Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2043 ggr
Julie_Evir
2/9/19, 9:28 PM

Hur ser en vanlig vecka i ert liv ut?

Hej.

Ni som har vall- och herdehundar; hundar med väldigt mycket energi, och som är väldigt krävande. Som behöver mycket stimulans, främst mentalt.

Hur ser en vanlig vecka ut för er?  Hur mycket tränar ni och hur mycket vilar ni? Hur länge lämnar ni er hund ensam? Hur länge tycker ni det är okej att lämna en hund ensam? Är ni fler i familjen som är "föraren" eller bara du? Vad tränar ni? 

Varför jag undrar är för att jag inom några få år vill skaffa hund igen, och vill komma igång med freestyle och lydnad precis som för ett par år sedan. Men vill ha en fokuserad hund med mycket energi och driv, men vill inte ta mig vatten över huvudet. Fortfarande minst två år innan vi flyttar till hus, men bra att vara tidig i sökandet. 

Så hade varit jättekul om ni ville dela med er.

Annons:
JoannaLi
2/9/19, 11:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En vanlig vecka är svår att säga, eftersom att jag jobbar väldigt olika mellan veckorna under en månad. 

Men över två veckor då, en lätt dagvecka (2-3 dagpass) och en tung nattvecka (3-5 nattpass, som är 9,5-15,5 timme).  Det här är ett påhittat schema utifrån hur det kan se ut. 

Måndag: 6:45-15:30 (lydnad + prom)
Tisdag: 6:45-15:30 (lydnad+prom)
Onsdag: 6:45-15:30 (lydnad+prom)
Tors-Mån: Ledig (långledig, stora aktiviteter. Utflykter, träna i hall, träna med andra. Maratonlydnad för uthållighet, nosaktivering, mer riktad fys etc) 
Tisdag: 15:30-07 (prom + lydnad)
Onsdag: 21:30-07 (vila)
Torsdag: 21:30-07 (lydnad+ prom)
Fre: Ledig (ev vila, för mattes skull)
Lördag: 16:30-07 (nosaktivering + prom)
Söndag: 16:30-07 (vila)

Just nu planerar jag ingen vila, eftersom att jag av naturliga skäl själv vilar vissa dagar. 

Jag tränar lydnad åtminstone en gång om dagen vanligtvis, åtminstone 20 minuter. Dagar när jag jobbar mindre eller helt ledig blir det ofta många små pass under dagen, fördelat på seriös träning ute, och detaljpill inomhus. Spår och annan nosaktivering blir vanligtvis 1-2 ggr/vecka, utifrån när jag har mer tid och motivation, just nu har det varit extremt lite sånt pga väder. 

Jag lämnar honom ensam…. Det är också enormt olika. Jag har hundvakt, så vanligtvis är han där. Under korta kvällspass (6h) eller vissa pass där det skiter sig med hundpassning så är han ensam, och någon kommer och rastar. Men det är undantagsfall. Däremot om det blir så att jag får låna mark och ställa upp hundgård på så kommer han (om han trivs) stå där under arbetspassen.

Jag tycker att det är väldigt olika hur länge det är ok att lämna hemma. Inte mer än kanske 5 timmar i sträck helst, eller lite under vad hunden i vanliga fall klarar att vänta mellan rastningar. Så länge hunden får sin stimulans, motion och vakentid (!) så tycker jag att det finns viktigare saker än att stirra på hur länge hunden är ensam i sig. 

Jag är ensam förare.

(Det här är enda bilden jag har på datorn på hundstackaren 😂 En snart två år gammal schäferkille.)

CayKantos
2/10/19, 7:39 AM
#2

Jättesvårt då jag jobbat olika.. men en bra vecka - 7dagar med lydnad, kropsskontroll och/eller fys. Korta intensiva pass. 1 dag med sök, planen är att få det till två men svårt att hitta en till grupp. 1-3 dagar med spår. Sen ibland blir det lite andra aktiviteter som jag lätt glömmer bort så att säga, som uppletande, budföring, nosework, annat kul. Vi tränar liite varje dag med det kan va allt ifrån ett lite "jobbigare" pass till ett lättare pass med tex stadga :) Kan säga att min vallhund INTE är samarbetsvillig på sättet man ofta ser andra vallhundar är, väldigt självständig och vill ej göra fel, vilket gör han ypperligt bra i söket och spåret, men lite knepigare i lydnaden då han frustreras över att göra fel samt han ibland har lite svårt at förstå vad jag vill ha av honom. Det är inte loina naturligt att sitta i en fotposition som att använda sin nos för att hitta grejer lixom ;) sen har det blivit bättre med tanke på att jag har lärt känna min hund och vad som funkar för oss bättre, men det är fortfarande långt kvar :p Har en Australian Kelpie

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
2/10/19, 8:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag jobbar heltid måndag-fredag och min hund är då ensam om dagarna, hon rastas på lunchen. Vår träning är säsongsbetonad och varierar också beroende på hur nära tävling vi är. På vintern tränar vi ingen lydnad alls, vi tränar skydd 1 kväll/vecka och kör fys 2-3 kvällar i veckan. Vår, sommar och höst tränar vi mycket mer, ska jag uppskatta det så blir det väl ungefär 2 lydnadspass, 3 skogspass och 1 skyddspass/vecka under högsäsong. Jag lever ensam med min hund.

Lord Vulcan
2/10/19, 11:54 AM
#4

Har 2 schäfertikar. En snart 5 år och dottern snart 19 månader. Dottern är lite sen i utvecklingen, så mycket av tiden går åt till henne, just nu. En vecka är inte den andra lik, men ungefär så här. Lydnad någon dag. Spår varannan vecka, beroende på väder. Agility, oxå beroende på väder, vid denna årstid. Lek med varandra eller mej. Vila kommer när jag behöver det. Dotterns träning består mest av att få henne lugn och koncentrerad. Hon vill så mycket, och blir så frustrerad när det inte blir bra. Därför ligger jag lite lågt med "vanlig" träning, och kör mycket lätta och enkla basic saker som hon inte kan misslyckas med. Börjar se framsteg. Även hon tränas i lättare lydnad och spår. Mina hundar lämnas absolut max 6 timmar ensamma, och då är dom 3. Men det är sällan. Försöker hålla det till 4 timmar.

Julie_Evir
2/11/19, 12:54 PM
#5

Tack för alla svar; det hjälper verkligen mycket för att se vilken nivå jag måste ligga på om jag vill ha en riktigt aktiv hund. Och just nu känns det inte som några problem, då det är ungefär samma nivå som jag varit med mina tidigare hundar.

Har aldrig tränat bruks; men känns som det är otroligt viktigt här. Jag är mer för lydnad, agility och att lära tricks. Freestyle är min stora kärlek.

Men ska åka iväg för att kolla in lite brukstävlingar i verkligheten; se om det kan vara något för mig. Prata med folk personligen. 

#1 Urgullig vovve. Jag har kikat lite på både schäfer och vit Herdehund. Hanarna känns väldigt stora; men det varierar ju väldigt mycket ibland. Men tänkte; du tränar sena nätter? Alltså efter 22? Håller ni på lika länge och lika tufft som under dagtid? 

#3 Majken! Finaste ögonen, en underbar bild på din tik. Det är en schäfer? Det blir väldigt lite träning på vintern till skillnad på sommaren, om man jämför dem båda. Hon har som lärt sig det att det bli slöare några månader och mer intensivt andra månader? Jag menar, hon börjar inte klättra på väggarna nu under vintern? Om du förstår vad jag menar. Jag söker en hundras som ha en tydlig av och på-knapp som kan köra på 100 % vid träning, men som även klarar av att slappna av.

Julie_Evir
2/11/19, 1:07 PM
#6

Glömde:

#2 Jag har kikat väldigt mycket på kelpiesarna och träffat en och annan; väldigt fina hundar med mycket energi.  Jag är verkligen intresserad av rasen; men måste hitta ett intresse för bruks först för har inte träffat en enda som inte tränar någon form av det. Spår är lite roligt; men att träna sånt lite ibland (typ när andan faller på) förmodar jag inte är tillräckligt för en Kelpie.

När jag hade mina hundar tränade vi 5-6 gånger i veckan freestyle (tävlingsnivå), agility (aldrig på tävlingsnivå), rallylydnad och lydnad (varje dag), och lite spår någon gång ibland… men tänker att det förmodligen inte är vad varken Schäfer eller Kelpie är nöjda med, utan de vill även jobba med nosen. 

Jag vill ha en hund som passar mig, och jag vill kunna passa med min hund så vi blir ett så bra team som möjligt.

Annons:
JoannaLi
2/11/19, 1:17 PM
#7

#5 Ja, gud, min Loska är gigantisk, så det kan jag förstå 😃

Vi tränar när det passar, vilket mycket väl kan vara lunchtid, middag, midnatt, 04 :P Och ja, för mig spelar det ingen roll vilken tid det är, vi tränar så mycket som jag orkar och har lust för oavsett tid på dygnet 🙂 Det enda som skiljer är att jag undviker skall efter 21 och innan 08, vilket kan vara lite drygt när man jobbar som jag gör.

Julie_Evir
2/11/19, 1:27 PM
#8

#7 Åh nej vad kul det låter; nu fick jag sånt där euforiskt rus att vilja komma ut och träna igen.. det får bli att hoppa hinder och dansa med spökhundarna tills den rätta valpen kan komma hit om ett par år ;-P Jag tränade aldrig efter 21; av någon anledning i mitt huvud skulle det bara inte tränas efter den tiden… nu i efterhand undrar jag vad jag fick den konstiga idén ifrån. Men upp klockan 4:30 har jag gjort ett flertal gånger. Då kände vi oss alla väldigt stolta när passet var avklarat. 

Så jättetack för tips om att träna bortsett vad klockan säger.  Så enkelt men samtidigt så svårt att komma på själv.

apportbocken
2/11/19, 4:03 PM
#9

#7 Förlåt men ”min Loska är gigantisk”, nytt smeknamn eller autocorrect? 🤣

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

hemul
2/11/19, 5:42 PM
#10

😂😂😂

Wl91
2/11/19, 7:24 PM
#11

Har en vall/herdehund/alarmerande vakt/karavanhund och till viss del apporterande. 2-3 timmar promenad varje dag. Cyklar, springer med 2-3 ggr/vecka. Dragweight, klövjeväska också. Mental aktivering 30-60 min/dag av olika slag.

Julie_Evir
2/11/19, 8:30 PM
#12

#9 Tänkte också på det, men vågade inte säga något. Vet en hund som heter Prutten, och den vovven är supercharmig så ett namn beskriver inte alltid hunden… Eller så kanske det gör det på pricken 😉

Julie_Evir
2/11/19, 8:36 PM
#13

#11 Nu känner jag mig sådär lagomt oerfaren, men vad är en karavanhund? Låter jättespännande. Tack för att du ville dela med dig. Det blir ungefär 4h/dag fysisk och psykisk träning. Är morgon/lunch/kvällspromenaderna inräknade eller utöver?

Annons:
CayKantos
2/11/19, 8:51 PM
#14

#6 tycker du tänker helt rätt och det gör mig välsigt glad, anpassa hunden efter dig och inte andra vägen. Om dina intressen ligger i freestyle och agility skaffa en hund därefter, alla hundar kan spåra så då kan man testa då om det är något man skulle tycka är kul. Min PERSONLIGA ÅSIKT är att om man skaffar en bruskhund som är avlad därefter ska man som huvudsyssla ha något som faktisk får hunden att jobba med tex nosen eller på annat sätt lite "jobbigare"/påfrestande eller vad man säger. Alltså en brukssport. Sen finns ju NW men tycker inte NW skulle funka som endaste huvudsyssla för en riktigt avlad brukshund med hur sporten är utformad idag, specialsök kan jag tyvärr inte uttala mig om då jag ej vet nog om sporten.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
2/11/19, 8:54 PM
#15

#9, #10 och #12 nu ska ni inte dissa här 😡 han heter faktiskt Loskan 😡 nej, men allt som oftast kallas han det, och jag var ju tvungen i den meningen…. 😂😂

apportbocken
2/11/19, 9:03 PM
#16

#15 Tack ändå för att du gav en febrig ett gott måndagsskratt! Bättre smeknamn får en leta efter.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

JoannaLi
2/11/19, 9:05 PM
#17

#16 det är lite härligt faktiskt 😅 en kompis som kom på det efter alltför lång tid utan smeknamn för herr Ossa, och nu sitter det som berget 😂

Wl91
2/13/19, 2:59 AM
#18

#13 Dem gick med i karavaner i Tibet. Alltså när folket ofta ridande förflyttandesig från en plats till en annan. Bla för att vakta, skydda och apporteta saker som trillade ur karavanerna och rullade nerför bergen. Ja, det blir många timmar aktiv tid om dagen. Alla dagar är inte lika intensiva givetvis, vila och återhämtning är också viktigt.😊

Upp till toppen
Annons: