Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 2307 ggr
frijoh
2019-03-03 16:09

Fys/styrketräning

Jag är så himla motiverad att träna med min hund just nu och vill ha massa råd till övningar för att träna upp alla möjliga muskler på hunden skadeförebyggande. Det vi gör regelbundet rent fysiskt är : * springa lös/långlina på sand/grusvägar/stigar i mestadels galopp och trav ca 7 km 3 dgr/vecka * Dra mig i dragsele när jag springer ca 7 km 2 dgr/vecka, detta ska utvecklas med kickbike är tanken, hennes dragmotivation är dock inte den bästa men vi tränar på den. * skritt i obanad terräng ca 300-1000m 1-2 dgr/vecka * övningar som ”sittvackert”, gå på bakbenen, slalom mellan benen, balansera på stockar/stenar gör vi några repetioner några dgr per vecka. * spåra ca 300-1500m ca 4-5 dgr per vecka i obanad terräng i skogen. * leksaksuppletande lös i skogen 1-3 dgr/vecka (hon galopperar mest då) Sen vanliga lugna promenader i koppel går vi också såklart men dom räknar jag inte in i fysträning. Hon går också mycket lös på tomten som är inhägnad (ca 2 hektar) och bor väldigt kuperat så där får hon ta ut steget ordentligt. Har henne i princip aldrig lös utanför tomten om hon inte har någon uppgift eller i långlina, men annars vet jag att lös i skogen ger bra styrka och kroppsmedvetenhet också. Jag vill ha ännu mer övningar om ni vet några? Gärna olika övningar som kommer åt småmuskler :).

Annons:
kinjelooo
2019-03-03 16:32
#1

Weight pull och drag weight är utmärkt! Bygger en fin pch sund kropp. Vid drag weight tränar du både hundens styrka och uthållighet (även mental uthållighet).

JoannaLi
2019-03-03 17:16
#2

DW och klövja gillar jag. Sen är jag också barnsligt förtjust i simning :D 

Jag skulle också säga balansboll. T.ex. köra "fjärr"-skiften på balansboll är riktigt bra! Det kommer verkligen åt de små, balanserande musklerna. 

Pga fattig så kommer det bara bli klövja med Ossa ett tag, men sen tror jag att det ska få bli en balansboll. 

Och så vill jag slå ett slag för en bra fysio eller kiropraktor. Att bygga sunda, välbalanserade muskler och inte bygga muskler runt skador/felbalastning ger mycket mer än att bygga mycket muskler kring skador.

Fisherling
2019-03-03 17:36
#3

Något som jag gör och som jag tycker faktiskt gett riktigt bra kroppskontroll och aktiverar massvis med småmuskler är att hitta en riktigt kuperad skogsbacke och bara slänga ut en näve godis. Hunden får söka på eget bevåg, upp och ner, tar allt i sin takt och får samtidigt använda nosen. 

Jag använder det som både uppvärmning och nedvarvning.

För explosiviteten kör jag intervaller med Tinja. Droppar ett föremål på stigen, går kanske 500 m, skickar tillbaka henne i full rulle. Funkar ju dock såklart bara med hundar man litar 100% på att de inte hittar på annat.

Jojaton
2019-03-03 18:49
#4

#3 tipset med godis i backe var ju toppen! Försöker få till skritträning i backar med Sam, men han tycker det är döööödens tråkigt att gå sakta med mig bredvid så blir mest bara frustration hos oss båda - så det ska vi prova! Jag har köpt balansdiscar från Clas Ohlson eller Biltema - kommer inte ihåg, som är till människa. Ligger på 130kr/st och passar utmärkt till en liten sheltie att stå med framtassar på ena och baktassarna på andra. Där kör vi mycket stå-sitt-ligg skiften, jag lyfter tassar, han får titta åt olika håll osv.

Johanna - Instagram

Fisherling
2019-03-03 18:50
#5

#4 Mina hundar älskar det, de vet precis vilka backar jag kastar godis i och springer dit och tittar förväntansfullt på mig 😂 Och det är ändå skitjobbiga backar!

Jojaton
2019-03-03 19:12
#6

#5 Jag har några bra backar bakom vårt lägenhetshus så ska prova det imorgon! 😃

Johanna - Instagram

Annons:
frijoh
2019-03-03 20:02
#7

1# tack, ska läsa på lite och se om det är något för oss :) 2# åh simning vore drömmen att min tik ville hålla på med, problemet är att hon AVSKYR vatten 😩 balansboll låter toppen👍 3# smart med godis i backen 👍, Ska absolut testa det och se vad madammen tycker . När du droppar leksaken, låter du din hund följa med och då så hon vet var den är innan du släpper henne? Annars blir det ju mer uppletande så antar att du gör så? 😅 Svinbra ide då min hunds motivation på leksaker är 100% och hon springer för kung och fosterland om hon vet att en leksak väntar.

Fisherling
2019-03-03 20:09
#8

#7 Jag lär in det i steg. I inlärningen håller jag i henne, kastar bak leksaken på stigen, skickar. Sen droppar jag när hon ser, går med henne en bit så hon fortfarande ser den, skickar. Sen längre och längre bort, tills hon inte ser den. Funkar det så kortar jag avståndet, droppar när hon inte ser men skickar på ett avstånd där hon kan se leksaken. Sedan ökar jag avståndet gradvis. 

Jag vill att hunden ska känna att den alltid kan lita på att den kommer hitta något längs stigen. Om hunden visar osäkerhet och kollar av med mig så kortar jag avståndet tills den gör självklara skick, sen utökar jag långsamt igen.

Jag har alltid samma ritual "Okej Tinja", samlar upp henne åt rätt håll, skickar med ett "så!" med handen. Idag kan hon vara 100 m bort när jag typ viskar "okej Tinja" och hon kommer som ett skott och bara flyyyyyger förbi mig, hon vet PRECIS vad hon ska göra 😃 Typ hennes favvolek.

Hornslandet
2019-03-03 20:12
#9

Det vi alltid har gjort är att välja så krångliga vägar som möjligt ute i skogen! Aldrig stig om vi inte måste, ungefär. Gärna upp på klippor, över/under saker..krypa, hoppa, klänga… !

I sommar tänkte jag simma så mycket som bara är möjligt. Tror det är toppen för både hund och människa :P Kombinera det med SUP så lär det ju bli toppen för balans också!

alltidnordin
2019-03-03 21:07
#10

Backtränar i skritt två gånger i veckan. Går snett upp och snett ner. Avslutar med att släppa hunden så den får löpa upp ett par tre gånger. Alltid skritt ner.

Jag skulle aldrig släppa hunden lös i branta backar pga att frambenen tar mycket stryk om hunden får för sig att ex springa nedåt. Så i backar är det alltid kontrollerat och kopplade hundar🙂

Mitt absolut bästa tips är att ta hjälp av en duktig fysio, som kan hjälpa dig att lägga upp ett fysschema som passar din hunds behov.

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Upp till toppen
Annons: