Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1762 ggr
StellaAG
2019-02-23 22:52

Kamphundar och dödliga hundattacker

Jag har en del erfarenhet av kamphundar. Jag har levt med/ ägt flera kampisar under åren, gått kamphundskurser och grottat ner mig i deras historia. Jag har erfarenhet av andra raser också - såklart - men det är någonting med denna missförstådda rastyp som har fångat mitt intresse. Och det är några grejer som verkligen förbryllar mig. Vore intressant om ni kan kommentera vad ni tycker:

1. "Det finns inga kamphundar - hundar blir vad människan gör dem till". Finns det inte jakthundar heller då? Inte draghundar? Inte vallhundar? Bull- and terrier har avlats i decennier år för att slåss med djur och hundar, så JO det finns kamphundar, med en medfödd instinkt att slåss. Men det betyder inte att de är onda (precis som att jakthundar inte är onda, trots att de gärna jagar vilt). Det betyder att de kräver en viss typ av uppfostran.

2. "Klart de måste få leka med andra hundar, annars kommer du få problem". Lite som att säga: klart din jakthund måste få leka med harar i en inhängnad! Jag skulle aldrig släppa en kamphund i en rastgård med okända hundar.  Då utsätter jag andra hundar för stor risk! Mina kampisar har alltid fått umgås mkt med andra hundar, men jag är restriktiv med intensiv lek eftersom det triggar kamplusten (att slåss är lek för kampisar och har inget med aggressivitet att göra, precis som att jakt är lek för jakthundar). Ju mer de får leka med andra hundar, desto mer stress kopplar de till andra hundar, och då ökar risken att leken plötsligt övergår i slagsmål.

Borde vi inte börja acceptera denna rastyp för vilka gener de faktiskt har och sluta romantisera? Det är på tok för många hundar som dör i attacker av kamphundar och det är fruktansvärt. Trots detta ser man kamphundar i hundrastgårdar där de leker på tok för intensivt med någon stackars hund som kämpar med lugnande signaler. Folk köper alltså en hundtyp som avlats i decennier för att döda andra hundar i en inhängnad, men man räknar ändå med att denna hund ska kunna släppas med allehanda hundar i en inhängnad utan att någon någonsin ska hända? Logiskt…..?

Annons:
Cragan
2019-02-24 00:42
#1

på ettan så beror det lite på vad folk menar med en hund blir vad man gör den till så som jag och dom jag känner nyttjar de orden är att vi syftar på att du kan träna en hund till o bli en bra hund (stabil lydig och lycklig) eller en dålig hund (instabil rädd osv)
aldrig träffat på någon som tror att du kan träna om en älghund till o bli en utter tex.

på tvåan stämmer delvis får hunden aldrig träffa artfränder så lär den sig inte att kommunicera som en hund med det inte sagt att varje hund måste träffa allt och alla 
kan mycket väl vara så att en hund endast kan träffas och umgås med en endaste annan hund på den punkten så måste ägare vara ärlig mot sig själv och sin hund genom att ej utsätta den för situvationer den ej kan hantera
tyvärr så vägrar många erkänna för sig själva ens att dom ej har kunskapen att hantera hund typen dom har och är det en större eller kraftig/skarp ras så kan det sluta väldigt illa

många skulle behöva inse att hundar inte är leksaker eller bäbisar utan hundar är rovdjur och beter sig därför som rovdjur
som att aportera en pinne/boll det är jakt träning för hunden
dragkampen med den lilla fluffbollen när den skakar på huvudet är inte något den gör för att det är gulligt det är för att få död på vad det nu än är man leker med
med det inte sagt att man aldrig skall göra dessa saker med sin hund då det kan vara en underbar belöning för hunden och även träning.

men det viktigaste är nog att alla kan behöva hjälp så be om det eller gå på någon/några kurser för både dig själv och din hund 
och om du har möjlighet så hitta en tränare som har så mycket kunskap som möjligt om rasen/raserna du har

Werifesteria
2019-02-24 00:55
#2

Bra skrivet! Håller helt med. Har själv en amstaff och låter henne aldrig leka med okända hundar. Och bara vissa av de hundar vi känner. Har sett hur snabbt leken  ibland eskalerat och triggat igång kamplust. Hon, som annars är väldigt lyhörd, har hamnat i en slags "trans" och slutar inte den intensiva leken. Hon kan bara leka med hundar som är mycket större än henne, då leker hon hur fint som helst.  Har också sett ett par bullhundar i vår rastgård som försöker ruska andra hundar i pälsen och  brottar ner dom på rygg gång på gång. Det är tråkigt att folk inte inser vad de har i kopplet och tror att bara för att hunden inte skadat någon hund - ännu-  så kan den leka hejvilt med massa främmande hundar.

LBB
2019-02-24 08:40
#3

Vad finns det egentligen för anledning att skaffa en brukshud, oavsett vilken ras, om man inte jobbar med den. En Jämthund av god linje som man inte jagar med, en rottis som man inte kör bruks med eller en sk. kamphund man inte använder till det den är framavlad för? Nu menar jag inte att man ska dra igång en verksamhet med hundkamper, men majoriteten av de hundar man ser är sällskapshundar, familjehundar och har inhandlats i detta syfte. Men man har gått efter andra kriterier än vad rasen står för.  Utseende, tufft att ha är väl ngr. 

Amstaff o liknande har ofta ett bra psyke , stabila och orädda, men det är inte en allemanshund, eftersom hunden har en kapacitet som ofta överstiger en oerfaren hundägares. Det är inte sällan en helt vanlig tax har detsamma ;)

kinjelooo
2019-02-24 09:16
#4

Tack! Jag håller med dig till 100% Det är ett farligt fenomen med alla dessa människor som tror att ”en hund blir vad man gör den till” och ännu farligare med ”nanny dog” myten… Jag har precis samma syn på lek med andra hundar. Min tik får endast leka med en av sina kompisar och då har hon känt honom i ett år innan de fick busa fritt. De promenerar och tränar ofta tillsammans med brottningsmatcher sker väldigt sällan. Jag vill varken utsätta henne eller den andra hunden för ev slagsmål. Ang. statistik om hundattacker (det skrevs nyligen usla artiklar om detta) så tar Hundläroverket upp det i en granskning de genomfört. Den slutsatsen, om att kamphundstypen dominerar och har alltså bitit eller haft ihjäl andra hundar, går INTE att dras. Hundarna rasifentifieras endast pga utseende och många blandraser har utseende som passar in men är genetiskt helt skilda ifrån kamphundar. Med detta sagt så finns det ett enormt mörketal eftersom långt ifrån alla incidenter rapporteras. Personligen tror jag att det är blandrasaveln som är största boven. Naiva hundägare är den andra.

StellaAG
2019-02-24 10:21
#5

#2 Precis! Jag blir alltid illa till mods när jag ser kamphundar "leka" så intensivt med andra hundar, för om man har lite grundkunskap i hundspråk ser man tydligt att den andra hunden inte har roligt utan visar massor av lugnande signaler. Men kampisen lyssnar inte (= för upphetsad) och den andra hunden kan inte ta sig ur situationen då de är i en inhängnad… 

#3 Bra fråga… Varför skaffa en kamphund om man inte ska låta den slåss? Så viktigt att man börja prata mer öppet om deras genetiska arv och vilka behov de har, så folk förstår vad de köper (och då kanske väljer att inte köpa?)

#4 Gillar verkligen Hundläroverket (vi har hängt där en del) och tycker att deras kritik mot studierna är bra, men jag är ändå övertygad om att kamphundar eller blandraser med dessa gener i sig är överrepresenterade när de kommer till dödliga hundattacker. Av logiska anledningar. Och det säger jag trots att jag själv äger sådan hund och absolut inte vill ha BSL.

LBB
2019-02-24 14:32
#6

De flesta som blir hundbitna (alltså där hundens tänder penetrerar ens skinn, för hundbiten är jag sedan länge  ;) ) De blir bitna av småhundar. Men där blir ju oftast inte skadorna så stora.

Folk tycks tro att småhundar inte behöver uppfostring bara för att de är små.

Sedan är det ju tyvärr så att det är populärt inom vissa kretsar att ha hundar av en viss modell, och för att den gruppen av människor inte har det alltför gott ställt så köper man hemmablandningar av olika slag…med känt resultat. En hund med oklar härkomst i händerna på ngn med, kanske inte oklar härkomst, med oklar föreställning om vad hundägande innebär

Annons:
kinjelooo
2019-02-24 15:17
#7

#5 det kan absolut vara så, hag skylle inte bli förvånad om kamphundsblandraser stog för det mesta i statistiken. Men det är bara ett antagande och inget man kan använda som referens. Ang. att man inte ska skaffa en kamphund om man inte låter den slåss… mja, kamplusten eller gameness som det egentligen heter är en egenskap som kan nyttjas inom ett flertal olika hundsporter idag. Man behöver inte syssla med hundikmp för att hunden ska få utlopp försina behov. Weight pull och Dog Athletics är bra exempel. Utomlands tränar man även skydd med APBT och använder dem som Polishundar. Jag säger absolut inte att alla svenssons med kampblandisar ska nu ut och träna skydd, avsolut inte, men det går utmärkt att aktivera en sådan hund utan att göra den till en köttkvarn.

LBB
2019-02-25 09:43
#8

#7  Naturligtvis kan man finna verksamheter som ger hunden utlopp för sin fysiska och psykiska energi.   Men man ser alltför ofta att hundarna inte får den behandlingen,  de handhas av individer som inte satt sig in i djurens behov och resultatet talar j för sig självt.  Så en form av licens för hundar + 10 kg skulle inte vara av ondo. Dels skulle hundklubbarna få in dem som vill ha licensen (för kurserna) men även medvetenheten skulle öka bland hundägarna om de förutsättningar som krävs för harmoniska hundar. Jämför gärna med jägarexamen, vad den har bidragit till när det handlar om medvetenhet och beteende. Att förbjuda raser håller jag inte för OK. Däremot kraven på ägarna..dessa ska skärpas väsentligt.

kinjelooo
2019-02-25 10:06
#9

#8 det stämmer ju, det säger jag inget emot. Tyckte bara att ts argument var dåligt formulerat. Det borde ställas krav på hundägare att delta i ett antal kurser med sina hundar. Själva kurser skulle kunna innehålla en del raskunskap samt lagstiftning kring hundägande och vilka skyldigheter man som hundägare har.

Upp till toppen
Annons: