Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 5981 ggr
Erber89
2019-03-06 17:06

Tjuvparning, ersättning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill börja med att inte få påhopp utan trevliga råd. ELAKA KOMMENTARER UNDANBEDES!! Hej. För en månad sedan(tror vi) blev vår tik tjuvparad. Efter många om o men har vi valt att har vi valt att låta henne valpa, planera snitt och sterilisera samtidigt så att detta inte händer igen. Meddelade hannes ägare att valparna behålls och att vad jag läst på kan hon få en valp eller en mindre ersättning (tänker mig 500 spänn typ). Hanen har typ 5 olika raser i sig och min tik är av okänd terrier mix(cairnliknande). När jag drog upp detta med valp/ersättning så säger hon till mig att hon tänker sig mer ersättning i form av vad en valp kostar. HALLÅ! För det första var detta en tjuvparning hon lät ske när hon passade vår tik utan mitt medgivande, samt att han är säkert ovärderlig för henne men för mig och övriga avelvärlden så här han inget värde alls. Var av jag säger att ska hon vara pengakåt kommer jag terminerna detta per omgående då de enligt oss egentligen är oönskade valpar.( Ska förklara att jag hade svårt att ta beslut om abort då halva tiden gått(tror vi) samt att veterinären på upp ett argument om att det är mer riskfyllt med abort än att låta henne valpa??) Vad hade ni gjort här?

Annons:
[Tisstassen]
2019-03-06 17:15
#1

Ehhhh??? Ska HON få ersättning när de är HON som har parat er tik utan medgivande????? Låter ju inte klokt!! Er tik utsätts för risker och ni utsätts för oönskade kostnader!!! Usch blir bara arg på henne när ja läser detta, tycker synd om er som nu behöver genomgå risker med er tik, förlora tid på jobb för å ta hand om valpar samt alla kostnader kring själva valparna! Det är inte speciellt lönsamt… inte ens säkert att ni lyckas sälja alla valpar

MonicaLagerquist
2019-03-06 17:34
#2

Håller med  #1  det är hon som ska ersätta er.

Stolt ägare till fem La permer

Lona
2019-03-06 17:38
#3

Hon har ingen som helst rätt till ersättning och det hade jag banne mig inte gett någon som uppenbarligen har slarvat. Olyckor kan alltid hända, men att kräva att få betalt för att man klantat sig… OT men hur stor är er tik och hur stor är hanen? Hon ser rätt liten ut på bilden men om hon är i cairnstorlek är hon ju inte pytteliten. Bara tänker så att det inte blir på tok för stora valpar, kan gå illa även om man planerat ett snitt. Lite svårt i och med att de är blandraser båda två också, det kan ligga gener bakåt som man inte riktigt har koll på, vare sig det gäller storlek eller annat. ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JoannaLi
2019-03-06 17:40
#4

Jag som hanhundsägare har räknat fram till mig själv att om min hane skulle råka tjuvpara en tik så står jag givetvis för halva summan av abort eller kastrering (vilket är vad man gör generellt, inte sterilisering). 

Hade väl aldrig någonsin fallit mig in att ta emot ersättning för valpar? Ni ska ju bekosta kastreringen, och bekosta omvårdnad av tik och valpar, eventuellt akutsnitt av tik, inkomstbortfall, och möjligheten till att inte bli av med valpar och sjukvård av valpar. Inte en krona ska hanhundsägaren ha av er, snarare tvärtom.

Fisherling
2019-03-06 17:51
#5

Jag hade kastrerat tiken direkt, om det ändå är planen. Då blir ni av med valparna samtidigt. 

Är ni redo att punga ut 50.000 för ett akutsnitt på jourtid, är ni villiga att riskera er tiks liv för att sätta valpar till världen som riskerar att bli vandringspokaler på blocket?

jenmjao
2019-03-06 17:54
#6

#4 Jag hade aldrig stått för kostnaden av att kastrera någon annans djur. Däremot aborten ja, det känns som en självklarhet. Och om dom väljer att behålla valparna?
Ja jag skulle nog inte betala något då helt ärligt.
Kastrering är dock inte något man som hanhunds ägare ska betala bara för en tik blivit dräktig pga ens hanhund. Dessutom kostar ett ingrepp på en tik närmare kanske 8.000kr vilket blir 4.000kr om man betalar hälften, VARFÖR ska man som hanhundägare stå för den kostnaden? För kastrering i sig är väl lösningen på tikägarens problem och inte mitt egna?
Däremot ja det är logiskt att hjälpa till med abortspruta (om inte betala hela summan kanske? iallafall i det här fallet om ägaren till hanhund varit med och tillåt det hela att ske).

Annons:
LBB
2019-03-06 19:00
#7

Det beror väl på hur det hela gått till Men

1 Hundens ägare har ingen rätt till vare sig valp eller ersättning

2 Det blir svårt att kräva hundens ägare på ersättning då både hund o tik inte varit under respektive ägares kontroll.

3 Så det är väl bara att bita i det sura äpplet.

Erber89
2019-03-06 20:40
#8

#3 Ja hon väger ca 6.6 kg så hon är som en terrier och hanen är i samma klass. Jag blir så förbannad. Jag känner mig utnyttjad och min tik hälsa med :(

JoannaLi
2019-03-06 20:42
#9

#6 för att min hund var lika delaktig i situationen, och ville jag sitta lugnt i båten på den fronten hade jag kunnat betala för att kastrera min istället. Nej, givetvis är det inte det första jag hade gjort (man hade ju kunnat diskutera att jag ersätter med en halv abortspruta, så får de lägga det mot en kastration istället, men abortsprutor funkar väl bara till en viss vecka?), men jag är ändå beredd beroende på situation. Det är ändå en risk jag tar med att ha en okastrerad hane, och jag tycker inte att det är schysst att lämna allt på tikägaren.

[Forest]
2019-03-06 20:51
#10

För det första ska hon vara jäkligt glad att hon inte fick betala för abortpiller o allt runt detta. Jag skulle inte betala denba parning öht. Då ni inte planera in parningen untan människan helt enkelt slarva med tillsynen och lät tjuvoarning ske. Har ni kollat om eran försäkring täcker snitt? Om inte gör det. Jag hade låtit tiken valpa normalt om det är möjligt och efter valparna flyttat åkt för kastrera henne.

[Forest]
2019-03-06 20:57
#11

Ts hoppas du håller oss uppdaterade om allt även dräktighet o allt 😁 Även om det blir valpar så bilder på dom små sen ☺

hemul
2019-03-06 21:00
#12

Men hur gick parningen till egentligen. Jag förstår inte. "Hon passade vår tik utan mitt medgivande" - vad betyder det rent konkret?

Sen förstår jag inte heller detta mer ersättningen. Du var villig att ge henne en valp. Hon vill ha värdet av en valp. Vad är skillnaden rent ekonomiskt?

Jag vet inte alls vad som är brukligt i en sån här situation. Jag försöker bara förstå vad du menar.

Katti
2019-03-06 22:30
#13

Jag förstår inte heller hur hon kunde passa er tik utan ert medgivande!?

Planerat snitt tycker jag är fullständig galenskap. Det är till och med förbjudet enligt djurskyddslagen (Huvudregeln är att ett operativt ingrepp endast får göras om det är nödvändigt av veterinärmedicinska skäl).  Låt naturen ha sin gång, d v s naturlig förlossning. Går något snett får man förhålla sig till det då, men de allra flesta förlossningar går faktiskt bra!  Det kan dessutom vara väldigt svårt för en förstföderska att knyta an till sina valpar om hon snittas, plus att det faktiskt är ganska bökigt att ha en tik med stort sår på magen just där valparna bökar omkring. Inte minst för tiken… Ett snitt är ett betydligt större riskmoment än en naturlig förlossning. Nej, tänk om vad gäller det skulle jag säga!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Bjornberg
2019-03-07 00:04
#14

#12 #13 Jag tolkar det som att det var parningen som var utan medgivande och inte själva passningen. 😊 Skulle inte ge han-ägaren någonting utan kräva finansiella medel då hela situationen beror på dennes brist i tillsyn.

Draken
2019-03-07 08:00
#15

Som hanhundsägare har man rätt att ta ut en språngavgift vid parning, men det gäller ENDAST om båda parter är överens om att parning skall ske, och vad jag vet, ENDAST när det gäller renrasigt.

Två av mina hannar (renrasiga) har gått i avel. Vad som gällde då var  att jag fick välja mellan 1000 kr. i språngavgift och 1000 kr.pr levande född valp, eller Språngavgiften och en valp.

Jag valde en valp båda gångerna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LBB
2019-03-07 11:13
#16

Språngavgift kan tas ut oberoende hundens rasrenhet. Det är en affär mellan 2 hundägare.

[Avenbok]
2019-03-07 11:43
#17

Jag tycker som flera andra här att hon ska betala ersättning till dig och inte tvärt om! Om min hanhund skulle göra en tik med valpar skulle jag känna mig skyldig att betala kostnaderna.

Jojaton
2019-03-07 12:35
#18

#16 Ja språngavgift är oberoende av SKK (om man inte är medlem i SKK och därför  följer deras rekommendationer), men en tjuvparning är ingen affär.

Johanna - Instagram

jenmjao
2019-03-07 12:35
#19

#9 Att kastrera sin egna hund går jag med på,  Men att kastrera någon annans tik? Nej. (dessutom tycker jag det är onödigt att lägga en tik på operationsbordet bara för att den "inte ska få valpar", det är ju ren riskabel operation till skillnad ifrån att klippa hanhundars kulor och "ploppa ut dom", en tik måste öppnas upp och man rör runt vid organen, det är en risk och är veterinären slarvig när den syr kan hela djuret spricka upp ifrån bröstkorg neråt magen.. Har läst detta ske många djur, illrar, hundar osv, och det är lika hemskt att läsa om det varje gång)
I den här situationen så är det ju inte alls tikägarens fel, Även om hon kanske inte skulle lämnat iväg höglöp/löp tik till en hanhundsägare, Men där tycker jag vettet hos hanhundsägaren ska ta över och inte skulden ska läggas på tikägaren.
Jag har för mig att jag läste massa om abortspruta förut, Dom tas i två omgångar för att man ska vara säker, Tror dom kostade ca 800kr per omgång? Men det var flera år sen jag läste om det så det har säkert ändrats.

LBB
2019-03-07 14:06
#20

#18, nej det är ju 2 jyckar som har roligt på egen "hund" Beroende på bristfällig tillsyn av både hund o tik ägare.

Annons:
Maja2
2019-03-07 15:50
#21

Naturligtvis ska hanhundsägaren INTE ha någon som helst ersättning då det är en tjuvparning. Däremot skulle tiken fått abortpiller enligt mig, betalat av denne.

JoannaLi
2019-03-07 16:12
#22

#19 Men vars har jag sagt att jag ska tvinga någon att kastrera sin tik? Min tanke är då att om tikägaren väljer att kastrera sin tik, och på det viset bli av med valparna, så ersätter jag givetvis en del av det.

Ambrose
2019-03-07 18:07
#23

Det råder strikt hundägaransvar och om hon har varit oaktsam och låtit sin hane para er tik så är hon skyldig att ersätta er för skadan. Alltså abortsprutan. Ni är inte skyldig henne några pengar. Däremot kan dräktigheter vara riskfyllda, och skulle något hända tiken och ni har valt att inte göra en abort, så är hon inte skyldig er något. Oavsett om det blir kejsarsnitt, tiken går bort eller vad som.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

LBB
2019-03-07 19:12
#24

2 hundägare har uppenbarligen brustit i sitt ansvar. Så?  Var o en står för sin skada och ärendet är avslutat.

Erber89
2019-03-07 23:12
#25

Hej alla det har blivit något knas när jag skrev att hon parade vår tik utan medgivande men telefonen skrev passade. För passade skulle hon göra för vi åkt iväg men para skulle hon fån inte gjort. Eftersom vår tjej är av okänd blandning så tycker vi att det är oansvarigt att para när vi inte vet ett dugg om hennes bakgrund. Jag är själv inte ett dugg intresserad av avel osv utan vi har vår hund som vår älskling. Vårt barn sällskap och inget annat. Jag vill egentligen bara avsluta dräktigheten men har läst och fått till mig av veterinär att det inte görs helt riskfritt?? Som sagt hon passade vår hund men PARADE utan medgivande. Hon verkar fullt medveten över vad hon gjort och precis som om hon ville att det skulle hända. Jag är förfärad och kan garantera att jag aldrig kommer prata med denna idiot igen.

Erber89
2019-03-07 23:16
#26

Anledningen till att jag började erbjuda henne en ev valp var för att hon började pressa oss på pengar och jag är egentligen väldigt konflikt rädd av mig och kollade runt på nätet hur saker går till där det står att man erbjuder ev en valp eller en slags avgift. Men efter era kommentarer och vidare efterforskning så förstår jag nu att hon är pengakåta och säkert gjort detta för egen vinning på något sjukt sätt. Allt detta kom på tal när vi pratade med henne om vad veterinären sagt om risker och ev låta henne valpa. Då skulle hon helt plötsligt ha ersättning. Något jag absolut inte är villig att ge då detta inte är något vi alls ville.

Erber89
2019-03-07 23:22
#27

Vissa påstår att det är brist i min tillsyn då hon var i höglöp men jag hade ingen aning om att hon var i höglöp. Det är inte förräns nu jag lärt mig att man är fertil en tid efter de slutat blöda. I min värld så löper man när man blöder. Men nu har jag ju såklart fått lära mig den hårda vägen. Och jag hade såklart inte låtit henne vara i ett hem med hane om jag visste att så var fallet. Gällande snitt har jag ingen kunskap där heller. Om ni som är kunniga i avel vet att det är bättre att låta henne valpa sen kastrera så gör vi såklart detta. Vi vill ej riskera henne på något vis. Gällande abort sprutan hör jag massa negativa saker som skrämmer mig men det kanske inte är så farligt som man säger?

Annons:
[Forest]
2019-03-08 00:04
#28

27 jag känner några som fått ge tiken aborttablett allt har gått bra efterkontroll har gjorts för att se att allt ser bra ut. Är inte så insatt i det själv. Har tre tikar två vart i avel då dom är fd foderhundar och kan säga vi har själva valt bort ta kull på hundarna för att vi är för blödiga. Riskerna finns och våran ena blödde mycket efter sin sista kull. Sen allt jobb runt allt, och det kostar. Vi hade inte haft råd med vara hemma 8 v. Sen ska man sälja dom sötbollarna hitta bra hem nä jag hade haft svårt med "allt"😣😔

Rafflan
2019-03-08 01:03
#29

Om veterinären avråde från abortsprutan är tiken troligen för långt gången i dräktigheten, då är det inte lämpligt med abortspruta.
Det är bäst att föda normalt, snitt är riskfyllt och ska bara göras vid behov.

Ang hanhundens ägare, har hon medvetet valt att para eran tik utan erat tillstånd är ni inte skyldig henne någonting, om man ska betala något för att lugna henne skulle det vara priset för 1 valp efter ni sålt den valp, tex om ni säljer den för 7,000 kr, sedan räknar du av vad vaccinering, chip, besiktning, valpfoder, mm, har kostat och sedan betalar det som blir kvar. Men hon har ingen rättighet att kräva varken pengar eller valp.

Du verkar okunnig ang valpar, uppfödning, mm, så min rekommendation är att försöka kontakta renrasiga erfarna uppfödare och be dem om tips och råd, och dem kanske även kan rekommendera artiklar/böcker med bra info ang hunduppfödning.
Kolla även upp vart närmsta jour/nattöppna djursjukhus är, för oftast valpar tikarna på kvällen/natten och blir det problem är det bra att ha veterinärens numer till hand och veta vart man ska åka om det blir problem.

hemul
2019-03-08 02:03
#30

Såg hon verkligen till att hundarna parade sig med vett och vilje? Du visste ju inte att din tik forfarande löpte, men det visste alltså hon och såg medvetet till att hundarna fick tillfälle? Det kan inte vara så att det bara hände därför att hon inte heller visste att tiken löpte och att hundarna måste hållas åtskilda?

Fisherling
2019-03-08 07:35
#31

Alltså.. Inget alternativ är ju helt riskfritt, men de andra känns försumbara jämfört med att ni kan förlora både tik och valpar i en förlossning. Det är inte helt ovanligt, sett många inlägg på senaste tiden om det på facebook, där folk förlorar tik, valpar eller både och.  Uppfödare är villiga att ta den risken eftersom de tror på sitt arbete, har en långtgående plan och brinner för att förbättra sin ras. Vad gör er villiga att ta den risken? Kan vara bra att fundera på.

Hur gör ni om ni förlorar tiken? Har ni tid, möjlighet, ork och råd att ta hand om nyfödda valpar 24/7? Även om allt går bra; har ni möjlighet och råd att vara hemma i 8 veckor under tiden valparna växer upp och ge dem all mat, vård och stimulans som växande valpar behöver? Om valparna blir sjuka eller det slår slint i skallen pga korsningen, hur ska ni förklara er för ledsna valpköpare? Hur kommer ni må om ni ser era valpar vandra runt på blocket pga "ändrade omständigheter" och "allergi"?

Jag yrkar fortfarande på att om kastrering ändå är planen, gör det nu och bli av med valparna i samma veva.

Herveaux
2019-03-08 08:01
#32

#31 Jag håller med Fisherling.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Erber89
2019-03-08 08:07
#33

#30 Nej så klart inte men det känns ju så. När vi hämtade vår tik visade hon ingen ånger över vad som hänt utan verkade så nöjd med hela händelse förloppet. Så snälla missförstå mig inte. Att verka så nöjd och sen börja prata pengar då känns det väldigt mycket som om hon märkt att något var på g o sen låtit det hända. Jag är fruktansvärt okunnig då som jag skrev enbart har hund till sällskap. Men jag ska prata med 2 bekanta som är skk reggad uppfödare och se om de kan hjälpa mig. Även ringa veterinär för o se om vi får tid för abort

Hornslandet
2019-03-08 08:12
#34

Hon har rätt till noll ersättning.

Ska ni ta bort valparna borde hon rimligtvis ersätta halva den kostnaden för aborten. Men jag tycker absolut inte hanhundsägaren skall bekosta kastrering.

Annons:
Katti
2019-03-08 09:24
#35

Har ni ändå tänkt kastrera henne så finns inget bättre tillfälle än nu. Då blir det garanterat aldrig några valpar efter henne, och kostnaden blir knappast större än den ändå skulle ha blivit.

Sen ser jag att flera skrivit att man måste vara hemma i åtta veckor. Det är inte sant! Man måste vara hemma minst en vecka innan tiken ska ha valparna. Två gånger har jag fått valpar sex dagar före beräknat datum. Och sen är det ju inte så att alla valparna åker på 8-veckorsdagen. Sannolikheten är tvärtom stor att man har valpar kvar flera månader senare. Och då behöver de verkligen både tillsyn, aktivering och egentid med träning. Kolla annonser på små blandraser på Blocket. Sanningen är att det inte finns hem till dem alla. Och bra hem är ännu mer sällsynt…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Draken
2019-03-08 11:39
#36

#16 och #18 Har renrasiga hundar och där följer jag SKK's rekommendationer .

Jag tycker inte att man skall bedriva medveten blandrasavel, man vet aldrig vad det blir med valparna.

Men tillbaka till ämnet : Jag anser att det är hanhundsägaren som skall ersätta tikägaren eftersom det här var en tjuvparning. Man borde faktiskt kunna skilja på hundarna, för att undvika parning då man vet att tiken löper, eller så får man helt enkelt tala om att, nej, din tik löper och jag kan inte passa henne pga. risken för tjuvparning, och framförallt hanhundens stresspåslag av att ha en löptik i huset.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

koppargaller
2019-03-08 15:09
#37

Kastrera tiken pronto o skicka räkningen till hanhundsägaren. Dvs 0 levande valpar.

LBB
2019-03-08 20:11
#38

#37 En räkning som med rätta hamnar i papperskorgen…efter det att ett avvisande returnerats.

hemul
2019-03-09 02:09
#39

#33 Då har jag faktiskt väldigt svårt att förstå hur du kan tycka det är hennes fel. Att hon har en annan syn på eventuella valpar än du gör det ju inte till hennes fel att det hände. Känner du inget som helst ansvar själv? Det var ju faktiskt du som lämnade en löptik där det fanns en hanhund.

Zadeira
2019-03-09 17:08
#40

Om du inte ens själv visste att hunden löpte så kan jag inte tänka mig att hon heller visste det. En parning kan ha hänt utan att hon planerade det, och sen kan man tycka hon borde ha bett om ursäkt och tagit reda på hur du vill lösa det för din tik, men nu verkar det inte blivit så i situationen. Men själva situationen tycker jag verkar vara en olyckshändelse, och att ingen av er kan kräva något av varandra.

Rafflan
2019-03-09 20:53
#41

Det känns ju som ditt ansvar då du lämnat en löpande tik hos hon som har en hanhund utan att varken du eller hon visste att tiken fortfarande löpte, så inte hanhundens ägarens ansvar att detta skett.

Då det är 1 månad sen parning är jag tveksam på abort spruta då det finns risk att hon trots detta föder valpar, eller kastar foster och dem då fastnad när dem ska ut.
Jag skulle även känna mig tveksam till kastrering, vid löp och dräktighet är det ökad blodtillförsel till livmodern = ökad blödningsrisk.
Om tiken är i bra hull, kondition och ålder skulle jag anse att det är minst risk att låta tiken föda valparna, men detta är min personliga åsikt.

TS du får prata med veterinären om dem olika alternativen, riskerna och sedan välja det som känns bäst för dig och din hund.

Annons:
Mitchika
2019-03-09 22:06
#42

#39 Fast TS skriver ju i #27 att hon inte visste att tiken var i höglöp och att hon inte visste hur löpet riktigt fungerade. Jag ska erkänna att jag under lång tid  inte hade koll på det heller utan trodde precis som TS att så länge tiken blödde så löpte hon och kunde bli dräktig. Så fort tiken slutade blöda var det över och jag trodde att höglöpet var dom sista dagarna tiken blödde och då det var lättast för henne att bli dräktig.. 😞

Jag hade själv hanhund och hade väldigt lite intresse av avel, så jag hade aldrig känt något behov av att dubbelkolla hur löpet fungerade och läsa på lite extra. Inte förrän i sena tonåren då min okunskap och den som var ute med tikens okunskap gjorde att min hund nästan satte en valpkull till världen av den fantastiska blandningen Golden Retriever och Amstaff-korsning. 🤦‍♂️

Ibland tror man att man har koll på något och sen står man där med lång näsa efteråt och fattar inte hur man kunnat tro så fel och missat en sån viktig detalj. 

Med det sagt menar jag inte att jag tycker att det är hanhundsägarens fel heller, såvida hon inte insåg att tiken var i höglöp och avsiktligt lät hundarna para sig. Svårt att bevisa, men jag förstår verkligen att TS blir misstänksam när hanhundsägaren börjar pressa på pengar. 

Baserat på det som sagts i tråden verkar det hela ha varit en olyckshändelse orsakad av okunskap/felkunskap (om det inte går att bevisa att parningen gjorts avsiktligt av hanhundsägaren) och ingen är skyldig den andra någonting.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

hemul
2019-03-10 00:01
#43

Ja, precis. Det är ju det som är min poäng. Om TS inte själv förstod att tiken löpte är det väl lite mycket begärt att hundvakten ska ha pejl på det.

Maja2
2019-03-10 09:13
#44

Jaha, visste inte ens ts att tiken löpte, då reviderar jag det jag skrev i #21, då ska ju ingen skugga kastas över hundvakten heller. Det var en "olyckshändelse", dock ska ingen ersättning utgå, åt något håll.

Erber89
2019-03-31 19:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Jag tror tyvärr utifrån hanhundsägarens beteende att hon verkade förstå att min tik var i höglöp. Vad jag nu läst på så finns tecken och grejer. Oavsett om det är en olycka även från hennes sida så ska väl hon inte kräva mig på ersättning? Vi har pratat med veterinär och utefter vad jag läst här och pratat med veterinär så är naturens gång den bästa alternativ. Även när vi var hos evidensia enligt avtal med dem så var det nästan redan försent ändå :( och allt annat medför risker vilket även förlossningen gör. Nu har vi pluggat på och förberett oss så gott vi kan som okunniga amatörer för att allt ska bli bra för henne och valparna. Tillbaka till hanhundsägarens dock. Hon ville ha ersättning i pengar motsvarande en valp när jag berättade att naturen fick ha sin gång. Jag och min man blev flyende förbannnade och undrar vad tusan hon tänker med då vi inte vill eller har tänkt en tanke på valpar. Sen skulle hon ha en valp istället och vi sa visst det är väl ok men vi kommer inte skänka bort dem hejvilt heller utan hon kunde få köpa en för 4000 kr såfall. Nej då skulle de ha pengar istället. Jag förklarade att det hade vart annorlunda om detta var planerat eller vi snackade all reggad avel. Inte 2 blandraser som haft en olycka. Jag sade även att jag fattar inte hur dom kan se dollartecken på min tik, tro sig få massa saker av oss utan att ens erbjuda sig dela kostnaderna för ev abort eller chip och vaccin. Vi vill inte ha massa pengar för valparna. Men som en person som arbetar ideelt med både katt och hund vet jag att säljs de för billigt lär det bli en vandringspokal på blocket för någon bara vill ha en billig valp. Även om man sållar bort idioterna så finns det ingen säkerhet för att den som köper inte är en idiot. Åh kära ni. Vi är så uppgivna. Men all fokus ligger nu på att tiken ska må så bra som möjligt och föda enkelt. Det kommer ske vilken dag som, så här ni tips som kan hjälpa får ni gärna komma med det.

Mitchika
2019-03-31 20:13
#46

#45 Jag önskar er varmt lycka till och jag håller tummarna för att förlossningen går bra! 🌺

Låt absolut inte hanhundsägaren pressa er på pengar eller en gratis valp. Det har dom ingen rätt till över huvud taget och jag blir konstant förvånad över hur skamlösa människor kan vara. Oavsett om hanhundsägarna visste att tiken var i höglöp eller inte så är det här en oönskad tjuvparning och dom har inte rätt till något. Speciellt inte när dom vägrar bidra till någonting för tikens och valparnas hälsa och välmående utan bara ska ha saker gratis. 

När det gäller förlossningen har jag nog inga direkta hjälpsamma tips utöver det uppenbara som ni säkert redan känner till. Jag hoppas att någon annan kan ge er tips och råd om det. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Forest]
2019-03-31 21:19
#47

45. Jag har inte fått valpar själv men vi hade lite planer på det som vi sen strök. Jag hade uppfödaren som suport men jag skulle be om tips från kennel iFokus. Jag kan ta enklare saker jag minns var bra att ha bohåla en bädd/öppen bur med ram runt senare. Går säkert bra att köpa pallkrage metallpiggarna slår man med hammare för få plan. Vaxduk för sen hålla mer pinkvänligt 😉 jag skulle ha även upp på kanterna. Bohålan ska vara varm byte av handdukar görs dagligen så det är rent. Väg valpar noga så du ser att dom ökar i vikt. Jag minns att uppfödaren sa något om uppiggande engergi dryck/mat som hon gav tiken efter förlossningen😳 men kommer inte på vad det var. Mjölkersättning är bra att ha om det skulle behövas. Här kanske du får mer tips https://www.agria.se/hund/artiklar/avel-och-uppfodning/dags-for-valpning---tank-pa-det-har/ Hoppas andra kan ösa på med suport tips kanske en uppfödare kan ge er det sista bra att veta. Stort lycka till 👍 Hoppas du håller oss uppdaterade ☺❤

Lona
2019-03-31 21:26
#48

Hur går det? Kanske i sista minuten, men försök gärna få tag på någon erfaren hunduppfödare i närheten som kan hjälpa till om det behövs vid valpningen. Har man inte varit med förut så är det inte så lätt att veta vad som är normalt och inte. Om ni inte känner någon så kanske tikens uppfödare kan vara till hjälp, via telefon om inte annat? Lite mer stöd i alla fall. Inte för att måla f-n på väggen, men se till att kolla upp var jourhavande veterinär/djurklinik finns och om ni har bil, ha den tankad osv. Det går säkert jättefint, men jag är en sån där nojig person som vill vara beredd på allt. OM något inträffar är man jäkligt glad att man har förberett sig och har en plan. Lycka till nu!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Forest]
2019-03-31 21:42
#49

Ts har ni fler hundar så bör ni låta denna hund fåveget rum helst går inte det så kan man skärma av med kompostgaller och hänga upp skynken så hon inte känner att hon sen måste vakta valpar med hull o hår. Missa ta med det ☺

Erber89
2019-04-01 21:50
#50

@Forest Ja vi har en till hund. Vi tänker så här. Hon ska få valpa och hålla sig i vårt sovrum som vi har nyckel till så varken hund eller barn tar sig in där och det är det tystaste rummet i huset då det är långt ifrån alla gemensamma rum. Vi har köpt ersättning, nappflaskor, värmeflaskor. Här tagit gamla handukar och lakan som är rena och lagt på byrå så vi kan byta varje dag. Här köpt sånna sängskyyd man har på bb för att suga upp vätska. När valparna är 4-5 veckor flyttas de ut med mamma till köket som är öppet i planlösningen till tv rummet så de blir familjära och vana vid allt som har med en familj att göra. Avgränsat med ett staket av kompostggaller så de kan vara delaktiga hela tiden. Så långt har vi kommit i planeringen. Här en våg och köpt en kalender så vi kan väga dem varje dag. Jag är mammaledig så jag kommer vara hemma hela tiden. Förutom hämta o lämna på dagis samt läkarbesök osv. Men antar att det är ok att lämna henne själv med valparna? Ni som är reggade uppfödare har väl jobb och familj ni med? Helt okunnig men antar att ni inte sitter vid sängkanten hela tiden:) Tack alla goda människor för allt stöd. Det värmer. Speciellt när man känner sig maktlös då detta som sagt är helt nytt för mig och absolut inget jag har något intresse av eller vill ska hända igen.

Erber89
2019-04-06 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Första valpen ute. En hane. Allt ser normalt ut och hon sköter sig som förväntat :)

Erber89
2019-04-07 00:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Bebis 2. En tik. Tog 2 timmar emellan dem. Tror det är en 3dje på g

MonicaLagerquist
2019-04-07 07:34
#53

Grattis.

Stolt ägare till fem La permer

Lona
2019-04-07 14:56
#54

Har det kommit några fler? Grattis, får man väl säga, hoppas att både tiken och valparna mår bra! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Erber89
2019-04-08 11:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Det blev 4 totalt dock kom sista valpen runt 09 dag efter? De första 3 kom mellan 21.30-01. Alla äter och går upp i vikt. Dolly vår tik äter dricker bajsar och kissar utan problem. Hon är dock nervös och hispig men jag antar att det är normalt för en första gångs tik. Bild på valp nr 1. Hane

Annons:
Erber89
2019-04-08 11:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Tik

Erber89
2019-04-08 11:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Hane

Erber89
2019-04-08 11:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Tik

Erber89
2019-04-08 11:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59
Erber89
2019-04-08 11:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60
Katti
2019-04-08 12:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#61

Grattis till valparna! Nervös och hispig är inte normalt. Tvärtom brukar de bli lugna och slå sig till ro med sin nya lilla familj. Hon behöver en mer skyddad lya. Biabädd är jättebra, men den ska stå i en valplåda, gärna med t ex ett bord över, om det inte är tak på lådan. Jag har ett bord och ett lakan på bordet, så kan jag göra det precis så ombonat som tiken vill! Valplådan är superenkel att göra av hyllplan. Om  man anpassar bredden efter bian så blir det jättemysigt, och de har en avdelning i andra änden där man när de börjar gå kan ha tidningar på golvet.

Ganska snart kommer valparna börja röra sig och utforska sin omgivning. Då ser jag en fara i den där sladden. Den försvinner med en valplåda!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Erber89
2019-04-08 13:06
#62

Tack för tipset :) vi åker direkt till någon bygghandel o fixar något. Kanske kompost gäller med filt över? Eller transportburen?

Annons:
[Forest]
2019-04-08 21:13
#63

62 skrev det innan. 😬 Kompostgaller men även stängd dörr mamma tik vill ha ett skyddat bo. Att ha som 61 visar tak o täckande ger skydd. Småhundar kan man ha större hundbur med öppen dörr eller borttagen dörr. Vi hade till Enja större plast bur sen ram + kompostgaller med täckande sidor ingen fick gå in o störa i onödan varken 2 bentigar lr 4 bentigar. Nu var våran foderhund hos sin uppfödare o valpa ☺

[Forest]
2019-04-08 21:14
#64

Men stort grattis skönt att allt gick bra du får gärna starta ny tråd om de små liven med sin mamma 😘

Erber89
2019-04-09 06:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Är detta bättre? Hon har slappnar av avsevärt. Har även en filt hängande ner på sidan som täcker mer

[Forest]
2019-04-09 09:49
#66

Bättre jag hade gjort mer som en hage runt boet bort med bordet och gjort staket hon kan då själv hoppa upp på sängen om hon vill komma ifrån valparna men känna dom är säkra i boet. Stäng dörren så ingen annan kommer in eller sätt för ett kompostgaller för dörren+badlakan på kompostgallret. På så sätt märker hon aha ingen kommer in hit. 🙂 

Brukar hon inte vilja vara i sängen annars så kan man lägga ut en matta för att dom då hoppar halkfritt upp o ner från sängen. Vi har gjort det för att annars får vi lyfta upp ena hunden med matta o sittpuff hoppar dom problemfritt från våran höga säng. 👍

Erber89
2019-04-09 12:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Ja hon har vårt sovrum för sig själv. Dörren är alltid stängd o låst så barnen inte kan ta sig in. Dom är 6 och 2 år så detta är ju jätte spännande. Igår åkte vi för att handla. När vi kommer hem och mannen går in för att kolla läget samt ta ut henne för att kissa så skriker han efter mig. Jag rusar in och där låg en till 5 valp. Den var död. Kan det verkligen ta så lång tid? Hela förloppet var dock under 36 timmar från första verk och har läst att det kan ta tid men får ej överstiga 36 timmar. Valpen underkropp var vriden 360 grader och halsen var väldigt lång som om huvudet dragits av på något vis. Min man hjälpte dra ut huvudet ur hennes vagina. Vi vet ej hur länge det varit så men vi är 100 procent säkra på att den dött innan födsel pga vridning. Att halsen var lång berodde nog på att hon försökt dra loss den. Den var som sagt kall o död när vi kom hem. Inga valpar kvar efter kontroll samt verkar ej fått infektion. Är idag lugn sällskaplig och på bra allmäntillstånd. Äter och dricker. Fyfan så hemskt. Detta är nog anledning till hur hon var efter med hispighet och ej kunde slappna av. Men hur skulle vi vetat. Huvudsaken är att hon mår bra nu och valparna mår bra

[Forest]
2019-04-09 22:37
#68

67. Kan bara säga det jag fått till mig. Ja det kan ligga kvar en eller flera en kunnig uppfödare kan ofta känna så tiken är tom skulle det vara så att en eller fler finns kvar vet jag att våran uppfödare åker till vetrinären då för antigen sätta igång eller snitt. Är valpen död så vet jag att det kan dröja ibland tillbaka bildas den och blir en klump. Den kan suttit fast o då drar tiken ut den om den inte är för stor. Det kan vara orsaken till varför hon varit orolig av sig en valp fanns kvar. Har ni tagit tempen på tiken för att se så hon inte får feber. Tror det är bra att ha lite extra koll så allt är ute samt inte får infektion. Det låter som ni gör rätt i att ha dörren stängd så hon får lugn o ro. Vi fick inte hälsa på våra foderhundar för tidigt då dom är rätt mattiga vi lät dom landa i sin mamma roll så vi såg valparna när dom var 4 v själv kan jag erkänna att vi hade någ haft svårt med sälja valparna 😬🙊 Dom blir ju bara sötare o luktar sen bäbis 😁 Du får skicka en valpdoft på posten till mig 😉

Sasha W
2019-04-10 11:40
#69

hur går det med hanhundsägaren?

lycka till med varlparna <3

Annons:
taxarärbäst
2019-04-13 11:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

min mammas engelska springer spaniel tjuvparade sig med en finsk stövare (en tjej) och ägaren var helt emot att min mamma skulle betala något för "olyckan" men min mamma köpte mat till tiken och blommor till ägaren och valparna hittade ett hem fort så där var det iallafall inget problem! saknar de små änglarna hela tiden ❤

hemul
2019-04-13 20:49
#71

Det frstår jag att de var lättsålda. Ursöta ju! ❤️

Upp till toppen
Annons: