Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1626 ggr
Äppelsnäckan
2019-02-10 23:27

Snart ger jag upp

Snart orkar jag inte detta mer. Jag kanske skiter i att skaffa hund. Jag kanske skiter i att kämpa för en av mitt livs största drömmar. Jag kanske ger upp allt. Allt jobb jag lagt ner, all tid, all energi. Kanske skaffade jag en kombi helt i onödan. Bakluckan kanske får förbli tom. Det är för jobbigt att ha kontakt med uppfödare och allt jobb med det. Nu fick jag höra att jag borde kolla på en annan ras än vit herde. "Labrador?". Nej tack. Då står jag över. Jag tänker inte skaffa en labbe och dras med den i 10 år när jag vill ha något att JOBBA med. Men nu börjar jag tvivla på mig själv. Kanske hon har rätt? Kanske en brukshund inte är något för mig? Jag känner om inte en brukshund så inget alls. Ja, jag låter dramatisk. Men de som följt mig vet att det varit mycket. Det känns knappt ens kul att skaffa hund längre på grund av hur jobbigt det är att hitta en uppfödare. Just nu känner jag att jag inte orkar. Ingen ras verkar passa mig. Om ni bara visste hur många timmar jag lagt ner och hur min hjärna brinner av glöd när jag kollar MH efter MH, kennel efter kennel, skickar mail efter mail, skriver listor och sorterar. Jag blir tårögd. Alla dessa år av passionerad längtan för att träna med brukshund men jag ska ha en labbe tydligen.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Werifesteria
2019-02-10 23:41
#1

Ta det lugnt, allt kommer bli jättebra! Men du måste ge det tid. Känns som att du är väldigt otålig och hoppar från en ras till en annan. Åk och träffa raserna du är intresserad hos uppfödare,tävlingar osv för att bilda dig en egen uppfattning - bara på det sättet kommer du veta vilken ras som är rätt för dig :)  Särskilt om man vill ha en aktivare hund är det viktigt att föräldrarna har bra MH och bra resultat på allt, så då kan det ta lite längre tid att hitta rätt kull.  Tiden det tar är värt det, hellre vänta längre än att ta första bästa valp vars föräldrar kanske har dåliga höfter, dålig mentalitet etc. Du verkade vara säker på en Leonberger nyligen, och nu vill du hellre inte ha hund alls än att skaffa annat än brukshund. Träffa som sagt massa olika härliga raser och se vad du själv tycker om dom :D Går inte att få en rättvis bild av att bara läsa om dom. Det kommer bli skitbra, ge det lite tid bara! :)

Äppelsnäckan
2019-02-10 23:47
#2

Jag förstår. Jag har bokat ett besök hos en VH uppfödare om en vecka. Så det känns bra. Blir bara så nedstämd när det finns en hake med allt.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Werifesteria
2019-02-11 00:08
#3

Vad roligt! :) Uppdatera oss och berätta hur det gick, håller tummarna! Oroa dig inte, det är inga hakar. Bara sånt alla måste gå igenom när man ska skaffa hund - massa jobb men det blir värt det :)

Turast
2019-02-11 08:00
#4

Det är ju faktiskt inte så att uppfödare slänger bra hundar på en. Man får jobba för att hitta en bra hund och det tar tid. Jag blev nekad av ca 7 st uppfödare när jag letade efter senaste hunden.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

taxarärbäst
2019-02-11 08:38
#5

uppfödare här lägger en i kö i nästa kull ifall det finns tillräckligt med valpar i nästa…det gjorde uppfödaren som hade Valentin jag skickade sms en gång om en valp och nästa hane blev min

Hornslandet
2019-02-11 08:48
#6

(En enda parantes här bara är att labbar kan vara jättebra att jobba med)

I övrigt: Är inte vit herdehund en ganska liten ras till antalet? Det bidrar nog till svårigheterna, det finns ju bruksraser som är mycket vanligare och därmed lättare att hitta valp inom.

Annons:
CayKantos
2019-02-11 09:06
#7

#6 utvecklar ännu, labbar kan va riktigt jävligt roliga att jobba med! Jag skulle lätt vilja ha en om inte det var så jag ville tävla vissa grenar som kräver en brukshund. Men i framtiden! Riktigt enkla men roliga hundar som hänger med på allt! Sen som många andra säger det tar tid, du har hoppat lite mellan raser föe vad som känns bäst, du verkar ha fastnat för vit herde men det kan ta några år. Försök att se kontakten som något positivt, vilket kan vara skitsvårt ibland, jag vet! Men att visa engagemang, stå på sig lite mot dom som försöker klampa ner utan att vara otrevlig såklart samt ta in vad VISSA säger, dom flesta gör det för deras valpars skull, det är inte jättekul att stå där som uppfödare och behöva ta tillbaka hunden för den kanske inte just var det man tänkte eller var lite jobbigare än man hade väntat. Att ha hund är en rättighet, det är en lyxighet eller vad tusan man nu säger. Så låt det ta tid! Jag övertygade flera uppfödare bara det att jah visade ständigt intresse i flera år, och då blir det en fantastisk känsla! Sen borde INGEN neka dig ett besök eller svara på frågor om du genuint skriver/ringer och ber om att få höra mera om rasen och deras hundar. Om inte det finns vissa omständigheter såklart. En uppfödare jag gillar enormt myxket och ser up till mycket, nekade först direkt att jag skulle få valp hos dom. Men då tvingade jag på mig ett besök och efter att ha träffat mig sa hon hon hade en mycket bättre bild av mig än innan, också den första som hade vart så envis, men hon roste mig för att verkligen göra allt för det jag brände för, var såklart alltid försiktiga med mina ord så jag inte skulle överföra fel känslor i det jag skrev. Nu gick tiken tom där men enligt henne hade jag haft en god chans OM en av valparna verkade skulle funka hos mig. Så kämpa kämpa! Inget fel att ha koll på fler raser heller! Jag velar mellan Rottis, Riesen och Malle lite till o från just nu och även om jag är mest insnoad på Riesen håller jag lite koll på dom andra. Det kommer i slutändan nog bli vilka hundar som paras runt den tiden jag är redo för valp som stämmer bäst inpå det jag letar efter i nästa hund. Heja heja! Den bilen ska nog bli full!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Äppelsnäckan
2019-02-11 12:40
#8

Tack för alla svar.

Vill bara klargöra att även om det verkar som att jag hoppar mellan raser så är det såhär; för 4,5 år sen fick jag ett stort hundintresse på allvar. Rasen jag fastnade för först var aussien. Sedan bruksschäfern. Visst har jag kollat in andra raser också men det har varit dessa jag verkligen fastnat för. Sen, endast på grund av att jag inte haft hund innan och det sägs att brukshund inte är för nybörjare, så har jag kollat på labbe, leonberger och samojed. Men jag har slutligen alltid kommit fram till att jag vill ha något kraftfullare än så. Så nu när jag hittat herden och har hört att den är snäppet mildare än schäfern så tänkte jag "vad bra!".

Jag får väl räkna med att det kommer ta lång tid innan jag hittar en valp som ni säger. Och att VH är en hyfsat liten ras så finns ju inte jättemånga uppfödare. Jag funderar på att kolla lite på schäferkennlar samtidigt med jag tycker att allt är en djungel och det känns svårt att hitta en kennel som inte antingen har stenhårda IPO-hundar eller utställningsschäfrar mer räkstjärtar som dessutom inte är mycket att jobba med. Om någon vet en kennel som har ett mellanting så tipsa gärna.

Längtar tills jag fått hälsa på VH-uppfödaren och hennes hundar så jag förhoppningsvis fått en lite klarare bild av saker och ting. Ska uppdatera er efter det.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

CayKantos
2019-02-11 21:00
#9

#8 det är inget fel på att hoppa runtm tycker närmare det är bra för det visar man verkligen ifrågesättar vad man vill ha för hunden och ens egna skull :) Angående schäfern är det lite så det är och skulle inte heller rekommendera sig att köpa en mer "lagom" schäfer för det är ingen schäfer, en mellanting kommer ju därmed bidra rill urtvättning av rasen. Lycka till med träffen och det är INGET fel på att träffa flera olika uopfödare av flera olika raser! Som jag skrev ovan, ibland får man gå på linjer och kull istället för ras :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: