Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1272 ggr
Garm
2019-02-22 13:03

Barnvagn + hund

Någon här som har små barn och hund och går barnvagnspromenader med hunden/hundarna med? Jag behöver hjälp och tips på hur man får det att funka smidigt. Var nyss ute på min första ensamma barnvagnspromenad med hunden i släptåg. Det gick sådär och var rätt ryckigt. Jag har en liten hund, en borderterrier, och hon vill gärna springa hit och dit mellan alla intressanta fläckar, men med barnvagnen så funkar det inte att låta henne göra det. Den halvtimme jag lyckades vara ute idag var tuff, det blev tyvärr en del irritation från min sida. Hon må vara liten men minsta ryck i kopplet fick ju barnvagnen att rycka till. Övning ger väl färdighet och det blir nog lättare med tiden, men finns det något jag bör tänka och och göra för att få det hela att gå smidigt? Hunden vill gärna springa framför barnvagnen och kryssa. Hur gör jag rent konkret, förutom att hålla kopplet kort (så det rycker mer i barnvagnen), för att motverka det? Det var svårt att gå och styra barnvagnen med en hand och hålla kopplet i andra, annars hade det ju varit ett bra alternativ. Har bara gått hundpromenader med barnet i sele tidigare och det är så smidigt, men vill få det att funka med barnvagnen också.

Annons:
Jojaton
2019-02-22 14:12
#1

Ett midjebälte skulle ju kunna vara till hjälp, så slipper du få rycken i händerna/vagnen.

Annars tänker jag att träna in på kommando (man får ju börja med korta stunder) att gå vid sidan, och att man bara får springa iväg på frikommando.

Johanna - Instagram

Elsis matte
2019-02-22 14:21
#2

De tekniska lösningarna jag kan tänka mig är midjebälte och/eller expanderkoppel, båda bör minska rycken i barnvagnen. Alternativet är förstås att bestämma hur du vill att hunden ska gå med barnvagnen och vara konsekvent med det. Men inget hindrar att du först skaffar midjebälte för din sinnesfrid och sedan jobbar på hundens uppförande i lugn och ro.

oh-la
2019-02-22 14:48
#3

Japp, jag var själv hemma med dottern och hunden i lägenhet från det att vi kom hem från BB. Min man kunde inte ta ut de första 10 dagarna. Har en staffe med noll impylskontroll och stark som attan. Hon höll på att välta vagnen vid några tillfällen. Vi fick öva… Fick ha med godis och belöna, och sedan var jag konsekvent. Hon fick bara gå på min högra sida med barnvagnen (den sida jag var starkast) och lära sig hålla sig där. Hon fick gå med kort koppel och lära sig hålla sig på en sida. När hon kunde det fick hon längre koppel och lite mer frihet. Blir ju en ny situation för alla med barnvagn, så det tar lite tid, men det går.

Garm
2019-02-22 15:13
#4

Tack för tipset om midjebälte! Får nog kanske införskaffa ett sådant. Något särskilt märke ni tycker fungerar bra, om ni använt? Att vara konsekvent är ju ett måste, jag får helt vara lite "hårdare" med vilken sida hon ska gå på. Midjebälte plus övningar på att gå fint bredvid vagnen låter som ett vinnande koncept, så kanske det går att gå utan midjebältet senare utan en massa ryck. Om jag nu inte blir helt såld på det och vill ha det jämt, med eller utan barnvagn! :)

Jojaton
2019-02-22 17:58
#5

#4 Har inte tips på märke, men satsa på ett med bensnören så det inte åker upp i midjan 😊

Johanna - Instagram

JoannaLi
2019-02-22 19:27
#6

#4 Vill man satsa på drag t.ex. så tycker jag absolut att man ska satsa på ett riktigt midjebälte. Dock har jag själv Hööks midjebälte (ska nu finnas med bensnören, men jag har utan) och är svinnöjd. Är inne på mitt tredje. Tycker att det funkar superbra för promenader och drag, om man inte toksatsar (kör man många mil i veckan kan det vara skönt för en själv med ett annat). 

Billigt och lätt tillgängligt!

Annons:
Jojaton
2019-02-22 20:03
#7

#6 Åh, jag visste inte att Hööks hade midjebälte! Jag har varit i tankarna att köpa ett länge nu men inte riktigt kunnat motivera priserna, så en sådan ska inhandlas - tack för tipset! 💪🏼

Johanna - Instagram

Garm
2019-02-22 20:06
#8

Hööks midjebälte ser riktigt bra ut till ett vettigt pris. Får nog testa det. Tack!

Upp till toppen
Annons: