Annons:
Etikettbeteende
Läst 1007 ggr
Corgitok
2/19/19, 11:34 PM

Hane / Hona?

I maj har vi planerat att (om allt går bra) få hem en efterlängtad corgivalp. Vi har bestämt färg och allt,  förutom könet. Egentligen önskar jag mig en hane då vi är så många tjejer i familjen, men har hört om många hanar som ständigt juckar och ändrar beteende när löptikar är omkring. Ifall det är så, går det att träna bort?

Anser ni att det finns särskilda betéendeskillnader mellan hanar och honor eller inte? Vad är fördelarna och nackdelarna me vardera kön (om det ens finns några särskilda)

Varför valde ni just en tik / hane?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
hemul
2/20/19, 12:00 AM
#1

Alla hanar är inte översexualla, även om det av någon outgrundlig anledning verkar ha ökat. Och tikar kan också bli minst sagt obalanserade och jobbiga när hormonerna snurrar runt.

Fisherling
2/20/19, 8:29 AM
#2

#1 Knappast outgrundlig anledning, speciellt utställningslinjer vill ofta ha väldigt maskulina hanar, avlar på hanar med mycket testosteron för att de ska vinna på utställning, då kommer översexualitet och hanhundaggressivitet på köpet.

Fråga uppfödaren om deras hundar juckar mycket eller gnäller/matvägrar när det är löptikar i närheten, hur går de att ha ihop med andra hundar av samma kön, hur ofta tikarna löper, blir de väldigt förändrade under löp och skendräktighet etc.

Om svaret är ja så kommer er hund antagligen också ha såna problem som blir en påfrestning i vardagen, oavsett om ni tar en tik eller hane.

Min äldre tik och hela hennes släkt, där finns det ingen som blir överdrivet påverkad av sina hormoner. Hon har både tränat och tävlat i löp och höglöp utan problem och den största förändringen när hon är skendräktig är att hon inte vill leka med andra hundar lika mycket då. Knappast obalanserad eller jobbig.

eli1991
2/20/19, 8:40 AM
#3

Hittills har jag haft 4 hanar. Alla av olika ras och 1 av dom har 1 gång juckat mot en människas ben. Mina hundar har även gått fint ihop med alla tikar och hanar dom trättat. Kanske haft tur hittills men jag trivs bäst med hanhundar 🙂

Jojaton
2/20/19, 10:18 AM
#4

Jag har en hane som inte blir särskillt påverkad av löp. Han är klart väldigt intresserad om vi ska umgås ihop med löptikar, och kan då va svår att få kontakt med men han har aldrig reagerat på löptikar i området eller så - och vi har en bekant med hanhund som bor över gatan som gnäller och matvägrar pga löptikar rätt ofta. Han har juckat nån gång men då har det berott på överslag, inte kopplat till hormoner. Annars håller jag med #2, prata med uppfödaren om dennes linjer pch kan du få tag på valpköpare du kan fråga är ju det också kanon! Min nästa hund blir en tik, men det är på grund av helt andra grejer 😊

Johanna - Instagram

hemul
2/20/19, 4:03 PM
#5

#1 Outgrundlig var kanske fel ord. Jag vet att bl.a. Hallgren är av samma åsikt som du och jag är benägen att tro på det, då jag allmänt ser mycket negativa effekter av utställningshysterin. Men det det finns en hel del åsikter om det där, har mött det här också när jag påpekat vad Hallgren sagt. Svårt att veta säkert.

Oavsett är det ett bra råd att kolla med uppfödaren hur släktingarna är/har varit. Gäller väl förresten också tikar, om de haft mycket besvär kring löp och så.

Upp till toppen
Annons: