Annons:
Etikettövrigt
Läst 1860 ggr
Sattyg
2/7/19, 7:30 AM

Hundpassning, pensionat eller inte.

Om 1 år åker vi på en resa och blir borta ca 10 dagar, jag börjar redan nu oroa mig över hundpassning under tiden. Jag har ingen i min närhet som jag känner mig trygg med att lämna ifrån mig hunden till så därför måste jag hitta antingen en hundvakt eller sätta in henne på hundpensionat. Hundpensionat känns otäckt tycker jag men jag kanske bara har förutfattade meningar, min hund är helt okomplicerad men hon är van att vara en del av hela familjen och hänga med oss i princip dygnet runt så därför känns det olustigt att låta henne sitta i en box på ett pensionat så länge. Har ni några egna erfarenheter av hundpensionat eller kanske kan tipsa om något bra?

Annons:
Herveaux
2/7/19, 7:48 AM
#1

Det finns ju också hundpensionat som drivs i hemmiljö så att säga, så hunden inte behöver sitta i box.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

molam
2/7/19, 8:12 AM
#2

Inget fan av pensionat, har jobbat/praktiserat på 2, hundarna bodde i boxar på båda, och ena skulle vara vår Stands bästa pensionat x.x

Men om du kollar dig runt och undersöker noga (Du har ju tid ^^) och hittar ett bra pensionat så är det ju toppen med Pensionat. jag har lite samma dilemma xD vill inte lämna bort min nånstans, men ska iväg om lite drygt ett år, så nått måste jag komma på xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Sattyg
2/7/19, 9:02 AM
#3

#1 Det ska jag kolla upp, det hade varit perfekt om allt annat kändes bra också. # 2 Nä det är just det där ”boxlivet” som känns jobbigt, det måste ju dessutom vara en stressig miljö för hundarna också. Och även om allt ser bra ut vid första anblick vet jag ju aldrig vad som händer när jag åkt därifrån.

Isalel
2/7/19, 10:23 AM
#4

Om du har bra kontakt med uppfödaren så kanske de kan tipsa om nån som de har erfarenhet av? DogBuddy finns ju också, där kan man se omdömen från andra som anlitat personen, men har inte använt det själv. Om man har nån i närheten som är ansluten till det kan man ju testa sig fram lite och få en känsla av hur personen känns inför resan?

filopa
2/7/19, 10:50 AM
#5

Var bor du? Du kan ju hitta någon person som du kan lära känna som kan passa hunden? Jag har jobbat på 2 hunddagis/pensionat. Ett satt de bara i boxar dygnet runt, men det andra fick de sitta i köket och följa med personalen hem på kvällar och helger.

[IdaSoren]
2/7/19, 10:58 AM
#6

10 dagar är ju inte så lång tid så jag hade försökt hitta en person som kan passa hunden. Då kan du ju alltid se till att träffa personen en eller flera gånger innan så att det verkligen känns tryggt. Går nog att hitta vettiga människor på t.ex. hundrastningssajter eller Facebook (väldigt många är o-vettiga på fb dock). Personligen hade jag föredragit det framför pensionat i alla fall.

Annons:
MonicaLagerquist
2/7/19, 10:09 PM
#7

Vart i landet bor du? Jag har en vän som har ett litet hundpensionat utanför Göteborg som jag varmt kan rekommendera.Hör av dig via PM om det är intressant.

Stolt ägare till fem La permer

Momos
2/7/19, 11:20 PM
#8

Jag har själv passat hundar, det brukar finnas många överallt. Dogbuddy, care.com, grannar.se, osv osv.
Nu har jag aldrig behövt för min egen hund, men om jag hade sökt hade jag varit mycket sträng. Det ska träffas innan, & deras livsstil, syn på hundar & magkänslan ska kännas bra.

Lord Vulcan
2/8/19, 9:32 AM
#9

Som #4 skriver, kolla med uppfödaren. Kanske dom tom kan ta hand om hunden.

apportbocken
2/8/19, 8:08 PM
#10

Vi lämnar Chester på pensionat när vi åker bort. För MIG känns det tryggare att lämna hunden till några som har utbildning än till en person jag inte känner, förutsatt att jag gjort min research. Det finns bra och dåliga pensionat och bra och dåliga hundpassare, allt beror på vad som passar ens hund.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Bjornberg
2/8/19, 8:33 PM
#11

Jag har aldrig lämnat på pensionat så vet inte jättemycket om det men har ställt upp som privatperson som alternativ till pensionat innan jag själv hade hund. Ägarna till hundarna jag haft hos mig säger i princip alltid det samma, att det känns roligare för hunden att vara hos en person som ger all sin uppmärksamhet och även kan hålla vissa rutiner. Jag brukar även skicka bilder och uppdatera med vad vi gjort under dagen vilket har uppskattats. Att lämna hos privatperson har nog varit vanligare där jag bott (inte så många pensionat), men nu då jag bor i en större stad har jag också fått förfrågningar då det är många som inte vill lämna på pensionat av anledningarna jag nämnde ovan. En av hundarna jag brukar ha testade på pensionat men det fungerade inte alls och han har nu separationssvårigheter, det beror alltså lite på individ också, om de klarar av det dvs. Jag har gjort ett inlägg i en grupp på fb där det efterfrågas passning/rastning och på så sätt blivit kontaktad. Så ett tips om man vill ha en privatperson och inte pensionat är att kolla på såna sidor, inget konstigt att be om referenser heller, skulle mer se det som ansvarigt av ägaren. Menar absolut inte att det inte finns några bra pensionat och förstår att det kan vara ett bättre alternativ i flera lägen, tänkte bara dela med mig av hur det varit för mig och ungefär vad man kan förvänta sig av en privatperson. Lycka till!

Bjornberg
2/8/19, 8:35 PM
#12

Glömde nämna att jag självklart träffat ägarna och hundarna innan, gått promenader tillsammans och sen enskilt. De har även fått provbo för att se hur det fungerar. 😊

eli1991
2/9/19, 2:26 PM
#13

Bor i en liten kommun med ett hunddagis/pensionat. Har haft 2 hundar där hittils, dagtid mån-fre i perioder och någon helg vid behov.  i ca 2 år.

Och måste säga att det är fantastiskt! Japp, hundarna sitter i stora boxar eller är i fina hundgårdar med skog beroende på hundtyp osv. Vissa hundar av mindre storlek och som funkar bra med andra hundar får vara i kontoret med personal.

Men det är verkligen inte bara förvaring på detta stället, dom tränar agility/drag och gör många aktiviteter med hundarna. Om behovet finns kan även päls/klor klippas. Människorna som jobbar där är fantastiska och jag litar på dem till 110%. 

Och visst att miljön där ibland i "stallet" kan vara skällig vid hämtning och lämning men mina hundar har väldigt trygga/lugna och inte alls blivit särskilt berörda utan har alltid älskat att komma dit på morgonen.

Såklart finns det garanterat riktigt dåliga ställen men det finns även otroligt bra ställen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: