Annons:
Etikettdebatt
Läst 1872 ggr
Aristarcos
2019-02-17 10:48

Importhundar och bull hundar av olika raser ?

Hej,

Jag vet inte om jag själv överreagerar, men det känns som det är fruktansvärt mycket import hundar nu på iallafall Facebook omplacerings sidor, det ska importeras hundar från Grekland, Rumänien, Ryssland, o.s.v. Har vi verkligen inte nog med hundar i Sverige som inte har något boende?

Riskerar vi inte få in en massa nya problem (sjukdomar, smittor)i samband att vi börjar importera alla dessa gatuhundar oftast, ibland uppfödningar av rasrena hundar men utan papper?

Kan också se en mycket stor trend av alla dessa Pitbull/ Bull hundar och am staff  i olika korsningar eller renrasiga hundar. Finns det verkligen så stor efterfrågan, då det är så ofantligt många annonser ute hela tiden? Känns som att den marknaden är mättad, och känns också som att många vuxna hundar av de hundarna måste omplaceras för att det inte fungerar i hemmet. (tror själv att det inte är så många som egentligen klarar av de raserna, så tar många vatten över huvudet när de skaffar den typen av ras?)

Annons:
Pyttelite
2019-02-17 10:51
#1

Här är ett inlägg från SVA, visserligen från 2014 men andemeningen gäller säkert fortfarande.

https://www.sva.se/om-sva/pressrum/nyheter-fran-sva/se-upp-for-import-av-gatuhundar


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Herveaux
2019-02-17 11:41
#2

Även Jordbruksverket har i flera artiklar avrått från köp av importerade gatuhundar p.g.a smittoriskerna och risken att man köper en smuggelhund. 

Ang. bullhundar och att så många ständigt ligger ute för omplacering så tror jag det handlar om okunskap och impulsköp. Folk läser varken på om vad dessa raser behöver eller gör någon efterforskning om hur hälsa och mentalitet ser ut i släkten eller att den hund man är intresserad av faktiskt ÄR den ras som det står i annonsen. Att kalla en bullhunds-mix för "pit bull" kan dra upp prislappen rejält medans det egentligen finns ganska få "äkta" pit bulls i Sverige.

Samma problem finns ju också med de små sällskaps(bland)raserna. Massor av annonser där barnen eller ägarna blivit "allergiska" när valpen blir dryg unghund.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Pyttelite
2019-02-17 11:50
#3

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


StellaAG
2019-02-17 16:20
#4

Håller med dig, man träffar ganska ofta importhundar nu för tiden. Å ena sidan är det ju bra att dessa hundar får hjälp men å andra sidan så blir det ju som att vi "rensar upp" efter andra, vilket minskar chansen att länderna själva tar ett krafttag mot oansvarigt hundägande. 

Och ja - bullhundarna svämmar ju över på alla omplacerings/rescue-sidor. Har själv en sådan hund så blir extra sorgsen när jag ser det. Slarvigt avel av fel personer som säljer valpar till vem som helst.. Och det är ju verkligen helt fel typ av hund att sälja till vem som helst, med tanke på hur mycket de kräver.

Duvethon
2019-02-18 17:10
#5

Bullhundar har blivit en slags-statushund. Ser ofta unga "tuffa" killar gå med dessa hundar i stan.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

hemul
2019-02-18 18:55
#6

Och jag träffar mest tjejer i olika åldrar. Kanske skiljer mellan orter. Men här är det inte hårdingar man ser med bullhundar.

Annons:
Duvethon
2019-02-18 19:05
#7

#6 Jag träffar en den tjejer också :) kollar man på olika rap-videos är det nästan alltid bull-hundar med. Men i min umgängeskrets köper många ”pitbulls” för att det är en tuff hund, tror det är en uppfattning som delas av många. :/

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

koppargaller
2019-02-18 22:15
#8

Unga tjejer som skall bevisa att det går bra att uppfostra med kärlek o att rasen är missförstådd.

Duvethon
2019-02-18 23:22
#9

#8 Ja men det här fenomenet har jag också lagt märke till! ser flera inlägg om dagen i olika grupper på facebook där tjejer beskriver rasen som den perfekta  sällskapshunden och jätteenkel, men jag trodde det var en hund som kräver mycket fysisk och psykisk motion? dessa tjejer får det att låta som att dessa hundar kräver noll?

Någon som har erfarenhet av en pitbullhund och kan kommentera detta?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

hemul
2019-02-19 02:13
#10

Pratar du om pitull eller om amstaff nu?

Duvethon
2019-02-19 02:39
#11

#10 Såg att mitt inlägg var lite oklart, jag syftar på diverse ”mix” bullhundar (pitbull/dels pitbull)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Itchy
2019-02-19 12:43
#12

har en gatuhundsimport, men jag absolut avskyr! industrin som har uppstått med "adoptioner" (hatar verkligen den termen för hundar man köper)  jag fattar att man vill hjälpa hundar i länder där de är värda mindre än skit, men det finns bättre lösningar än att transportera dom hela världen runt

You can't spell Bitchy without Itchy

JoannaLi
2019-02-19 13:14
#13

#11 Att benämna dem "pitbull" är lite problematiskt, eftersom att försvinnande få hundar i Sverige faktiskt har minsta droppe faktisk pitbull i sig. "bullhund" eller "av bullhundstyp" är en mer allmän benämning, som inkluderar mer :D

Annons:
Fisherling
2019-02-19 16:37
#14

Allehanda shitbulls tycker jag blir fler och fler. Gärna med rottis, schäfer och husky inblandat också..

kinjelooo
2019-02-19 20:10
#15

Det är både import av alla dessa gatuhundar OCH massproduktionen av bullhundar samt deras diverse mixar som är problem. Importen släpar hit potentiella parasiter och sjukdomar som inte finns här. Shitbulls ägda av unga tjejer/killar som antingen ska visa hur tuffa de är eller vill bevisa att ”en hund blir vad man gör den till”. Vart ska man börja? Visserligen har de flesta av dessa människor tur och äger hundar som på sin höjd förstör lite i hemmet eller är jobbiga i hundmöten. Det avlas på hundar för att de är ”världens snällaste och finaste” och efter några generationer slår det fel. Jag äger själv en sådan exeplar och går upp i taket när jag ser alla dessa ”uppfödningar” annonseras.

Upp till toppen
Annons: