Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1363 ggr
Maleficum
2019-02-10 21:33

Lure coursing

Finns det någonstans man kan testa på eller köra lure coursing när man har annan ras än vinthund? Eller finns det något man kan fixa själv som lite "simulering" av det?

Min nyinflyttade hund blir helt galen när han får "jaga trasa" så tänkte att lure coursing kanske skulle vara något han skulle gilla att prova på (men han är ju en liten 3 kg blandras).

(Bor mellan Stockholm och Enköping så någonstans runt där är ju att föredra men tillbringar även tid på västkusten i Tanum/Sotenäs så på den sidan skulle ju också funka iaf för att prova på).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Changrila
2019-02-10 23:35
#1

Här kan du se när och var det anordnas träningar.
https://svvklc.se/index.php/prov-traeningar/lc-traeningar

Du får vara med och prova en gång utan att vara medlem i vinthundsklubben, men för att komma upprepade gånger på träning krävs medlemskap. Det du får vara beredd på är också att det ibland är begränsat hur många hundar som kan springa och då prioriteras de hundar som ska ta tävlingslicens. I dessa fall så går de ut med information om det innan träningen, så du riskerar inte att åka dit och sedan inte få vara med, men bäst är ändå att maila ansvarig innan träningen för att kolla så att det verkligen fungerar med allt. Om du sedan kan tänka dig att utbilda dig, hjälpa till lite vid träningarna osv så gör du dels att det kan ordnas fler träningar, dels att din hund får springa mer ;)

Jag skulle absolut INTE gå till någon typ av LC-träning som anordnas utanför vinthundsklubben, även om jag vet att vissa personer ger sig på det med hemmagjorda maskiner. Det är visserligen inte samma sak med en liten långsam hund som med en vinthund, men för att vara säkert för hundarna så behöver funktionärerna ha stor kunskap om hur hundarna springer, hur utrustningen fungerar osv. När vinthundsklubben ordnar träningar (och tävlingar) så finns det regler för hur banan ska vara lagd för att vara säker, den som kör trasan vet hur den ska köra för att hunden inte ska skada sig på den m.m. Om träningen utförs på fel sätt så är det hög skaderisk. Jag har sett flera skador ute på fälten, inte minst när min egna tik splittrade knäskålen så allvarligt att veterinären rekommenderade avlivning… (Som tur är har jag bara sett en sådan skada, men det händer att hundarna tex får skärsår på benen av linan för att de kommer ikapp trasan, går omkull och gör sig illa för att kurvorna är på fel sätt osv)

Det låter förövrigt som om vi bor väldigt nära varandra. Jag funderar på att åka på någon träning med mina salukidamer innan tävlingssäsongen och i så fall skulle vi både kunna samåka och hjälpas åt på träningen :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Maleficum
2019-02-11 00:15
#2

#1 Tack :) Och vad roligt man har chans att få vara med och träna även om man inte har vinthund (och får chans att testa en gång först). Läste inte så noga på deras sida innan jag skrev här men fick främst fram att det bara var för vinthundar (och basenji) men får sätta mig och läsa mer på den nu.

Dock kommer det nog dröja innan vi eventuellt kan åka och testa för måste först se om det går att träna bort hans osäkerhet mot större hundar först (för lär ju vara en del större hundar med om alla raser tränar tillsammans) och om han överhuvudtaget vill jaga trasa utomhus (inne är det inga problem). Men man kanske kan åka och besöka träningarna (utan hund) och bara kika hur allt går till? Till att börja med iaf.

Skulle ju varit roligt om det fanns klubbar (med rätt utbildning och kunskap då förstås) för enbart "övriga" raser. Men verkar ju mer vanligt utomlands att andra raser än vinthundar kör lure coursing.

Hur går det till på en träning? Och finns det bra saker att tänka på (och kanske kunna öva på hemma)?

Har rätt noll koll på det mesta egentligen inom hundsporten (varit med på en hundutställning med min kompis familj och hund när jag var liten och det är typ all min erfarenhet av "hundtävling"), har aldrig varit speciellt intresserad i någon direkt organiserad träning (eller tävling) mer än en väldigt distans framtidsplan då min kompis och jag funderar på att skaffa oss varsin saluki och eventuellt köra lite loure coursing (mest för skoj) och kom ju att tänka på det nu då när jag märkte att Ozzy verkar blir helt galet glad i att jaga en "trasa" på ett snöre (känns mer som att leka med en katt som han for efter den) så kände att det kanske är något man skulle kunna testa tillsammans iaf (han har ju bara bott här tre veckor så vi försöker ju fortfarande lära känna varandra och försöker se vad han gillar och inte kan tänkas gilla).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: