Annons:
Etikettutställning
Läst 1565 ggr
BengtO90
2019-03-04 12:24

Hundutställningar

Hej! Jag ska försöka få min kompis att hitta sin perfekta hundras. Hon har nu intresserat dig för vissa hundraser. Jag har varit på Stockholms hundmässa några gånger och tycker det är skit kul med hundras montrarna dom har. Finns det på fler utställningar eller är det bara i sthlm? Jag tänker att det vore ett smart vis att få henne att träffa raserna.

Annons:
Zadeira
2019-03-04 13:33
#1

Hör med olika uppfödare och se om det finns möjlighet att träffa dem i hemmiljö. Tänker eftersom du skriver att hon intresserat sig för några raser, då kan det varaett alternativ.

Lona
2019-03-04 13:41
#2

Kolla även med respektive rasklubb, googla eller så hittar du dem via skk.se De flesta rasklubbar har lokalavdelningar med diverse olika aktiviteter som kurser, träningsträffar eller gemensamma promenader. Perfekt tillfälle att få se rasen lite mer "naturligt" och prata med vanliga ägare. Rasspekulanter brukar vara varmt välkomna - och vilken hundägare vill inte prata om sin hund och rasen? Rasmontrarna på utställningar är ett jättebra initiativ men de tenderar ofta att vara lite VÄL positiva om sin egen ras. De ska ju inte "sälja in den" utan ge en rättvisande bild och där blir det lite snett ibland - i all välmening. Ens egen ras är ju den bästa som finns!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Elsis matte
2019-03-04 21:33
#3

Håller med #2, rasklubbens träffar är ett utmärkt sätt att få se olika individer av rasen i ett mer normalt sammanhang. Man får då även träffa "vanliga ägare" och kan prata med dem om varför de valde rasen, hur deras hund är osv. I en rasmonter eller hos en uppfödare kan det bli lite rosenrött…

BengtO90
2019-03-07 13:34
#4

Tack för hjälpen!

hemul
2019-03-07 14:59
#5

Är det nån speciell grupp av hundar hon är intresserad av?  Eller är favoriterna mer spretiga? Vet inte om det är vanligt, men ivf en del specialklubbar har utställningar för sin grupp av hundar. Jag har varit på utställning i Svenska Gårds- och Vallhundsklubbens regi. Det var jättebra, för jag tror jag var den enda som var publik där! Ägarna och uppfödarna hade mao hur mycket tid som helst för mig, bara jag inte störde när de höll på att förbereda sig för att visa hunden/hundarna. Lärde mig massor under lugna och trevliga former. Själva utställningen och resultaten var jag inte intresserad av, mer än att iakta hur hundarna betedde sig.

BengtO90
2019-03-07 19:04
#6

Ja, eller hon är inne på de sötaste hundarna hon kan hitta typ. Jag försöker få henne att läsa på lite om hundarna och inte bara gå på utseende. Men nu har hon iaf hamnat på sällskapshundar då det är det hon kommer kunna erbjuda i dagsläget (efter att jag riktat in henne på det spåret). Men det finns ju gaaanska många sådana

Annons:
Hund6587
2019-03-09 14:52
#7

#6 haha det finns allt för många som bara går på utseende

hemul
2019-03-09 16:08
#8

Så är man väl lite till mans. Visst blir man kär i utseenden och kanske även funktionaliteten hos vissa hundar. Sen gäller det att kunna avstå om rasen inte passar ens situation och förmåga. Inte lätt alla gånger.🐶

Maleficum
2019-03-09 16:41
#9

#8 Tyvärr är det det där med att kunna ha en ras passande för ens liv som gör att jag nog tyvärr aldrig kommer kunna äga en av mina absoluta drömraser, Rottweiler. Skulle som läget är nu inte alls kunna ge en rottis det den behövde även om jag helt älskar utseendet hos dem (och gillar det jag läst om rasen och dem rottisar jag träffat i verkligheten). Tyvärr måste man ju vara en realist när det kommer till hundköp (eller djurköp över huvud taget).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: