Annons:
Etikettbeteende
Läst 1509 ggr
Ellebergsjö
2019-03-06 06:00

Min ena hund ger sig på min andra hund.

Om jag kommer hem efter jobbet och skall hälsa så bli hon arg på den andra hunden. Om jag slänger ut godis på marken [stor yta] för att de skall söka så springer hon och blir arg på den andra hunden. Det är 2 tjejer och båda är ca 2 år. Skall man sära på dem eller bara låta det va?

Annons:
Elsis matte
2019-03-06 07:29
#1

Självklart ska du inte låta det vara! Jag skulle undvika triggersituationer så mycket det går (till exempel inte låta dem söka godis ihop, låta dem göra det var och en istället). När du inte kan det bör du vara påpasslig och konsekvent avbryta hunden varje gång hon visar tendens till att vilja ge sig på den andra. Mycket beröm när hon hejdar sig!

Fisherling
2019-03-06 07:50
#2

Låter som ett starkt resursförsvar. Undvik att ha dem i situationer där det beteendet triggas igång, annars riskerar du att den andra tillslut får nog och de ryker ihop på riktigt. Två tikar som väl börjat slåss på riktigt brukar sällan kunna gå att ha ihop riskfritt efteråt.

Sjuttan
2019-03-06 10:10
#3

Vaktinstinkt. Den " starka" vill hålla den andra på avstånd från dig. Jag skulle nog ta den "starka i örat o visa att det här beteendet inte är tillåtet"! Det kan jämföras med hund som morrar vid matskålen. När det handlar om en ung hund är det troligt att beteendet blir förvärras. Ett vaktbeteende kan utvecklas så att det även "hunsar" människor o då kan ex barn råka illa ut.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Elsis matte
2019-03-06 17:16
#4

#3 Jag tycker inte att man ska gå på och straffa en hund som vaktar sin matskål, vare sig det är mot människor eller andra djur. Det stämmer inte heller att en hund som är vaktig mot andra hundar med automatik skulle börja reagera även mot människor (ok att det KAN hända, men jag tycker inte att man behöver måla fan på väggen). När en hund gör som TS tycker jag absolut man ska ingripa, men med lugn envishet. Att ta hunden i örat eller på andra sätt straffa den fysiskt kan absolut trycka ner beteendet tillfälligt, men riskerar samtidigt att göra hunden mycket mer negativt inställd mot den andra. När det nu gäller två hundar som ska samexistera och man inte kan övervaka dem jämt är det bättre att försöka odla relationen än att kräva lydnad.

Sjuttan
2019-03-07 10:06
#5

#4. Varför vänder du dig till mig? Jag har inte bett om något råd. Jag svarar Ts med vad JAG SKULLE GÖRA utifrån mina mångåriga erfarenheter. Bl a certifikat som instruktör i Brukshundklubben och 20 år som hunduppfödare. Vänd dig till Ts med dina råd. Jag skulle aldrig säga till dig att dina åsikter är fel, du har rätt att ha vilka åsikter du vill och det har även jag.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Maja2
2019-03-07 10:56
#6

Ts,  jag håller med dem som skriver att du ska undvika dessa situationer så gott det går. Låt dem aldrig söka godis tillsammans utan var för sig. Jobba överhuvudtaget mycket med hundarna var för sig.  Ignorera båda hundarna när du kommer hem, tills du kan hålla dem var för sig, och hälsa då.  Att ta hunden i örat eller på annat sätt bestraffa kan vara ödesdigert och är ett gammalt förlegat sätt att hantera hundar på.

Annons:
Elsis matte
2019-03-07 14:50
#7

#5 Eh, jag har inte skickat något privat meddelande till dig? TS kan läsa inlägget även om jag förtydligade att det var svar på din kommentar. Detta är ett diskussionsforum, där det faktiskt är tillåtet att svara på, kommentera eller invända mot andras inlägg.

Fisherling
2019-03-07 17:05
#8

#5 Kanske för att dina metoder är förlegade och orsakar sprickor i tilliten mellan ägare och hund?

Honestyisdead
2019-03-11 11:53
#9

#5 ,för att dina 20 års erfarenhet i brukshundsklubben inte har hängt med i utvecklingen.

Lord Vulcan
2019-03-15 05:25
#10

#3 håller med. Den "starke" får jag hålla i örat då och då, så hon inte tar över. Jag har mor och dotter, schäfer. Dottern försöker dominera mamman. Där visar jag att mamma är äldst och att dofffer får vänta på tur.

Upp till toppen
Annons: