Annons:
Etiketthälsa
Läst 1523 ggr
Emki
2019-02-06 10:12

Tillväxtfel och artros

Våran kille på 9 mån har då fått ett tillväxtfel i vä framben. Och jag har mest lite frågor och funderingar till folk som gått igenom samma sak med sin/sina hundar. Efter rehab undrar jag om folk har upplevt mycket komplinationer? Som tex: Problem med att gå i trappor? Hoppa upp å ner från tex soffan? Stelhet/hälta - vet att detta kan förekomma under vinterhalvåret. Och vi bor i en väldigt kall del av Sverige så tips på att förhindra detta så bra som möjligt? Täcke? Något tillskott? Eller använder ni smärtstillande och inflammationsdämpande under denna tid? Kommer vi kunna fortsätta med spår? Långa skogspromenader? Tacksam för svar. Kommer säkerligen komma mer frågor så småningom!

Annons:
Emki
2019-02-08 00:52
#1

Ingen?

ipopuma
2019-02-08 06:35
#2

Ta upp detta med din fysik och en veterinär. De ska kunna svara på dina frågor!

Emki
2019-02-08 11:22
#3

#2 Ville höra från andra som varit med om samma grej då det kan variera från individ till individ. Veterinären sa också att det var extremt ovanligt att större hundraser får detta. Medans uppfödaren hade hört några stycken som drabbats av det. Upplever att endel veterinärer kanske överdriver en smula, därav vänder jag mig till folk som har varit med om det.. Men ja självklart tänker jag prata kliniken vi ska gå rehab hos och även ansvarig vet, ganska givet tycker jag att man gör det. 🤔

kinjelooo
2019-02-08 18:02
#4

Min amstaffmix har opererats för fcp (armbågsdysplasi) när hon var ca 1.5 år vilket anses sent. Man vill helst operera innan 1 års ålder men det tg tid att få en diagnos i vårt fall. Hon opererades via titthål och blev fri från hälta direkt efter op. Vi har bara rastat i 5 min åt gången de första 2 veckor (tror jag) och efter återbesöket fick vi öka promenadtid med 5 min per vecka. Efter ytterligare återbesök ökade vi mer och mer tills hon friskförklarades efter ca 3 månader. Vi hade tur och hon behövde ingen rehab utöver promemaderna iom hältfri från dag 1. Vi bar henne i trappan den första månaden. Sedan fick hon gå upp själv. Efter några veckor fick hon gå både upp och ner (nwråt belastas armbågarna mest). Den första tid efter op hade vi en madrass på golvet ist för soffa i vardagsrummet, samt kompostgaller för att undvika hopp och spring. Jag ger henne MSM då hon inte tål fiskolja men fiskoljan är bäst för att förebygga artros. Glukosamin och andra ledpreparat är också bra. Jag begränsar inte henne mer än att hon inte får hoppa ner från för stora höjder, då beukar jag hjälpa henne ner (vi kör lite parkour). Hoppa upp, springa och leka gör hon utan begränsningar. Jag anser att hon ska leva ett gott och fartfyllt liv även faat det betyder att det blir ett kortare liv. Det finns en stor risk att hon utvecklar atros i den armbågen men jag tänker inte på det nu.

kinjelooo
2019-02-08 18:04
#5

Hon är inte stel eller halt någonsin. Spår och promenader kommer ni kunna fortsätta med! Det gör vi plus att vi även kör drag weight :) Min har varken problem med trappor eller att hoppa upp och ner saker.

Emki
2019-02-08 19:22
#6

#4 Tack för svar! Har gett han fiskolja sedan några månader tillbaka pga att hans klor flisade sig. Har hört också att glukosamin ska vara bra för förebyggande av artros. Vi har inte fått någon tid för op, men varit å röntgat och så fastställde dom hans diagnos. Veterinären pratade om ca 12v rehab samt att han ska kunna gå direkt efter op. Han har endast haltat vid 1 tillfälle i ca 1 vecka och den hältan gick över med antiinflammatoriska tabletter. Så han haltar inte nu, vilket är skönt då han inte verkar ha jätteont. Jag hoppas det inte kommer vara några problem med trappor.. då vi bor högst upp just nu i ett 3våningshus utan hiss. Men vi söker nytt, men det tar ju tid. Blir mycket motion med en 30 kgs klump upp å ner minst 5-6 ggr per dag.😅 Spår hoppas jag verkligen på att kunna fortsätta med då både jag och hunden tycker det är skitkul! Tack igen för att du tog dig tiden att svara och berätta, är orolig för hur det ska gå och hur det kommer bli. Vill verkligen inte att han ska ha ont och jag hoppas han kommer kunna leva ett så nornalt liv som möjligt efter operationen. 😊

Annons:
kinjelooo
2019-02-08 23:05
#7

Det är bra att han får tillskott och att ni har en diagnos! Hoppas att ni får vidare bra hjälp. Jag förstår vad du menar med trappan, vi bor 2 våningar upp också utan hiss och hunden vägde då 26 kg *puff* Det har varit tufft men det gick! Dock så hade jag börjat träna med honom att ni lyfter och bär honom samt själva tekniken! Ryggskott är inget kul under dessa omständigheter kan jag lova… ;) Ev. Kan ni skaffa en sele med handtag för att bära honom i. Sedan tar du en halsduk runt båda bakben och gör honom till en ”kasse” så kan två personer bära honom :) hoppas du förstår min flummiga förklaring :) Rusta upp med mental aktiviering, det är jobbigt med unghund i stillhet!

Upp till toppen
Annons: