Annons:
Etikettbeteende
Läst 1823 ggr
DoroteaC
2019-02-04 16:29

Skäller o ylar när dom är ensamma

Hej!

Pratade nyss med min granne som berättade att våra hundar skäller och ylar när dom är ensamma hemma och speciellt när någon går i trapphuset. Det stör då hennes katt som blir stressad. Jag hade ingen aning att dom gjorde så då dom inte  låter när vi går hemifrån eller när jag kommer hem på lunchen. Möts då av trötta vovvar som sträcker på sig som att dom sovit.

Jag tänker att jag nu måste lösa det här. Men hur? Backa i ensamhets tränigen?

Dom är ensamma mellan 10-12 (tar ut dom och äter lunch hemma, kollar lite tv) Sen är dom ensamma mellan ca 13:30- ca 16/16:30 

Jag är egenföretagre och mina dagar kan variera och jag kan styra det ganska bra. 

Jag funderade på att separera hundarna till olika rum så de inte är så nära entre dörren. Och kanske sätta upp en kamera?

Någon som varit med om liknanade hur har ni löst de? 

Sjukt jobbigt när man tror att hundarna har det bra och bara sover på dagarna och så gör dom inte de..

Kan tilläga att vi även har andra grannar med hundar som skäller och ylar när dom är ensamma och vi flyttade hit för 2 år sedan så jag kan tänka mig att det triggade igång dom också?

Annons:
kinjelooo
2019-02-04 16:42
#1

Ni har bott där i två år och grannen säger detta först nu? Märkligt att hon inte störde sig tidigare men ni kanske inte lämnade hundarna ensamma innan? Har svårt att tro att de skulle skälla timme in och timme ut om du möts av halvsovande hundar. Om det handlar om att de skäller för att varna lite då och då så är det ingen störning, särskilt mitt på dagen. Men jag kan ha fel, kolla med hyresgästföreningen. En kamera är iaf en bra idé, jag hade en dator hemma med autosvar på skype så jag kunde ringa och kolla när jag ensamtränade vovven.

DoroteaC
2019-02-04 17:14
#2

#1 Blev rättad av sambon vi har bott här i ett år och 2 månader.. Räknade lite fel haha..

Vi tyckte också att det var lite konstigt att hon inte sagt något tidigare. Nu hade hon varit hos vet med sin katt och nu står det mellan att våra hundar sluta skälla eller så måste hon omplacera sin katt. 

Vi har dessutom massa hundar i trappuppgången så om en börjar låta gör typ alla de. Vi har några som har kennel, sen några som är typ ''vårdare'' för en flicka brevid oss och två av dom har chihuahua respektive pudlar. Som jag hört låter en del också..

DoroteaC
2019-02-04 17:22
#3

#1 hundarna har varit ensamma typ sedan 2 veckor efter vi flyttat hit då för lite mer en ett år sedan.  

Problemet är ju också att vi bor lägnst ner närmast ingången så alla som bor här går förbi våran dörr, hämtar posten två meter från dörren etc. Så det händer mycket utanför våran dörr hela dagarna…

Elsis matte
2019-02-04 17:56
#4

Jag skulle börja med att helst filma, i andra hand spela in ljud från dem en dag. Eftersom du upplever dem lugna och grannen inte påtalat något förrän nu skulle jag inte göra några ändringar innan jag fått mer information. Det kan ju vara någon annan grannes hund hon hör, till exempel. Är det sedan så att de skäller på ljud i trapphuset så kan det vara en idé att inte ge dem tillgång till hallen, för att se om det lugnar dem.

DoroteaC
2019-02-04 20:23
#5

#4 Vi ska försöka fixa så vi kan filma i veckan. Det ända jag kan göra för att skärma av hallen är kompostgaller. Testar och se om det hjälper. Under sommaren hade vi nerdraget rullgardiner i vardagsrummet, nu när det är så mörkt jämnt har vi dom inte nere och jag funderar på om det är där dom står och skäller på dagarna om någon går förbi,

 Ibland har jag även lämnat radio på,  någon tanke av att det plötsliga ljuden utifrån kanske blir mer ''blandade'' men det är kanske är något jag inbillar mig funkar.

hemul
2019-02-04 23:14
#6

Har varit med om precis samma, elle rästan värre faktiskt. Gick runt till närmsta grannarna och berättade att jag skulle börja träna valpen att vara ensam och bad dem tala om om han lät. Varje gång jag sedan frågade fick jag till svar att nejdå, ingen hade hört ett pip. Jag flyttade när hunden var sådär 1½ år och fick jag omedelbart klagomål. Träffade en gammal granne och berättade att jag fått problem. Han säger då att  jomen han skällde och ylade mycket här också, men vi gillade ju dig så vi ville inget säga (jag var en ung tjej i ett hus med mest äldre…). Häpp! Tack för den. 😭

Lycka till! Och ta kattgrannen till hjälp - hon kan ju ha lite koll på om det blir bättre. Om hon är delaktig blir hon säkert mer tolerant också. 😉

Annons:
Rafflan
2019-02-05 02:51
#7

jag skulle stänga någon dörr så dem inte kommer nära ytterdörren för då borde dem inte höra när någon går i trappuppgången, även ha tex radio på som dämpar ev ljud från trappuppgången :)

DoroteaC
2019-02-05 07:25
#8

#6 I våran förra lägenhet var det aldrig någon som klagade och då hade vi en närmare kontakt med grannarna en vad vi har här så det känns som dom hade sagt till om hundarna lät för mycket. 

Det är jobbigt när man säger till andr okså att ''mina hundar har inte problem när dom lämnas ensamma hemma'' och så komme rdet här fram, usch vad man känner sig dålig  :(

#7 Om jag ska stänga av till hallen med dörr så måste jag stänga in alla tre hundar i sovrummet. Tror det blir jobbigt för dom att inte kunna gå undan varandra om det skulle behövas…

oh-la
2019-02-05 07:56
#9

Det kan nog vara skillnad mellan bostäder också. Vi har i alla fall märkt skillnad mellan de 4 bostäder vår hund bott i. Det har varit beroende på läge och hur många som går utanför dörren. Nu är hon en staffe, och ingen vaktig hund, men hon har absolut vaktat mer i lägenheten på bottenplan, första vid entrén och posten, än i lägenheterna med hiss eller i huset där vi bor nu längst upp på en återvändsgata utan grannar. Det kan ju alltså vara så att flytten och lägenheten har gjort att de vaktar. Stefan är det ju så att finns det många hundar runtomkring som drar igång triggar ju det en hund som kanske redan är lite på spänn. Jag håller annars med om att sätt upp kamer. Finns en del bra lösningar till hundgård som du kan logga in dig på från mobilen och se live. Även prata genom vid behov. Vänner med hundgård har en sådan och den är hur bra som helst.

DoroteaC
2019-02-05 08:33
#10

#9 Det är det säkert, Och vi har ju tre hundar så det är klart att det låter mer med tre som skäller en bara en.. 

Nästa vecka är jag ledig med sonen som har sportlov så då kommer vi vara hemma mycket.  Men ska försöka få upp en kamera så snart som möjligt :)

Hornslandet
2019-02-05 08:55
#11

Börja med att filma håller jag med om, så du ser vad de faktiskt gör och inte gör. Det KAN ju vara så att de tex skäller till ibland när nån går förbi porten, men annars är lugna (men din granne som har problem med sin katt då ändå skyller det på dem och brer på detaljerna..). Om de stretchar och har sig när man kommer hem tolkar jag det mer som de har vilat en del ändå… :)

Vill tipsa om:
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/larm-sakerhet-overvakning/tv-video-overvakning/overvakningskameror/natverkskameror/d-link-dcs-932l-tradlos-overvakningskamera-p61578?gclid=CjwKCAiA4t_iBRApEiwAn-vt-0ubqNl2HC6sAMHkjllst8DV4_tZVN8raAuBqZcl-BUTMUyDIOjAxRoCBDsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Har två stycken själv, super när jag lämnar min hund ensam hemma, kan kolla från mobilen vad han gör och om han låter live. Går att spela in men bara medans man själv kollar, lite svårt om man tex skulle vilja spela in 3 timmar eller nått, då är det bättre att bara rigga en vanlig kamera antagligen. Men det är super att kunna kolla av ibland.

Chinesecrestedlover
2019-02-07 01:28
#12

Ts: Liten historia och några tips till dig från en som varit i lite samma sits. Nu har den grannen flyttat (kanske för nåt år sedan eller så, kommer inte ihåg exakt…kan ha varit kortare eller längre…innan jag skaffade papegoja dock😉, haha) tack och lov. 

Jag fick höra att mina hundar skällde HELA dagarna och störde en massa. Märkligt tänkte jag - ena hunden har aldrig haft problem med att vara ensam (och är snart är 7 år) och den andra (nu ca 2,5 år) har aldrig visat tecken på att inte klara av det heller, ens när jag började träna ensamhet med honom som valp. 

Jag har kommit hem/närmat mig hemmet och det har varit knäpptyst tills jag antingen är några meter ifrån eller tar i dörren/låser upp (då säger ena hunden, den äldre; Hej! med några skall ibland och men oftast är det helt tyst oavsett att jag låser upp osv. …så att de skulle skälla hela tiden fick jag verkligen inte ihop. Hon kan även säga Hej då! med något/några skall ibland…men som sagt fick jag verkligen inte ihop klagomålet om konstant skällande och det jag faktiskt visste om mina hundar (även hunden jag hade tidigare var tyst när han var ensam så…). 

Jag fick ändå lite panik och tänkte "herregud har jag missat något, skäller de hela tiden men inte just när jag kommer hem?" och såg framför mig att jag skulle vräkas för oljud och allt möjligt. Man vill ju inte hamna i någon strid med grannar osv. 

Jag tog därför min dator till hjälp och spelade in ljud (och vid ett tillfälle film) varje gång jag lämnade hemmet (datorn kunde spela in under ca 3 h). Tänkte om dessa klagomål leder vidare så har jag i alla fall bevis på hur verkligheten ser ut och inte bara ord mot ord eller liknande. 

Sanningen var: Lite skall som Hej då, några skall. Ibland något eller ett par skall i mitten någonstans (antagligen en katt som gick förbi på uteplatsen…många katter som bor i området) och ibland något eller några skall när jag kom hem. Absolut inte ens i närheten av att närma sig en störning eller HELA dagar…min granne misstog antingen mina hundar för några andra småhundar som skäller, om man inte känner individerna så kan ju alla låta likadant…eller så var hen bara sur och gillade att klaga på nåt. 

När grannen flyttade (och en yngre person flyttade in) kändes det som jag kunde andas ut…och då skaffade jag min efterlängtade goja😂 Nu är det framförallt några skrik som möter mig när jag kliver innan för dörren, hundarna är som sagt oftast tysta och lugna även då…men gojan hälsar mig ofta välkommen med lite tjut.

Börja med att ta reda på om du har ett problem som du behöver jobba på (dvs. om dina hundar skäller och behöver tränas i att vara ensamma lite på nytt, du behöver skaffa en dagmatte eller dylikt) innan du får panik. Om de inte skäller som galna så finns det ju ingen anledning att ändra något liksom. Lite skall ibland får man räkna med om man bor i lägenhet (eller egentligen om man bor där det finna andra människor…står man inte ut med ljud så passar kanske en stuga på landet bättre än lägenhet). 

Jag började ju liksom måla f.. på väggen och så innan jag insåg att det varken är jag eller mina hundar som har problem/är ett problem utan grannen. Jag var under en ganska lång period jätteorolig när jag behövde lämna hemmet och ofta bad jag mina föräldrar passa hundarna om jag skulle iväg (även om det var kortare stunder) bara så jag skulle slippa oroa mig. Bara att gå till tvättstugan var hemskt och jag vågade inte boka en morgontid under en lång period av rädsla för att grannen skulle klaga, vågade knappt låta de leka om de skulle råka skälla osv. Jag mådde verkligen jättedåligt men…all min panik visade ju sig dock vara i onödan eftersom mina hundar inte alls är några störningsmoment när jag går hemifrån. De ligger mest och sover…hur störande kan det vara liksom? 

Mitt viktigaste råd till dig blir därför: Ta det lugnt och skaffa dig bevis på att de inte skäller (alternativt att de skäller) innan du agerar på något sätt. Visar det sig att det ligger något i det grannen säger - börja jobba med dina hundar då och kanske förändra något hemma så att de inte triggas igång lika enkelt eller vad det nu kan vara…men ta inte ut en massa skit i förskott. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Bjornberg
2019-02-07 07:40
#13

Jag har aldrig fått något klagomål på min hund men ville ändå veta om hon var tyst eller inte efter flytt till lägenhet. Använde mig av en app som spelar in ljud medan man sover för att se om man pratar i sömnen. Sätter på den då jag går och sen spelar den in när det är ljud i lägenheten samt berättar vilken tid. Funkade jättebra! Man slipper lyssna igenom en massa timmar utan behöver bara kolla igenom de stunder med ljud. Så ett tips är att testa en sådan app om du inte köpt en kamera än. 😊

Annons:
DoroteaC
2019-02-11 10:55
#14

Tack för alla svar!

#13 Du vet inte vad appen hette? :)

Bjornberg
2019-02-11 13:51
#15

#14 Minns inte vad den hette men sök typ "Sleep talk recorder" eller liknande, de bör fungera ungefär likadant tänker jag.

hemul
2019-02-11 14:12
#16

Om du inte behöver streama ljudet utan nöjer dig med att lyssna efteråt och inte vill lämna mobben hemma funkar en mp3-spelare också bra, om du har en med inspelningsfunktion. Eller vad som helst som kan spela in ljud förstås, men mp3-spelaren är ju väldigt lättplacerad.

Spelade in min daghund med min gamla Sansa Clip. Blev förvånad över hur svaga ljud den tog upp. Bor i en trea, la den i köket som är ungefär mitt i. Hörde klattrat av klor hela hela tiden när hon gick från rum till rum och kollade av. Sen la hon sig på sin plats en meter från mp3-spelaren och började snusa och där låg hon tills jag kom hem.

Upp till toppen
Annons: