Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2422 ggr
Äppelsnäckan
2/4/19, 8:05 PM

Samojed - passar mig?

Hej igen, nu är jag tillbaka med mina förvirrade inlägg. 

Jag funderar på samojed. Jag vill köra lydnad och drag samt gå mycket i naturen. Eventuellt att vi vandrar sen, men tältningar och fisketurer är iallafall rätt givet. Jag har förstått att samojeder kan vara rätt envisa och därför inte är optimala för lydnad, men som jag tidigare sagt så har jag inte tänkt satsa högt på det heller. Drag verkar jättekul så det kommer vi köra.

(För er som inte läst tidigare inlägg - Jag är snart 19 och tar studenten i juni. Så tänker skaffa hund tidigast i juni. Har jobb, bil osv)

Vad är era erfarenheter av samojeder?

Ska försöka träffa någon uppfödare om jag fortsätter vara intresserad av rasen.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
jenmjao
2/4/19, 8:16 PM
#1

Tror inte samojed är ens med på listan för att "inte satsa högt" på lydnaden, Alltså, Visst du kan lära dom saker. Men det är inte samma sak som en annan hund, t.ex pudel. Samojeder är jätte trevliga hundar, men jag hade inte köpt en samojed om jag ens ville ha lydnad som hobby, Alltså inte tävla och liknande. Finns säkert samojeder som klarar av det; men det finns katter som klarar av det såå.. Ja.
Är du däremot mer intresserad av drag och det fysiska mer än det mentala som lydnad så kanske en samojed fungerar.

Min vän har haft två samojeder under mitt liv så jag är "uppväxt" vid samojeder, Älskar dom, men inte en ras för mig direkt.

Äppelsnäckan
2/4/19, 8:36 PM
#2

Det verkar inte finnas en enda ras som passar mig…

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Jojaton
2/4/19, 9:16 PM
#3

Jag har en bekant som har en samojed (utställnings/sällskapslinjer), vi gick valp- och unghundskurs ihop och deras hund verkar va rätt enkel att träna med. Har fått uppfattningen av att han tycker det är kul att lära sig nya saker och vara till lags. Med det sagt, så har jag bara sett honom i såna ”basic” träningssituationer. Tvivlar på att han hade haft tålamodet och engagemanget att stå och småpilla lydnad i en timme - på vissa av kurstillfällena stängde han av sista 30 minuterna och ville mest ha kel och gos, medan min sheltie gärna fortsatte trots att han var inne i en rejäl slyngelperiod och var rätt svårtränad under vår unghundskurs. Vill du däremot satsa på drag och kan nöja dig med vardagslydnad och lite trix, kanske rallylydnad, så kan absolut samojed passa!

Johanna - Instagram

apportbocken
2/4/19, 9:46 PM
#4

Minns inte om du gjort någon ”vilken ras passar mig?”-tråd. Det är ett hett tips annars!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Werifesteria
2/4/19, 9:57 PM
#5

Här är rasklubbens egna utförliga beskrivning av rasen, de tar bland annat upp hur pass  rasen passar till lydnad. http://sphk.se/wp-content/uploads/sites/4/meny_dokument/meny-samojed_ratt_for_mig.pdf

TS, kan du inte beskriva exakt vad du söker i en hund? :) Käns som att det har ändrats lite sen din sista tråd? Svårt att tipsa om man inte vet exakt. Men jag har tipsat om b.la Sheltie och Springer Spaniel :D

#4 TS har haft en tråd ang rasval. Min uppattning är att hon söker en aktiv sällskapshund(typ inte lat bjässe) som gillar att röra på sig och som lämpar sig till lydnad. Kanske en Bearded Collie? :)

tiger tok
2/4/19, 10:17 PM
#6

Har du kikat på vit herdehund? Har för mig att du ville ha brukschefen men var osäker på om den var för krävande, och leonberger var lite för slö?

Annons:
Äppelsnäckan
2/4/19, 11:31 PM
#7

Tack för alla svar.

Mina önskemål har inte direkt ändrats, dock har jag blivit lite mer intresserad av drag. 

Kollade lite på bearded collien och den verkar väldigt snabb och alert i rörelserna och samarbetsvillig. Hur är den jämfört med border collien?

Ja precis tigertok. Vit herdehund verkar intressant. Är den mildare än schäfern? 

Tror ni att uppfödare kan vara tveksamma till att sälja en hund med arbetskapacitet till en 19-årig förstagångsägare? Är lite rädd att bli dömd.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Jojaton
2/4/19, 11:48 PM
#8

Det är väldigt stor skillnad på bearded collie och border collie även om båda tillhör rasgrupp 1. Border collie är ju en utpräglad vallhund, bearded en aktiv sällskapshund. Kan du visa att du är beredd att lägga tid och energi på att träna hund och att du har ett genuint intresse och vilja att utvecklas tror jag inte det ska va några problem.

Johanna - Instagram

Sugar Mist
2/5/19, 12:02 AM
#9

#7 Min uppfödare till min första och senaste hund(Samma uppfödare, australian shepherds) lät mig köpa min första hund av henne när jag var 14, nästan 15 år :) 
Har stött på några få uppfödare som varit lite skeptiska men de allra, allra, allra flesta uppfödare jag var i kontakt med och de jag är vän/bekant med nu har inga problem att sälja till förstagångsägare, även yngre(även fast du är vuxen 😉) om de är väl införstådda i hur rasen är och vad de kräver.

-

tiger tok
2/5/19, 6:52 AM
#10

#7 jag har inte jätte stor erfarenhet av herdehunden faktiskt. Men den ska ju vara mer aktiv familjehund typ. Kräver en del motion och mentalt, lite mer Easy going än bruksschäfer. Se upp för rädslor bara.

Äppelsnäckan
2/5/19, 12:39 PM
#11

Återigen tack för era svar.

Vit herde verkar vara något. Aktiv och kapacitet att träna men inte lika skarp som bruksschäfern. Sportig familjehund. Iallafall det intrycket jag fått av det jag läst. 

Det är en uppfödare i närheten som ska ha valpar snart (lev.klara i mitten av maj). Kontaktat henne. Om någon har tid och lust får den jättegärna säga sin åsikt om MH:n, skicka bara ett PM.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

CayKantos
2/5/19, 7:03 PM
#12

Man ska dock inte glömma att Vit herde är och ska vara en brukshund ska du ha någon i den typen hund skulle jag nog nästan säga att Collie är bättre, lite mera down to earth.. MEN som med Vit Herde, det är en brukshund, en vacker brukshund, så att vara lite extra noga när man letar kennlar kan ge så mycket större chans för en trevlig individ 🤗 lättare att hitta stabila och roliga hundar inom den korthåriga varianten :) Var inte Bearded Collie av intresse? Finns ett par på forumet du kan fråga om :) Vart i landet bor du? Känner en med två underbara KH Collie samt skriver med en i området som har Vit Herde

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Äppelsnäckan
2/5/19, 7:17 PM
#13

Har verkligen fastnat för vita herden, hittar inget negativt alls med den (utom rädslorna inom rasen då men det är ju alltid nåt i varje ras) och den verkar passa mig perfekt. 

Jag kollade lite träningsvideos på bearded collie och dom verkade drivande, men har fastnat mer för herden.

Jag bor i Sörmland. Har skrivit till en uppfödare av vit herde i närheten och frågat om jag får hälsa på, så ska jag se svart på vitt om rasen är något för mig. 

Menar du att KH Collie är lugnare än vit herde? Eller att den inte har samma risk för rädslor som herden?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
CayKantos
2/5/19, 9:09 PM
#14

Lugnare. Aveln är rätt lik tyväer iom dom var/är populärs i utställning. Toppen att du åker runt och bildsr uppfattning! Alla kommer säga olika så bilds dig en egen uppdattning, var ärlig med dig själv och ha kul! 🧡 Jag är i samma sits som du och tar mig bara god tid att träffa massor med individer uppfödare och bara skriva med ägare av raserna jag har snoat mig in på. Just nu har jag fastnat för två raser och det blir troligen den rasen vars kull intresserar mig mest vid rätt tillfälle, ibland behöver man inte välja utefter ras men utefter egenskaper 🤗

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: