Utfodring & Foder

Mush Vaisto

2019-02-20 11:13 #0 av: Anne.K

Hej allihopa! 

Funderar på att börja utfodra min vovve med Mush vaisto (ljusgrön som verkar vara bra för ovana hundar) när nuvarande torrfoder börjar ta slut. 

Har läst en hel del om det och det jag läst tycker jag verkar toppen. Låter som ett bra foder för hund. 

Men skulle vilja läsa lite mer personliga erfarenheter av mush vaisto från er som utfodrar eller utfodrat med det. 

Berätta alla för och nackdelar. 

Jag vill inte barfa på egen hand då jag inte har den kunskapen och har inte heller den platsen i frysen.  Så tyckte att då är Mush vaisto ett bra alternativ för den icke insatta att barfa sin hund på ett mer säkert sätt. :) 

Så shoot, berätta allt ni har att dela med er av gällande fodret. 

Ps! Ni som har hundar med klåda får gärna berätta om Mush vaisto lindrar klådan och får hunden att må bättre. (Min vovve har klåda och kortisonbehandlas just nu.) 

Jag själv är en sån som tror på att mycket åkommor borde gå att lindra och i bästa fall bli av med via bra kost då mycket av hälsan styrs genom magen. 

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anmäl
2019-02-20 11:41 #1 av: JoannaLi

Jag tycker mycket om Mush i teorin, och vet många hundar som funkar super på det! För Arrak var det inte det bästa, han var hungrig och blev lite muskelfattig, och tyckte inte att det var överdrivet gott.
Men det smidiga med råfoder är ju att man kan byta rätt omedelbart mellan sorter, så prova Mush, och funkar det inte för er så finns det andra råfoder att prova 😀

Anmäl
2019-02-20 11:47 #2 av: Jazzyjeff

Jag kör Mush Vaisto. Kört blå förut, nu röd. Tyckte han kunde bli dålig i magen vid tillfälle förut.. även hänt sen nån gång. Men tror inte det beror rakt av på fodret, kan ju vara annan skit han får i sig å. Eftersom det funkar generellt sett!

Fördel är att min hund tycker det är det godaste i världen, typ. Iofs är han ett matvrak oavsett, men råfoder är extra gott. Inte det billigaste, tar plats när hunden äter ca 800g om dagen.. men stort sett är jag nöjd. Ibland har jag blandat lite med sund hundmats oxblandning, men jag gillar att mush är mer varierad än den.

Du kan ju absolut testa byta mellan de olika färgerna också.

Anmäl
2019-02-20 12:17 #3 av: Fisherling

Jag kör mush vaisto och varierar friskt mellan de olika sorterna. 
Längtar tills dagen Wild kommer på 3-kilospåse, eller ännu bättre, 10-kiloslåda. 

Utöver det får de ben, köttiga bitar, äggulor, äggskal, inälvor etc, beror lite på vad jag hittar som är på extrapris. Oxsvans är väldigt poppis.

Imorse fick de mush, tre äggulor, äggskal och en halv riven morot var. Ikväll står en laxfilé var på menyn plus mush. Häromdagen fick Tinja en hel kalkonhals och Asni ett kycklinglår. De blir så otroligt mycket gladare när de får sånt än bara torrfoder Kär

Jag tycker det funkar oerhört bra. De har fin päls, superfina tänder, luktar ingenting, fast avföring, bra kondis och bra muskler. 

Anmäl
2019-02-20 12:28 #4 av: Jojaton

Min grabb har käkat råfoder sen han va ca 9v gammal och funkar superbra på det! Han hade en period från tandlossning till han va runt året som hade hade riktigt dålig aptit, mest troligt pga hormoner, men innan och efter dess så äter han maten med glädje! Han har provat alla sorter från Mush, är typ lika glad i alla förutom Wild som absolut inte är ätbart enligt herrn. Har även gett färskfoder från Vom og Hundemat, Pondus och Halla, av dem uppsattades Pondus mest men Sam gick väldigt lätt upp i vikt av Pondus, plus att det är så mycket smidigare med portionsstorlekarna som Mush har när man har en liten hund.

Sam har aldrig haft en ordentlig fulålder utan växte väldigt jämt när han va valp, har jättefin päls och bra trampdynor, är extremt sällan dålig i magen, har bra andedräkt, inga stora problem med tandsten (som annars är rätt vanligt på shelties) fiser aldrig osv. Och precis som Fisherling säger så är det så enkelt att berika och variera maten, och det ger så mycket glädje till hunden (och till mig, jag tycker det är superkul med råutfodring!)

Johanna
@bellasantorino

Anmäl
2019-02-20 13:49 #5 av: Jazzyjeff

Tillägg:

Andedräkten är BETYDLIGT bättre på mush än på torrfoder (orijen) som jag körde förut!

Anmäl
2019-02-20 17:28 #6 av: Changrila

Hur det är beror ju så mycket på vad man jämför med.
Mush är inte det som fungerar allra bäst för mina hundar, men det är utan tvekan bättre än många andra foder för mina.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.