En vanlig vecka är svår att säga, eftersom att jag jobbar väldigt olika mellan veckorna under en månad.
Men över två veckor då, en lätt dagvecka (2-3 dagpass) och en tung nattvecka (3-5 nattpass, som är 9,5-15,5 timme). Det här är ett påhittat schema utifrån hur det kan se ut.
Måndag: 6:45-15:30 (lydnad + prom)
Tisdag: 6:45-15:30 (lydnad+prom)
Onsdag: 6:45-15:30 (lydnad+prom)
Tors-Mån: Ledig (långledig, stora aktiviteter. Utflykter, träna i hall, träna med andra. Maratonlydnad för uthållighet, nosaktivering, mer riktad fys etc)
Tisdag: 15:30-07 (prom + lydnad)
Onsdag: 21:30-07 (vila)
Torsdag: 21:30-07 (lydnad+ prom)
Fre: Ledig (ev vila, för mattes skull)
Lördag: 16:30-07 (nosaktivering + prom)
Söndag: 16:30-07 (vila)
Just nu planerar jag ingen vila, eftersom att jag av naturliga skäl själv vilar vissa dagar.
Jag tränar lydnad åtminstone en gång om dagen vanligtvis, åtminstone 20 minuter. Dagar när jag jobbar mindre eller helt ledig blir det ofta många små pass under dagen, fördelat på seriös träning ute, och detaljpill inomhus. Spår och annan nosaktivering blir vanligtvis 1-2 ggr/vecka, utifrån när jag har mer tid och motivation, just nu har det varit extremt lite sånt pga väder.
Jag lämnar honom ensam.... Det är också enormt olika. Jag har hundvakt, så vanligtvis är han där. Under korta kvällspass (6h) eller vissa pass där det skiter sig med hundpassning så är han ensam, och någon kommer och rastar. Men det är undantagsfall. Däremot om det blir så att jag får låna mark och ställa upp hundgård på så kommer han (om han trivs) stå där under arbetspassen.
Jag tycker att det är väldigt olika hur länge det är ok att lämna hemma. Inte mer än kanske 5 timmar i sträck helst, eller lite under vad hunden i vanliga fall klarar att vänta mellan rastningar. Så länge hunden får sin stimulans, motion och vakentid (!) så tycker jag att det finns viktigare saker än att stirra på hur länge hunden är ensam i sig.
Jag är ensam förare.
(Det här är enda bilden jag har på datorn på hundstackaren
En snart två år gammal schäferkille.)