Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2468 ggr
MajjaOzzy
2/18/19, 10:03 AM

Adoptera en hund

Jag har alltid varit säker på att jag ska adoptera en äldre hund och vill därför kolla av om de finns ställen man kan åka till så som animal rescues i USA. Vet ju att hundstallet finns, men finns de några mer?

Annons:
Åsa S
2/18/19, 10:18 AM
#1

Man kan ju höra med uppfödare ifall de vet nån som har gamla avelstikar som behöver nya hem. Kanske hundpensionat ifall de vet nån hund som behöver ett nytt hem en del hundar placeras ju på hundpensionat av ex polisen medans man väntar och ser vad som ska ske med hunden. Den finaste hunden mina föräldrar haft var bara nån dag från avlivning när mina föräldrar hämtade hem henne från hundpensionatet i Enköping. Hennes husse fick en stroke och hon hittades i lägenheten med honom han var så svårt skadad av stroken att han inte kunde ta hand om henne och hans barn ville inte ha henne heller.  Sedan har mina föräldrar även haft en jättefin pensionerad avelstik från en kennel med, de har hennes dotter från sista kullen numera eftersom hon inte funkade som avelstik (löpte vid fel tid på året hela tiden).

Elsis matte
2/18/19, 10:22 AM
#2

Vad jag vet finns det inget motsvarande amerikanska shelters där man bara kan gå in och välja ut en hund. På hundstallet anmäler du intresse för en viss hund på hemsidan, sedan får du träffa den ifall du blir utvald som potentiell ny ägare. Jag tror att andra omplaceringsorganisationer jobbar på samma sätt, även om de kanske inte är lika petiga som Hundstallet. Tänk på att det finns ställen som kör hit hundar från syd- och östeuropa utan tillräcklig koll på smittor, eller hundarnas potential att anpassa sig till sällskapshundsliv… Om du vill ha en speciell ras går det ofta att vända sig till rasklubben, det kan förmedlas vuxna omplaceringar via den.

Ambrose
2/18/19, 12:12 PM
#3

Det finns en snubbe på FB som heter Nalle Oscarsson . Han brukar hjälpa folk att omplacera hundar och han är väldigt noga med vart de hamnar. Vissa av hundarna bor hos honom en tid så att han kan utvärdera dem och hitta lämpliga hem. Det är allt från ägare som avlidit till hundar han fått via polisen.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: