebär ”inom direkt synhåll”? Jag som har grind men inte kan se hunden om han ligger ner, behöver jag också kamera? Inte för att jag tänker skaffa någon om så är fallet men ändå intressant.

JoannaLi
3/9/19, 1:21 AM
#10

#9 Ja! Även om man inte har grindar eller galler ska man egentligen ha kamera. Egentligen så fort den är i bagaget. Antagligen även om man har en liten hund som sitter i vänster baksäte, och man åker själv ska man ha kamera? 

Fattar inte riktigt vad de tänker, men antar att det är så. Eller om man har en liten hund och en sån lite resväska, som man inte ser in i? 

Edit: lite mer rimlig tanke kanske, man bör kunna använda sådana speglar som man har till barn som sitter i bakvänd barnstol i baksätet?

Hornslandet
3/9/19, 11:11 AM
#11

#10 Har du någon källa? Aldrig hört detta förut bara.

[IdaSoren]
3/9/19, 1:19 PM
#12

#11 

SJVFS 2010:2  6 KAP.

3 §  Levande sällskapsdjur får transporteras i en personbils bagageutrymme endast om tillsyn kan ske från personutrymmet under den tid transporten pågår. Då djur transporteras i utrymme för personbefordran, ska åtgärder vidtas för att säkra djuren vid inbromsning. 

Fisherling
3/9/19, 1:24 PM
#13

#12 Tillsyn är ju dock inte samma sak som att kunna se något hela tiden. Tror det är någon som tolkat texten tokigt.. Låter ju mer som att der ska vara möjligt att komma åt hundarna genom personutrymmet om så skulle behövas. För det skulle ju vara rent av livsfarligt om de yrkade på att man ska ha sin uppmärksamhet någon annanstans än trafiken.

Annons:
Grace2009
3/9/19, 1:28 PM
#14

 På http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/transporterahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html står det "Du kan också transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten."

Är väl som många lagtexter en tolkningsfråga.

Hornslandet
3/9/19, 1:31 PM
#15

"tillsyn kan ske från personutrymmet under den tid transporten pågår"

Håller med #13. Låter för mig som det kan tolkas som att det är möjligt att komma åt att se hundarna utan att stanna bilen och gå runt tillbagaget. Det står ju inte att föraren från förarplatsen måste kunna se hundarna därifrån. Rimligtvis att det ska kunna gå att se hundarna inifrån kupén så att säga.

Detta kan även svara på min fundering om hundsläpkärror. Paragrafen gäller ju transport i personbilar.

JoannaLi
3/9/19, 4:27 PM
#16

#11 Ingen källa, fick bara det svaret när jag kontaktade JBV med frågan!

Pmax
3/11/19, 1:47 PM
#17

På tal om det här, hur ser det ut om man vill ha skyddsgaller istället för en bur? Måste man ha en hundgrind också då eller hur ser de ut?

Hornslandet
3/11/19, 2:20 PM
#18

#17 Nej, vad jag vet så gör gallergrinden egentligen inget mer än att det är bekvämt och bra att kunna öppna bakluckan men ändå ha hunden instängd. Om den inte nu råkar vara av en sån typ, i en sån bil, att den minskar utrymmet tillräckligt för att göra skillnad.

Oavsett är den ju bra att ha, smidig att ha krokar för att förvara koppel, linor mm på också!

[Tisstassen]
3/12/19, 11:00 PM
#19

Men om vi ptergår till ämnet haha ^^ Jag reagerar på det #1 skriver, att selen skulle hindra hunden från att åka fram… detta tvivlar jag starkt på. Vet ej om de finns NÅGON sele som är så kraftig? Tkr jag mest sett selar i typ nylon och de lär bara bli trasor vid en trafikolycka över 50km/h? Eller finns det någon som är så stark och krocktestad? Jag har tyvärr endast hittat krocktestade både selar och burar i upp till 50km/h. Då kom jag fram till att INGEN sele ens skulle hindra hundkroppen (jag letade då till en hund på 2,2kg. Utan att endast selen skule hindra hunden från att springa runt lös i bilen… jag köpte till slut en hundväska som var krocktestad i iaf upp till 50km/h utan att trasas sönder (sleepypod) den fäste man med säkerhetsbältet runt hela väskan. Tänk också på risken för att din hund kanske rör på sig eller blir änglig, lätt för den att trassla in sig i ett koppel å bälte osv… inge kul å behöva nödstanna pga detta Tyvärr kom jag fram till att INGET egentligen riktigt kan rädda en hund vid en ordentlig krock… förutom tur… men att man kan försöka minska risken för att hunden slungas runt i bilen. Då detta ökar risk för skador för hund och inte minst personskador, inge kul att få hunden i nacken… om jag hade haft en så stor hund hade jag skaffat en krocktestad bur (mkt dyra) eller galler för bagaget. Viktigt dock vid tung last i bagaget är att knäppa alla säkerhetsbälten i baksätet, för dessa skulle hindra hela ryggstödet från att åka framåt. Dessvärre låter de så tråkigt att skriva om detta då iaf min uppfattning är att hundarna ej brukar överleva olyckor hur försiktig wller hur mkt pengar man än lägger ner….. beror självklart på hastighet och kollisionsställe osv.

Annons:
hemul
3/13/19, 3:34 AM
#21

Hur funkar såna där selar egentligen? Görs de fast i bältet bara på en punkt? Det måste ju i så fall vara väldigt undermåligt.

[Forest]
3/13/19, 9:16 PM
#22

21. Vi sätter fast hundarna i säkerhetsbältet. Bältet är inkopplat vi har större kabinhake som är i selen o bältet. En hund är vid fötterna selad då satt fast henne i öggka för bilbarnstol. Den lösningen tyckte vi känndes bäst dom kan röra sig lite men inte över hela baksätet.

hemul
3/14/19, 4:20 AM
#23

Jo, jag fattar att selen fästs i bältet. Men är det fäst på en eller flera punkter?

Maleficum
3/14/19, 10:21 AM
#24

#23 Beror på sele. Senaste krocktest resultatet jag läste om (flera år sen) blev bara en sele helt godkänd (en som fästs på flera punkter) och en semigodkänd (om man fäste den på annat sätt en tillverkarna egentligen menat).

Den första är Sleepypods Clickit Utility och den andra är Allsafe selen (som dem inte godkände om man fäster med tillhörande "fästanordning" eftersom hunden då kan förflytta sig för mycket vid krock men om man fäster bilbältet direkt igenom rygg remmen så är den godkänd enligt testarnas standard).

https://www.scribd.com/document/249293894/Pet-Safety-Center-for-Pet-Safety-dog-harness-crash-test-results#fullscreen

Den första skulle jag nog inte använda på hund under längre bilturer då hunden blir väldigt fixerad i en viss position, då ger allsafe selen (med fästanordning) mer rörelsefrihet åt hunden och den kan själv välja att sitta eller ligga ner under transport (vi har haft en sån till vår labbe under hela hennes liv då vi inte har plats för bur i bilen när vi åker till och från vårt landställe som ligger ca 7 timmars bilresa bort). Speciellt nu när hon är gammal känns det extra viktigt hon har möjlighet att kunna ändra ställning i bilen så hon inte ligger och blir stel.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Forest]
3/14/19, 7:52 PM
#25

24 Den fästanordning som följer med tyckte vi var klumpig vi sätter selen i haken (haken är alltid kvar enkelt att koppla i bältet fast hunden) dom kan röra sig lite o ändra ställning men inte gå över hela sätet. Säkert fel men tycker det passar oss o hundarna bra :) Bra att du fick med infon om krocksäkert 👍👍👍 dumt att dom inte medelar exakt så här blir selen mer krocksäker. 😕 Nu var det några årsen vi köpte allsafe selarna men då stod det inte med.

Maleficum
3/14/19, 8:01 PM
#26

#25 Vet huvudsidan ska ha en extra artikel nånstans där det står mer om just allsafeselen och hur de anser den ska fästas för att räknas som säker enligt deras standard men var lite för lat för att leta redan på den också (vet att jag länkat till den i någon tidigare tråd angående sele v hundbur frågan).

Ofta gör väl märkena sina egna tester (men som i testet jag länka till står det ju också att alla inte alltid testar alla storlekarna utan kanske bara en av dem). Det företag som gjort testet är ju oberoende och följer samma regler som är för test av bilbarnstolar (vilket tyvärr bara innebär att de testar krock i en hastighet av 50km/h).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: