Annons:
Etikettbeteende
Läst 706 ggr
strejk
2/21/19, 9:54 AM

Resa bort länge utan hund

Jag har en hund på 2 år som är extremt fäst vid mig, och då menar jag verkligen extremt. Jag ska nu åka utomlands i x antal månader, kan bli 6-8 månader eller mer och han kan inte följa med.

Han kommer bo hos en familjemedlem som jag vet att han känner sig trygg med, men hur kommer det vara när jag väl kommer hem efter denna långa tid? Känns som att han såklart kommer känna igen mig och bli glad osv men som att han då kommer välja personen han kommer bo hos i första hand och inte mig, kommer jag få överlåta honom för att han kommer känna sig mer trygg och vilja bo där. Såklart att ingen kan svara eller veta då det beror på vilken individ det är, men har ni några tankar hur sådant kan fungera eller har ni varit med om detta själva?

Annons:
Anne.K
2/21/19, 11:50 AM
#1

Nu kan jag inte svara för så lång tidsperiod som du talar om utan kortare tidsperiod. 

Jag var hundvakt åt min svägerskas hund i ett par månader bara. Hunden hade det bra hos oss och allt sånt där. Men hunden blev överlycklig sedan efter dessa månader att få följa med sin ägare hem igen även om hon var lycklig hos oss också, så den glädjen med hennes riktiga ägare var ju nått helt annat och hon blev ju hemma igen när hon kom hem till sitt riktiga hem. 

Jag är trött idag så vet inte hur tydligt jag skriver så ber om ursäkt för eventuell luddighet. 

Men iaf. så beroende på individ såklart så blir nog hundar glada av att få komma hem igen om dom varit lyckliga i sitt riktiga hem. :) 

Men som sagt svårt att svara på så lång tidsperiod som är i din situation då jag inte har erfarenhet av det. utan kan bara svara för hur svägerskans hund var efter ett par månader ifrån sin riktiga ägare. 

Tillägg: Läste nu att din hund är extremt fäst vid dig. Det kan då bli jobbigt för din hund den första tiden ifrån dig. Kanske drabbas av nedstämdhet etc.  Så det kan vara bra att öva in din hund hemma hos din släkting i god tid i förväg innan det är dags för den riktiga flytten till släktingen. Så att din hund får vänja sig vid den hemiljön och vänja sig vid att det är din släkting som tar hand om vovven och så.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: