Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1651 ggr
Äppelsnäckan
2/6/19, 7:47 PM

Hur ska man egentligen göra?

Jag blir otroligt förvirrad och utmattad av detta.

Jag ska (troligen) köpa vit herdehund-valp i sommar. Jag har letat igenom alla Sveriges kennlar och mailat nästan alla dessa. Det som gnager i mig är att flera svarar "listan är full", "jag ska EVENTUELLT ta en kull" och "vi bestämmer när valparna föds vilka de ska till". Hur sjutton ska jag förhålla mig till det här? Är det överdrivet av mig att vilja veta ungefär nu om jag ska ta hem en valp i sommar eller inte? Jag menar, ska jag alltså ha kontakt med 5 uppfödare som jag KANSKE ska köpa av, för att "listan är full" eller för att en kull "kanske" blir av eller för att uppfödaren bestämmer när de väl fötts vilka de ska till?

Alltså, låt säga att jag väntar på uppfödaren som säger att h*n väljer när valparna är födda vilka de ska till. Sen när valparna föds så kommer det 4 stycken och dom bestämmer h*n ska till andra. Jahopp. Ska jag stå där då utan valp och min dröm och livsplanering har gått i spillror? Jag kan ju inte liksom komma då, om några månader, och fråga någon annan uppfödare i sista minuten "du, nu är det så att jag fick inte köpa någon valp av den andra uppfödaren, har du kanske någon över?". Det är ju bara rent önsketänk.

Hur ska jag göra?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
MonicaLagerquist
2/6/19, 7:52 PM
#1

Nu är jag ju kattuppfödare men jag skulle göra på samma sett om det vore valpar. Man får sätta upp sig på en intresselidta men den är inte som så att den som anmäler sig först får valp/katt numer ett i kullen. Rätt katt/hund ska till rätt köpare och jag väljer och bestämmer vilken som ska vårt.

Stolt ägare till fem La permer

Lona
2/6/19, 8:11 PM
#2

Prata med alla kennlar/framtida lovande kombinationer och säg att du är intresserad men att du även har kontakt med andra uppfödare som har kullar på gång. Det är helt ok att göra så och inte ovanligt alls. Få uppfödare räknar dessutom med att alla på intresselistan fortfarande vill ha valp när det är dags.

Får du sedan "napp" med en valp så hör av dig (det går bra att maila) till övriga uppfödare som du haft kontakt med och säg att du har köpt valp på annat håll. Det är ingen vettig uppfödare som tar illa upp av en sån sak, så länge du kör med öppna kort - snarare tycker de nog att man har framförhållning.
Lycka till!🌺

Och du…ditt rasvelande är ingenting mot vad jag sysslade med innan jag hamnade på rätt ras.😊
"Lonas rasvalstrådar" var ett stående skämt på numera insomnade forumet Allt om Hundar. Bättre att vara kräsen och tänka en extra gång innan man står där med en hund som inte passar en alls.👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jojaton
2/6/19, 8:37 PM
#3

Nä jag köpte valp för snart två (var tar tiden vägen???) år sedan hade jag pratat med tre st uppfödare. I den ena kullen blev alla valpar tingade, i den andra föddes en valp (tik som uppfödaren sparade, jag skulle ha en hane) och i den sista gick tiken tom, jag hittade min valp av en slump när han var 1v gammal och det blev bra tillslut ändå! Så att uppfödare känner att de inte kan lova bort en valp till dig innan tiken ens är parad är egentligen ingenting konstigt - de kan inte lova att det blir några valpar alls, det är trots allt levande djur det handlar om. Men gör som Lonaa säger, skriv att du har kontakt med flera uppfödare så har du förberett dig så gott som du kan. Lycka till!

Johanna - Instagram

CayKantos
2/6/19, 8:44 PM
#4

Det tog mig fem år att få hem en hund efter rasvalet. men tog mig ca 3 år att välja ras. Vissa vet på en gång och vissa vet ej :)
Jag kontaktade ALLA kulalr som var av intresse, flera svarade att dom satte mig upp på listan (vilket jag trodde va totalt negativt då) men vetyder att uppfödaren skriver ner dig och ko0mmer ihåg dig tills valparna föds, vissa uppfödare kontaktar då alla som har visat intresse och vissa väntar på att se vilka som har hållt sig aktiva och intresserade av kullen fram tills dess. Många säger dom väntar tills valparna föds förran dom lovar ut för man har absolut ingen aning om parningen tar sig, om valparna föds utan problem, hur många det blir och sedan om någon verkar passa det du letar efter, IOM alla är individer.

Det är samma när vissa säger KANSKE, man kan omöjligen veta om löpet funkar som man vill det och att sedan åparningen tas. Kan oxå vara att uppfödaren har kik på en hane men vill avvakta och vänta tills den har gjort vissa tester eller har träffat hunden.

Ta det lugnt och ha kul med att lära känna rasen., uppfödare, individer mm. Jag vet det känns skitjobbigt just nu men man är så tacksam sedan. Ibland finns den perfekta kullen som kanske bara inte passar att få hem just då, eller du kan ta hem en valp men som kanske inte fyller dina önskemål.

Som sagt tog det fem år för mig, och det var en kull jag trodde jag inte hade någon chans alls då jag nämligen hade fått svaret "vi sätter upp dig på listan och bdå får vi se" ETT ÅR INNAN! Ett år efter kontaktade uppfödaren mig om jag fortfarande var intresserad, jag som precis hade gått i slump pga tiken jag hade hoppats på valp utifrån hade gått tom, jag svarade såklart JA! Kom ner när valparna var födda, fick några veckor senare ett meddelande om att en valp var min. Så ca 2 veckor innan valparna skulle hämtas fick jag reda på en valp var min och jag tackade JA! Först dagen dom skulle hämtas fick jag välja mellan två valpar vilken som kändes rätt och kunde inte har blivit bättre. Så samma dag valpis skulle hämtas fick jag reda på vem som just var min lilla brunbjörn :D

Imorgon fyller han ett år, och det har vart all väntan värd

https://www.instagram.com/p/BiSPzZyhZCN/

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Äppelsnäckan
2/6/19, 9:15 PM
#5

Tack för att ni alla delar med er. Har svårt att svara på alla var och en men hoppas ni förstår.

Jag får nog göra så som ni sagt, försöka bli med på intresselistor och vara öppen med att jag har kontakt med andra uppfödare samtidigt. Jag är bara så himla otålig, jag menar det finns ju ett helt gäng kullar inom den tiden jag helst vill (maj-augusti) men får lite panik på ovissheten. Jag hatar egentligen att gå omkring och hoppas, men det är nog det jag får göra, hoppas på det bästa.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

CayKantos
2/6/19, 9:30 PM
#6

#5 då blir det bra🧡 jag lovar!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Changrila
2/6/19, 11:10 PM
#7

Nu vet jag inte hur det brukar se ut inom just vit herdehund, men inom min ras så är det i princip att vara ute i sista sekunden om man nu i februari vill ha valp i maj. Visst, vill man ha "vilken som helst" så går det alltid, men vill man ha en riktigt bra från någon specifik uppfödare så blir det knepigare. Jag vet tex om en planerad kull om drygt ett år, inget uppe på hemsida eller så än om det och hane inte bestämd men uppfödaren har nog minst 4 bra hem till valpar redan nu. Så fort de får ut annons på hemsida och facebook lär det dyka upp fler.

Vill du ha en riktigt bra hund av en specifik ras, kolla upp när en sådan ska födas hos uppfödare som är bra och som du får köpa av, sedan när det blir, tja… det är "bara" att göra sitt bästa för att anpassa sig efter det.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lord Vulcan
2/7/19, 1:21 AM
#8

Jag gick genom 2 kennlar innan 3:e satte mej på listan. Första sa: mina hundar passar inte dej. Hoppsan, inte riktigt vad man vill höra. Förstår än idag inte varför dom inte skulle passa mej. (Har bruksschäfer) 3:e kenneln hade samma frågor och fick samma svar som första. Låter jättebra, skriver dej på listan. Du är nr 2 bland tikar. Tog ca 1 år från jag började söka tills jag satt där med min nallebjörn:) Tiken jag tänkt ta valp från gick tom. Kenneln hörde av sej och undrade om jag ville stå kvar till nästa tik. Absolut blev svaret. Kunde inte fått bättre hund än jag har.

taxarärbäst
2/8/19, 3:53 PM
#9

för mig tog det en månad innan jag fick veta att taxen var min

Fisherling
2/8/19, 4:29 PM
#10

Min senaste tik letade jag i över två år efter. 
Desto noggrannare man är med vad man får, desto längre tid tar det. Så du borde vara stolt över att du inte kan få tag på en valp på så kort tid; det betyder att du har högre standards än andra som tar första bästa.

Upp till toppen
Annons: