Annons:
Etikettbeteende
Läst 2189 ggr
[Tisstassen]
2019-02-20 13:09

Stressad, uppjagad runt hundar

Hej! Jag har en unghund på ett år som inte kan koppla av… jag hade tänkt gå en agilitykurs nu till våren men jag inser nu att de kommer inte gå för han är så himla stissig runt hundar. Jag var i en hundhall med 9 hundar i samma ras och han skällde gnällde rusade drog i kopplet osv heeeela tiden under 2h. Jag tolkar honom som lekfull men också stressad. Han har alltid varit lätt för å gå upp i varv, samt skäller på hundar ute (som ja tränar massor dagligen med skvallerträning och de går upp och ner…) Jag har gått en allmänlydnadskurs med honom i höstas, och upplevde det som att jag kunde få lite kontakt ibland om jag gick iväg en bit ifrån de andra hundarna när vi tränade. Men nu i hundhallen va han galen. Min fråga är då VAD SKA JAG GÖRA? Haha nej men lite så… frustrationen stiger… Kastrering? Kan de hjälpa? Jag tänker typ ordentlig låååång promenad innan, dessvärre tänkte jag inte på de fören de va för sent inför hundhallen… kanske kan hjälpa lite iaf Hjääälp! Vill så gärna kunna träna och kanske tävla i agility med honom, men då måste han kunna fokusera på mig!

Annons:
Hornslandet
2019-02-20 13:48
#1

Kämpa på… försök håll avstånd när det går, och jobba jobba jobba.. Antagligen blir det även lättare med tiden, kommer sannolikt vara lättare att hålla kontakt med honom om ett år eller två om du fortsätter jobba på det!

Jojaton
2019-02-20 14:01
#2

Börja träna passitivitet redan nu, hemma. Använd typ en filt eller en bur som du tränar in att när hunden är där får den vara ifred, och ska koppla av. Och öka svårighetsgraden efterhand. Jag har själv en unghund som lätt går upp i stress för att han är så taggad på agilityplan och vi kämpar på med burträning.

Johanna - Instagram

Majken!
2019-02-20 14:12
#3

Saker som dämpar stress är bland annat krav på koncentration, det är viktigt att komma ihåg. Är det svårt att veta hur man ska göra på egen hand så hör dig för i träningsgrupp eller hos instruktör.

Sugar Mist
2019-02-20 15:53
#4

Han är unghund, unghundar har bomull i öronen och hormoner så det räcker och blir över.
Ta det lugnt, och fortsätt jobba konsekvent. 
Känner du att det kanske blir för mycket för din grabb med kurs till våren så gå en till hösten istället, då kanske han hunnit landa lite i sig själv :)

-

[Tisstassen]
2019-02-20 16:13
#5

Men unghund… jag har hela tiden intalat mig själv att han ska lugna sig, men nu har han passerat ett årsstrecket å de är INTE BÄTTRE…. :((( Men passivitet i bur… utveckla gärna! Hur länge? Ska ja öva att han ska platsligga tills han lugnat sig och då belöna? Elr hur ska jag gå tillväga? Ett av kraven för agilitykurser är att hunden ska kunna va lös runt hundarna. Är de bara jag som känner att det kommer vara omöjligt hela hundens liv?😅😅😅

Sugar Mist
2019-02-20 16:30
#6

#5 De brukar lugna sig kring 2-3 års ålder, så känn ingen stress, det är kring årsstrecket de brukar vara som värst.

-

Annons:
Elsis matte
2019-02-20 16:34
#7

Ta ett djupt andetag, en hanhunds värsta ålder är 1-2 år, det är i perioder så mycket hormoner i spel att de inte kan tänka riktigt klart. Men det går över. Det var rätt terapeutiskt för mig att skriva detta för jag är i samma situation med en snart 2 år gammal hane, som var jätteduktig för ett par månader sedan men som nu är inne i en rejäl hormonfas och blir galen bara av lukten av andra hundar. Försök undvika situationer där han ballar ur, och ifall han gör det, gå iväg och låt honom lugna sig, håll er sedan på längre avstånd. Träna massor på kontakt, kontroll och passivitet i situationer där han klarar det, och försvåra långsamt - samt var beredd på att han kan svänga i hormonerna och plötsligt inte alls klara det som funkade förra veckan, och tvärtom. Kanske klarar han att gå agilitykurs till våren, eller så får du vänta. Som agilityinstruktör anser jag faktiskt att få hundar är mogna nog vid 1 års ålder (såvida de inte har en erfaren ägare som tränat och uppfostrat medvetet inför en agilitykarriär). När det gäller rena nybörjarekipage funkar det ofta mycket bättre för de som väntar tills hunden är 2-3 år och har landat mentalt.

[Tisstassen]
2019-02-20 17:12
#8

#6 wäää… haha fy inte ett helt år till av kaoooos 😂 #7 men är din erfarenhet att alla hundar kan va lösa ihop??? Och ändå hålla fokus? Det kravet stressar mig… skönt att du skriver att de svänger, för så upplever jag honom verkligen, svängt från dag till dag sedan han va 4 månader typ… suck… Är allmänlydnadskurs något? Eller är de för mkt begärt det med? Jag tänker typ freestyle elr liknande där man kan ha honom kopplad å gå en bit ifrån medan man övar å inväntar vidare instruktioner. Jag vill gärna aktivera honom för han är så energifull och vill gärna jobba!

Sugar Mist
2019-02-20 17:18
#9

#8 Hundarna är inte lösa ihop, utan hundarna körs lös en i taget :) 
Du har inte funderat på att gå en rallylydnadskurs? Där är hunden kopplad men ni jobbar fortfarande ihop

-

[Tisstassen]
2019-02-20 17:23
#10

#9 jo det är också ett alternativ! :)

JoannaLi
2019-02-20 17:23
#11

Enligt min erfarenhet så föder stress stress, så jag platslägger med krav på fullständig stillhet så länge de är stressade. Sen givetvis, avstånd och rimliga krav. Klarar han 1-2 hundar som tränar? 9 hundar är väldigt mycket. Hög belöningsfrekvens hjälper många, men inte alla. Prova dig fram.

Elsis matte
2019-02-20 18:12
#12

#8 Nä, det brukar sällan hundarna på 1-2 år klara perfekt och det är i alla fall inte så på våra kurser att ekipaget blev utkastade för det, utan man får anpassa upplägget. Samtidigt måste ändå hunden klara att koncentrera sig och samarbeta med sin förare någorlunda, annars blir det svårt att träna. Och en agilitykurs kan vara en rätt livlig miljö. Du kan nog gå de kurser du vill, allt hänger på vad instruktören/arrangören har för möjlighet att anpassa. Jag vet en del instruktörer som är väldigt noggranna med att anpassa så att även reaktiva och lättstressade hundar fungerar i miljön.

Hornslandet
2019-02-20 18:36
#13

Hög belöningsfrekvens var inget jag nånsin tyckt funka särskilt bra. Kanske med en väldigt godismotiverad hund.

Alltså. Min hund är över 2 och först nu på senare tid är han riktigt "unghundig". Tidigare var det valpgalenskaperna. Räknar väl med att han växer upp om 2-3 år till lite kanske…

Annons:
Duvethon
2019-02-21 01:38
#14

Jag följer tråden!

TS, min unghund är lite äldre än din men han har också svårt att koncentrera sig med andra hundar. Utomhus, på promenader, bryr han sig inte om andra hundar, och är EXTREMT lättränad. Nu går vi en unghundskurs och han är riktigt svårhanterlig, skäller på de andra hundarna (i synnerhet hanhundar).

Någon nämnde tidigare om filtträning, det har jag börjat med, kan dock inte uttala mig huruvida det fungerar eller inte då jag inte provat det i praktik.

Det som hjälper för ossär att ha med den GODASTE belöningen han vet på träningen och att vara ordentligt rastad innan (jag torkar kött som han älskar).

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hornslandet
2019-02-21 08:20
#15

Tillägg… ja, godaste godisar. Fundera riktigt och testa. Just nu köper jag lever och hjärta, kokar och skär i bitar och blandar med blod(pulver). Tex. Blod är en jäkla smakförstärkare :P

[Tisstassen]
2019-02-21 12:33
#16

#11 men problemet är att jag tror att han inte skulle kunna sluta stressa. även om jag väntar i flera timmar. kanske om det är 1 hund på 1km avstånd möjligtvis…….. men jag förstår din idé, ska fundera hur jag skulle kunna öva det, först utan någon störning alls. 

#12 var har du kurser? låter ju så himla mycket bättre att försöka anpassa… för i beskrivningar för agilitykurser tycker jag det låter så hårt, tex "kravet är att hunden ska kunna hållas lös utan att den springer fram till de andra ekipagen och stör. då får man hitta en lämpligare kurs tex allmänlydnad." jag har som sagt gått allmänlydnad och jag tränar inkallning och kontakt dagligen, men tvivlar ändå på att han någonsin kan hållas lös runt massa tränande och lösa hundar… 😭

#13 varför har ej hög frekvens funkat för dig? jag upplever det som att min vovve blir lite lugnare och lättare att hindra från att gå upp i stress 110% om jag matar med godis å pratar glatt med honom när han ser hundar på avstånd

#14 jaaa godaste godiset är bra! och även riktigt roliga leksaker när det är fartfylld träning. tex när vi tränar bara han och jag har jag en pipleksak som annars aldrig får lekas med, men jag vet ej om den skulle funka runt andra hundar för den kanske bara skulle stressa ännu mer……….. har du börjat med filtträning inomhus bara än så länge eller? skönt att han struntar i hundar på promenader iaf, min skäller så fort han får syn på en hund… man blir ju halvt galen 🤪 men vissa dagar är det lite bättre iaf… så jag försöker hålla hårt i hoppet haha

Duvethon
2019-02-21 13:47
#17

#16 Lek fungerar som belöning för min hund, kan du använda det som belöning? Isåfall borde du kunna leka nära andra hundar, bara att du läser av hunden innan den får överslag, hur blir han när ni leker?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Joyous
2019-02-21 15:11
#18

Hej! Pyro är i ungefär samma ålder som din och har också lätt för att stressa upp sig och gå igång runt andra hundar. Med honom är några saker jätteviktiga: - Viloplats. När vi inte tränar ska han sättas undan där han inte ser de andra hundarna. Jag vill ha återhämtning och lugn när han är på sin viloplats. Kan han se hundarna kommer han fortsätta stressa. Bilbur är absolut smidigast men finns inte den möjlighet kan galler/bur med filt som täcker vara ett alternativ eller ett annat rum. - Fokus från både mig och hunden. Jag hämtar inte min hund från viloplatsen innan jag är redo att fokusera och träna med honom. Vill inte kräva 100 procent fokus från honom om jag själv inte kan ge honom detsamma. Alltså belöningarna ska vara klara och jag ska veta vad vi ska göra innan jag tar in hunden på plan. Vill jag titta på andra hundar som tränar så sätter jag undan honom först. - Korta pass. Jag jobbar inte med honom längre stunder än vad jag tror att han klarar av. Två timmar i en hall är lång tid och varken jag eller hunden skulle orka fokusera så länge i ett svep. Blir hunden trött i huvudet får den svårare att fokusera på uppgiften och då ökar risken för att hunden börjar agera utåt mot omgivningen. Några minuter åt gången är lagom för oss båda just nu. Sen får han en paus innan nästa pass. - Bra belöningar värda att jobba för. Ju svårare störning desto bättre belöning, både jag och Pyro föredrar heta belöningar med mycket fart. För att sammanfatta. Pyro kräver struktur. Det behöver vara tydligt när vi tränar och när vi inte tränar. När vi inte tränar ska han få vila och i hans fall innebär det lugn och ro utan en massa hundar runt sig. När vi tränar gör vi det korta stunder åt gången för att orka hålla fokus.

[Tisstassen]
2019-02-21 18:31
#19

#17 när vi var ensamma idag å tränade på tunnel så funkade en kombo av leksak med hög pip samt godis som byte vid överlämning, men jag är oroad att denna typ av belöning är för upphetsande och bara ökar stressen om jag anvönder den runt andra hundar? #18 okej bra tips! När vi varit iväg på utställning har jag haft hundarna i en nylonbur med en filt över så de ej sett ut, då har de kunnat coola ner bättre iaf! Anledningen till att ja kämpa i 2h va för att ja trodde att han skulle slappna av… jag krävde ingen träning av honom förutom lite kontakt å så… men det klara han inte utan stressa å skällde heeela tiden i princip… hur hade du gått till väga istället? Blir inte Pyro mer stressad när du kör med heta belöningar?

Joyous
2019-02-22 04:45
#20

#19 Jag kan inte råda dig särskilt mycket när det kommer till passivitetsträning då jag inte tränar regelrätt passivitet med min hund. Inte på det sättet. Förstår din tanke med att vänta ut hunden till den självmant blir passiv då jag vet att vissa tränar så, jag gör det dock inte. Där kan andra säkerligen hjälpa dig mycket mer. Jag skulle som sagt satt undan hunden när jag inte ska jobba med den. Och det tänker jag är viktigt oavsett om du ska köra aktiv träning, leka med hunden, jobba med passivitet, skvaller eller vad det nu kan tänkas vara. Alltså att hunden får vila mellan övningarna. Och med en tydlig uppgift när ni tränar. Jag tror inte en lättstressad hund mår särskilt bra av att inte veta vad som förväntas av den. Att ge den möjlighet att fokusera på de andra hundarna, bygga upp stress/frustration, skapa egna uppgifter osv är sånt jag försöker undvika med min genom att inte hämta honom om vi inte ska jobba och fokusera ihop. Nej jag upplever faktiskt inte att Pyro blir speciellt stressad av heta belöningar. Jag belönar i huvudsak med jaktlek eller kamp och jag tycker att han behöver få blåsa ur sig genom att leka. Det är inte leken i sig som stressar honom utan det som händer runtomkring och där hjälper leken honom att släppa fokus från omgivningen och istället fokusera på det han och jag gör. :)

Annons:
Elsis matte
2019-02-22 08:26
#21

#19 Jag kan tänka mig att en del av problemet i hallen var att han inte fick något att jobba med/koncentrera sig på och därför hade massor av tid att vara frustrerad över de andra hundarna. Det är rätt tänkt att inte ställa en massa höga krav på hundens prestation och därmed inte träna "viktiga" saker, men han måste få stimulans. Man kan göra enkla nosövningar, olika kontakt- och följsamhetsövningar, ha med en Kong eller godispaket.

[Tisstassen]
2019-02-22 12:40
#22

#21 jo men de gick ju inte alls… han ville inte ta emot godis å fokusera inte på mig alls liksom, så j akunde inte ge honom enkla övningar… :/ #20 okej men tack för att du delar med dig av dina erfarenheter å tankar! Jag ska nog prova mig på heta belöningar mer eftersom jag upplevde att han reagera så bra på det när de bara va han och jag! :D

Elsis matte
2019-02-22 13:00
#23

#22 Om hunden inte äter är det en tydlig indikation på att stressnivån är alldeles för hög. Ifall ni hamnar i en liknande situation igen rekommenderar jag att du tar hunden från stresskällan på en gång. Att hunden hamnar "över tröskeln" är inget den lär sig något bra av, utan du måste jobba på en nivå där han klarar att till exempel nosa upp några slängda godbitar.

hemul
2019-02-22 16:42
#24

Det tycker jag låter som en bra tanke.

Är kursen du vill gå på en klubb? De måste ju i så fall ha andra kurser/aktiviteter och en del utomhus. Du kanske kan åka dit regelbundet redan nu och vara en rätt bra bit ifrån med din hund till en början, så långt ifrån att han inte blir über-stissig, och sen ta dig lite närmare för varje gång om det går bra.

CayKantos
2019-02-23 08:03
#25

Jag gör en blandning av vad Joyous gör med sin Pyro. När vi tränade ihop senast tex satte jag han i bilen ca varannan gång. Så ett litet pass, in i canvasburen, Pyro kom in o tränade, Pyro ut i bilen Kantos fick lite träning, sen ut i bilen och så fortsatte vi. Om jag märkte han blev väldigt trött (iom han har svårt för att se andra ha kul men inte själv får lov att göra något) körde vi kortare och/eller enklare pass samt satte han i bilen istället så han kunde få en större chans för att vila :) När han sitter i buren är den helt stängd förutom en liten öppning jag kan slänger ner godis i. Så när han var tyst eller tom gjorde annat såsom att nosa i buren, titta på mig eller något då belönar jag lugnt! För det mesta kräver jag bara tyst, varierar med ett lugnt bra och/eller godis. Jag nära min hund, med ryggen till men fokuserar på honom. Vi kör också filtträning men anser han inte riktigt är där än försatt kunna det med hög aktivitet runt sig. Det är numera också träning och skulle isf vara det vi tränade och inte det vi gör när vi vilar

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: