Annons:
Etikettdebatt
Läst 11137 ggr
Alex&company
2019-03-05 12:47

Vad är rimligt att betala för hundvakt?

Som titeln lyder: Vad tycker ni är rimligt att betala för hundvakt/dagmatte?

Jag behöver hundvakt då och då och använder mig av lite olika sidor och priserna är milt sagt varierande. Många verkar betala ca 80-150 kronor per dag för sin hundvakt (något mindre än vad dagis ligger på per dag) och det säger ju sig självt att det då handlar mer om att man vill ha hundsällskap än tjäna pengar.

Jag betalar vanligtvis 200 per dag vilket inte är hållbart när det behövs oftare (dock inte så ofta att hunddagis behövs) så jag bad folk höra av sig om de ville passa honom och säga vad de tog betalt. Jag blev helt chockad. De som skrev ville ha över 100 kronor i timman (lägg då till att de inte har utbildning inom hund och troligtvis inte betalar skatt på detta), så vad tycker ni, vad ÄR egentligen rimligt?

Annons:
Calcifer
2019-03-05 12:52
#1

Jag har varit hundvakt tidigare och för min del handlade det mest om vad ägaren mest behövde. Hur många hundar, ska hunden(arna) vara hos mig eller hos ägaren, behöver den bara promenad någon gång om dagen eller ska den vara med mig hela tiden, är det en besvärlig hund som behöver mer än bara en promenad, eller är det en hund som rakt av bara behöver komma ut på en kort runda några gånger per dag, etc.

Mer betalt tog jag såklart om det handlade om en hund som skulle vara hos mig hela dagen och som behövde mer än bara en lugn promenad några gånger om dagen. Så jag skulle säga att pris beror helt på vad det är ägaren vill att man gör med hunden.

Sen beror det lite för min del också på varför man är hundvakt. Jag var inte hundvakt för att dryga ut kassan egentligen, utan för att själv komma ut lite mer och få motivation till det. Så det var lika mycket för min egen skull som det var för att hjälpa ägaren. Då var det inte så viktigt för mig att få en massa pengar för det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Bjornberg
2019-03-05 13:11
#2

Jag är hundvakt åt en hund med grov separationsångest som även är allmänt rädd för det mesta, eftersom han är lite mer krävande pga detta får jag (ägaren som erbjöd) 350kr per dag, och honom har jag ungefär en gång i veckan mellan 9.00-20ish. När jag rastar hundar är det 100kr per gång som gäller, samma summa som andra i min stad tar. Jag ställer upp som hundvakt och rastare i mån av tid, jag gör det inte för pengarnas skull men som student är det självklart en trevlig bonus! Angående vad jag tycker är ett rimligt pris för hundvakt skulle jag mer tänka på hunden och dennes behov. Är det en hund som behöver specialbehandling kanske priset går upp en aning medan en hund som fungerar klockrent i alla situationer är billigare. Om jag tänker på min egen hund som har problem med andra hundar skulle nog priset bli högre då hon är rätt krävande på promenaderna. Men allt från 100-400(i extremfall) skulle jag säga är rimliga priser för en hel dag.

Alex&company
2019-03-05 13:19
#3

#2 Tror du har helt rätt i att det bör bero på hur lätt eller svår hunden är. Sedan handlar det naturligtvis om tillgång och efterfrågan också, däremot blev jag väldigt förvånad över att det ansågs rimligt att ta lika hög timlön som någon med arbetslivserfarenhet, viss utbildning som dessutom betalar skatt. Med det sagt tycker jag absolut inte att folk ska jobba gratis :)

Bjornberg
2019-03-05 13:39
#4

#3 Jag googlade exempel på priser för hundvaktning innan jag träffade hunden jag är hundvakt till nu för att ha ett hum om vad jag kunde vänta mig, där såg jag allt från 100kr per dag till 100kr i timmen så det kan skilja mycket beroende på var man kollar. Har även varit med om att hundägare trissat upp priset rejält, om en säger 300 per dag säger den andra 400 osv hela vägen till 600, jag har som regel alltid tagit den första hunden då de var snabbast att be om hjälp (förutsatt att den hunden fungerar med min situation osv).

Alex&company
2019-03-05 13:54
#5

#4 Förslaget jag fick var från 1000 kronor per dag… 🤔

Kalli
2019-03-05 14:00
#6

Jag tänker att det är tillgång och efterfrågan. Sen är nog ganska ovanligt att kräva 100 kr/h för att passa hunden hemma hos sig över dagen men att 100 kr/h för promenader är ganska normalt. Jag har passat en hund ca 5-6 timmar 5 dagar i veckan för 300 i månaden. Jag uppskattade sällskapet och att komma ut på promenader. Sen skaffade jag två egna hundar och krasst sett för 15 kr per dag lägger jag hellre tiden på mina egna. Tror jag låg på 75-150 kr då per dag ungefär men nu var det många år sedan.

Annons:
Elsis matte
2019-03-05 15:10
#7

När jag var dagmatte, iofs några år sedan, tog jag 80 kr/dag för en, 150 kr för två. Min nuvarande hund har haft två olika hundvakter, de tar båda 100 kr/dag. Jag behöver inte hjälp mer än ett par dagar i veckan, men skulle max gå upp till det dubbla.

JoannaLi
2019-03-05 15:13
#8

Jag betalar just nu 1500 kr/mån. Jag jobbar heltid, ungefär 13-17 pass i veckan, så ungefär 100 kr/dag. Jag hade egentligen varit beredd att betala mer, men det är vad hundvakten ville ha, så då lägger jag överskottet på födelsedagspresenter etc :P 

Jag brukar kika på vad hunddagis i närheten tar, och värdera därifrån. T.ex. har hundvakten bara min hund, eller flera hundar? Är hunden med hela tiden? Hur mycket aktivering får hunden? Har hundvakten utbildning? Skattar hundvakten? Därifrån värderar jag vad jag är beredd att betala, i jämförelse med dagis. Sen är för mig det absolut viktigaste att hundvakten är nöjd, annars lär man ju inte ha kvar hundvakten särskilt länge.

hemul
2019-03-05 17:23
#9

Shit! Jag var för billig när jag var dagmatte för ett par år sedan. 100 om dan. Gammal hund som både kräktes och diarréade inomhus ibland. Förutom det behövde jag ju inte göra nåt med henne mer än att gå ut och kissa, men det var närmast en belastning. Jag fick ju sitta inne jag med, när hon hade dåliga perioder.

Zadeira
2019-03-05 18:56
#10

 Att säga en summa är svårt, men jag vet att folk tar allt från 50kr/dag till 350kr/dag här omkring där jag bor. Så man får nog kolla runt lite på vad det finns för utbud just i ens närhet, och kanske jämföra med hunddagis eller liknande och se vad man är villig att betala för och vad man har råd med.

Jag tar personligen 100kr/dygn oavsett antal timmar. Men jag får ofta höra att jag av hundägarna vars hundar jag passar att jag är för billig, så jag hade nog kunnat ta uppemot det dubbla.

flocken
2019-03-05 19:46
#11

Nu har jag hunddagis o är självklart utbildad. Behöver någon hjälp enstaka dagar tar jag 250 kr /dag. Men ska ökas till 300kr. Bara en promenad 120kr. Men ska även där öka till 150 kr Behöver jag hundvakt betalar jag samma priser.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

suzana
2021-02-12 09:54
#12

#0: Hej
jag tycker att finns olycka människor, visa vill ha tjäna pengar på så sätt visa vill ha kanske ha hund men dem har inte möjligheter, så stort skillnad mellan dom.
Jag själv haft hundar och aldrig behövde en hund vakt, nu jag har inte hund (men vill mer en allt )tycker priserna på hundar är överdrivna men jag vill bli en hund vakt till en hund som ska älska mig (så klart inte gratis) men priset är inte viktigaste för mig är viktigaste kärlek i mellan.
MVH Suzana

Suzana

Upp till toppen
Annons: