Annons:
Etikettövrigt
Läst 14267 ggr
JoannaLi
2/27/19, 6:20 PM

Babbeltråd del 14

Jahapp, dags igen.

Annons:
JoannaLi
2/27/19, 6:22 PM
#1

Kan börja. Ute på promenad. "men jag har alltid funderat på bars den här vägen kommer ut. Den borde sluta typ hemma hos mig? Det är ljust, ska jag prova?" Vän: "ja, prova du" …….. 🙄 Typ 4 km uppförsbacke och snöplums. Kom ut 3 km hemifrån, i ett villaområde, och var tvungen att ha hunden kopplad i 3 km. Låt. Mig. Dö.

Fisherling
2/27/19, 6:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Alltså.. Ibland tittar jag på mina hundar och undrar hur jag kunde ha sådan tur.
Sorg att inte kunna avla på Tinja, men jag håller tummarna om att kunna avla på Asni 😍

tiger tok
2/27/19, 6:32 PM
#3

#2 har missat att Tinja inte passar till avel! Vad är anledning/arna?

Fisherling
2/27/19, 6:45 PM
#4

#3 Trots en släkt som är i princip helt fri från HD-problem har hälften av Tinjas kull, inklusive Tinja, minst en C-höft. Ett kullsyskon har till och med en D-höft. Ibland har man otur i genetikslotteriet helt enkelt. 

Tinja är fullt friskförklarad av både veterinär och fysio, så hon kommer fortsätta tävla och leva det liv hon var menad för. Men tyvärr blir det ingen avel. 😕 Jättesorgligt, jag hade gärna behållit en valp efter henne, och jag hade redan typ 7 personer som ville ha valp efter henne eftersom hon är en så härlig arbetshund. Men men. Jag vill föra rasen framåt. Då får man inte ha på sig skygglappar.

Hornslandet
2/27/19, 6:50 PM
#5

#1 Hunden kopplad i 3km? Fattar hur du tänker men.. jag har gått med min hund i koppel 6,5km 2 ggr om dagen vissa dagar nu 🤪

Fisherling
2/27/19, 6:55 PM
#6

#5 Hade aldrig överlevt. Mina hundar går typ max 10 min i koppel totalt på timslånga promenader 😂 Tänk dig att ha det här kaoset i koppel.

Annons:
Hornslandet
2/27/19, 7:13 PM
#7

#6 Viss tur att de beter sig olika i koppel som lösa.. Är inte superglad över att det inte funkar med honom lös. Jag kör ju såklart flexi och lina en del, men det är verkligen inte samma sak som lös.

Fisherling
2/27/19, 7:17 PM
#8

#7 Asni fungerar extremt mycket sämre i koppel än lös. I koppel drar hon tills hon kiknar… Märks att pappan är en dragsportstalang 😛 Men lös så har hon till och med kommit på inkallning trots att två rådjur for ut framför henne, jagade av en hund hon träffat innan. 

Tinja är ju bara lydigheten själv, så att hon går lös är ju föga förvånande 😂

JoannaLi
2/27/19, 7:32 PM
#9

#5 och Arrak var kopplad 24/7 i typ 3,3 år, så jo tack, jag vet hur det är att ha kopplad hund :P betyder inte att jag lider mindre när jag måste koppla Loskan, som går klockrent lös, för syns skull. Verkligen 150% att ha lös, men går i kamp med koppel och drar. Hata koppel 😑

Hornslandet
2/27/19, 7:44 PM
#10

#8 Drömmen :P Springande djur, då vore han väck - bleh. För att inte tala om att ev. bärplockare löper stor risk att bli hälsade på också så att säga. Hm, jag får väl också säga att han är dragsportstalang (det är han fanken!), så man har nått att hurra för :P Menade bara att det inte är exakt samma kuta och härja i koppel som lös, men förstås att de kan dra i kopplet!

#9 Jodå det var inget ont menat mot dig alls :) Schysst att du är en av dem som faktiskt kopplar i villaområde för syns skull då, träffar rätt ofta på folk som inte gör det (och då är deras hundar allt annat än klockrena lösa). 

Nån som har nått tips ny, infallsvinkel om inkallningsträning/lös-i-skogenträning? :S Det är inte det att vi inte har tränat, det är att vi liksom inte verkar kunna göra framsteg. Skulle det inte finnas viltdofter/vilt eller (till mindre utsträckning vad gäller svårighet) andra människor (eller värre) andra hundar i skogen  - då gick det bra med att ha han lös (jippie?).  

Men man träffar ju inte på rådjur PRECIS hela tiden eller ens varje gång, så knepigt att tänka och hinna med nån slags mängdträning.. Och när vi väl träffar på vilt så är han 1100% låst och så jävla okontaktbar. Inte lyckats hitta nån belöning som räcker till än för att liksom kalla in eller lyckas nån slags skvallerträning i sånt läge. Eventuellt ätbart äter han upp i förbifarten då utan att liksom registrera det.. kamp och lek vägrar han ta när viltet snott intresset.. Känns rätt dödfött. Kör ju konstant med lina/flexi i skogen (i princip) och ännu aldrig lyckats vinna över intresset när vi överraskas av vilt på nått vis.

Majken!
2/27/19, 9:31 PM
#11

#10 Jag fick mig en tankeställare efter en lång diskussion om vilka drifter som kan påverka och släcka ut varandra när det gäller jakten. För att göra några timmars diskussion kort så handlar det om att har du en hund med jaktlust (som fått öva sig på att jaga, om än så bara ett steg, eller en tanke) så finns det inga andra drifter eller egenskaper som kan släcka ut den jaktlusten. Inte kamplust, inte matlust, ingenting. Det enda som går att använda är socialt tryck och ett väldigt allvarligt förbud, det är det enda som inte använda som muta dessutom.

Hornslandet
2/27/19, 9:43 PM
#12

#11 Förstår hur du tänker. Menade inte mutor heller, snarare att man  försöker testa vad som än kan ge effekt.

Förstår även hur du tänker med allvarligt förbud. Det är inte som jag inte har försökt. Men jag är inte villig att bruka betydligt våld på min hund varje gång han ser ett rådjur, om jag ska vara ärlig. Och änsålänge skulle han kunna skita mindre i vilken slags tillsägelse som helst när jaktlusten är igång.

Vad menar du med socialt tryck i det här fallet?

Majken!
2/27/19, 10:00 PM
#13

#12 Med socialt tryck menar jag att jag kan styra hunden med dominans på avstånd. Den ska lyssna så pass att den stannar när jag säger det, den sitter, lägger sig eller kommer beroende på vad jag kräver. Och den gör det för att den vet att den måste och ska, inte för att den förväntar sig något av mig.

Annons:
Hornslandet
2/28/19, 8:29 AM
#14

#13 Absolut, men det säger inget om hur du menar det skall användas för att träna en hund att inte dra på vilt.

Garm
2/28/19, 9:15 AM
#15

På söndag ska jag träffa en uppfödare och hennes whippets. Jag är så glad, uppspelt och nervös på samma gång. Tänk om hon säger att rasen inte är för mig? Tänk om vinthundar inte alls passar mig i en uppfödares tycke… Skaffar mig väl ett andra utlåtande, men lär nog ändå bli lite nedslagen.

Majken!
2/28/19, 9:28 AM
#16

#14 Det är i sig ingen inlärning utan det är bara ett krav, ”lyssna på vad jag säger och var ödmjuk” är det jag kräver av hunden.

Hornslandet
2/28/19, 2:00 PM
#17

#16 vet inte om jag inte alls lyckas förklara, men nått fel blir det mellan vad jag säger och vad du läser.. Det jag funderar om är tillvägagångssätt att bryta jakt och en bättre inkallning som kan funka i sådana lägen. Minst ett stopp.

Att säga "tja, hunden ska lyssna på vad jag säger och vara ödmjuk när jag kräver det" säger inte mycket om den situation jag beskriver.. förstår du vad jag menar?

Majken!
2/28/19, 2:24 PM
#18

#17 Jag förstår vad du menar, men inte vad du vill ha för slags svar. Hunden kan vilja dra på vilt, men behöver ha ett socialt förbud på sig så att den låter bli att jaga. Det handlar inte om inlärning alls, det handlar bara om förbud. Vill du göra det konkret gör du det i alla tänkbara situationer, låter hunden bli all störning (som oftast är mindre än jakt, det brukar trumfa allt) genom att du säger det och menar det (och inte genom att belöna, locka eller muta) så har du större möjlighet att det ska fungera även på jakt. Hunden ska lyda för att den förväntas lyda, inte för vad den eventuellt kan få för att den lyder. Har den två val där det ena är jakt så väljer den sällan ”rätt” i våra ögon.

Fisherling
2/28/19, 2:29 PM
#19

#18 Så strategin är alltså att tillsätta ett socialt tryck, ett obehag så stort att det överstiger hundens lust att jaga?

Majken!
2/28/19, 2:36 PM
#20

#19 Likställer du socialt tryck med obehag så blir det svaret, jag likställer det dock inte. Lydnad är lydnad, det behöver inte alls vara obehagligt. Men jag är strikt när det kommer till jakt, så jag skulle inte tveka att tillföra obehag på min hund om hon skulle välja att jaga. Men det är inte min hund vi diskuterar här. Jag jobbar på samma vis med min hund i de flesta sporter. Lusten att bita är till exempel extremt stor, men man får aldrig bita om jag inte sagt det. Inte obehagligt, ingen muta, men ett högt ställt krav.

Annons:
Hornslandet
2/28/19, 4:20 PM
#21

#18 
Tja, jag vill inte ha ett specifikt svar, jag ställer frågor sen får den som har en idé eller förslag svara enligt vad de tycker och tänker. Om jag visste svaret jag ville ha så vore frågan mer meningslös.

"det  handlar inte om inlärning alls, det handlar bara om förbud."

Förstår inte meningen. För tex jaktförbud är ju inget som är medfött, så du har ju isåfall lärt hunden det. Men utan inlärning?

Det verkar som du har fastnat i nån slags tanke om att jag går runt och mutar min hund i alla tänkbara situationer, men så är inte fallet. Så det är nog lättare om du släpper det?

Säger det som att du menar det, eh.. Och om det inte ger effekt, så gör du vad (är min ständiga logiska följdfråga. Men jag antar att jag redan vet svaret: "det som krävs".

Majken!
2/28/19, 6:46 PM
#22

#21 Jag har ingen aning om du mutar din hund eller inte, det har jag heller inte skrivit. Förstår inte heller ”säger det som att du menar det, eh”, men jag förstår att du läser det jag skriver med en defensiv inställning. Jag lär som sagt inte in något alternativ till att jaga, jag nöter istället på med förbud och kontroll. Den träningen kan du (läs: man) göra i nästan alla möjliga situationer, på all retning och störning. Jag hoppas du hittar ett sätt som fungerar för er, det är tråkigt att inte kunna ha hunden lös som man skulle vilja och det är också skitjobbigt att inte kunna styra jaktlusten.

Fisherling
3/3/19, 6:06 PM
#23

15 olika tävlingar i agility blev det förra året, totalt 35 lopp i både klass 2 och 3, uppdelat på 16 dagar. Ändå räckte så få tävlingar till att hamna på 13:e plats av 27 på listan för Årets Aussie i Agility ✨

8 olika tävlingar i rallylydnad blev det, totalt 14 starter i både avancerad och mästarklass, uppdelat på 8 dagar. Ändå räckte det lilla till 15:e plats av 83 på listan för Årets Aussie i Rallylydnad 🌺

Sammanlagt räckte det till plats 47 av 96 på listan för Årets Aussie i Allround, trots att vi bara tävlat två grenar ❤️

ipopuma
3/3/19, 6:46 PM
#24

#23 gratis ❤️❤️❤️❤️

Fisherling
3/3/19, 6:49 PM
#25

#24 Tack! Vi kör på kvalitet över kvantitet 😂

Garm
3/3/19, 7:15 PM
#26

Efter att ha träffat uppfödaren och hennes whippets är jag nu bergsäker på att det är en ras för mig. Sååå härliga hundar! Hon har en kull på gång, men jag väljer att vänta till hennes nästa kull (tidigast nästa år). Har ju en bebis att ta hand om nu, så det känns vettigare att vänta tills han är lite äldre. Dessutom har jag ju en äldre hund redan, kanske får vänta ännu längre innan jag skaffar valp. Vet inte vad som är bäst när det gäller valp plus min till åren komna hund. Före eller efter bortgång? Känns dock förbaskat roligt att ha hittat rasen för mig!

Jojaton
3/3/19, 7:31 PM
#27

#26 Vad kul att det kändes rätt! :) 

Vi har varit på handlings-kurs hela eftermiddagen. Såå roligt, och fått med mig en massa grejer hem att tänka och träna vidare på! Sam blev så trött att han somnade sittandes(!) i knät på mig efteråt ❤️

Johanna - Instagram

Annons:
Frida B
3/4/19, 6:50 AM
#28

Lydnadskursen jag tänkt gå i vår, som hade varit så nyttig för oss, blev inställd… och alla andra kurser är nu fulla… suck

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
3/4/19, 8:16 PM
#29

Bokat tatueringstid igen om två veckor, ser redan fram emot det sååå mycket

-

Turast
3/4/19, 8:53 PM
#30

#29 åååh kuul! Jag har bokad tatueringstid på fredag 😍

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Frida B
3/4/19, 8:55 PM
#31

Tagga lydnadsläger till helgen med ett gäng vänner, så pepp :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
3/4/19, 8:55 PM
#32

#30 Åh, vad ska du tatuera? 😊

-

CayKantos
3/4/19, 9:23 PM
#33

#31 woop!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
3/5/19, 12:39 AM
#34

Haft de bästa 4 dagarna i mitt liv. Fullt med hundträning, får så mycket tips och skratt. Såklart så ska det sluta le dåligt med att puma blev halt och jag sjuk. Men kan ändå inte sluta vara glad för allt annat som var awsome 😍

Annons:
Turast
3/5/19, 5:25 PM
#35

#32 En fågel under ena nyckelbenet som säger "im lonely" och en val under andra nyckelbenet och sen en slaktad, plockad kyckling på handleden med texten "frigående" under 😇 Du då? 😍

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Sugar Mist
3/5/19, 5:29 PM
#36

#35 Jag har ett rävhuvud där halva är normal och halva är skalle och med blommor vid "skull" delen som ska sitta på låret upp mot höften och sedan en albumtribute, en spindel, som ska täcka vänstra vaden :)

-

Turast
3/5/19, 5:30 PM
#37

#36 oou najs!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Ambrose
3/5/19, 9:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Var uppe på Svenska Rottweilerklubbens årsmöte i helgen där Nita fick ta emot pris för "Årets IPO-Tik" och "Årets Rallylydnads Ekipage".
Det är riktigt riktigt stort!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Frida B
3/6/19, 9:18 PM
#39

#38 grattis igen! Hatar att packa, oavsett vart jag ska. Så tråkigt, och känns alltid som att man glömmer ngt… Vill sova istället haha!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

tiger tok
3/6/19, 9:36 PM
#40

Skit dag idag

ipopuma
3/6/19, 9:43 PM
#41

#38 stoooort grattis <3  Så roligt för er.

Alltså är sugen att anmäla mig och Prada till BH-prov. hmmm men för och nackdelar på det men känns skönt att bara ha kommit ut och liksom om man kör genom ett program 5 gånger det är ju inte som jag förstör något precis. Och om vi blir godkända blir vi godkända och blir vi inte det blir vi inte det. Fast ja…..

Annons:
Ambrose
3/6/19, 10:18 PM
#42

#41 Om hunden ligger plats och inte riskerar att sabba för någon annan så är det väl bara att köra :)

Och tack!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
3/7/19, 12:07 AM
#43

#42 ja men precis. Är dock tävlingsammanhang o hon är ju så ung då, 😂 tur att anmälningstiden är långt fram i tiden

Hornslandet
3/9/19, 2:35 PM
#44

Hur skulle ni tänka för att förbättra detta (gäller sök, men kanske liknande i vissa andra områden):

Hunden är för het/uppe i varv från start. Första figgen blir svår pga det eftersom han är _för_ igång så att säga, han får lätt att börja skälla och komma av sig så fort han får vittring och därmed svårt att jobba klart på figgen. Figge 2,3,4 går mycket bättre, då har han liksom hunnit samla sig lite, lättare att koncentrera och jobba färdigt ända fram.

Min tanke so far är att göra åtminstone första figgen jättelätt nu och sen successivt öka svårigheten framöver. 

Vad tror ni?

CayKantos
3/9/19, 4:21 PM
#45

Tomslag innan vart det ej e vallat?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
3/9/19, 7:15 PM
#46

#44 Vad gör hunden på väg fram? Och i första skicket? Jag vill sällan göra det enklare för hunden, men ibland mer konkret. Kanske iofs är samma sak..

Hornslandet
3/9/19, 7:33 PM
#47

#45 Ska fundera på det!

För att förtydliga, detta är räddningssök inomhus.

#46 Han är väldigt taggad så fort han kommer ur bilen på plats. Vill helst dra i 110 knyck. Lätt till gnälla/skälla.

Alltså, att göra det enklare för hunden.. i all träning är det ju enklare innan det blir svårare, menar jag. Det jag tänkte var att försöka trappa upp det, att man kanske gjort det för svårt för fort. Men jag är verkligen inte erfaren alls inom detta..!

Tack för råden!

Majken!
3/9/19, 8:00 PM
#48

#46 Jag tänker med att hunden fattat vad det handlar om! Inte att det är för svårt. Och så fort hunden ”tänt” på det vi ska göra så börjar jag vara besvärlig med mina krav. Jag skickar ALDRIG en hund som inte är knäpptyst, aldrig aldrig. Inte ens som 8 veckors, vilket är åldern då jag startar mina hundar i söket. Är du noga med sånt? Om inte, testa det, det brukar vara lösningen på väldigt många start-problem. Regler ut bilen, regler fram till rutan, regler vid start osv osv.

Annons:
Hornslandet
3/9/19, 8:11 PM
#49

#48 Ja, fattat vad det handlar om. Men det finns ju klara skillnader i svårighet beroende på legornas placeringar, tex..

Jag har aldrig skickat honom om han inte är knäpptyst och samlad heller, jag bara beskrev hur han är när man tar honom från bil till start. Han skäller eller gnäller inte och har sig i själva starten eller skicket. Jag tänker också regler i de lägena såsom du själv beskriver. Däremot uppstår ju dessa problem sen efter ett tag i första delen av söket. Han har blivit bättre, men svårigheten har legat i tex i att han verkar reagera på vittringen och liksom fastna lite där, särskilt om han börjar skälla.. Och har märkt nu senaste gångerna att det är främst på första figgen.

Majken!
3/9/19, 8:27 PM
#50

#49 Fastnar han i själva vittringen istället för att ta sig hela vägen fram till figgen?

Hornslandet
3/10/19, 6:53 PM
#51

#50 Ja det verkar så.
Det vill säga, han verkar bli frustrerad och ha lätt till att börja skälla och liksom stanna av när han får upp vittring istället för att jobba klart fram till figge. Och detta verkar mest hända på första figgen när han är som hetast med mest energi så att säga. 

Det har blivit bättre efter fler träningstillfällen, framförallt på figge 2-3-4 osv, men fortfarande händer det alltför ofta.

Fisherling
3/10/19, 7:25 PM
#52

Hur vackra hundar har jag inte? 😍

jenmjao
3/10/19, 7:34 PM
#53

#10 Det här funkar inte på alla hundar men helt klart värt att prova men svårt att få till (handlar ju om sekunder). Men byt ut jakten emot en kontrollerad jakt, Alltså, din hund ser en katt/hare/rådjur och du får dens uppmärksamhet såfort den ser det (det gäller ju att ligga steget före här) då kan du antingen ha en leksak i ett koppel (helst kaninskinn eller något liknande) och rycka över backen, eller ta en boll och kasta åt andra hållet. Det beror nog lite på vad din hund älskar för belöning.
Min tik som är totalt jävla blåst i att jaga djur och alltid stuckit efter fåglar, katter, harar osv funkade det här på direkt, alltså verkligen så jag blev helt till mig.
Min hane som jag kastrerade är sjukt jaktgalen (efter kasteringen) och har tyvärr inte haft samma möjlighet att träna han i det här än, men tror en pipboll skulle fungera på honom, däremot behöver jag ha fler pipbollar så jag kan kontrollera leken såfort han fått tag på den ena, han är lite mer självständig och hårdhudad (förväntar mig inte annat av en malle egentligen..).
Och sen är det lite skillnad på att ha min tik i långlina vid träning (fin dam som inte drar såfort hon har frontkopplat sele) vs min hane som drar och skiter i vad som än fucking hänger på honom för han SKA fram.

Kan också tillägga att det finns nog ingen bestraffning som är laglig i Sverige som hade fungerat på min hane vid jaktlusten. Han skulle inte bry sig ett jävla piss om mig eller någon annan i den situationen, finns inte en chans att han skulle lyssna eller ta till information som han redan kan då han stänger av allt och blir hjärndöd. Min tik som är en schäfermix upplever jag som MYCKET MER arbetsvillig och "vek", Och min malle är inte någon "damp malle" som många brukar prata om, han tar åt sig väldigt mycket väldigt ofta, Men när han har fokus på något så har han också fokus på något, inget annat existerar.

ipopuma
3/15/19, 7:46 PM
#54

morgonträning är sååå härligt. stiga upp tidigt o bara känna att man har gjort klart hunden för dagen! Sen har man turen att ha den bästa träningspartnern! Se behöver bara hunden rastas på kvällen medan man kan mysa med glass o te i soffan! Livet är bra nu!

tiger tok
3/15/19, 9:35 PM
#55

Nu kommer det snart fler lamm på gården! Myspys

Annons:
Frida B
3/16/19, 9:08 AM
#56

Förkyld som en sten.. Lagom till BH-provet i Malmö imorgon. Ursäkta min franska men baaaaaajs. Och ändå envisas man med att pallra sig ut för att spåra…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
3/16/19, 5:05 PM
#57

Sökträning är perfekt för lördagförmiddag. Lagom energikrävande, roligt, trött hund!

monstermash
3/16/19, 8:09 PM
#58

Min dagmatte till min blivande hundvalp har backat ur. 😕Suuuck!!

JoannaLi
3/16/19, 10:44 PM
#59

#58 Åhåhå, välkommen i klubben! Jag är rätt person att ventilera hundvaktsstrul till, tro mig. Har haft sånt jädra strul så det är inte sant. Men när du väl hittar rätt är det guld!

monstermash
3/17/19, 12:19 AM
#60

#59 Det var så skönt att ha en vän som hade möjlighet och ville ställa upp, så skiter det sig, nu hittar jag ingen i min närhet som kan vara hundvakt så får snart börja kolla mig omkring på annat håll.😐 Jag behöver ju inte ens en hundvakt innan juni (och i värsta fall kan jag vara flexibel och skjuta upp det) så borde inte stressa upp mig så mycket som jag gör över detta.

CayKantos
3/17/19, 3:46 PM
#61

#59 här med… jag behöver numera enbart dagmatte tre gånger i månaden, jämfört med innan när jag behövde ha en varje arbetsdag.. men även då är det helt omöjligt… haft ett x antal dagmattor/hussar och det är alltid ngt som ställer till..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

monstermash
3/17/19, 9:26 PM
#62

#61 Oj, kanske är vanligare än vad jag fått för mig.. Nu blir jag ännu mer stressad! Jag har en till att fråga innan jag får övergå till att hitta någon främling eller ändra mitt schema..

Annons:
Hornslandet
3/18/19, 9:55 AM
#63

Känns som jag inte ska gnälla som har en familjemedlem som är dagmatte varje dag (nåväl, förutom när jag jobbar hemifrån då), även om jag brukar åka över på lunchen och rasta då..

monstermash
3/18/19, 8:52 PM
#64

Pratat med den sista jag hade kvar att fråga, som var positivt inställd till det men ville ha betänketid, så länge det fungerar med hennes katt. Det vore verkligen kanon att kunna lämna hunden där så nu hoppas jag att hon bestämmer sig för att ställa upp. 🙂

Jojaton
3/18/19, 11:01 PM
#65

Är så sjuuukt stressad över skolan! Vet inte var jag ska börja med uppgifterna vilket gör att jag skjuter på det = blir ännu mer stressad 😫 kommit in i en sjukt dålig vardagsrutt som inte alls funkar, men som är svår att bryta…

Johanna - Instagram

Ambrose
3/19/19, 9:23 AM
#66

#65 Gör en TODO-lista och börja med att bocka av de små enkla sakerna. Då kommer du igång, och kan bestiga berget i den takt du orkar med :) När man dessutom åstadkommit något konkret så mår man bättre och får mer motivation! Se bara till att listan verkligen får representera "Allt jag jag har gjort och bockat av!", istället för "Shit va mycket jag har kvar"

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Jojaton
3/19/19, 1:52 PM
#67

#66 Tack ❤️ Blev precis färdig med det mest brådskande arbetet, och blev dessutom riktigt nöjd. Så skönt att ha det gjort!

Johanna - Instagram

Duvethon
3/19/19, 4:13 PM
#68

Det är så många löptikar i området så jag kan knappt gå med min unghund, han lyssnar inte på mig och drar hastigt till både höger och vänster. Har resulterat i att jag fått fruktansvärt jävla ont i mina handleder så jag kan inte ens hålla i kopplet. Vet inte vad jag ska göra faktiskt, skriver med tårar i ögonen :P #Livetmedunghund haha

#65 håller med det nummer 66 skrev, gör en lista. Är i ungefär samma situation nu och bestämmer mig för att nu ska jag arbeta effektivt i en timme. När timmen är avklarad känns det ofta bättre, tycker det är svårast att komma igång… skönt att du blev färdig med det mest brådskande arbetet!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

CayKantos
3/19/19, 5:42 PM
#69

I samma sits som er.. min lösning var att skita I allt, träna hund, äta godis och se dåliga serier jag inte ens är intresserad i… Nej fy för ansvar ibland..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
CayKantos
3/21/19, 10:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#70

Dutti Kelpii Ja skydd är fan, skitkul, hälsar Kantos o jag

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
3/22/19, 7:29 AM
#71

Jag vill ha vaaaalp. Drömvalpen till salu, och jag har inte råd. Bilfan 😡

Majken!
3/22/19, 8:31 AM
#72

#72 Ras?

Sugar Mist
3/22/19, 9:10 AM
#73

Kan hälsa till alla nyfikna att hälsenan är nog det värsta stället att bli tatuerad på, mitt ben ville inte sluta rycka haha

-

JoannaLi
3/22/19, 9:14 AM
#74

#72 Whippet. En till bruksare ska få vänta, Ossa är för ung, och jag vill få tillägna mig åt honom ett tag.

Jojaton
3/22/19, 1:04 PM
#75

Vår hundmötestur har vänt… Förrförra helgen blev han påhoppad av en schäfer när vi var på agilitytävling, inga skador eller bett eller så, och han tog det hela bra. Mötte en schäfer på klubben för några dagar sen, vår klubb har två stora inhängnade planer som ligger precis bredvid varann, han tyckte det var lite otäckt när hon kom rusande mot staketet men så fort hon stod stilla gick han gärna fram för att hälsa. 

Men sen idag när vi gick på stan så ska vi gå förbi ett gäng tanter som står och pratar, varav den ena har en hund i schäferstorlek (nu låter det som jag har något emot schäfrar, det har jag verkligen inte - men jag har en liten sheltie så det är mest storleksskillnaden jag vill påpeka!) Ser att hunden står och tittar på oss när vi närmar oss, och när vi är ett par meter ifrån dom så kommer den fram till oss - ägaren höll inte ens i kopplet! INNE I STAN! Lyfter upp Sam samtidigt som ägaren säger "hon är snäll", fräser att hon får hålla i hunden och får då svaret "ja men jag såg inte er". Är glad att Sam är så glad i hundar som han är, han började skälla som han gör när han går upp lite i stress efteråt (men det kan han göra av ett vanligt, lungt, fint hundmöte också när han gärna vill hälsa men inte får) men tror inte det kommer påverka honom alls, som tur är. Men jag blir så jäkla irriterad, och det är jobbigt när det händer två gånger på inte ens två veckor, när vi har gått nästan två år utan att något värre har hänt än att han blivit utskälld på håll.

Fick en liten snabb kommentar från en farbror efteråt att jag hanterat det snyggt, det är alltid skönt att höra, men sånt här ska inte hända, och speciellt inte mitt inne i stan.

Johanna - Instagram

Hornslandet
3/23/19, 8:20 PM
#76

Vi tränade spiraltrappa (och min egna höjdrädsla) idag 😃

Annons:
Duvethon
3/24/19, 1:37 AM
#77

#76 OMG! Där hade jag inte gått upp! Vågat ;) Har hus med trädgård och behöver inspiration till hur jag kan nyttja den i träning… framförallt lydnad… några förslag?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hornslandet
3/24/19, 11:29 AM
#78

#77 Vill försöka utmana mig själv och hundrackaren ju, vad gör man inte.. :P

Trädgård… Alltså för lydnad tänker jag att det inte är nått annat än att bara köra? Skönt om den är inhägnad då bara så man slipper tänka på just det. 

För annat än just lydnad kan du ju nöta olika sorters sökövningar. 

Du kan även ställa upp hinder och använda föremål för balans och kroppskontrolls-träning.

Eller träna stadga med tex platsliggning eller sitt, så kan du skapa en rad olika störningar beroende på hundens nivå!

Duvethon
3/24/19, 12:21 PM
#79

#78 Ja sökövningar är ju en bra idé! :) av någon konstig anledning gör vi det enbart inomhus :P

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hornslandet
3/24/19, 12:24 PM
#80

#79 Ja varför inte ute i trädgården? :)

Kan ju både köra rent uppletande av föremål eller doftsök typ tepåsar, annat! Mer störningar utomhus beroende på hur hunden är, kanske får anpassa nivån till en början bara!

Duvethon
3/24/19, 5:52 PM
#81

#80 Jag lade ut äggkartonger där jag placerade skinka. Han fick använda hjärnkapaciteten ordentligt ;)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

ipopuma
3/25/19, 7:20 AM
#82

Igår var ja en speciell dag. Rent åt skogen faaaast spelade tennis med en kompis o det var kul! Men rent hundmässigt och livsmässigt ja… Den ena hunden tog fel på leksak och hand och bet mig HÅRT. så har nu någon slags inre blödning i handen! Annars var hon väl duktig men va tusan trodde nästan jag skulle börja böla som någon 3 åring på plan. Den andra hunden skulle spåras med. Ok var svårt underlag men hon spårade kanske 50 steg o sen slutade hon Helt använda näsan och började tugga i sig gräs. Liksom SLUTA helt och börja KÄKA gräs jag bara………. Va tusan pågår. Mina hörlurar gick sönder…. Försökte limma ihop dem i morse men ja…. Sitter ytan hörlurar på kollektivtrafiken vilket inte fungerar om man är jag, man blir tröttare än tröttast. Kommer hem är trött o har tusen saker att göra och föräldrar som jagar en. Fy Fabian säger jag bara…. Nu är bussen sen så kommer få stressa till ett upprop jag inte ens vet salen till alltså OH MY STRESS! Ja har ni haft en bra helg /måndag?

JoannaLi
3/27/19, 11:43 AM
#83

Min granne har en valp, som skäller nu, och jag antar att den är ensam för träning. Skulle givetvis vilja meddela grannen detta, ifall de inte vet. Hur hade ni velat höra, att jag går över i kväll, skickar ett sms eller lapp i lådan?

Annons:
Hornslandet
3/27/19, 8:25 PM
#84

#83 Beror kanske lite på hur du känner dem.. Viktiga är förstås att du vet att de är hemma om du ska gå över. Ett sms är väl enklast och bra?

Ambrose
3/27/19, 10:41 PM
#85

#83
När jag tog hand om en Dobermann och lämnade hundarna hemma när jag jobbade visade det sig att hon skällde konstant eftersom hon satt i soffan och såg hundar(hon var inte förtjust i andra) utanför.
Min granne ringde mig och det var jag väldigt tacksam för. Jag har en bra kontakt med dem.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Bjornberg
3/29/19, 10:53 AM
#86

Det springer en lös labrador där jag bor (den är tydligen ofta på vift), hur gör ni då ni träffar hundar som är lösa utan ägare? Då min hund inte är så stort fan av andra hundar vågade jag inte fånga in den nu när jag såg den, men funderar på om jag ska gå ut och leta upp den nu när jag lämnat henne hemma? Kan ju dock inte ta hem den om jag hittar den då min hund inte klarar av främmande hundar. Den verkar väldigt snäll men springer fram till alla hundar den ser vilket ju kan bli olyckligt.

One.Gibbis
3/29/19, 11:34 AM
#87

Blir så ledsen varje gång jag stöter på schäfern i mitt område. Ser den i princip bara vara ute i kvarteret, och den är alltid skällig (med en husse som bara säger nej). Dessutom är den utställningsavlad, och går sådär hasigt med bakbenen. Känns inte som ett roligt liv alls 😞 #75 Ugh, oansvariga hundägare är INTE roliga att ha å göra med. Det är mötet i stan påminner mig om en dam jag träffade för typ en månad sedan. Hon hade en golden och stannade för att samtala med mig, medan jag belönade Floki för att han hade kontakt med mig. Så när vi börjar snacka om hans skällande och hur jag tänker kring hundmöten så låter hon liksom bara sin hund komma närmare Floki. Fastän jag varit tydlig med att han inte får hälsa förrens han fått signal från mig. Väldigt respektlöst, samtidigt som hon babblar på om att "jaaa, han vill ju hälsa". Jo tjena, men det är ju inte du som bestämmer om han får. 😒 #86 Första reaktionen är nog att kolla hur hunden ser ut att bete sig, så att jag vet om den är potensiellt farlig eller inte. Risken för det är ju väldigt låg, men är ändå det första jag gör. Det andra är väl att se om det finns någon ägare i sikte. Har aldrig varit med om att ägaren inte dykt upp efter ett tag, så jag vet ärligt talat inte vad jag skulle göra då. Kanske ta en bild och lägga ut på något socialt nätverk, och fråga om någon känner till hunden? Polisen kan man ju alltid gå till också. 👍

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Maleficum
3/29/19, 11:56 AM
#88

#75 När Gletta var yngre och vi var på en av våra (ovanliga) besök till stan kom en lös liten hund springande fram för att hälsa med en ägare traskande bakom. Jag sa att Gletta inte skulle hälsa och fick det vanliga "min hund är snäll" tillbaka. Sa då helt enkelt "hon är sjuk" och har aldrig sett en människa vara så kvick på att springa fram och plocka upp sin hund :P

Hon hade faktiskt kennelhosta vid det tillfället så var ju inte direkt nån lögn heller.

#87 Mest knasiga hundägare träffa nog min mamma när Gletta var liten. Han gick fram för att koppla loss VÅR hund så att hans hund kunde få leka med henne!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Bjornberg
3/29/19, 12:25 PM
#89

#87 Är med i en grupp på fb för området jag bor i och den här hunden är känd för att vara ute själv (den rymmer eller blir utsläppt). Det finns ingen ägare i närheten och de verkar inte så brydda över var hunden är eller vad den gör. Är mest orolig för de andra hundarna i området, den sprang fram till en person som var ute med runt 8 hundar och det blev totalt kaos. Min hund känner sig också lätt trängd och kan då bli aggressiv när lösa hundar kommer fram.

Duvethon
3/29/19, 6:13 PM
#90

Åkte buss med hunden idag! Brukar väldigt sällan åka kollektivt. Gör ni det? Satt en del barn omkring som tittade nyfiket på honom och var snälla. Ibland upplever jag att barn är väldigt framfusiga och har svårt att förstå djurs integritet. Dessa frågade inte ens om de kunde klappa utan småpratade med mig istället. Jätteroligt! Resan gick bra, lite läskigt tyckte han det var att sitta på golvet så han satt i knäet.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
ipopuma
3/29/19, 6:20 PM
#91

#90 åker nog kollektiv minst 1 gång i veckan med mina hundar ☺️. Säger rakt ut nej när någon klappar min hund om jag inte tycker det är ok. Där ingår barn, alltså barn när man har med sig hund iblaaaaand är det sååå jobbigt. Och föräldrarna fattar nada utan sitter där med sin mobil när man får uppfostra deras ungar 🤦‍♂️. Vissa barn är dock så sjukt awsome 😎👌 riktigt kloka och roliga. Fast ja, jag har sagt till några barn och de brukar lyssna om inte blir jag lite arg och ja då lyssnar de. Nuuuu är jag trött. Kvällspromenad nu med mina pälsklingar sen ska jag faktiskt sova. Imorgon är det att plugga igen och spåra. Varför tyckte jag att det var en smart idé att plugga 150%?😂😂😂. Aja det löser väl sig. Och alltså fått en fast anställning kan någon vara gladare än lilla jag nu? Nu är det bara att vara noga med sitt batteri så man inte tömmer det för mycket utan kan kontrollera det. Aja det löser sig!

ipopuma
3/29/19, 6:20 PM
#92

#90 åker nog kollektiv minst 1 gång i veckan med mina hundar ☺️. Säger rakt ut nej när någon klappar min hund om jag inte tycker det är ok. Där ingår barn, alltså barn när man har med sig hund iblaaaaand är det sååå jobbigt. Och föräldrarna fattar nada utan sitter där med sin mobil när man får uppfostra deras ungar 🤦‍♂️. Vissa barn är dock så sjukt awsome 😎👌 riktigt kloka och roliga. Fast ja, jag har sagt till några barn och de brukar lyssna om inte blir jag lite arg och ja då lyssnar de. Nuuuu är jag trött. Kvällspromenad nu med mina pälsklingar sen ska jag faktiskt sova. Imorgon är det att plugga igen och spåra. Varför tyckte jag att det var en smart idé att plugga 150%?😂😂😂. Aja det löser väl sig. Och alltså fått en fast anställning kan någon vara gladare än lilla jag nu? Nu är det bara att vara noga med sitt batteri så man inte tömmer det för mycket utan kan kontrollera det. Aja det löser sig!

apportbocken
3/30/19, 3:18 PM
#93

Ni vet när man går ÖVER ETT DIKE när en möter en hund för att signalera ”vi vill inte hälsa” till mötande ekipage och ägaren ÄNDÅ släpper fram sin hund i flexit och bara ”nähäää får han inte hälsa” när jag håller in Chester i kopplet. Hittade inte facepalm-emojin.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

ipopuma
3/30/19, 11:02 PM
#94

Omg alltså är så sur. Ville såååååå gärna ben o Jerry glass. Längtat efter hela dagen att få sätta mig och feta i soffan. Men gissar vem som somnar klockan 17?! Hon vaknar inte igen förräns 22:30 då någon släpper in Prada och Puma in på mitt rum, vaknar över att Prada buffade på mig för hon skulle in o lägga sig under täcket. Liksom stackars föräldrar som bara har tagit dem på en kvällsrunda, gick in på mitt rum för att läsa liksom?! Nä så nu sitter jag här apsur för haj kan liksom inte trycka i mig glass mitt i natten så ren arghet tryckte jag ned resten av pizzan som vi åt till middag plus 2 mackor. Nu mår jag illa istället…. Så ja livet går bra nu hahahahhahahaha. Ska banne mig äta glass till lunch imorgon, ska ha den där glassen. O puma spårade över ett fh1 spår idag o är såååååå nöjd! Marken var svår men hon slet och kämpade o det viktigaste av allt, hon viftade på sin lilla stump heeela vägen 😍. Prada var också duktig men alltså puma, Yay

ipopuma
3/30/19, 11:04 PM
#95

Och juste är också ledsen för snart är mina pepparkakor slut! Omg får man skämmas över sig själv för att vara så känslig 😂😂😂😂

Sugar Mist
3/31/19, 1:17 AM
#96

#94 Psst… Willys har extrapris på B&J hela veckan 😇

-

ipopuma
3/31/19, 1:43 AM
#97

#96 tack för tipset, ska seom jag har plats i frysen för att bunkra upp lite till hahahhaha

Annons:
Lona
3/31/19, 10:41 AM
#98

#4, Hade också missat det med Tinja, bara att du inte skulle avla på henne. Vilken jäkla otur! Om det bara hade varit hon som hade anmärkning på höfterna så vete sjutton om jag inte hade funderat på avel ändå när man har en så bra hund, men när syskonen också har det så… (Jag tycker generellt inte att man ska avla på C-höfter men det är ju inte där aussiens problem ligger. Hellre en C-höft och toppmentalitet + god övrig hälsa än tvärtom. Det kryllar inte direkt om BRA aussiens!) Hoppas att Asni håller hela vägen! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[IdaSoren]
3/31/19, 1:03 PM
#99

På dagens promenad blev Jackie plötsligt blockhalt, och hoppade på 3 ben fram till mig. Hann tänka fan, nu har hon säkert trampat i glas eller något. Tittar efter och det visar sig att det är några löv som har klistrats fast under hennes fot 🥵 Lilla prinsessan på ärten haha

JoannaLi
4/3/19, 12:50 AM
#100

Ossa anmäld till sin första tävling 🙈

ipopuma
4/3/19, 5:54 AM
#101

#100 Gud Så spännande 😱😱

JoannaLi
4/3/19, 6:06 AM
#102

#101 Ja! Vi får se hur det går 😅 Är det dags för Prada snart med? 😀

Jojaton
4/3/19, 10:02 AM
#103

#102 Lydnad eller vad blir det för tävling? 😊

Johanna - Instagram

Ambrose
4/3/19, 10:21 AM
#104

#99 Åh nej! Inte ett löv?! Lilla stackaren 😞 Du får ta med henne på en spadag och hoppas att hon kanske kan lämna detta hemska bakom sig!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Jojaton
4/3/19, 10:38 AM
#105

#99 Hahah hoppas hon kan komma över detta trauma!! 🙈😂

Johanna - Instagram

[Forest]
4/3/19, 10:39 AM
#106

99 Haha här kan man halta för att det är blött i gräset 😂

CayKantos
4/3/19, 1:38 PM
#107

Idag går turen till Danmark. På Lördag ska det bli MH och träff med iFokus människa 💪 ska bli kul!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Florine
4/3/19, 1:48 PM
#108

Vad är en  double/mini aussie?  Finns en valp på blocket som kallas detta. Ser inte ut som en aussie. Provade att googla men fann inget svar 🤔

===

One.Gibbis
4/3/19, 2:00 PM
#109

#108 tänker att "double" kan syfta på double merle, vilket är när man parar två st merle med varandra. Valparna får ofta defekter dock, så det är inte tillåtet att göra sådana kombinationer inom SKK… "Mini" är väl en sk mini aussie. Så valpen är väl ett resultat utav en double merle + mini aussie. Det är vad jag tänker spontant, jag kan ju ha fel. 🤷‍♀️

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Jojaton
4/3/19, 2:02 PM
#110

#108 Vissa kallar ju MAS (Miniature American Shepherd) för miniaussie, double aussie har jag aldrig hört innan.

Johanna - Instagram

Ambrose
4/3/19, 2:49 PM
#111

#108

Inom Doodle-världen så kallar man det för "double-doodle" när man parar två doodlekorsningar med varandra. Vissa anser detta "finare" eftersom det då blir en mer "ren" doodle, men då Statens Hundskola började forska kring att ta fram "Schabradorer" (Schäfer+Labrador, för att få fram en förigare, arbetsvilligare hund) upptäckte man att 2a och efterkommande generationer oftast blev totalt kaos mentalt och man la ned experimentet.

En double/mini-aussie skulle jag kunna tro är en parning med två stycken "mini aussies"… vad de föräldrarna i sin tur har för föräldrar har jag inte den blekaste aning om…. men aussie + mindre ras gissar jag?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
JoannaLi
4/3/19, 6:33 PM
#112

#102 Japp, vi börjar med lydnad :D

Florine
4/3/19, 11:59 PM
#113

#109 #110 #111 Valpen var inte merle och såg inte ut som en miniaussie. Såg mer ut som en dansk/svenskgårdshund eller jackrusselblandning. Om det inte finns något som heter double Aussie antar jag att det bara var en bluff. Tänkte att det var någon annan typ av Aussie som kanske fanns i utlandet, tack för att ni stillade min nyfikenhet!

Sugar Mist
4/4/19, 12:34 AM
#114

Är fruktansvärt sugen på att beställa hem ett tatueringskit och lite fakehud och testa på.. Men det är tur att jag har vänner som stoppar mig innan jag gör dumma beslut haha 🥵

-

monstermash
4/4/19, 8:20 PM
#115

Åh det närmar sig att hälsa på uppfödaren med stormsteg och jag börjar bli riktigt nervös.. 😇 Hoppas verkligen att det känns rätt för både mig och uppfödaren!!

Min far fick nyligen reda på att jag ska köpa valp och frågade vilken ras han skulle bli morfar åt.. så gulligt! ❤️

[Forest]
4/4/19, 9:22 PM
#116

114. Det är väldigt många duktiga tatuerare som börja på det sättet. Dock ska man någ lära sig säga nej om vänner vill bli testpiloter 😉

Frida B
4/4/19, 9:40 PM
#117

Leker med tanken bara, om man skulle skaffat annan "brukshund" än kelpie… Vad skulle det vara då? Vill eventuellt hålla på med igp isf, och då är det ju i princip malle som gäller om man inte vill ha schäfer, riesen eller dobbis… Även till lydnad och eventuellt bruks. Några tankar? Om jag skippar igp, har jag övervägt jaktlabbe eller jaktgolden men då jag inte vill hålla på med apportering går det bort… Aussie går också bort, som jag tidigare övervägt. Några tips? 😂

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

tiger tok
4/4/19, 10:18 PM
#118

#117 beauceron?

Annons:
Sugar Mist
4/4/19, 10:32 PM
#119

#116 Ja jag ska ta upp idén med min tatuerare när jag ändå ska dit om två veckor och höra om han tycker det är en skitdum idé eller inte. 
Har vänner som ställt upp som testcanvas men det dröjer nog ett tag innan jag vågar sticka nålen i någon annan än mig själv 🥵

-

Majken!
4/4/19, 10:51 PM
#120

#117 Vad vill du köra? Är det bara lydnaden som är garanterad, och IGP/bruks som kanske?

Frida B
4/4/19, 11:33 PM
#121

#118 mja upplever inte riktigt dom som hundar med någon vidare motor eller driv haha… #120 lydnaden är garanterad, skyddet ja troligtvis bruks ja men det är inte prioriterat. Ju mer jag hänger på igp tävlingar, träningar osv dessto mer sugen blir jag. Har ju dock aldrig själv tränat det, men många av mina närmsta kollegor och träningskompisar tävlar det så… Med största sannolikhet igp.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Majken!
4/5/19, 6:05 AM
#122

#120 Ok! Då är det ju egentligen bara malle eller schäfer som jag skulle titta åt. De är inte optimala för lydnaden, men det bästa för skyddet. Valet mellan de raserna handlar om tycke och smak, vad man vill ha för slags egenskaper i hunden.

ipopuma
4/5/19, 8:16 AM
#123

#121 skulle väl säga det finns många raser du kan kolla på men är mer linjer man får kolla på. Beror på vad du vill ha o hur du vill satsa. Skulle kolla mer än Schäfer och malle för håller inte med ovanstående, finns bra många andra raser som är grymma i skyddet och finns 2 andra grenar också i igp! Sen så är malle och Schäfer från rätt linjer bra och grymma hundar FAST det är en boxer eller rottis också! Handlar mer om vad du vill jobba med. Finns tex riktigt grymma hundar som jag inte tror jag hade passat med pga linjerna eller rasen men det betyder inte att de är sämre för det. Så mitt tips är att lista upp egenskaper du kan tänka dig. Vill du ha en hund med j*vla anama, humor, seriös, driv i, tänkande osv osv. Jämför med din kelpie vad du gillar o vill fortsätta att ha eller vad du inte vill ha.

Lona
4/5/19, 10:19 AM
#124

Är igp samma som ipo? *Hänger inte med.* Jag tycker att mondioring verkar så himla kul, även utan skyddsbiten (lite svårt att köra med labbe/terrier!). Kan ingen knåpa ihop någon form av mondi-mix-lydnad-tävlingsgren? Frida, apportering är kul faktiskt, när man sätter sig in i det. Dessutom så är det fascinerande att göra något som verkligen ligger i hundens gener - som att valla med en bra bc, kan jag tänka mig. Ska du ha hunden till lydnad så rekommenderar jag dock jaktgolden, inte labbe. Annars, för igp, säger jag samma som de övriga: schäfer el malle, möjligen hh. Det beror ju lite på hur "säkert kort" man vill ha också, om man är beredd att chansa på en mer "udda" ras.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

apportbocken
4/5/19, 10:50 AM
#125

#124 Jo IGP är det nya namnet på IPO, de gjorde någon ändring där nyligen. Och mondioring utan skydd finns! Tror det heter typ MRL och det går utmärkt att tävla i i Sverige när en gjort ett test (STMR, liknar typ BH-provet) med vilken renrasig hund som helst. Du kan välja om du även vill tävla i hoppgrenen eller inte.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
Lona
4/5/19, 12:56 PM
#126

125, Åh, det ska jag kolla upp, tack! 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
4/5/19, 9:45 PM
#127

STMR lät ju riktigt roligt, något för labben! (Fast egentligen är det väl terriern som skulle träna på sånt förstås, labben hade nog grejat det mer eller mindre direkt.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ipopuma
4/6/19, 1:19 PM
#128

Nu är det bara att jobba röven av sig stressa hem o sen springa på klubben o möta upp en och träna hund. Stackarn är redan där. Men är 2,5 timmar kvar! Sen är man fri. Och börjar kvart i 11 imorgon alltså lyx! Kanske hinner spåra på morgonen! Pumas tass är skadad alltså KAOS. Den måste blir bra. Prada tuggat sönder en sko o mitt liv går i 140 km/h. Ja men allt är som vanligt 😂

anonympajas
4/6/19, 1:47 PM
#129

Våran 3åring fick följa med till stallet idag! Han är så duktig, satt och väntade när vi mockade och när jag fixade ponnyn. Han följe även med när vi red ut, gick strålande för att vara första gången han följde med! Han älskar att vara i stallet, få springa lös och nosa på allt och såklart rullq sig i paddocken haha

anonympajas
4/6/19, 1:47 PM
#130

Våran 3åring fick följa med till stallet idag! Han är så duktig, satt och väntade när vi mockade och när jag fixade ponnyn. Han följe även med när vi red ut, gick strålande för att vara första gången han följde med! Han älskar att vara i stallet, få springa lös och nosa på allt och såklart rullq sig i paddocken haha

JoannaLi
4/6/19, 6:11 PM
#131

Äntligen är springpolen ihopsnickrad! Blev mycket väl godkänd av hunden 😃

Jojaton
4/6/19, 6:59 PM
#132

Imorgon debuterar vi i hoppklass 🙈 Är så sjuukt nervös, men väldigt taggad också!

Johanna - Instagram

Annons:
Fisherling
4/6/19, 7:24 PM
#133

Jag är så otroligt nöjd med min lilla rödräv 😍
Igår var vi på klubben när de körde budföring med skott, inga problem, hon noterade knappt skotten. Idag fick hon hänga på klubben när vi hade hinderfix-kaos, inga problem. Tränade även gungan, inga problem, vadå ostabil? Lattjo ju! 

Hon är så jäkla härlig.

Nu kommer jag bara noja över röntgen det kommande halvåret med tanke på Tinjas höfter och kullresultat 💔

Frida B
4/6/19, 8:29 PM
#134

Så kul när man jobbar över nästan 2 timmar på en lördag… Vad ska man annars göra en helg lixom? Börjar även bli sjukt nervös inför nästa helg… Debut i FH-spår :O

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ipopuma
4/7/19, 10:13 AM
#135

#134 håller tummarna! Igår var verkligen världens konstigaste dag! Började med att jag inte kunde komma upp ur sängen. Låter jättekonstigt men kom inte upp! Var egentligen stressad till jobbet men fanns ingen ork till stress, liksom inget spring?! På jobbet har jag nog aldrig jobbat så dåligt i hela mitt liv! En kund stannade bra över efter stängning o hade bråttom iväg och visade stress framför henne! Alltså inte ok! Visst man kan blir irriterad men har alltid ett leende på läpparna. Tappade humöret, grät (ngt jag ALDRIG gör annars). Träningen kan jag inte säga gick bra för jag var inte bra, för första gången på år gick jag ut på planen och hade inte en plan utan stod där med 3 punkter…. Och visste ingenting. Ingenting gick WOW (så menar inte att vi är duktiga o inte har ngt att träna på) och var själv helt lost. Träffade en ny människa och fick jättebra tips vilket jag är glad över, kan dock inte säga jag tog mot det igår men idag har de landat hahahahha. Men stackars människa träffa lilla mig på en sån där dag 😂😂. Däckade hemma och märkte inte ens att Prada hade lagt sig i min säng. Orkade inte ens lyssna på musik / asmr eller ens spela på kvällen. Liksom va tusan vilken konstig dag 😂😂😂.

monstermash
4/7/19, 2:45 PM
#136

Idag fick jag en reserv dagmatte!! Den första i #64 har jag fortfarande inte fått återkoppling ifrån. Båda två är grannar till mig och hundvana så det kommer säkert bli kanon. Den första är osäker på om det kommer funka med hennes katt så det va skönt att få veta att uppfödaren har katt hemma, då är det iallafall inte helt främmande för valpen. 

Även en tredje, väldigt oerfaren inom hundar, har erbjudit sig att ställa upp då och då om det krisar. 

Nu känns det bättre. 😇

CayKantos
4/8/19, 8:53 PM
#137

Nu har vi gjort vårt MH😍 

Supernöjd och var kul att faktisk uppleva det, tycker väl domaren missdömde lite men var i övrigt duktig på att läsa hundarna. Inget vidare med resten av syskonen tyvärr 😬

https://www.youtube.com/watch?v=jRJB_EkRYhs&feature=youtu.be

Och Frida #212 angående IGP, när kom det på tanken? Du verkade inte alls intresserad 🤔 vi kan dela en malle 😉 du har den boende hemma vi turas om att träna den😂👌

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
4/8/19, 9:42 PM
#138

 #132 eller låna min när jag har fullt upp 😂  ;)

Frida B
4/8/19, 11:34 PM
#139

#137 jodå men har stött bort tanken, men när jag gjorde bh provet så väcktes den tanken igen ^^

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
CayKantos
4/8/19, 11:50 PM
#140

#139 bara o börja med dobby ju #138 menar du mig?😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
4/9/19, 7:45 AM
#141

Ja skulle ju vara #137 vet inte var 132 kom ifrån 😂😂😂

Frida B
4/9/19, 7:56 AM
#142

#140 nah ^^

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Turast
4/12/19, 2:02 PM
#143

Vår äggkläckaren har kommit 😍😍

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Garm
4/12/19, 3:34 PM
#144

Blir galen på min hund! Hon skäller och morrar nästan alltid när sonen sover på dagarna. Som tur är vaknar han sällan av det, men det är så irriterande att hon håller på så. Vaktar? Ingen aning, men om hon bara ville vara lite tystare precis när han sover…

ipopuma
4/12/19, 9:48 PM
#145

#143 omg omg omg 😍😍😍😍😍😍😍😍 läääääängtar efter att få se kycklingar

Frida B
4/12/19, 10:43 PM
#146

Sista spåret innan tävling på söndag… nervositeten kommer smygandes..

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
CayKantos
4/13/19, 4:32 AM
#147

När man börjar känna sig otaggad i hundträningen då det känns som om man bara traskar runt i cirklar.. bästa tipsen?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
4/13/19, 9:11 AM
#148

#147 åka ned till Skåne och träffa mig 🤷‍♀️

CayKantos
4/13/19, 1:42 PM
#149

😂 betalar du så visst 😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sugar Mist
4/13/19, 8:04 PM
#150

Det suger att ha musiksmak som ingen av ens vänner har- frågan är om man vågar gå på en festival själv eller om man bara ska skippa det

-

ipopuma
4/14/19, 9:22 PM
#151

Alltså när man har världens bästa önskelista till sin 20 års dag B) önskar mig 20 olika saker ;)

ipopuma
4/14/19, 10:03 PM
#152

och en fråga, hur lång tid tog det för er från att välja ras (och allt emellan med kennel, linjer osv osv) till att ni hämtade er hund?

tiger tok
4/15/19, 5:59 AM
#153

#152 jag hade iof ett väldigt flyt och allt klaffade perfekt. Men vi bestämde oss för att skaffa hund vid jul, och mitten utav juni hade vi honom hemma. Men med det jag vet idag så hade jag varit mer kräsen i mitt köp, och då hade det tagit längre tid.

Annons:
apportbocken
4/15/19, 9:42 AM
#154

#153 Jag önskar också att jag hade tänkt igenom mer MEN jag var desperat efter en hund. Nu älskar jag Chester för att han är Chester men han saknar vissa bitar som jag hade varit mer noggrann med idag. Uppfödaren är iofs seriös men jag tror inte hon satsade på att föda upp just den typ av hund jag sökte. För mig var det säkert max ett par månader mellan att bestämma ras och hämta Cherre. Jag är fasen mer seriös i hamsterköpet jag håller på med nu. Kontaktade reggad uppfödare när ungarna inte ens var födda istället för när de var leveransklara som med Chester. 😂

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Hornslandet
4/15/19, 2:19 PM
#155

Jävligt OT från hund här, men jag tänker det säkert finns lite overlap till hästvärlden:

Vad skulle ni tycka vore nödvändigt/bra/extra bra/önskvärt etc i ett stall där ni har stallplats? Tänk en gård ute på landet med ladugård och stalldel, anslutande hage. Jag menar i form av allt som behövs, underlättar eller skulle uppskattas om det fanns. Exempelvis: omklädningsrum, dusch, kyl/frys osv osv.

ipopuma
4/15/19, 9:30 PM
#156

#152 #154 För mig har det gått väldigt fort med mina hundar men har fått sådana fina erbjudande så det har bara blivit ja. Men kan ju inte förvänta mig att andra ska säga "kolla här, här är din valp den ska du ha" och så säger jag tack, ler och får en superhund. Nä nä nä liksom har ingen aning om ras eller något sådant ens.  Är kul att spåna men är lite liksom "ja vad ska jag ha?"

#155 Lätt att nå gödselstack, toalett, mikrovågsugn, kyl, ett eget skåp. Ryktspilta och snyggt system för att enkelt kunna hämta hästen i hagen. Lite som dök upp snabbt i huvudet :D

Ambrose
4/15/19, 11:12 PM
#157

#152 För mig tog det 10 år från dess att jag visste vilken ras jag ville ha, men när jag väl började leta kennlar så gick det väldigt snabbt. Det blev hund från första kenneln jag ringde :P Just nu letar jag potentiella hanar… helt jäkla fruktansvärt svårt… och har redan kasserat alla i hela Sverige 😂 Allt jag kräver är ju friska linjer(där ED är speciellt viktigt), som är mentalt stabila och sociala, arbetsbara och med en mentalitet där de ligger på plus i dominansen och nervfastheten…

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

apportbocken
4/15/19, 11:24 PM
#158

#156 Rasväljartråd! 👏 Rasväljartråd! 👏 Rasväljartråd! 👏 (hoppas klappa-händer-emojin syns nurå) #157 Ska du ta valpar på Nita? 😍 Vi är nog ett gäng här som är intresserade då…

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

CayKantos
4/16/19, 6:50 AM
#159

#152 ingen aning hur länge jag letade ras då jag se långt innan bara tittade runt lite utan tanke att skaffa på riktigt, osäker när det övergick till att faktiak vikja skaffa.. men ca 5år när ras var fastställd tog det mig att få hem hunden med kennel mm. Väldigt svårt att få en Kelpie som förstagångsägare speciellt med hur petig hag själv var, men tillslut!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
4/16/19, 6:53 AM
#160

#158 skoja inte, jag har försökt övertala henne om att jag kan ta Nita då kan hon behålla valparna.. men hon verkar inte övertygad, än 😏😉

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
ipopuma
4/16/19, 7:18 AM
#161

#157 och #159 omg så lång tid. Tror jag tänker mig en hund om cirka 4-6 år (om jag ska har flera inte säker på om de kommer in fler hundar i mitt hus då mina hundar ska bli 50+) Men skit pommes det är ju jättelång tid XD . 

Para Nita utomlands borde ju finnas fina rottishanar med på rotas VM tex. Ta kontakt med någon du gillar, para Nita och behåll en valp ;) . 

#159 ja det blev ju riktigt bra <3 men 5 år! Liksom Prada tog EN dag XD tror inte ens det tog 24 h XD . 

#158 blir jag inte jättedryg om jag har en rastråd XD ?

[Anonymish]
4/16/19, 8:20 AM
#162

Onödigt -_- finns ju redan en sån här tråd ellerhur?

[Anonymish]
4/16/19, 8:26 AM
#163

Det räcker med en tråd -_- annars kan ni säga förlåt till mig för det ni har gjort😤

CayKantos
4/16/19, 9:18 AM
#164

#161 trodde du sa du aldrig skulle ha fler hundar ;) bordercollie var det la?😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
4/16/19, 9:20 AM
#165

Jag ser såå mycket fram emot en IPO helg 😍😍 lyckades aåklart också tacka ja till jobb den helgen.. så 12tim jobb natt fre-söndag sedan aktiviteter på dagen🙃🙃 men det löser sig nog! Eller?😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
4/16/19, 9:25 AM
#166

#164 nä tanken är ju att aldrig mer skaffa en till hund 😂. Du det byter varje dag! Slutar kanske med en guldhamster 🤷‍♀️. Tänk att se en sådan på plan 😂

apportbocken
4/16/19, 10:09 AM
#167

#166 Jag har sett ett par på film som har mycket temperament, rejäl kamplust och stort föremålsintresse 😂 Du kanske borde sikta på att träna upp världens första IPO-hamster? Jag skiftar också massa i rasvalet, det har varit allt från tax till typ malle men det slutar nog med något däremellan.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
Jojaton
4/16/19, 11:41 AM
#168

#152 Bestämde att jag skulle ha en sheltie när jag var 11-12 år gammal, men det passade inte att ha hund förrens jag var 23. Bestämde att "nej, i sommar kan jag skaffa hund" i typ februari-mars någon gång och hade tingat Sam i juli. Nästa hund kommer kaaaanske redan i höst, men mest troligt någon gång under 2020, och det "bestämdes" i höstas.

#155 Omklädningsrum, gärna med dusch (hade varit GRYMT om det fanns två ingångar till omklädningsrummet, ett in till stallet och ett direkt ut så man slipper gå genom stallet när man är nyduschad) uppvärmt kök med iaf diskho, mikro och kyl, toalett, är det allra viktigaste jag kommer på nu. Var dock läääänge sen jag var i stall så finns säkert annat som också underlättar dagarna.

#162 haha va?

Johanna - Instagram

CayKantos
4/16/19, 12:24 PM
#169

#167 omg yes please. Do it! Jag skiftar oxå.. malle riesen eller rottis står det iaf mellan… men vilken det blir och när är ju frågan. Rottis har vart mest tilltalande senaste, men det är ju omöjligt att hitta något vettigt… Riesen är spännande också, malle finns lite där bara för att dom är bra inom IPO och verkar roliga att jobba med, med rätt linjer skulle det nog bli bra, men det kommer väga tungt!! Kommer väl bli om 10 år 🙄

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Turast
4/16/19, 12:55 PM
#170

#168 haha #162 är en användare som hade ett annat konto här men som blev butthurt när folk på Australian Shepherd iFokus sa att hen hade startat en färgtråd som redan fanns lite längre ner på sidan. Och nu ska hen tydligen "hämnas" eller något? Står på kontots beskrivning med. 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
4/16/19, 12:55 PM
#171
Frida B
4/16/19, 1:02 PM
#172

#163 alltså det är internet. Sluta ta allt personligt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jojaton
4/16/19, 1:10 PM
#173

#170 HAHAHAHA 😂 kan inte vara lätt om man tar allt på internet så personligt.

Johanna - Instagram

Turast
4/16/19, 4:37 PM
#174

#173 satt och fnittrade rätt länge när jag såg det faktiskt 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
ipopuma
4/16/19, 10:00 PM
#175

#167 ja men typ 😂😂😂😂 Meningen är att jag känner mig så komplett just nu 😍. Min malle och riesen är så bra! Men känns fel att skaffa malle för min är så stabil, cool och stabil. Liksom. Noll stress i henne. Och liksom riesen, min riesenschnauzer är det så mycket go i, ett riktigt rivjärn och det ända hon gör är att försöka förstå och vilja göra rätt 😍. O sen den självklara attityden att hon är störst, bäst och vackrast. Är för kär i mina egna hundar, kan man inte bara bestämma att de ska finnas för evigt?

Ambrose
4/16/19, 11:20 PM
#176

#158 Jao… har lite drömmar om det i alla fall… men det är väldigt svårt… jag är lite av en perfektionist, och hittar alltid en massa fel på hanarna… och däremellan tvivlar jag på huruvida Nita är avelsmaterial eller inte(Hon har ju också brister!)… och sedan tittar jag på vad vissa andra kennlar använder och inser att Nita kanske inte är så pjåkig trots allt….

#161 Om det blir något så blir det utomlands. Mina problem där är dock:
1. Inte helt lätt att kolla upp ledstatistik
2. Inte helt lätt att kolla upp mentaliteten.

Jag vill ha en hane med friska leder i linjerna(då främst armbågarna), socialt tillgänglig, nervfast och dominant(men inte för mycket), arbetsvillig(här kan dock Nita väga upp. Hon har mycket drift, och jag vill inte ha kaka på kaka utan att kompensera upp med nervfastheten), bra bett, "inga" ljusa ögon i linjerna(finns i Nitas och är disk fel), inte för lätta öron(Nitas är väldigt lätta), och korrekta bett(tandmässigt alltså).

Jag vill inte heller avla på för kort nos, eller en allt för kraftig hane, utan medelstor.

Små enkla krav 🤪

Tyvärr är det inte så enkelt som att bara plocka någon från RottisVM ;) Har kollat på flera, men hittills har hanar sorterats bort p.ga:

Dålig magkänsla + endast inseminering
Armbågar i leden
Avsaknad av dominans och nervfasthet
Död + lämnat avkomma med ED
Socialt osäker

etc etc etc :/

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Frida B
4/17/19, 6:02 AM
#177

Ibland vill jag bara ta en paus från hundvärlden. Känns som att ingen respekterar en, eller ens accepterar en som man är. Man ska vara si och man ska vara så bara för att det är så eller människor som tycker att är du inte som jag är du konstig. Finns nog bara en person i mina hundkretsar som faktiskt accepterar mig för den jag är. Inte ens jag accepterar längre den jag är… Och har inte gjort på ett tag. Nu är det dags för förändring. Lyssna på och acceptera mig själv.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ipopuma
4/17/19, 8:17 AM
#178

#176 det kommer en bra hane! Har du ingen som kan hjälpa dig som är insatt i rottisar? #177 så tråkigt att du känner så. Är bra att du försöker accepterar dig själv, vill också säga att dessa människor finns! Har två träningsgrupper där jag är mig själv och det är helt underbart 😍. Det kommer!

Sugar Mist
4/17/19, 8:31 AM
#179

Vill ha sommar nu nu nu nu nuuuuu

-

Ambrose
4/17/19, 9:20 AM
#180

#178 Inte direkt någon som jag själv tycker har en mycket bra avel med samma värderingar som mig… Nitas uppfödare har erbjudit sig att ta en dubbelkoll på de hanar jag funderar på, men han och jag har inte riktigt samma syn på hur en bra Rottweiler skall vara.. i det grundläggande ja, men han avlar på vissa individer som jag inte alls håller med om osv. I övrigt i Sverige så har mer eller mindre samtliga IPO kennlar föräldrar från en och samma kennel i sina led. En kennel som jag inte alls står bakom.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Frida B
4/21/19, 5:46 PM
#181

Ni vet när allt bara känns sådär bra i magen? Går runt med den känslan, har gjort det hela helgen. Det känns rätt, och det känns bra. Jäklar vad rätt det känns. Vi är hemma.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
[Anonymish]
4/21/19, 8:08 PM
#182

Herregud jösses ni skrev ju samma sak till mig tog bort mitt andra konto för orkade inte med er

[Anonymish]
4/21/19, 8:08 PM
#183

Ni vet inte hur ledsen och arg jag var på er :/

Frida B
4/21/19, 8:52 PM
#184

#182 men du nu får du ta o ge dig. Ingen vet vad du pratar om, ingen har varit elak.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jojaton
4/21/19, 9:11 PM
#185

#182 Det är helt okej att bli ledsen och arg, men det kan vara bra att tänka på att försöka läsa allt på internet som att det är menat väl, och går inte det så ta det med en rejäl nypa salt. Det är svårt att tyda känslor bakom text :)

Skillnaden på den här tråden och den du skrev på Australian Shepherd är att de här fylls upp, det går inte att skriva mer än 300 kommentarer på en tråd så när de fylls skapas en ny. Är övertygad om att kommentarerna i den tråden du skrev inte var riktade till dig som person utan bara tips som gör forumvistelsen trevligare för alla, för vad jag kunnat se är det ingen som varit elak mot dig - utan bara undrat varför det behövs flera liknande trådar, som inte är fyllda med kommentarer.

Johanna - Instagram

ipopuma
4/22/19, 12:40 PM
#186

Debut på fh 1 med puma idag. Inga förväntningar innan knappt hunnit spåra i april, hon på väg in i löp o så där. Målet var en glad hund genom spåret! Hon uppfyllde målet med bonus på 88 poäng (fast en missad apport)! Får man gråta av glädje?

monstermash
4/22/19, 2:46 PM
#187

#186 Klart man får! :D Kul när det går över förväntan!

Insåg precis att jag kommer behöva hundvakt redan 4-7 dagar efter ankomst (beroende på vilken dag jag hämtar henne, inte helt bestämt ännu). Typiskt. 😐

CayKantos
4/22/19, 6:59 PM
#188

En hel helg med IPO/IGP. Duktig hund alltså.. han jobbade mycket bättre än jag någonsin kunde ha väntat mig med tanke på värmen, störningar mm. Matte måste träna på sin koordination dock 😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Turast
4/22/19, 8:04 PM
#189

Inte bjuden på min syster bröllop. Vet inte riktigt hur jag ska känna.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Ambrose
4/26/19, 12:11 AM
#190

Finns det något bättre än andra människors lathet?

Hittade en "trasig" metallapport i soptunnan på klubben. Den saknade en mutter och en bricka, resten fanns och var i fint skick.
Idag köpte jag ny mutter och bricka(i dubbla uppsättningar).

Tack så mycket någon! En apport värd 275kr och jag behövde bara betala 1.80kr + lite skruvtid! ❤️

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

monstermash
4/26/19, 6:01 PM
#191

Finns det något hundrelaterat man borde passa på att köpa på Gekås?

[Anonymish]
4/26/19, 6:51 PM
#192

Förlåt för allt jag har sagt förlåter alla förutom Frida B

Majken!
4/26/19, 8:18 PM
#193

#192 Lägg av nu, det räcker.

Sugar Mist
4/27/19, 12:08 AM
#194

#191 Ben!! Hundgodis!! Vintertäcken!! Bollar!! Leksaker!! Koppel!! Tillskott!! Allt!! 

Skämt åsido, dom har en hel del, min go-to hundköp när jag är där är oxhud, typ 1m långa. 
Tar dom ett par dagar att tugga sig igenom och dom kostar bara 20-30kr/st

-

ipopuma
4/27/19, 9:35 AM
#195

Köpt en Saab 9-3 och hundburen passar inte. Behöver köpa en ny dubbelbur som då ska passa malinois och riesenschnauzer. Behöver tips!

Annons:
ipopuma
4/27/19, 9:35 AM
#196

Köpt en Saab 9-3 och hundburen passar inte. Behöver köpa en ny dubbelbur som då ska passa malinois och riesenschnauzer. Behöver tips!

Lona
4/27/19, 5:15 PM
#197

Funderade på varför labben stod och tittade så anklagande på mig. Missad middagstid? Nej, matte hade glömt att sätta på hennes "badrock" efter att vi varit ute på promenad i regnet. 😮En blöt labrador! Det går ju bara inte!😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
4/27/19, 5:20 PM
#198

@Ambrose, du håller väl till på Kallebäck? Det finns/fanns ju ett par rottisar där som jag tyckte är/var väldigt trevliga (samma matte). Visserligen tikar, men de måste ju ha släktingar. De kanske har massa "skit i leden" och jag har noll koll på om de vore nåt för IPOt, men det är inte så ofta man träffar bra bruksrottisar öht tycker jag.

Lättare att föda upp dammråttor…😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Turast
4/28/19, 9:43 AM
#199

Nu har 18 kycklingar kläckts 😍 satt uppe halva natten och tittade på dem ❤️

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
4/28/19, 9:43 AM
#200
ipopuma
4/28/19, 5:50 PM
#201

Är såååå sjukt taggad till morgondagens lunch! Bulle med cola zero. Det är banne mig life (o nej en riktig bulle, inte typ kanelbulle som de som tror de kan svenska säger!)

ipopuma
4/28/19, 5:50 PM
#202

Är såååå sjukt taggad till morgondagens lunch! Bulle med cola zero. Det är banne mig life (o nej en riktig bulle, inte typ kanelbulle som de som tror de kan svenska säger!)

Annons:
Lona
4/28/19, 9:00 PM
#203

#201, Vad är en riktig bulle? (Eftersom du nämner Cola Zero förmodar jag att det inte är en bullterrier! 😁) *Lona som trodde att bulle = kanelbulle om inte annat anges*


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
4/28/19, 9:06 PM
#204

Asni är nu anmäld till sin första tävling, en nybörjarklass i rallylydnad. Lillräven är inte så liten längre!

ipopuma
4/28/19, 10:48 PM
#205

#203 typ en sådan rund frukostbulle(sån man kan plocka på typ Ica eller köpa på bageri kostar isch 5 kr st. Finns med ost på, vallmofrön, frön osv) 😍😍😍 är så sjukt gott med en cola 😍 #204 håller alla tummar o tår!

ipopuma
4/28/19, 10:48 PM
#206

#203 typ en sådan rund frukostbulle(sån man kan plocka på typ Ica eller köpa på bageri kostar isch 5 kr st. Finns med ost på, vallmofrön, frön osv) 😍😍😍 är så sjukt gott med en cola 😍 #204 håller alla tummar o tår!

Turast
4/28/19, 10:51 PM
#207

Heter fralla för fan 😤

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fisherling
4/28/19, 10:59 PM
#208

#206 Asni kan typ inget som hon behöver kunna för debut, men det blir kul :P

Hornslandet
4/28/19, 11:31 PM
#209

Någon som vet om (bra) resurser för att läsa på om inlärning av rull-markering? Har bara hittat lite löst här-och-där..

Annons:
Fisherling
4/28/19, 11:49 PM
#210

#209 Tänker du inom sök, för rullhalsband? 

Jag jobbar med det med Tinja. Vi tränar egentligen alldeles för sällan, så framsteg är långsamma. Men vi började med leksak som figuranten leker med direkt, sen springer hunden till figgen, tar med leksaken till föraren och sen tillbaka till figgen på kommandot "visa" och så leker figgen med leksaken, sen håller figgen ut en "rulle" (jag använder en bit trädgårdsslang) som hunden springer tillbaka med och så leker figgen med leksak. Sen lägger man "rullen" på marken.

Det är så långt vi kommit. Jag vet fortfarande inte hur vi ska ta steget från lösrulle till den på halsbandet.

ipopuma
4/29/19, 7:35 AM
#211

#207 på svenska, bulle 🙄

Frida B
4/29/19, 7:42 AM
#212

#211… fralla ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
4/29/19, 8:54 AM
#213

#210 exakt! Tack för beskrivningen över hur ni gör. Vi får nog ta och börja testa lite så först och främst. Jag antar att på nått vis måste det bli så kopplat med själva rullen att de plockar den från sitt eget halsband istället för från figgen till slut..hm

Majken!
4/29/19, 8:59 AM
#214

#209 Kolla Inki Sjöstens senaste kompendie, hon gav ut några nyligen där ett av kompendierna handlar om sök. Där finns garanterat bra råd!

Hornslandet
4/29/19, 9:05 AM
#215

#214 Dvs detta? Ser att filmen finns på youtube, ska kolla den sen! Tack för tipset!

Turast
4/29/19, 9:05 AM
#216

#211 skånska är inte svänska duh

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Hornslandet
4/29/19, 9:14 AM
#217

#211 en bulle är ju en taxi ;)

Jojaton
4/29/19, 9:44 AM
#218

#216 Vill bara säga att jag är också skåning men bullar = fikabröd (söta degar). Annars heter det frallor!! Haha

Johanna - Instagram

Lona
4/29/19, 1:26 PM
#219

#211, Lite hårdsmält 😉😁 Ett rundstycke eller FRALLA, inte bulle!!! Bulle är helt klart någon form av fikabröd.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

LinDajSon
4/29/19, 3:51 PM
#220

Min västgötska karl kallar också småfrallor för bullar. En bulle är fikabröd, det andra heter fralla (hälsningar från Norrland, där knäckebröd för övrigt heter hårdbröd, och plånbok heter börs)

Hornslandet
4/29/19, 5:23 PM
#221

#220 Eller så kan börsen heta pung…

[IdaSoren]
4/29/19, 8:25 PM
#222

#220 Jaaa hårdbröd och börs!! Min kille är stockholmare och en av de första gångerna han hälsade på min familj i Norrbotten så bad min pappa honom hämta hans "börs" och jag har nog aldrig sett min killes hjärnkontor vara på sådant högvarv för att slippa fråga vad han menade 😂

CayKantos
4/29/19, 10:28 PM
#223

#205 TACK JA! KANELBULLE ÄR EN HELT ANNAN SAK ÄN EN BULLE!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Frida B
4/29/19, 10:45 PM
#224

#223 ni har snart hela iFokus emot er och era felaktiga argument. Fralla heter frukostbrödet!!!!!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
4/29/19, 10:48 PM
#225

Alltså…. 😂 Ja, bulle/bulla är en kanelbulle, fralla är frukostbrödet. Börs heter det. Även hurva, inte "rysa". 

Nu när vi ordnat upp det. Vad åt min råfodrade hund idag? Veganpannkakor. Den första gick ner mycket tveksamt 😂

ipopuma
4/30/19, 5:40 AM
#226

….. När man inser att ingen på iFokus pratar redig svenska….. 🤐😂😂😂😂

ipopuma
4/30/19, 5:40 AM
#227

….. När man inser att ingen på iFokus pratar redig svenska….. 🤐😂😂😂😂

Ambrose
4/30/19, 10:03 AM
#228

#198 Yup jag håller till på Kallebäck! Den enda där jag känner till som har två tikar(fast den ena har tyvärr dött) är Ingela?(medelålders med halvlångt grått hår?) Tyvärr är ingen av de något för mig, även om de båda är/var supertrevliga. Jag behöver komplettera upp Nita med lite mer dominans och nervfasthet, och det saknas i båda de leden. Jag har även kollat runt på lite hanar mer åt brukshållet i Sverige, eftersom Nita är väldigt driftig så kan hon komplettera upp med det. Kollade bland annat på en grabb som jobbar som väktarhund. Tyvärr finns det armbågsproblem i de leden så den åker också bort. Problemet med IPO kennlarna i Sverige är att nästan samtliga har grundat sina uppfödningar på tikar från samma kennel… och de tikarna är inte ultimata. T.ex. så har den ena tiken misslyckats med korningen 2 gånger. Systern är inte heller godkänd. Systern har tävlat IPO, men jag har t.ex. sett henne fly så fort hon sett figgen på tävling. Den kennel som inte utgår från dessa linjerna har istället kullar med en inavelsgrad på 13.5%… och kullar där lederna är rena ryska rouletten.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Maleficum
4/30/19, 3:46 PM
#229

För den som har minsta intresse av (positiv) djurträning kan jag verkligen rekommendera https://zoospensefull.com/ blogg! Tar främst upp träning av diverse vilda djur i djurparker men tillbakakopplar (och går ju såklart att implementera) till våra husdjur.

Väldigt intressant och lärorikt och betänkligt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fisherling
4/30/19, 4:27 PM
#230

Imorgon ska vi på utställning på morgonen, så det blir ett nyktert valborgsfirande :P

Annons:
ipopuma
4/30/19, 9:38 PM
#231

Sprang med båda hundarna pp idag och Prada fick dra mig. Jag lever! Jag kan ff gå! Jag kommer göra om det här igen 😍😍😍. Så skönt att kunna motionera båda två. Att jag höll på att ramla en o en halv gång nämner vi dock inte 🙄

Sugar Mist
4/30/19, 10:49 PM
#232

Har upptäckt hur fruktansvärt kul det är att åka skateboard bakom hund, världens adrenalinkick 🥰

-

Turast
4/30/19, 11:56 PM
#233

Tips: skaffa många djur, då kan man inte ta livet av sig för man har andra att ta hand om. Mvh suttit hos kycklingarna och grinat ögonen ur mig.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

One.Gibbis
5/1/19, 10:02 AM
#234

#Tagga parkour! Kursen börjar idag!! 😃💕 #233 Djuren vet. 💙

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Frida B
5/1/19, 10:31 AM
#235

Jaha. Stod i kö till en annan kull… Såklart så gick tiken tom.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Turast
5/1/19, 1:23 PM
#236

#234 ja verkligen ❤️

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lona
5/1/19, 2:10 PM
#237

#228, ja, det var Ingela jag tänkte på. Att det ska vara så j-dra svårt att hitta BRA avelsmaterial, även i en ras som är hyfsat stor (fast andelen rottisar som verkligen är bruksavlade är väl inte så många…)! Även i raser där man inte behöver tänka så mycket på arbetsbiten utan bara "vettig vardagsmentalitet" kan det vara mer eller mindre hopplöst. 😣 #233, Ibland så ångrar jag nästan att jag har hundarna, det vore så lätt att släppa taget annars. Å andra sidan är det för det mesta dem som ger livet en hyfsad mening, att gå upp varje dag och så vidare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
monstermash
5/2/19, 6:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#238

Första natten som hundägare avklarad! Valpen sov nästan hela våran 2h+ bilresa hem igår som tur var :)

monstermash
5/2/19, 5:21 PM
#239

Nu börjar jag bli lite orolig här hemma.. Vi kom hem vid 19 igår, hon bajsade så fort hon kom innanför dörren trots att vi var ute en stund innan. Därefter kvällsmat igår + frukost och lunch idag. 

Hon har fortfarande inte bajsat. När jag satte mig ute med henne strax efter lunchen för att hon skulle göra sina behov och var tråkig så somnade hon istället. Borde jag oroa mig?

monstermash
5/2/19, 9:12 PM
#240

Nvm. Nu kom hon igång.

JoannaLi
5/5/19, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#241

Jäklar vad jag saknar honom. 

Så vansinnigt tacksam för att vi fick den sista sommar som vi fick, där allt bara funkade och livet var en dröm. Samtidigt gör det ont, för jag vet precis hur bra allt hade kunnat vara, om han bara hade fått må bra.

CayKantos
5/5/19, 10:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#242

Känslan med ngt vi har kämpat med sen JAG ställde till det för oss sen han var helt ung börjar lossna upp och även utför det med en positiv känsla hos oss båda.. Lycka! 💙 Märker även mer och mer i Kantos beteende att han blir tryggare och tryggare tack vare mindre vredeutfall från mig.. Så skönt att kunna njuta av varann sällskap mera💙

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
5/6/19, 7:52 AM
#243

Asni är i en muppig period efter löpet. Tycker hon är störst, bäst och vackrast. Alla förtjänar en utskällning så de minsann vet att hon är top dog. Ärkemupp. Det är så fånigt, för hon älskar ju folk. Längtar tills hormonerna lagt sig och hon blir som vanligt igen.

ipopuma
5/6/19, 8:26 AM
#244

#241 förstår det ❤️❤️❤️ #242 WHOP WHOP 😍😍😍 #243 HAHAHHA sötnöt Själv har man haft fullt upp och inte hunnit att träna skägget. Att gå en vanlig rastpromenad är HEMSKT alltså ren tortyr! Och nu är mallen också understimulerad så japp idag är det bara att ge sig ut och träna sina älskade SKIT ungar 😂😂😂😂

Annons:
Fisherling
5/6/19, 1:43 PM
#245

Suck. Jag känner mig uppgiven om aussien som ras. Kullstatistiken från senaste aussietidningen var minst sagt deprimerande. Av 80 kullar uppfyllde endast 6 st alla rasklubbens rekommendationer för båda föräldrarna. Det var många kullar där det avlades på brutna MH, 5 på skott, 1 på hantering, starka kvarstående rädslor etc. Samtidigt startar färre på prov, färre går MH i rätt tid, färre röntgas, resultaten är sämre, färre går MT etc. 

Hundarna blir större och tyngre. Det ploppar ständigt upp nya 'uppfödare' som bara gör det de absolut måste för att få regga valpar, sen produceras det fluffmonster som säljs som sällskapshundar. Blir så trött på det. Trött på att mina välbyggda tikar med vettig päls räknas som "fula", att det jag skulle vilja sträva efter både exteriört och arbetsmässigt inom aveln ses som "fel" av den absoluta majoriteten. Det är inte så himla kul att ständigt behöva försvara sig med att "nej, de är INTE border collies", "jo, de ÄR rastypiska" eller "de är INTE små, de är precis i mitten av vad rasstandarden beskriver".

Så trött på det. Vill ha en ny ras. En funktionell hund som inte får ställas ut, tack. En ras där hundsport är fokus så man slipper allt "du ska inte ha en X för att göra Y, de ska göra Z!"

Frida B
5/6/19, 10:01 PM
#246

#245 där är anledningen till varför det blev Kelpie för mig, och inte aussie. Fanns inte en enda kombination då i hela sverige som passade… Skittråkigt, när man vet hur en bra aussie kan vara.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fisherling
5/6/19, 10:21 PM
#247

#246 Det är svårt att få tag i en riktigt bra aussie. Det är extremt långa köer på de som stämmer överens med vad jag vill ha.. Annars måste jag tumma på saker jag inte vill tumma på.

Samtidigt som jag älskar aussien så är jag så förbenat trött på att folk anklagar mig för att inte ha renrasiga aussies, att de måste vara border collies, att de är för små, för tunna, har för lite päls och att jag fokuserar för mycket på en "lägre" sport som agility. 

Allt jag vill ha är en sunt och harmoniskt byggd, explosiv och uthållig, intelligent och följsam hund med potential att nå högt oavsett sport samtidigt som det är en trevlig hund att leva med, där exteriören är generös och inte så jäkla noggrann så länge hunden funkar. Allt det jag vill ha finns hos aussien, men då rynkar de på näsan åt att man inte fokuserar på bruks och man blir näst intill utskrattad på utställning. BC, då rynkas det på näsan för att man inte håller på med vallning. Jaktavlade retrievers, ja då rynkas det på näsan åt att man inte håller på med jakt etc. Finns ju ingen hundras som är fokuserad på att vara sporthund! Allt är bara raser med andra syften man sportar med, och det tycker jag alltid möts med motstånd, även när det gäller sällskapshundar. 

Att en ras med fokus på att vara en fungerande, allround sporthund inte finns… Det tycker jag är konstigt, med tanke på hur mycket hundsportvärlden växer.

Maleficum
5/6/19, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#248

Idag fick Gletta somna in. Vi trodde redan för två somrar sen att "detta blir sista sommaren" men envis som hon var motbevisa hon oss men nu var det dags, diffus hälta och vingligt bakparti och allt mer stirrande ut i det blå.

En sista dag där man fick äta massor av smaskens och ett lugnt avslut hemma i köket (för det var ju den bästa platsen).

Vi fick många glada, tårfyllda, frustrerande och lyckliga år tillsammans!

14 år och nästan 9 månader, inte illa för en liten labbe ändå.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

CayKantos
5/7/19, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#249

När man börjar titta på en ny ras och man inte ens vet vart man ska börja, där en går i cirklar konstant..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
5/7/19, 4:22 PM
#250

#250 äh men sånt är ju riktigt kul! Och all tid som är kul är bra spenderad tid 😎. Är det mallen du tänker på eller någon annan? Och du har så många år på dig och med tanke på hur duktig Kantos är kommer säkert en uppfödare komma o bara "den här valpen ska du ha" och du kommer bara ok? Och sen blir det super 😁

CayKantos
5/7/19, 4:52 PM
#251

#250 haha lätt för dig att säga. Det är ju mer jag inte vet vart jag ska börja 😂 Ja mallen… Tror inte jag kommer ha sådan tur.. Jag är inte dig ;) har inte lika många connections och kommer ej kunna komma lika långt i IGP med min skrutt 😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
ipopuma
5/7/19, 7:01 PM
#252

Du har många år på dig 😉❤️. Tror du kommer hitta rätt till slut. Ett tips är ju att söka upp linjer på SM hundar, en början kanske? Ras SM kan också vara bra och ras VM. Äh säg inte det! Tror inte det krävs så mycket 😉. Så länge man har tävlat liksom ☺️ Men alltså brittisk lydnad!. Mest konstiga jag har sett!

Turast
5/7/19, 8:43 PM
#253

En liten undran såhär på kvällen. Vart hamnar hundarna om ägaren går bort? Kan man skriva i typ sitt testamente att exempelvis "x ska till uppfödaren"? Eller hur fungerar det?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
5/8/19, 5:01 PM
#254

När ens vän skickar en jättefin bc kull till en och man bara? Shhh jag har redan för många hundar 😂😂😂

monstermash
5/8/19, 9:27 PM
#255

#253 Det är upp till dödsboet att omplacera dina djur. Testamente är en bra idé, ja, men jag hade tagit fler alternativ än bara uppfödaren, ifall någonting har hänt uppfödaren vid ditt dödsfall (dött själv, inte har möjlighet att ta din hund eller liknande).

Jojaton
5/8/19, 9:42 PM
#256

Jag är såååå valpsugen just nu.

Johanna - Instagram

monstermash
5/8/19, 9:52 PM
#257

#256 Äsch vi byter! Jag är sugen på en vuxen hund man kan träna med ;)

monstermash
5/8/19, 9:52 PM
#258

#256 Äsch vi byter! Jag är sugen på en vuxen hund man kan träna med ;)

Annons:
Fisherling
5/8/19, 10:03 PM
#259

#258 Är så himla glad att jag börjat kunna göra lite agilityövningar med Asni nu när hon är 11 månader 😃

Jojaton
5/8/19, 10:47 PM
#260

När väl nästa valp dyker upp kommer jag också sakna träningen, men just nu är mitt instaflöde proppat med valpar, dyker upp annonser titt som tätt osv. så går inte att inte bli lite valpsjuk 🙈

Johanna - Instagram

Sugar Mist
5/8/19, 10:51 PM
#261

Känns som om jag bara står och stampar, utan att ta mig fram i livet.

-

Fisherling
5/8/19, 10:52 PM
#262

#261 Jobbigt att känna så. Allt för bekant med den känslan. 

Något speciellt som orsakar det?

Sugar Mist
5/8/19, 11:04 PM
#263

#262 Mest saker som är för privata för att kunna diskuteras öppet på forum, men jag försöker sätta upp mål som känns nåbara men det går liksom inte, hamnar på samma ställe där jag började ändå.

-

Fisherling
5/8/19, 11:10 PM
#264

#263 Misstänkte det, men tänkte att jag kunde fråga ändå. 

Känner igen känslan. Jag har velat köra bruks sen jag skaffade Tinja, men mina hjärnspöken och nerver sätter käppar i hjulen. Faktumet att jag, även om jag skulle lära henne ta steget från lösrulle till halsbansrulle, ändå inte skulle våga mig ut på tävling. Det gör att allt bara faller samman. Jag tränar för att kunna tävla med goda resultat, men när jag inte känner att jag skulle våga tävla så blir det inte ens någon träning.

Kämpar fortfarande med nerverna över att debutera i klass 2 lydnad, och de nerverna gör att träningen blir lidande. Jäkla aber.

Sugar Mist
5/8/19, 11:16 PM
#265

#263 Tävlingsnerver suger, har fortfarande inte vågat anmäla någon av dogsen till en till tävling efter senaste fiaskot- och det är tråkigt att träna om man inte kan tävla, det säger i alla fall den inre tävlingsmänniskan i mig.

-

Annons:
Fisherling
5/8/19, 11:26 PM
#266

#265 I feel you! För mig är det otänkbart att gå ut på en tävlingsbana om jag inte tror att vi kan klara det med bra resultat. Finns en anledning till att jag inte startade Tinja i agility förrän hon var 2 år, men då gick vi in och vann, och gick upp till klass 3 på en säsong. 

Men bruks och lydnad är knepigare för mig. Det är mer prestation. Det är grenar som är viktiga i rasen, där det känns viktigare att vi verkligen presterar. Vilket gör att jag bara får ångest istället. 

Kommer istället satsa på att utbilda Asni till räddningshund, för det känns ändå enklare än att komma ut på en brukstävling.

Majken!
5/9/19, 7:02 AM
#267

#264 Vad ledsen jag blir av att läsa om din känsla för brukset! Vad hade behövts för att du skulle våga testa tror du?

ipopuma
5/9/19, 8:52 AM
#268

Kan ändå förstå känslan med bruket, fh, lydnad osv. Alla sporter som man får betyg. Alla får liksom en disk och några fel då o då i Agility och min känsla är att ingen riktig dömer en för det. Men klarar man inte en appell kan man nog lätt tänka att andra ska tycka "oj vad dålig du är". O finns säkert de som gör det också! För vem tusan visar att de fick 108 poäng i Startklass? Nä vi ser bara 160 och uppåt och om vi inte ser det var det typ bara 9-10 och typ en nolla. Så jag förstår det ur den synvinkeln! Det är även mitt mål i år att skita om jag får 3 poäng eller 300 så länge känslan är toppen och mina hundar och jag har gjort vårt bästa! Men man är inte lika anonym nu som förr tror jag 🤔

anonympajas
5/10/19, 8:17 AM
#269

Min grabb har blivit såå duktig! Han älskar att använda nosen så i lördags (?) Provade vi en ny grej. Jag (utan att han märkte) höll i en pinne och gned in lite av min doft på den, hahah. Men sen släppte jag den på sigen, där det finns en massa andra pinnar. Vi går en bit, sen säger jag "oo shiiiit lasse! Jag tappa pinnen, gu så klumpigt, kan du hämta den?"med ordentligt inlevelse. Han tittar på mig i någon millisekund och springer sedan tillbaka på stigen för att hitta dendär jäkla pinnen matte tappat. O han kommer tillbaka me den?? Så otroligt duktig!! Detta var andra gången vi provade detta åå herregu så duktig min bäbis är 💓💓

anonympajas
5/10/19, 8:17 AM
#270

Min grabb har blivit såå duktig! Han älskar att använda nosen så i lördags (?) Provade vi en ny grej. Jag (utan att han märkte) höll i en pinne och gned in lite av min doft på den, hahah. Men sen släppte jag den på sigen, där det finns en massa andra pinnar. Vi går en bit, sen säger jag "oo shiiiit lasse! Jag tappa pinnen, gu så klumpigt, kan du hämta den?"med ordentligt inlevelse. Han tittar på mig i någon millisekund och springer sedan tillbaka på stigen för att hitta dendär jäkla pinnen matte tappat. O han kommer tillbaka me den?? Så otroligt duktig!! Detta var andra gången vi provade detta åå herregu så duktig min bäbis är 💓💓

CayKantos
5/10/19, 7:51 PM
#271

När allting känns skit men kompisen då går in och stöttar på sitt egna "kärleksfulla" /hårda vis😂 sen blir dagen bara bättre och bättre. Vad skulle man göra utan sina vänner och lite hård kärlek? 💙 Tack Malin! 🤩

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

monstermash
5/11/19, 1:21 PM
#272

Jag är helt övertygad om att det fanns något hundrelaterat jag skulle beställa medan valpen sov. Ingen aning om vad dock. Men det kommer jag säkert på lagom till att hon är vaken igen ;)

Annons:
monstermash
5/11/19, 1:22 PM
#273

Jag är helt övertygad om att det fanns något hundrelaterat jag skulle beställa medan valpen sov. Ingen aning om vad dock. Men det kommer jag säkert på lagom till att hon är vaken igen ;)

tiger tok
5/11/19, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#274

Kaninungarna är här! Små flodhästar❤️

Sugar Mist
5/11/19, 8:26 PM
#275

Penny har satt igång Salt i löp, trots att hela tjocka släkten bara löper en gång om året.. Bajs >:(

-

Fisherling
5/11/19, 8:36 PM
#276

#267 Det blir liksom så stort och läskigt. Det är väldigt få brukstävlingar, folk vill extremt gärna få plats, och så kommer jag där och ska ha en plats utan en aning om vi faktiskt skulle prestera, när den platsen hade kunnat gå till någon som förtjänar den. Lite så. Jag är någon som vill känna mig trygg i att vi kan klara kvalificerande poäng, annars tävlar jag inte.

Som #268 beskriver så har agility till exempel inte alls samma press. Det finns massvis med tävlingar, det är många platser för startande och det är inte alls ovanligt att man diskar ett lopp och någon dunkar en på ryggen och säger "äh, SM-ekipaget där borta diskade sig också!" Man blir liksom mer jämställd, det finns ingen som alltid gör ett perfekt lopp.

monstermash
5/12/19, 11:22 AM
#277

Känns som relationen med valpen blir lite sämre varje gång vi är ute. Dessutom tar hon verkligen sats mot mitt ansikte när hon ska bita, bara en tidsfråga innan hon lyckas. Fy fan.

Majken!
5/12/19, 1:49 PM
#278

#276 Men är det för att det är så okänt som det är läskigt? För min bild av brukstävlingar är precis den du har av agilityn, alla misslyckas och det finns inga värderingar i det. Det finns massor av brukstävlingar! De som brukar bli bortlottade är elitekipagen i spåret, men i övrigt så kan du starta 10-15 gånger under en säsong utan bekymmer. Jag hoppas att du hittar en väg att våga ut och tävla, det är en fantastisk gemenskap och glädje på brukstävlingar. Alla stöttar och hjälps åt, man misslyckas ibland och ibland går allt toppen!

Fisherling
5/12/19, 1:59 PM
#279

#278 Det är okänt, väldigt okänt. Jag har figgat på tävling, varit och tittat, men det känns ändå stort och läskigt att gå dit som tävlande. Och resultaten spelar roll. Det spelar roll i rasen. 

Jag vill verkligen inte byta ras, men vågar jag mig inte ut i brukset så känner jag mig nästan tvungen att göra det. Det rynkas liksom på näsan åt om man "bara" vill hålla på med agility med en bruks/vallhund.

Annons:
ipopuma
5/12/19, 5:08 PM
#280

#279 Det är väldigt sällan jag tycker att folk tycker fel. Liksom alla får har sin åsikt. Men tycker verkligen du har helt fel, gillar du aussien Ja. Gillar du agility, ja. Gillar dina hundar agility, ja. Har dina hundar ett bra liv, jag gissar på ja. Bör du skaffa en annan ras då, nej. Man ska skaffa den hund som passar bäst med en inte för att få titlar. 

Håller med #278 att alla göra misstag men förstår hur du tänker. Jag tänker så här, tycker du bruks är kul, om ja kör på. Om nej då skiter du i det :D

ipopuma
5/13/19, 8:54 AM
#281

Funderar och funderar och ja funderar. Ska jag skaffa ett nytt jobb eller ett till jobb. Har ett kontrakt till Oktober men är liksom 3 timmar i veckan (har alltid fått jobba men ändå). En kommer hem från mammaledighet och vet inte hur min tjänst kommer se ut. Vet att ev. Fattas det jobb som receptionist. Går då från handel till reception (dock på djursjukhus så finns nattjour). Eller om man ska försöka kombinera dessa två på något smart sätt? Detta med studier 🤔. Vill inte ta studielån 😅 men samtidigt spara ihop till framtiden.

ipopuma
5/13/19, 8:54 AM
#282

Funderar och funderar och ja funderar. Ska jag skaffa ett nytt jobb eller ett till jobb. Har ett kontrakt till Oktober men är liksom 3 timmar i veckan (har alltid fått jobba men ändå). En kommer hem från mammaledighet och vet inte hur min tjänst kommer se ut. Vet att ev. Fattas det jobb som receptionist. Går då från handel till reception (dock på djursjukhus så finns nattjour). Eller om man ska försöka kombinera dessa två på något smart sätt? Detta med studier 🤔. Vill inte ta studielån 😅 men samtidigt spara ihop till framtiden.

Hornslandet
5/13/19, 1:28 PM
#283

Längtar till helgen! Vi ska hyra en SUP och dra ut och paddla, nu jäklar!

apportbocken
5/13/19, 10:43 PM
#284

Tror ni det är möjligt för en hund att bli sotis på en hamster? Sedan lilla Birgitta flyttade in har Chester, som annars är integriteten själv, velat sova i sängen och alltid ligga nära i soffan samt haft svårt att slappna helt… Vad tror ni?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Sugar Mist
5/14/19, 12:01 AM
#285

Känns lite bättre nu, har bestämt med en kompis att vi ska roadtripa genom europa, vi har bestämt att vi ska genom luxemburg till paris och sedan upp via belgien/nederländerna tillbaka, och hitta på saker längs med vägen.
Är väldigt väldigt taggad på det, att bara hitta på något istället för att bara vara hemma hela tiden

-

CayKantos
5/14/19, 6:11 AM
#286

#284 det är möjligt mot katter, så varför inte en hamster? Frågan är mera om han vaktar dig om han inte slappnar av

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Garm
5/14/19, 11:26 AM
#287

Usch, jag känner mig som en hemsk matte. Jag blir irriterad på min hund för ingenting. Hon kanske morrar lite åt något ljud hon hör och jag blir direkt irriterad och vill hon ska hålla käften. Hon kanske gnäller lite och vill bli utsläppt för femte gången på en halvtimme och jag kan bara tänka på att hon ska hålla käften. Hon går framför mig på väg in i köket och jag blir irriterad och jag vill hon ska flytta sig snabbt som attan. Jag känner mig usel, blir ju bara irriterad på min fina hund :( Är ju inte rätt alls, hon är ju bara som hon brukar vara. Fattar inte varför jag blir så irriterad på henne nu för tiden.

Jojaton
5/14/19, 1:58 PM
#288

Färdig med skoluppgiften som har deadline imorgon kl 9! Vi fick uppgiften i fredags eftermiddag, men hann inte kika på det förrens igår. INGENTING fungerade (ska koda i Javascript) igår, INGENTING. Satt i timmar och googlade, provade och googlade lite till men fick verkligen inte till det, somnade nästan gråtfärdig för att jag var så frustrerad. Men idag löste jag allt på nästan en halvtimme, plus lite tid för att få ihop det snyggt.

Johanna - Instagram

JoannaLi
5/14/19, 4:54 PM
#289

Förlåt, heeeelt random fråga. Drömmer lite om att självhushålla med kaniner och ankor. 

Google berättar att de inte kan hållas tillsammans, både för smittorisken men också för att ankor grisar ner (vatten bla) och kaniner vill ha torrt och rent. Har någon ett hum om man kan ha dem ute i samma rastgård, gräsmatta, dagtid, men separera dem i olika hus på natten?

frijoh
5/14/19, 5:38 PM
#290

#289 jag tror det beror lite på hur stor yta dom går på. Jag har haft höns och kaniner lösa på tomten tillsammans utan problem, men då har dom haft stora ytor!

JoannaLi
5/14/19, 6:10 PM
#291

#289 Just nu går tankegången i 1300 kvm. Ingen smittspridning hos dig?

frijoh
5/14/19, 8:08 PM
#292

#291 nä, inte vad jag har märkt iaf. Alla djur verkar pigga och friska :). Hur många djur har du tänkt ha på den ytan?

Hornslandet
5/14/19, 9:25 PM
#293

Inget vidare tillägg kanske #289, men jag var rätt nyligen på en visning där de hade inhägnad för höns på tomten. De hade även kaniner tillsammans med hönsen. Det ska tydligen ha gått bra.

Annars skulle jag väl tipsa dig om alternativ.nu för bättre svar på sånt här :)

Annons:
JoannaLi
5/14/19, 10:10 PM
#294

#293 Jag har kikat där, det var där jag läste om nedsmutsningen och smittspridningen 🤐 Men det var då jag funderade på om det bara gällde i husen, eller om det var även utomhus.

tiger tok
5/14/19, 10:28 PM
#295

#294 har varit på väldigt många gårdar där höns och kanin går tillsammans. Ganska säker på att hågelby 4H har eller har haft höns och kanin ihop, släng iväg ett mail till dem! När tänker du uppfylla denna dröm då?

Maleficum
5/14/19, 11:15 PM
#296

#291 Är det bara ett fåtal ankor och kaniner du tänkt ha borde den ytan funka för dem att dela på dagtid (är det väldigt mycket ankor och kaniner du tänkt ha så lär det ganska fort bli geggigt och grisigt däremot) jag har en tomt på ca 32 kvadrat och i min beräkning (av erfarenhet) skulle jag lugnt kunna ha tre frigående mindre (ca 3kg) kaniner utan större problem (utan att riskera att det skulle bli för ner ätet och nertrampat) speciellt sommartid (har haft två frigående tidigare och dem klara inte att hålla allt gräs nere under sommaren, och min ensamma nu gör det definitivt inte). Skulle man räkna lite grovt på att en kanin behöver 10 kvadrat skulle du kunna ha 130 på den ytan, men det känns ju lite överdrivet många kanske för självhushåll :P Sen är det ju alltid bra med spelrum, speciellt om de ska få vara ute vintertid och höst/tidig vår när det ju ofta kan bli geggigt ute om marken är blöt (som min tomt som blir sjö på våren när snön börjat smälta och blir superkänslig för trampskador)

Största problemet med att hålla kaniner och fjäderfä ihop är ju främst om de är instängda i samma hus då fjäderfä dammar en hel del och kaniner har känsliga luftvägar så har de separata hus så ser jag inga större problem (sen måste man ju såklart hålla städat och god hygien ute såklart och se till kaniner och fåglar kan komma åt färskt vatten där ankorna inte kan gå ner och bada och lorta ner, även om fåglar har en tendens att vilja dricka ur sitt badvatten så det måste ju också hållas i god hygien såklart).

Kaniner som bor fritt ute har ju trots allt kontakt med viltlevande fåglar utan större problem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

monstermash
5/14/19, 11:20 PM
#297

#287 Du kanske behöver hundvakt så du får liten paus ifrån henne och får chansen att sakna henne? :)

Garm
5/15/19, 10:05 AM
#298

#297 Jag tror du har rätt. Kanske se om min mamma kan ta henne en dag eller två så snart det flyttat klart. Tack för förslaget :)

JoannaLi
5/15/19, 11:52 AM
#299

#295 tack för tipset! Ja, vi får väl se 😅 Om jag hittar hus, om jag får köpa det, om det har rätt typ av tomt, om det ligger lagomt i relation till grannar… Vi får se 😂 #292 och #296 exakt har jag inte räknat på, bara spånat runt lite, men för att ungefärligen täcka Ossas årsbehov hade det varit 5 ankor (+ 1 drake) och 6 kaniner (+1 hane). Med den lösa tanken att då kan man med hjälp av finköttet från djuren kan byta till sig rött kött till hunden. Men som sagt, mest lösa tankar! Jag älskar ju djur av det här slaget, och älskar tanken av att äta och ge av frigående djur från den egna gården. Med det sagt så är det inte säkert att det blir något såklart! Och antal djur är ju också extremt flexibelt. Nu har jag räknat på 5+6 för att täcka hela hans årsbehov, samtidigt vill jag ju inte bara ge vitt kött så då behöver jag ju inte lika många, samtidigt vill jag kanske ha fler hundar… Ja ni ser. Men någonstans 3-10 av varje djurslag kanske? Beroende på hur mycket utrymme de kräver, hur mycket tid jag har att lägga på dem, hur mycket kött jag behöver och så vidare. #296 tusen tack för utförligt och långt svar! En del jag inte tänkt på, som separat vatten! Hur städar man efter ankor? Går det att ta med grep typ? Spade? Går det att gödsla med det? Allmän fråga: varför heter tama ankor, och vilda änder, om jag förstått det rätt?

monstermash
5/15/19, 12:04 PM
#300

#298 Jag tror det kommer göra susen! Passa på att göra allt som är jobbigt att göra med henne och bara rå om dig själv 🙂

Annons:
monstermash
5/15/19, 12:04 PM
#301

Funderar på om jag ska göra en bildtråd här inne med bilder på valpisen eller om jag ska skippa det.. Hmm.

Upp till toppen
Annons: