Annons:
Etikettaktivering
Läst 1322 ggr
Duvethon
2019-03-06 21:13

Att cykla med hund

Hej!

Cyklar ni med era hundar? Använder ni en stång som ni fäster kopplet i? Hur lärde ni era hundar att gå fint bredvid?

Vill nämligen börja cykla med hunden i vår men vet inte riktigt hur man ska göra och vilka redskap man kan/bör använda :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
JoannaLi
2019-03-06 21:33
#1

Jag cyklade en del med Arrak, både vid sidan och i drag. 

Jag har alltid kört med kopplet i handen (eller midjebälte och sedan handen), men han var också extremt reaktiv, så om något skulle hända och jag åker av cykeln får han hellre släpa på mig än cykeln. 

Jag lärde in ett "här"-kommando när vi gick, och sedan upprepade jag bara det och körde mycket frekvent belöning i korrekt position, ovanpå krav (man får helt enkelt inte gå någon annanstans). Funkade rätt bra! Stannade ofta så att han fick rasta och vila lite från kravet. 

Hjälm är bra (säger jag som aldrig använder hjälm). I övrigt klarar man sig rätt bra tycker jag! Sele är alltid bra för att förmildra ryck, men jag hade ofta halsband på Arrak för att kunna styra. Ett bra koppel, och kanske ett fjädrande midjebälte. Och så godis!

Duvethon
2019-03-06 21:38
#2

#1 Tack så mycket för idén med midjebälte, det ska jag kolla upp. Kanske en idé att köpa ett joggingkoppel, dvs ett elastiskt? Bra tips!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Maleficum
2019-03-06 21:48
#3

Cyklat en del med hund både med stång och bara direkt i handen.

Min mosters hund som älskar när man cyklar med honom föredrar jag stången då han gärna vill dra massor, då har jag haft sele fäst i stången och sen koppel i halsband i handen för lite mer manövrerbarhet.

Med honom behövde man mest träna starter då han gärna ville kasta sig iväg (stod och tjöt av glädje innan) så man lätt åkte omkull, annars sprang han bra bredvid redan från start utan nån direkt övning.

Annars har jag alltid börjat med att gå med cykeln och hunden bredvid och övat att den ska gå bra där och inte försöka springa runt cykeln och byta sida eller dra ner i diken och nosa och sånt (om jag inte ger en varsågod signal vid kisspauser och sånt under turen).

Tycker dem det är skoj har det gått väldigt fort att lära av dem jag cyklat med, däremot så hatar vår labbe det så det går inte alls :P

Är en fördel också att ha en cykel med fotbroms för det underlättar (speciellt med en lite större hund som gillar att dra på), har själv bara handbroms just nu och det kan ge sina problem i vissa situationer.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

JoannaLi
2019-03-06 22:08
#4

#2 De draglinor/elastiska koppel jag haft har haft expanderdelen närmast dig. Det ser jag rätt lite poäng i faktiskt, för hunden ska ju vara så pass nära dig att det inte funkar ändå. Det skulle ju vara att expanderdelen sitter närmast hunden i så fall, men då har du risken att om expanderat släpper så släpper det mot hunden och snärtar till den. 

Vill du ha expanderkoppel så har nog Baggen typ en 1-meterslina, men jag har alltid kört vanligt koppel och varit mycket nöjd. (När vi fincyklar dvs.) 

Det #3 säger är mycket bra! Ska du cykla med kopplet i handen så ha för fasiken fotbroms! Jag cyklade ofta med Arrak vid sidan (koppel i handen) på min mtb ner till spåret, och först då fick han börja dra. Aldrig haft så mycket dödsångest i mitt liv, som när jag satt med dubbla handbromsar och så dragsugen hund i koppel i handen. 😞

Turast
2019-03-07 10:06
#5

Jag cyklar med mina två, men då lösa. Äldre hunden har jag cyklat med kopplat och då hållit i kopplet så jag kan släppa det ifall något skulle hända. Då jag har dem lösa har jag kommandon som "håll er här" då håller de sig närmare cykeln, "stanna", "lugn" - sänk farten, osv.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fridaaaa
2019-03-07 16:22
#6

Vill cykla med dem men mina gillar inte cykeln vilket är tråkigt :(
Men skulle jag cykla med dem håller jag i kopplet vill ha kontroll.

Alltid sele på, aldrig halsband eller flexikoppel.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: