Annons:
Etiketthälsa
Läst 7690 ggr
Princessss
2/11/19, 5:01 PM

Hund åt vindruvor

Min lillasyster gav ca 2 vindruvor till våran jack russell på 10 månader. Vad ska vi göra nu? Är det farligt?

Annons:
Anne.K
2/11/19, 5:28 PM
#1

Ring veterinär för rådgivning. Och samtidigt håll koll på hundens allmäntillstånd.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Namiko
2/11/19, 5:35 PM
#2

Ring veterinären och fråga vad ni ska göra. Enligt Agrias hemsida är minsta mängd vindruvor som orsakat förgiftning 4 stycken för en hund på 8,2kg, men vissa individer kan äta mycket mer utan problem.

Får hunden symtom (kräkningar, diarré, vinglighet, buksmärta och svaghet) så är det veterinär direkt som gäller. Symtomen uppkommer vanligen inom 2-48 timmar men kan komma så sent som 5 dagar efter.

https://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/xylitol-och-vinddruve-russinforgiftning-hos-hund-ett-okande-problem/

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Emo
2/11/19, 5:36 PM
#3

För många år sedan hade jag en korsning smålandsstövare - labrador och en katt. Hunden rörde aldrig något hon inte fick lov att ta från borden eller andra sällen. Jag undrade varför det fanns så många vindruvsstjälkar på golvet tills jag upptäckte att katten tog kvistarna med druvor och släppte ner dem till vofsingen. Samarbete. Då var det inte tal om att hundar inte tålde det ena och det andra, så det bekymrade inte mig.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

hemul
2/11/19, 5:42 PM
#4

Hade också en hund som åt hela klasar - fast han stal dem. Fick russin som godis ibland också. Choklad snodde han med. Lök åt hen med. Inget av det var känt att det var farligt för hundar då, så det bekymrade inte mig heller.

Det är så mysko detta. Varför blev inte hundar sjuka av sånt här förut?

Randomel93
2/11/19, 6:08 PM
#5

Det blev dom ju i tillräcklig mängd, det är ju så man upptäckt att det är giftigt… Vissa av dem grejerna framkallar inte heller en reaktion direkt utan det kan bli komplikationer övertid som är skadliga.

Sarah-S
2/11/19, 6:18 PM
#6

Vi hade en patient, katt, som avled av 4 russin Total njursvikt Ring veterinär!

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
Honestyisdead
2/11/19, 6:49 PM
#7

#4 Inget mysko. Hundar dog även då. Folk bara visste mindre om det än idag.

hemul
2/11/19, 7:18 PM
#8

Tycker man skulle ha hört om någon hund i bakantskapskretsen som mystiskt avlidit i så fall, men det har då åtminstone inte jag gjort.

Hur som, ring absolut veterinär och håll koll på hunden, TS. Man jag tror du ska ha väldig otur om hunden far illa av bara två druvor.

Honestyisdead
2/11/19, 7:22 PM
#9

I dagens informationsamhälle får man höra om det mesta. Det gjorde man inte förr.

hemul
2/11/19, 7:25 PM
#10

Förr pratade man dem man kände och träffades rätt ofta också. Jag är ganska säker på att om någon av de hundar jag kände som brukade få choklad blivit sjuk så skulle jag ha fått höra det. Man behövde inte FB för att kommuniciera innan FB fanns. 😃

Honestyisdead
2/11/19, 7:46 PM
#11

Tror de flesta även udag oratar med dom man känner. Skikknaden nu är att man får höra om lpngt mycket mer från folk utanför ens egen lilla krets.

Det är inget nytt att dessa saker är giftiga.

Namiko
2/11/19, 8:42 PM
#12

#10 Vilken tur att dom hundar du kände som fick choklad inte blev dåliga. Men det enda det betyder är att dom inte fick tillräckligt stora mängder för att uppvisa symtom eller att deras symtom inte kopplades till choklad om dom blev sjuka. Fick dom en bit då och då så är det inte konstigt att dom inte visade några symtom på förgiftning, speciellt om det var större hundar. Vad jag fick lära mig i skolan var att 200 gram mjölkchoklad är tillräckligt för att ta kål på en cocker spaniel. Jag tvivlar på att dom hundar du kände fick en hel chokladkaka eller två.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

hemul
2/14/19, 10:53 PM
#13

Räcker en hel Alladin-ask för dig? Det var min egen Berner som snodde den. Så han var stor, men inte fullväxt. Men du kanske tvivlar på det också.

Varför ska allting vändas till att ha rätt eller fel här? Jag säger inte att man ska ge hundar choklad/druvor/lök o.s.v. Jag ville diskuter varför man aldrig hörde talas om hundar som blivit sjuka eller dött av sådant förr. Men det går tydligen inte.

Annons:
Honestyisdead
2/15/19, 10:46 AM
#14

#13 Förr visste man  kanske inte att det var giftigt och kanske inte visste vad reaktioner och döden berodde på.

Men bara för att du inte hört om det för betyder det inte att det inte skedde eller att andra inte har hört om det.

Hornslandet
2/15/19, 11:00 AM
#15

#13. Ponera att 200g mjölkchoko KAN vara dödligt för en cockerspaniel.
Du pratar om en berner sennen som åt en aladdinask (500g) en gång och inte skadades

En berner sennen väger närapå 4 ggr så mycket som en cockerspaniel.

Förstår du hur matematiken säger att det kanske inte är så konstigt att din berner klarade aladdinasken?

Hornslandet
2/15/19, 11:07 AM
#16

I övrigt tror jag helt enkelt att hundar och katter mådde illa och blev sjuka ibland förr, men man tänkte inte så mycket på varför. Vet att mina föräldrar pratat om hur katterna ibland blev otroligt sjuka, men oftast var allt som krävdes tid, efter en period av att de låg "nästan döda" så var de vips friska igen - enligt historierna. Till exempel.

Mina föräldrars hundar åt den mat som fanns över från hushållet. På den tiden hade man tyckt det varit helt hemskt om man kommit med en säck torra kulor till en hund - wtf vore det för slags mat liksom? Och i de matresterna hundarna åt fanns förstås lök, kryddor, allt möjligt. Men absolut, man hade ju inga jäkla vindruvor direkt :) Några av hundarna blev jättegamla. Nån fick cancer. Nån dog lite yngre. Nån blev påkörd av en bil (nu menar jag även hundar i bekantskapskretsar). Man gick inte och tänkte i tid och otid på exakt hur hunden mådde eller dess näringsbehov, den bara levde där och fick äta..mat. Blev den plötsligt sjuk försökte man hjälpa den, inte mer än så. Min mor har inte ens ett minne av att man någonsin klippte hundarnas klor (men det kanske man gjorde, eller så dög det med nötningen av att hunden var utomhus hela dagarna på gården/i skogen?).

Allså. Ja, i vissa fall är man nog onödigt oroad och försiktig idag. Men ämnen som är farliga för hundar idag var nog farliga för hundar för 50 år sen också :) Men visst kan olika individer eller raser vara mer eller mindre känsliga.!

En sak till, förutom vissa jakthundar var ju de flesta lantis-hundarna förr betydligt större än många hundar är idag.

Upp till toppen
Annons: