Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1773 ggr
Subwoofer
2/5/19, 6:36 PM

Kennelrekommendationer bruksschäfer

Jag har samma inlägg liggandes på sidan för brukshundraser, men tänker att så mycket input som möjligt är bra!

Jag och min sambo har i alla fall tänkt köpa schäfer någon gång i år för första gången efter att ha haft andra hundar en lång tid då det verkar som en trevlig ras. Har tidigare haft att göra med dem då en nära släkting har 2 renrasiga och 2 blandningar av schäfer/tervueren. Jag har tidigare haft vinthundar av olika slag, men även kontakt med både golden och tollare.

Det jag tänker mig är en bruksschäfer då jag vill träna spår, lydnad, skydd och kanske även freestyle med den, men vill även att den ska kunna fungera som sällskapshund utanför tränings/tävlingsbanan. Jag vill med andra ord ha en hund med gott psyke, men med arbetsvilja och kommer förmodligen satsa på bch om hunden håller för det, så den får gärna vara avlad för någon slags utställningsstandard också då jag har för mig att det fortfarande krävs ett cert där. Championat är dock inget måste, men bruksarbete vill jag absolut träna med den. 

Jag kommer mest använda mig av positiv förstärkning då jag anser att annan träning ofta kan vara effektiv, men även medföra mycket mer problematik.

Jag vill med andra ord höra hur ni andra schäferägare hittat era ögonstenar, och vilka kennlar ni rekommenderar! Vill dock att hundarna ska vara avlade etiskt och med någon slags sund tankegång, dvs. inte på några individer med HD, AD eller låg MH. 

Bomba mig med bra förslag, alla mottages tacksamt då schäferkennlar verkligen är en djungel! :)

Tack!

Annons:
Lord Vulcan
2/5/19, 6:52 PM
#1

Min schäfertik, lillan, kommer från kennel torneryd, i Blekinge. Jättefina bruksschäfrar, ipomodell. Har även en tik efter lillan. Trevliga och seriösa uppfödare. Jag kan när som helst ringa och få råd, och dom ringer och frågar hur det går. Till sommaren ska lillan få en kull till. Dom är noga med att välja bra avelsdjur, röntgade och mentaltestade.

Subwoofer
2/5/19, 7:12 PM
#2

Jag ser inte att deras senaste valpkull är registrerad hos SKK, vilket för mig i alla fall ger lite varningsklockor. Hur ser MH:n på din hund ut?

Majken!
2/5/19, 7:46 PM
#3

Några att kika på i Sverige är Rixdivans, Kaldogårdens, Molars och Midälvalans, de har alla hundar som tilltalar mig.

Changrila
2/5/19, 8:08 PM
#4

Jag har inte schäfer själv, men har haft mycket kontakt med en av de som har kennel Uxås och tycker att de verkar ha väldigt sunt tänk och fina hundar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lord Vulcan
2/7/19, 12:56 AM
#5

#2 Dom reggar alla kullar. Lillans mh är jättebra. Skottfast, bra bett. Något ivrig att jaga svansen. Orädd med plötsliga händelser. Skuggan har inte gjort mh än.

Upp till toppen
Annons: