Annons:
Etikettbeteende
Läst 1347 ggr
Sandiy
2019-02-17 09:26

Kastrera båda?

Har två hanhundar på 5&6 år som börjat bråka sen 6mån tillbaka. De är annars BRA vänner, vill gärna vara med varandra men 1 gång i veckan så ryker dom ihop. Den yngre har lite mer humör o känns som att han är ganska hormonig av sig, kan va glad ena stunden för att va grinig nästa. Funkar bra annars mellan dom, men som sagt högst 1 gång i veckan så ryker dom ihop (ej allvarliga och oftast hinner dom sluta innan vi hinner ta isär dom). Men kan kastrering funka? Misstänker att de är hormonerna som strular till de för dom.. Iaf för den yngre

Annons:
Herveaux
2019-02-17 09:36
#1

Hade det varit mina hundar så hade jag först kollat att båda är helt friska, så ingen smärta eller liknande ligger och skaver på humöret. 
Sen lekt detektiv för att se om det finns något mönster eller samband mellan de tillfällen då dom blir osams. Se om dessa situationer går att undvika eller förebygga. 

Kastrering kanske hjälper, men kastrering kan ju också ge tråkiga biverkningar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sandiy
2019-02-17 09:42
#2

#1 Båda är faktiskt kollade, röntgade, tänder röntgade o sanerade osv. Inga fel på dom :p Det handlar om reviret, vi har studerat dom och de kan börja bråka om ena hunden är i sovrummet o den andra kommer in dit. Eller om den yngre är lite tjurig så reagerar den äldre. Känns som att de oftast är bråk när de är löptikar ute :/ Tycker mig ana ett mönster där med just löptikarna. Dom reagerar mycket ute. Dom har varit kemiskt kastrerade tidigare (några år sedan) o de funka bra på dom. Ekonomin gjorde att vi inte kunde fortsätta just då

taxarärbäst
2019-02-17 14:37
#3

varför inte bara kastrera?? kemisk kastrering har ju redan förstört bollarna så varför ha bem kvar???

Elsis matte
2019-02-17 16:09
#4

Jag skulle nog kastrera den yngre, förmodligen kommer det att "räcka". Om kemisk kastrering funkade tycker jag tyder på att det kommer fungera. #3 Kemisk kastrering förstör inte testiklarna, det dämpar hormonerna en begränsad tid.

taxarärbäst
2019-02-17 16:40
#5

#4 när jag sa åt min veterinär att hade tänkt kemisk kastrering så sa hon att det förstör testiklarna och att det rekommenderas inte så klart att jag tor på henne för hon är veterinär

Elsis matte
2019-02-17 18:27
#6

#5 Oj, du menar alltså att det bara finns EN veterinär i hela världen, och hon råkar finnas där du bor? Alla tusentals andra veterinärer som utför kemisk kastrering, och de forskare som utvecklat preparatet, de är bara på låtsas?

Annons:
Frida B
2019-02-17 19:12
#7

#5 det stämmer dock inte.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hemul
2019-02-17 20:26
#8

Sa hon verkligen förstör och inte krymper eller liknande? Som jag förstått blir testiklarna mindre så länge medlet verkar.

Maleficum
2019-02-17 21:11
#9

#8 Precis, testiklarna krymper och det är också när de börjar bli normala igen man vet det börjat gå ur och dags för ny behandling (förra hunden jag hade var kemiskt kastrerad under sina sista år pga medicinska skäl).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

taxarärbäst
2019-02-18 12:06
#10

#6 förstör som i får inte gå på utställningar! en hund som har fått kemisk kastrering får ej gå på utställning. Min hund som är en renrasig tax så kunde inte ifall han skulle bli parad och gå på utställning! ville inte riskera

hemul
2019-02-18 14:49
#11

Medans behandlingen pågår med 6 månaders karens ja. Inte för evigt.
https://www.skk.se/sv/utstallning/regler/doping/generell-dispens/kastrerad-hund/

Det beror nog inte på de krympta testiklarna utan att de förändrade hormonnivåerna kan påverka beteende och i viss mån utseende - gissar jag.

[Shettisar]
2019-02-19 22:04
#12

Vet en kemiskt kastrerad hane som blev "pappa" 2 ggr under den pågående "kastreringen"🤔

Upp till toppen
Annons: